معرفی تجهیزات رفتینگ - چه وسایلی به رفتینگ ببریم یا نبریم؟
زهرا نیرومند 1399/01/24 6397 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



رفتینگ، یکی از محبوب‌ترین ورزش‌های آبی است که در سال‌های اخیر موردتوجه بسیاری از ورزشکاران و ماجراجویان کشورمان قرار گرفته است. تورهای رفتینگ همه ساله در فصل‌های بهار و تابستان برگزار می‌شوند و علاقه‌مندان این ورزش را بر روی آب‌های خروشان رودهای ایران، همراهی می‌کنند. یکی از مواردی که در مورد این نوع تورها باید به یاد داشته باشیم، تجهیزات رفتینگ ضروری و ایمن است. رفتینگ بر روی رودخانه‌های طولانی ممکن است چندین روز طول بکشد. در این حالت گردشگران مجبورند شب‌ها در دامن طبیعت کمپ بزنند و استراحت کنند تا بتوانند روز بعد به حرکت خود بر روی امواج خروشان رودخانه ادامه دهند. بنابراین، علاوه بر وسایلی چون قایق، پارو و ... به چادر مواد غذایی و تجهیزات آشپزی نیز نیاز دارند. اگر قرار است با چنین تورهایی همراه شویم، باید بدانیم که چه وسایلی را باخود ببریم و چگونه آن‌ها را حمل کنیم. در این بخش قصد داریم اطلاعات کاملی در مورد تجهیزات رفتینگ در اختیارتان قرار دهیم. با ما همراه باشید.


انواع قایق رفتینگ


قایق‌ها یکی از اصلی‌ترین تجهیزات رفتینگ هستند. قایق‌های رفتینگ انواع مختلفی دارند که با توجه به نوع استفاده و میزان شدت امواج آب رودخانه، تهیه می‌شوند. قایق‌های مخصوص رفتینگ به 4 دسته زیر تقسیم می‌شوند:
اگر رفتینگ در رودخانه‌هایی با سطح امواج یک یا دو انجام می‌شود، می‌توانید از قایق‌های پاروزنی مخصوص امواج آرام استفاده نمایید.
در صورتی که رفتینگ پیشرفته و حرفه‌ای انجام می‌دهید باید قایق‌های مخصوص سفرهای ماجراجویانه را برای خود انتخاب کنید.
انتخاب قایق مناسب به عرض رودخانه نیز بستگی دارد. اگر رودخانه‌ای که برای رفتینگ در نظر گرفته‌اید، باریک است یا برای عبور از آن باید از میان صخره‌ها و سنگ‌های بزرگ عبور کنید، پیشنهاد می‌کنیم قایق‌های مخصوص رودخانه‌های کم‌عرض را انتخاب نمایید.
برخی از قایق‌ها نیز مخصوص مسابقات ورزشی طراحی شده‌اند که بسته به نوع مسابقه، متفاوت می‌باشند.
اگر با تور به رفتینگ می‌روید، نیازی به تهیه قایق ندارید، اما خوب است که با انواع آن آشنا شوید. قایق‌هایی که برای تورهای رفتینگ مورد استفاده قرار می‌گیرند معمولا بین 3.5 تا 6 متر طول دارند و عرض آن‌ها نیز از 1.8 تا 2 متر است. این نوع قایق‌ها ظرفیت جابجایی 4 تا 12 مسافر را دارند. معمولا در هنگام برگزاری تورها کایاک‌های تک‌نفره‌ای نیز دیده می‌شوند. سرنشین این کایاک‌ها افراد حرفه‌ای هستند که برای مراقبت و امدادرسانی در محدوده مسیر رفتینگ، در حال دور زدن هستند.

معرفی تجهیزات رفتینگ


پارو


از دیگر تجهیزاتی که برای سفر رفتینگ به آن نیاز دارد، پاروست. هریک از افرادی که درون قایق می‌نشیند باید یک پارو داشته باشد تا بتواند از آن برای هدایت قایق در کنار دیگر هم‌گروهی‌های خود، استفاده نماید. پاروها انواع مختلفی دارند که بسته به نوع قایق و توان فرد در استفاده از آن، انتخاب می‌شوند. در سفرهای گروهی یک راهنما در کنار گروه قرار می‌گیرد که معمولا در عقب قایق می‌نشیند. راهنماها افراد حرفه‌ای هستند که توان بدنی بسیار بالایی دارند. از این رو، می‌توانند از پاروهای سنگین‌تر برای هدایت قایق استفاده نمایند. راهنماها از پاروهایی استفاده می‌کنند که بتوانند در صورت بروز شرایط بحرانی قایق را به تنهایی کنترل نمایند. پاروی راهنماها بلندتر و سنگین‌تر و معمولا دارای دو کفه می‌باشد. پاروهایی که برای اعضای گروه در نظر گرفته می‌شود کوتاه‌تر، سبک‌تر و دارای یک کفه هستند. برای هدایت قایق‌های تک‌نفره نیز باید از پاروهای دوکفه استفاده کرد.


لباس مناسب


یکی از مهم‌ترین نکاتی که در تجهیزات رفتینگ باید به آن توجه داشته باشید، پوشیدن لباس مناسب قایق‌رانی است. لباس قایق‌رانی باید آستین بلند و چسبان باشد تا در هنگام پارو زدن دست‌و‌پاگیر نشود. علاوه بر این، جنس و وزن لباس نیز بسیار مهم است. لباس شما باید وزن سبکی داشته باشد و از جنسی باشد که آب را زیاد به خود جذب نکند. نکته دیگر، زمان خشک شدن لباس است. باید توجه داشته باشید جنسی را انتخاب نمایید که پس از خیس شدن، آب را زیاد در خود نگه ندارد و در هوای آزاد به راحتی خشک شود.

معرفی تجهیزات رفتینگ


جلیقه نجات


جلیقه نجات، یکی از مهم‌ترین تجهیزات رفتینگ است که به همراه داشتن آن برای حفظ ایمنی شما ضروری است. دقت داشته باشید که جلیقه مناسب بدن خود را انتخاب نمایید. زمانی که جلیقه را می‌پوشید، حتما بندهای آن را به طور کامل و محکم ببنید. بندها باید طوری بسته شوند که جلیقه به طور کامل به بدن شما بچسبد. در غیر این صورت در اثر تکان‌های شدید قایق از بدن جدا خواهد شد.


کلاه ایمنی


از دیگر تجهیزات رفتینگ که برای ایمنی خود به همراه می‌برید، کلاه است. کلاه ایمنی را در ابتدای سفر و قبل از سوار شدن در قایق، بر روی سر خود قرار دهید و بند آن را محکم ببندید. دقت داشته باشید که کلاه باید بر روی سر شما ثابت شود تا در صورت تکان‌های شدید قایق یا حتی افتادن در آب، از سر جدا نشود. کلاه تا انتهای سفر بر روی سر باقی می‌ماند.


طناب نجات


طناب نجات یکی از تجهیزات موردنیاز در سفرهای گروهی است. این طناب زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که یکی از مسافران به بیرون قایق پرت شود. در این حالت راهنما طناب را به سمت مسافر پرتاب می‌کند تا بتواند او را دوباره به درون قایق بکشد. علاوه بر این، از طناب نجات برای کارهای دیگری نیز استفاده می‌شود. یکی از فعالیت‌های هیجان‌انگیزی که افراد در رفتینگ انجام می‌دهند، پرش و شیرجه درون آب است. در صورتی که این افراد از قایق دور شوند، به وسیله طناب به درون قایق کشیده خواهند شد. طناب نجات معمولا داخل یک کیسه قرار گرفته و به پشت راهنمای گروه بسته می‌شود.

معرفی تجهیزات رفتینگ


کیسه ضدآب


اگر برای چند روز به سفر می‌روید، نیاز به وسایل کمپینگ دارید. در این جا باید تجهیزاتی چون کیسه خواب، چادر، وسایل پخت‌وپز، جعبه‌ کمک‌های اولیه، مواد غذایی و ... را با خود به همراه داشته باشید. شما باید این وسایل را در قایق خود قرار دهید. برای این‌که لوازم و وسایل شما از خیسی در امان بماند، برای نگهداری و حمل‌شان باید از کیسه‌های ضدآب استفاده نمایید. این کیسه‌ها در اندازه‌های مختلف موجود هستند. می‌توانید تجهیزات رفتینگ خود را با خیال راحت درون آن‌ها قرار دهید و نگرانی بابت خیس شدنشان نداشته باشید.


لوازم شخصی


لوازمی که تا این‌جا عنوان شده، لوازم ضروری برای سفر هستند که برخی از آن‌ها نیز توسط راهنمای گروه یا تور رفتینگ فراهم می‌شوند. علاوه بر این موارد، برای سفر به لوازم شخصی نیز نیاز دارید. البته این لوازم ضروری نیستند، اما به همراه داشتنشان باعث بالا بردن کیفیت سفرتان می‌شود. از جمله این لوازم می‌توان به عینک آفتابی، خوراکی، کرم ضد آفتاب و پماد ضد پشه گزیدگی اشاره کرد. برای به همراه داشتن لوازم شخصی به نکات زیر توجه کنید:


عینک آفتابی که به همراه می‌برید حتما بنددار باشد.
اگر گوشی موبایل به همراه می‌برید، حتما نوع ضدآب آن را تهیه کنید یا گوشی را در کیسه‌های کوچک ضدآب قرار دهید.
آجیل و تنقلات از جمله خوراکی‌هایی هستند که پیشنهاد می‌کنیم در طول سفر به همراه داشته باشید.

معرفی تجهیزات رفتینگ


در این مقاله لوازم و تجهیزات موردنیاز رفتینگ را معرفی کرده و اطلاعات کوتاهی در مورد هریک از آن‌ها در اختیارتان قرار دادیم. دقت در انتخاب تجهیزات رفتینگ و به همراه داشتن آن‌ها ایمنی و سلامت را برایتان به دنبال دارد. اگر به ورزش رفتینگ علاقه‌مندید و دوست دارید اطلاعات بیشتری در مورد آن داشته باشید، می‌توانید با شماره 02175097700 تماس بگیرید و با کارشناسان کایت در مورد تورهای رفتینگ و شرایط هریک از آن‌ها گفتگو کنید. کایت همیشه در کنار شماست و بهترین‌ها را به شما معرفی می‌کند.


تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید