عراق، یکی از کشورهای همسایه ایران است که به دلیل داشتن شهرهای زیارتی متعدد شامل کربلا، نجف، کاظمین و سامرا، موردتوجه شیعیان سراسر دنیا و بسیاری از ایرانیان علاقه‌مند قرار دارد. این کشور زیارتی- سیاحتی، در ماه‌های مختلف سال، خصوصا ماه محرم و صفر، مورد استقبال هم‌وطنان عزیزمان قرار می‎گیرد و خیل گسترده‌ای از آنان را به سمت خود می‌کشاند. اگر قصد سفر به کشور عراق را دارید، قبل از هرچیز باید برای دریافت ویزای این کشور اقدام نمایید. البته ویزای عراق هیچ شرایط خاصی ندارد و برای ایرانیان به راحتی صادر می‌شود، اما مواردی وجود دارد که باید با آن آشنایی داشته باشید. در این مقاله به معرفی انواع ویزای عراق پرداخته و اطلاعاتی در مورد مدارک مورد نیاز و هزینه دریافت ویزا در اختیارتان قرار می‌دهیم.  با ما همراه باشید.

انواع ویزای عراق

کشور عراق نیز مانند دیگر کشورها دنیا، ویزاهای مختلفی دارد که با توجه به هدف فرد متقاضی، برای او صادر می‌شود:

ویزای توریستی و زیارتی: یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین ویزاهای عراق، ویزای توریستی و زیارتی این کشور است. این ویزا برای افرادی صادر می‌شود که به قصد گردش و تفریح، زیارت حرم مطهر ائمه اطهار و بازدید از اماکن تاریخی به این کشور سفر می‌کنند.

ویزای تحصیلی: افرادی که به قصد آموزش و دریافت فرصت مطالعاتی به کشور عراق سفر می‌کنند، باید ویزای تحصیلی این کشور را داشته باشند. اعتبار ویزای تحصیلی به دوره آموزشی دانشجو بستگی دارد و بر اساس آن صادر می‌شود. با توجه به پایین‌تر بودن هزینه تحصیل در عراق، این ویزا موردتوجه بسیاری از دانشجویان قرار دارد. سیستم آموزشی کشور عراق کاملاً اروپایی است و زبان تحصیل در دانشگاه ‌های این کشور نیز انگلیسی است.

ویزای کاری: افرادی که به قصد کسب و کار به عراق سفر می‌کنند باید برای دریافت ویزای کاری این کشور اقدام نمایند. این نوع ویزا معمولا از طرف شرکت‌ها و صاحبان کسب‌ و کار برای کارمندان اخذ می‎شود. شرکت‌‌هایی که قصد انجام پروژه‌های خارج از کشور را دارند و می‌خواهند نماینده‌ای در عراق داشته باشند، این نوع ویزا را برای کارمندان خود دریافت می‌کنند.

ویزای پزشکی: ویزای درمان برای افرادی صادر می‌شود که به منظور استفاده از خدمات پزشکی و عمل جراحی به عراق سفر می‌کنند. این افراد باید برای دریافت ویزای پزشکی این کشور اقدام نمایند.

ویزای ازدواج: ویزای ازدواج نوع دیگری از ویزاست که در همه‌ی کشورهای دنیا وجود دارد. زمانی که دو نفر از نقاط مختلف دنیا با یکدیگر آشنا شده و باهم ازدواج می‌کنند، درخواست ویزای ازدواج می‌دهند. این ویزا در گذشته چندان رایج نبود، اما با پیشرفت تکنولوژی و گسترده شدن روابط، رواج بیشتری پیدا کرده و با استقبال بالایی مواجه شده است.

شکل1

انواع ویزای عراق با توجه به مدت زمان اعتبار

ویزای عراق به دو دسته ویزای کوتاه‌مدت و ویزای بلندمدت تقسیم می‌شود:

ویزای کوتاه‌مدت عراق: ویزای کوتاه‌مدت همان ویزای توریستی این کشور است که به دو صورت انفرادی و گروهی صادر می‌شود و سه ماه اعتبار می‌باشد. به این معنی که شما 3 ماه پس از دریافت ویزا می‌توانید برای سفر به این کشور اقدام نمایید و پس از ورود به عراق اجازه دارید یک ماه در این کشور اقامت داشته باشید.

  • ویزای انفرادی عراق: اگر متقاضی قصد سفر انفرادی به عراق را دارد، باید شخصا برای دریافت ویزا به سفارت این کشور در ایران مراجعه نماید. کافیست فرم درخواست ویزای عراق را پر کنید و آن را به همراه مدارک به سفارت این کشور تحویل دهید.
  • ویزای گروهی عراق: ویزای گروهی برای اعضای کاروان‌های زیارتی صادر می‌شود. در این نوع ویزا، مسافران تک تک به سفارت مراجعه نمی‌کنند و تمامی کارها را به مدیر کاروان خود می‌سپارند. مدیر کاروان مدارک تمامی اعضا را جمع‌آوری کرده و به کارگزاری امور زیارتی تحویل می‌دهد. دقت داشته باشید که در دریافت ویزای گروهی، مدارک تمامی اعضا باید تکمیل باشد و اگر یکی از اعضا مدارک ناقصی داشته باشد، صدور ویزا تا برطرف شدن مشکل ایجادشده، به تعویق می‌افتد.

ویزای بلندمدت عراق: افرادی که قصد اقامت بیش از یک ماه را دارند، باید برای دریافت ویزای بلندمدت این کشور اقدام نمایند. ویزای بلندمدت، که با عنوان ویزای کاری عراق نیز شناخته می‌شود شامل دو نوع اعتیادیه و متعدده می‌باشد.

  • ویزای اعتیادیه عراق: ویزای اعتیادیه یک ویزای سه ماهه است که برای سفرهای تجاری و کاری صادر می‌شود. دارنده ویزای اعتیادیه تنها یک بار حق ورود و خروج به عراق را دارد.
  • ویزای متعدده عراق: ویزای متعدده نوع دیگری از ویزای بلندمدت است که به صورت سه ماهه، شش ماهه و یک ساله صادر می‌گردد. این ویزا برای سفرهای کاری و تجاری صادر می‌شود و چندبار ورود است.

شکل2

مدارک موردنیاز برای دریافت ویزای عراق

برای دریافت ویزای عراق باید فرم درخواست ویزا را به طور دقیق پر کنید و به همراه مدارک زیر به سفارت این کشور تحویل دهید:

  • گذرنامه: گذرنامه باید حداقل 6 ماه اعتبار داشته باشد.
  • مدارک شناسایی: این مدارک شامل اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی می‌باشد.
  • عکس: عکس پرسنلی با ابعاد 3.5×4.5 که تمام‌رخ بوده و دارای زمینه سفید می‌باشد.
  • رضایت‌نامه: رضایت‌نامه شامل مجوز خروج از کشور است که داشتن آن برای بانوان متاهل، فرزندان زیر 18 سال الزامی است.
  • مدارک شغلی: در صورتی که فرد کارمند بخش‌های دولتی کشور باشد، باید حکم کارگزینی خود را به همراه سایر مدارک تحویل دهد.
  • گواهی اشتغال به تحصیل برای دانشجویان  
  • بیمه‌نامه پزشکی
  • قرارداد تجاری: افرادی که قصد دریافت ویزای کاری عراق را دارند باید قرارداد تجاری خود را به همراه داشته باشند.

شکل3

مراحل دریافت ویزای عراق

دریافت ویزای عراق کار چندان سختی نیست. کافیست مدارک موردنیاز را با توجه به نوع ویزای درخواستی، آماده کرده و به سفارت عراق در ایران تحویل دهید. در صورتی که مدارک کامل باشد و هیچ مشکلی نداشته باشد، ویزا برای شما صادر خواهد شد.

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، متقاضیان دریافت ویزای توریستی و زیارتی می‌توانند به دو صورت انفرادی و گروهی برای دریافت ویزا اقدام نمایند. در صورتی که به صورت انفرادی سفر می‌کنید باید خودتان شخصا به سفارت مراجعه نمایید و مدارک را تحویل دهید. در ویزای گروهی مدیر کاروان مسئولیت دریافت ویزا را می‌پذیرد و پس از جمع‌‌آوری مدارک تمام اعضا، آن‌ها را به سفارت تحویل می‌دهد. دریافت ویزای توریستی عراق در حال حاضر هیچ هزینه‎ای ندارد و برای اتباع ایرانی رایگان است.

شکل4

دریافت ویزای عراق برای اربعین

تا قبل از سال 98 دریافت ویزای عراق برای پیاده‌روی اربعین اجباری بود. افرادی که قصد حضور در این مراسم را داشتند باید ویزای این کشور را دریافت می‎کردند، در غیر این صورت نمی‌توانستند وارد خاک عراق شوند. از اربعین 98  شرایط برای ورود ایرانیان تغییر کرده و دیگر نیاز به دریافت ویزای این کشور نیست. افرادی که قصد شرکت در مراسم اربعین را دارند باید قبل از سفر در سامانه سماح، مخفف ساماندهی مشتاقان ایام حضور در اعتاب مقدسه، ثبت نام نمایند.  

