خرس پاندا | شیوه نگهداری از پاندا چگونه است؟
حسام مقتدایی 1399/01/20 23681 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



پاندا به شکل گسترده‌ای به عنوان نماد کشور چین به شمار می‌رود. این خرس‌های دوست‌داشتنی و بزرگ به‌شدت محافظت می‌شوند و در کشور چین آن‌ها را به عنوان گنج ملی می‌شناسند.خرس پاندا جزو پستانداران به شمار می‌رود و از خانواده خرس‌ها است. قد خرس پاندا به طور معمول تا 1/5 متر هم می‌رسد و وزن آن در خرس‌های بالغ 150 کیلوگرم خواهد بود. طول عمر خرس‌های پاندا معمولاً بین 15 تا 20 در حیات وحش بوده اما با مراقبت و نگهداری مناسب این سن می‌تواند تا 30 هم افزایش یابد. هر دو سال یک توله به دنیا می‌آورد و بهار فصل جفت‌گیری آن‌ها به شمار می‌رود و اواخر تابستان هم توله خرس پاندا به دنیا می‌آید. رژیم غذایی این حیوان 99% گیاه بامبو بوده و بین 12 تا 38 کیلوگرم در روز می‌خورد.

مطالب مرتبط:


پاندا بالغ چگونه به نظر می‌رسد؟


درست مثل خرس قهوه‌ای هستند با این تفاوت در ظاهرشان که رنگشان سفید و مشکی است. 4 پای آن‌ها از موی مشکی پر شده و به اندازه شال گردنی بزرگ روی ناحیه کتفشان، مشکی است. علاوه بر این‌ها دور چشم و گوش‌هایشان هم مشکی است. یکی از نکات جالب در ارتباط با این حیوان، رنگ دمش است که سفید است. یک پاندای بالغ می‌تواند تا 1/5 متر قد بکشد و بلند شود.

شکل-ظاهری-خرس-پاندا-بالغ


روزمرگی‌های خرس پاندا


14 ساعت از روز یک خرس پاندا صرف خوردن بامبو می‌شود و از آنجایی که گیاه بامبو کالری کمی دارد، آن‌ها را به سرعت گرسنه می‌کند. وقتی سیر هستند، به مدت 2 تا 4 ساعت می‌خوابند و وقتی دوباره از خواب بیدار می‌شوند به دنبال غذای بیشتری هستند. در کنار خوردن و خوابیدن، از درخت هم بالا می‌روند. شاید عجیب به نظر برسد که با این وزنشان چطور این کار را می‌کنند اما آن‌ها از درخت بالا می‌روند تا از خطر دور بمانند یا دنبال شریکی بگردند یا به رقبایشان حمله کنند.


خرس پاندا چه چیزی می‌خورد؟


خرس‌های پاندا ریشه، شاخه و برگ‌های بامبو را می‌خورند و 99% رژیم غذایی روزانه‌شان را همین گیاه تشکیل می‌دهد. به جز بامبو، برخی میوه‌ها را هم دوست دارند و می‌خورند. پانداهایی که محافظت می‌شوند و تحت نظارت انسان‌ها قرار دارند کیک پاندا هم می‌خورند که از آرد برنج، پودر لوبیا، آرد ذرت و تخم‌مرغ درس شده است. پانداهای وحشی، چمن، حشرات، موش و حتی گوسفندانی که اطراف روستایی باشند را می‌خورند.

غذای-مورد-علاقه-خرس-پاندا


کجا می‌توانید پاندا ببینید؟


خیلی از مسافرانی که به کشور چین سفر می‌کنند با هدف دیدن پاندا می‌روند. اماکن زیادی در چین وجود دارد که می‌توانید پانداها را ببینید اما بهترین آن، جایی حوالی چنگدو در ایالت سچوآن است. اگر بخواهید به پانداها نزدیک‌تر شوید و ارتباط عمیق‌تری با آن‌ها داشته باشید می‌توانید در برنامه‌های داوطلبی پاندا شرکت کنید و آن وقت می‌توانید به عنوان پرستار داوطلب آموزش ببینید. پیش از آن لازم است به چنگدو سفر کنید.


محل زندگی پاندا وحشی


طبق سرشماری سال 2014، فقط 1864 پاندا در جهان زنده است. این گونه از خانواده خرس‌ها، جزو نادرترین و تحت انقراضترین گونه‌ها در جهان به شمار می‌رود و به همین خاطر در سال 1961 به عنوان نماد ملی چین انتخاب شد. اکنون، تنها زیست‌بوم‌های مناسب برای زندگی پانداها، کوهپایه‌هایی به شمار می‌رود که 1200 تا 3100 متر از سطح دریا فاصله داشته باشند. نکته دیگر این که آن‌ها فقط می‌توانند در جنگل‌های بامبو زندگی کنند چرا که غذای اصلی‌شان بامبو است. چنگدو مهم‌ترین پایگاه چین برای پرورش خرس پاندا است و اگر می‌خواهید توله پاندا ببینید و به آن‌ها نزدیک شوید، باید به چنگدو سفر کنید.

محل-زندگی-پاندا


چرا خرس پاندا در حال انقراض است و چین چه اقداماتی انجام داده است؟


زیست‌بوم‌های پانداها به خاطر فعالیت‌های کشاورزی مردم رو به کاهش است. پانداها نیز مدام شکار شده‌اند و اکنون به همین خاطر در خطر انقراض قرار دارند. 5 سپتامبر سال 2016، پاندا از فهرست حیوانات در حال انقراض خارج شد و اکنون در فهرست حیوانات آسیب‌پذیر قرار دارد. چین با ارائه زمین‌های کشاورزی به مردم و آماده کردن زیست‌بوم مناسب برای پاندا، از آن‌ها محافظت کرد. اکنون پانداها در مقابل زلزله محافظت می‌شوند و با نظارت متخصصان تولید مثل می‌کنند و سپس وارد حیات وحش می‌شوند.

انقراض-خرس-پاندا


نگهداری پاندا کار ساده‌ای نیست!


به طور کلی برای اینکه فردی برای نگهداری از پاندا آماده شود باید آموزش زیادی ببیند. از طرفی رسیدگی و برآمدن از پس هزینه‌های خورد و خوراک این حیوان بازیگوش کار ساده‌ای نیست. اگر علاقه‌مند به نگهداری از پاندا هستید و می‌خواهید این تجربه را به دست بیاورید بهترین راه‌حل این است که به چنگدو در چین سفر کنید و سپس در دوره‌های آموزشی پرستاری پاندا شرکت کنید. بعد از گذراندن دوره‌های آن می‌توانید با پانداها زندگی کنید و از آن‌ها محافظت نمایید. توصیه ما به شما این است که پیش از انجام این کار، حتماً در تور سفر به چین شرکت کنید و با زندگی در چین تا حدی آشنا بشوید و بعد چنین تصمیم مهمی بگیرید.

نگهداری-از-خرس-پاندا


در این مقاله از مجله گردشگری کایت سعی کردیم، موارد مهم در ارتباط با نگهداری پاندا را برایتان شرح دهیم. همچنین اطلاعات جامعی در خصوص پاندا ارائه کردیم که به شما در شناخت بیشتر و دقیق‌تر این حیوان کمک می‌کند. 

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید