همه چیز درباره فم تریپ و پروژه Feel Iran
4263 بازدید 0 نظر



اگر اهل گردشگری و سفر باشید، حتما واژه فم تریپ به گوش‌تان خورده است. فم تریپ یک سفر ارزان‌قیمت یا رایگان است که با اهداف فرهنگی و تجاری برگزار می‌شود و از جایگاه ویژه‌ای میان علاقه‌مندان برخوردار است. 


فم تریپ و پروژه Feel Iran 

طی چند ماه اخیر، یک فم تریپ ایرانی به نام “Feel Iran” به معنی «ایران را احساس کنید» توسط یکی از اینفلوئنسرهای سفر ایرانی با بیش از 400 هزار دنبال‌کننده در اینستاگرام برگزار شد که حسابی سر و صدا کرد. در این پروژه، چندین اینفلوئنسر سفر مشهور از کشورهای مختلف دنیا در ایران حاضر شدند تا زیبایی‌ها و جاذبه‌های گردشگری کشور عزیزمان را به جهان معرفی کنند. به همین بهانه، در این مقاله از کایت نگاهی به فم تریپ، اهمیت آن و پروژه Feel Iran خواهیم داشت. 


famtrip


فم تریپ چیست؟

فم تریپ (FAM Trip)، یک سفر ارزان‌قیمت و عمدتا رایگان است که توسط مجریان سفر، آژانس‌های گردشگری یا سایر نهادها برگزار می‌شود و در آن، افراد فعال در حوزه گردشگری با طی کردن مسافتی طولانی به شهر مقصد، تجربیات خود از سفر را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهند. 


famtrip


این سفرها علاوه بر تبلیغ مقصد مورد نظر، ابعاد فرهنگی و اجتماعی زیادی نیز دارد. توجه داشته باشید که فم تریپ صرفا برای معرفی جاذبه‌های یک کشور نیست، بلکه می‌توان تورهای داخلی را نیز برای آشنایی همگان با زیبایی‌های مناطق ناشناخته برگزار کرد. گفتنی‌ست به خاطر هزینه‌های بالا، معمولا هزینه‌های فم تریپ از طریق بخش خصوصی تامین می‌شود.


اهداف فم تریپ و اهمیت آن

در فم تریپ، اهداف زیادی دنبال می‌شود و قرار نیست ما صرفا شاهد یک دور همی خودمانی با سلفی‌های اینستاگرامی باشیم! در فم تریپ ها، متخصصین سفر در قالب برنامه‌های گردشگری، تفریحی و توریستی، از دیدنی‌های مقصد مورد نظر بازدید کرده و ویژگی‌های آنها را به دقت زیر ذره‌بین می‌برند؛ سپس هرکدام بسته به تخصصی که دارند، به توصیف مقصد مورد نظر می‌پردازند.


famtrip


تصور کنید یک چشم‌انداز خیره‌کننده در نقطه‌ای دور افتاده وجود داشته باشد و هیچ کسی آن را نشناسد؛ سپس گروهی از گردشگران، عکاسان، روزنامه‌نگاران و تور لیدرهای مشهور با سفر به این منطقه، زیبایی‌های آن را به همگان معرفی کنند! این اتفاق چه نتیجه‌ای در پی خواهد داشت؟ بله! منطقه مورد نظر به یک قطب گردشگری تبدیل خواهد شد.

ایجاد فرصت برای تولید محتوای جدید و دستِ اول، معرفی فرهنگ شهرها و کشورها، اشتراک‌گذاری تجارب سفر، نشان دادن جاذبه‌های گردشگری و ... تنها بخشی از اهداف فم تریپ هستند.


فم تریپ ایران

ایران، کشوری با فرهنگ کهن و جاذبه‌های تاریخی بی‌نظیر است که متاسفانه، آن‌گونه که باید شناخته‌شده نیست. یکی از اینفلوئنسرهای سفر ایرانی به نام هدی رستمی که پیش‌تر در یکی از فم تریپ های ترکیه حضور یافته بود، متوجه این ضعف و پتانسیل بالای کشورمان برای برگزاری چنین رویدادی شد؛ از همین رو، با همکاری یکی دیگر از گردشگران نام‌آشنا یعنی کیمیا خسروی، مهر ماه گذشته پروژه‌ای به نام Feel Iran را کلید زد و 11 نفر از اینفلوئنسرهای مشهور از کشورهای اوکراین، چین، هند، ایتالیا، ترکیه، برزیل، فرانسه و روسیه را در یک سفر رایگان دو هفته‌ای به ایران دعوت کرد.

بهتر است ابتدا با افرادی که در این سفر حضور داشتند، آشنا شوید:

Erika Santos: او بیش از 1.5 میلیون دنبال‌کننده در دو صفحه اینستاگرامی دارد و در زمینه‌های مد و فشن هم فعال است. سانتوس پیش‌تر جایزه World Travel Blogger 2019 را هم دریافت کرده بود.

Alex Atmolex: اینفلوئنسر روسی که هیچ‌کدام از عکس‌هایی که به اشتراک می‌گذارد، توسط خودش گرفته نشده است. با این حال، او 480 هزار دنبال‌کننده دارد. وی به همراه همسر خود در فم تریپ حضور داشت.

Artem Shestakov: یک تاجر و اینفلوئنسر اوکراینی با بیش از 1.1 میلیون دنبال‌کننده در اینستاگرام. وی پیش‌تر با کمپانی‌های بزرگی همچون پورشه، مرسدس‌بنز، لند روور و فراری همکاری داشته است. 

Ekaterina Mishchenkova: هنرمند و عکاس مشهور روسی با بیش از 1.3 میلیون دنبال‌کننده در دو پیچ اینستاگرامی.

Vanessa Ziletti: اینفلوئنسر ایتالیایی فعال در حوزه زیبایی، مد و فشن با تقریبا 180 هزار دنبال‌کننده در اینستاگرام. زیلتی همکاری با برندهای لورآل و هرمس را در کارنامه خود دارد.

VuThéara Kham: عکاس مشهور فرانسوی با 1.2 میلیون دنبال‌کننده. او به عنوان تاثیرگذارترین اینستاگرامر فرانسه نیز شناخته می‌شود.

Mehmet Kırali: عکاس مشهور ترکیه‌ای که سبک متفاوت او از عکاسی سفر باعث شده تا 1.2 میلیون دنبال‌کننده در اینستاگرام داشته باشد. نام این هنرمند در میان ثروتمندترین و موفق‌ترین عکاسان دنیا نیز به چشم می‌خورد.

Shi Enbo-hugo: یکی مشهورترین بلاگرهای چینی با بیش از 2 میلیون دنبال‌کننده در سه شبکه اجتماعی مختلف.

Harjinder Singh Kukreja: تاجر نام‌آشنای هندی، صاحب رستوران و فعال اجتماعی با بیش 1.6 میلیون دنبال‌کننده در توییتر و 100 هزار دنبال‌کننده در اینستاگرام.

Çiler Geçici: مدیر یکی از سالن‌های کنسرت ترکیه با 705 هزار دنبال‌کننده در اینستاگرام.

Cathy: یکی از متخصصان رسانه و بلاگر سفر در چین. او نویسنده 12 کتاب پرفروش است و بعد از سفر به ایران، قصد دارد کتابی جدید را در این همین رابطه قلم بزند.


famtrip


ایران‌گردی اینفلوئنسرهای خارجی 

ابتدا تمام مهمانان در دفتر روستودیو –گروهی که هدی رستمی مدیریت آن را بر عهده دارد- حاضر شدند و سپس مسیر خود را به طرف کاشان آغاز کردند. آشنایی با سوهان قم و تجربه غذای سنتی ایران در یکی از خانه‌های سنتی کاشان با گیاهان زیبا و حوضی بسیار زیبا از جالب‌ترین تجربیات مسافران خارجی هدی رستمی در این شهر بود.


famtrip


بعد از کاشان، گروه راهی اصفهان شد تا اینفلوئنسرهای خارجی از نزدیک با نصف جهان آشنا شوند! اگر سری به پیج اینستاگرامی FeelIran بزنید و استوری‌های مربوط به این شهر را ببینید، قطعا متوجه هیجان مسافران فم تریپ بابت بازدید از اصفهان خواهی شد. اگرچه حضور مردان در حمام سنتی ایرانی احتمالا تجربه‌ای است که هیچ‌گاه از ذهن آنها پاک نمی‌شود، ولی قطعا هیچ‌چیز به اندازه تماشای میدان نقش جهان با گنبدهای آبی و فیروزه‌ای و عکاسی از آن، مهمانان فم تریپ را شگفت‌زده نکرد. 

پس از صرف ناهار در مقابل میدان نقش جهان و گشت‌وگذاری چند روزه در بخش‌های مختلف شهر، نوبت به بازدید از شیراز رسید؛ شهری با قدمتی بسیار زیاد که بدون شک هر کسی را مجذوب خود می‌کند. در نهایت، بعد از بازدید از بناهای تاریخی، مساجد قدیمی با معماری حیرت‌انگیز اسلامی، بازار وکیل و دیگر بخش‌های شهر شیراز، فم تریپ ایران نیز با خاطره‌ها و البته حواشی بسیار به پایان رسید که در ادامه در مورد آنها صحبت خواهیم کرد.

فم تریپ، فرصتی بسیار خوب برای معرفی پتانسیل بسیار بالای ایران به منظور جذب گردشگر بود که خوشبختانه، هدی رستمی برای رسیدن به این مهم، تا حد زیادی موفق بود.


famtrip


حواشی فم تریپ ایران 

متاسفانه، همان‌طور که تا حد زیادی انتظار می‌رفت، سایه سیاست باز هم بر سر چنین سفرهایی افتاد و بسیاری از افراد، هم در داخل و خارج از کشور، ایرادات زیادی را به فم تریپ گرفتند. اگرچه حتما ایراداتی نیز در برگزاری این پروژه وجود داشته است، اما برخی صحبت‌ها به اندازه‌‌ای تند بود که هدی رستمی با واکنش نسبت به آنها، از تلاش برای ادامه‌دار بودن چنین پروژه‌هایی سخن گفت.  


famtrip


علی عبدالمالکی، رئیس کمیسیون گردشگری و کسب‌وکارهای وابسته اتاق ایران در مصاحبه‌ای از چنین اقداماتی حمایت و اعلام کرد که درآمد اصلی بسیاری از کشورهای دنیا از صنعت توریسم تامین می‌شود که متاسفانه طی سال‌های اخیر، هیچ توجهی به ظرفیت‌های آن در ایران نشده است. محمدابراهیم لاریجانی، مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری معاونت گردشگری نیز در گفت‌وگویی با همشهری گفت که برخی اشکالات فنی بر محتوای منتشرشده توسط این افراد را می‌پذیرد، اما نباید جلوی اجرا و تکرار چنین پروژه‌هایی گرفته شود.

فم تریپ بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های خارجی داشت و افرادی که در این سفر حاضر بودند، علاوه بر معرفی ایران به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری، نسبت به حضور دوباره در کشورمان ابراز تمایل کردند. به هر صورت، امیدواریم در آینده باز هم شاهد برگزاری چنین پروژه‌هایی باشیم.

نظرات، تجربیات و سوالات

ارسال پیام

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید

ارسال پیام