برای ثبت‌نام پیاده‌روی اربعین، ابتدا مشخصات هویتی خود را در سامانه سماح وارد کرده و پس از آن با در دست داشتن گذرنامه و 2 قطعه عکس ۳×۴  زمینه سفید، به دفتر خدمات زیارتی نزدیک به محل سکونت خود مراجعه نمایید.  دقت داشته باشید که گذرنامه شما باید حداقل 6 ماه اعتبار داشته باشد.

شکل5

سفارت‌خانه‌های عراق در ایران

سفارت‌ عراق در تهران:

  • آدرس سفارت: تهران، میدان ولی‌عصر، خیابان ولی‌عصر، کوچه برادران مظفر، پلاک ۱۶۴۰
  • شماره تلفن: ۸۸۹۳۸۸۶۶ (۰۲۱)
  • فکس: ۸۸۹۳۸۸۷۷
  • ساعات کاری سفارت: روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸:۳۰   تا 15  

سفارت عراق در مشهد:

  • آدرس سفارت: مشهد، بلوار فردوسی، نبش فردوسی ۲۲
  • تلفن: ۳۷۶۶۱۷۵۵ (۰۵۱)، ۰۵۱۳۷۶۳۴۱۴۳(۰۵۱)، ۰۵۱۳۷۶۶۱۷۵۶ (۰۵۱)
  • فکس: ۳۷۶۳۸۸۰۲،  ۳۸۵۴۴۴۰۴

وب‌ سایت: www.mofamission.gov.iq

پست الکترونیک: tehemb@iraqmofamail.net

شکل6

شرایط جدید ویزای عراق در دوران کرونا

کشور عراق از همان روزهای ابتدای ورود کرونا به ایران، تمامی‌ مرزهای زمینی و هوایی خود را بست و اجازه سفر ایرانیان به این کشور را نداد. این وضعیت تا چندین ماه بعد ادامه داشت. با توجه به مراودات تجاری که بین دو کشور وجود دارد، مرز ایران و عراق تنها برای واردات و صادرات کالا باز شد و در بهمن ماه 99، سفرهای هوایی بین ایران و عراق نیز آغاز گردید.  

با شروع پروازها، تعدادی از آژانس‌های گردشگری  تبلیغات گسترده‌ای را برای تورهای زیارتی و سیاحتی به شهرهای مذهبی عراق آغاز کردند و سوالاتی را در ذهن علاقه‌مندان ایجاد نمودند. در همان زمان دولت عراق اعلام کرد که هیچ ویزای توریستی و زیارتی صادر نمی‌شود و سفارت‌خانه دو کشور تنها ویزای تجاری و درمانی صادر می‌کنند. از این رو، تنها اتباع عراقی و افرادی که دارای ویزای تجاری و درمانی هستند می‌توانند به عراق سفر کنند. البته سفر به عراق برای این افراد نیز قوانین خاصی دارد. متقاضیان باید حداکثر ۷۲ ساعت قبل از زمان پرواز در یکی از بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت ایران، تست PCR داده و جواب منفی آن را به مسئول فرودگاه تحویل دهند. علاوه بر این، همه مسافران پس از ورود به خاک عراق، به مدت 14 روز قرنطینه می‌شوند.

شکل7

سوالات متداول  







  • آیا امکان درخواست ویزای عراق به صورت گروهی برای چند نفر وجود دارد؟

قبلا این امکان برای تعداد 4 نفر به بالا وجود داشت، اما فعلا این کار مقدور نیست. 

  • در صورت ریجکت شدن ویزای عراق چه باید کرد؟

اتباع خارجی یا افراد بدون تابعیت در صورت ریجکت شدن ویزای عراق  می‌توانند به صورت حضوری به نمایندگی دیپلماتیک عراق در ایران مراجعه نموده و مشکلات ایجاد شده را رفع نمایند.

  • هزینه ویزای عراق چقدر است؟

هزینه ویزا بستگی به نوع ویزا دارد. در حال حاضر صدور ویزای توریستی زیارتی عراق رایگان است.

شکل8

در این مقاله در مورد ویزای عراق صحبت کردیم و ضمن معرفی انواع ویزاهای این کشور، شرایط و مدارک موردنیاز برای دریافت ویزا را نیز بیان نمودیم. همان‌طور که گفتیم، در حال حاضر با توجه به وضعیت کرونا ویزای توریستی و زیارتی صادر نمی‌شود و سفارت‌خانه‌های دو کشور تنها ویزاهای تجاری و درمانی را صادر می‌کنند. اگر قصد دریافت ویزای عراق را دارید و با مراحل آن آشنایی چندانی ندارید، در صورت تمایل می‌توانید با بخش ویزای کایت در ارتباط باشید و از تجربیات و خدمات این بخش استفاده نمایید. کارشناسان کایت نیز همواره با شماره 75097700- 021   آماده پاسخگویی به سوالات شما می‌باشند.

سوالات متداول

پرتکرارترین سوالات مسافران کایت در مورد ویزا را در اینجا بخوانید.

هزینه ویزا بستگی به نوع ویزا دارد. در حال حاضر صدور ویزای توریستی زیارتی عراق رایگان است.
صدور ویزای توریستی و زیارتی عراق، در صورتی که تمامی مدارک کامل باشد­، حداقل سه تا چهار روز کاری طول می‌کشد.
اتباع خارجی یا افراد بدون تابعیت در صورت ریجکت شدن ویزای عراق می‌توانند به صورت حضوری به نمایندگی دیپلماتیک عراق در ایران مراجعه نموده و مشکلات ایجاد شده را رفع نمایند.
در حال حاضر ویزای عراق به صورت برچسب به گذرنامه شخص متقاضی الصاق می‌‌گردد.
اعتبار ویزای عراق تا چندی قبل 90 روز بود که در حال حاضر به 60 روز کاهش یافته است. با توجه به این‌که احتمال تغییر وجود دارد، بهتر است پس از دریافت در این مورد استعلام شود.
قبلا این امکان برای تعداد 4 نفر به بالا وجود داشت، اما فعلا این کار مقدور نیست.

نظرات، تجربیات و سوالات

  • 1400/05/22

    سلام تقاضای ویزای انفرادی برای اربعین حسینی دارم چکار باید بکنم ضمنا زاده کاظمین هستم

  • 1400/06/04

    سلام من 68 سال سن دارم و دو بار تزریق واکسن کرونا را انجام داده ام و میخواهم برای اربعین با فرزند ذکور 30 ساله ام به عراق جهت زیارت سفر نماییم در ضمن تا الان فرزندم واکسن کرونا تزریق ننموده ایا امکان دریافت روادید برای هر دوی ما با توجه به شرایط کرونا امکان پذیر است ممنون

  • 1400/06/12

    سلام وقت بخیر .برای رفتن ب کشور عراق کارت واکسن نیاز هست و بدای افراد کمتر از ۱۸ سال ب چه صورته ؟

  • 1400/06/14

    موقت درایران دارم ودودوزواکسن کرونا رادرایران زدم الان زمان خروج ازکشوربرام سلام من یک فرد عراقی ام که اقامترسیده وبایدازکشورخارج بشم برای خروج ازکشوردقیقا به خاطرکرونا بایدچیکارکنم واینکه بادودوزواکسن

  • 1400/06/19

    سلام آیا برای اربعین امسال امکان گرفتن ویزای انفرادی بدون کارت واکسن وجود داره ؟ و شما انجام می دهید؟

  • 1400/06/20

    با سلام میخواستم بپرسم که من دوز اول واکسن رو زدم دوز دوم بعد از اربعین است و برای گرفتن ویزا حتما باید دوز دوم رو بزنم و اینکه برای تست پی سی ار باید قبل از گرفتن ویزا تست بدم یا بعد از آن

  • 1400/06/24

    سلام. واقعا متاسفم برای افراد ضالمی که هرساله برای زیارت اربعین سید الشهدا علیه اسلام بازی در میارن و خودشونم نمیدونن چیکار دارن میکنن.یه بار میگن تزریق واکسن و ویزا نیازه یه بار میگن ویزا رایگان هستش یه بار میگن 30 هزار نفر سهمیه ایران یه بار میگن 60 هزار نفر یه بار میگن واکسن نیاز نیست. اللهم عجل لولیک الفرج ان شاء الله روز قیامت آواره و سرگردان بشین

  • 1400/06/24

    باسلام آقا برای دریافت ویزای اربعین باید کارت دو دوز واکسن داشته باشیم یا ویزا میدن برای خروج باید کارت داشته باشیم چون دوز دومش چند روز به اربعین بزنیم

  • 1400/07/10

    سلام من میخوام در روز 13 مهر1400 به عراق برم هر دو دوز واکسنم رو هم زدم. . عراق هنوز ویزا صادر میکنه که بتونم برم .

  • 1400/07/10

    با سلام و وقت بخیر من قصد دارم انشاءالله در آذرماه بصورت انفرادی مشرف شوم عتبات عراق. چطور میتوانم ویزا بگیرم. ساکن مشهد هستم. با تشکر

  • 1400/10/22

    سلام من برای کار میخوام برم سلیمانیه ش رایط چجوریه چی لازم هست

  • 1400/11/20

    سلام وقت بخیر آیا برای افراد زیر 18 سال ویزا لازم است؟

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید