بهترین قطار تهران مشهد کدام قطار است؟
علیرضا مشرقی 1399/07/15 8852 بازدید 1 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



سفر به مشهد مقدس یکی از رایج‌ترین و البته محبوب‌ترین سفرهای داخلی برای مردم ایران محسوب می‌شود. به همین خاطر همه روزه پروازها و قطارهای زیادی تهران را به مقصد مشهد ترک می‌کنند. مسیر زمینی تهران به مشهد، مسیری طولانی و خسته کننده است و به همین خاطر بسیاری از افراد، مسیر هوایی را ترجیح می‌دهند. اما در عین حال برخی دیگر از مسافران که کمی ماجراجو هستند و از طول مسیر نیز لذت می‌برند، سفر با قطار را انتخاب می‌کنند. جالب است بدانید که در مورد سفر به مشهد مقدس، بیش از 70 درصد مسافران، سفر ریلی همراه با قطار را انتخاب می‌کنند! دلایل مختلفی پشت این انتخاب وجود دارد که در این میان می‌توان به راحتی قطار، امکان استراحت و استفاده از سرویس بهداشتی در هر زمان، صدای نوستالژیک قطار و همچنین ایمنی و قیمت مناسب آن اشاره کرد.  اما با این وجود جالب اینجاست که اگر از چند نفر در مورد تجربه سفر ریلی سوال کنید، پاسخ‌های متفاوتی را دریافت خواهید کرد. برخی افراد از تجربه بسیار شیرین خود صحبت می‌کنند و برخی دیگر ترجیح می‌دهند به هیچ وجه پای آنها به ایستگاه قطار باز نشود! این تفاوت در تجربه‌ها، تنها به خاطر کیفیت شرکت‌هایی است که سفرهای ریلی را ارائه می‌دهند. دقیقا همانند خطوط هوایی، شرکت‌های مختلفی برای انتخاب سفر ریلی وجود دارند. به همین خاطر در این مقاله قصد داریم تا شما را با بهترین قطار تهران مشهد آشنا کنیم. با کایت همراه باشید تا ببینید بهترین قطار تهران مشهد کدام است؟

همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای مشهد وارد صفحه "تور مشهد" شوید.

بهترین قطار تهران مشهد کدام قطار است؟

اگر سری به وبسایت‌های فروش بلیت قطار بزنید، نام شرکت‌های زیادی به چشم شما خواهد خورد. بسیاری از مسافران تنها بر اساس نرخ تصمیم‌ می‌گیرند و تصور می‌کنند که نرخ پایین برابر با حداقل کیفیت و نرخ بالا برابر با بهترین کیفیت و خدمات است. با وجود آنکه این مساله تا حد زیادی صحت دارد، اما در برخی مواقع شرکت‌هایی هستند که خدماتی عالی را با قیمتی مقرون به صرفه و عادلانه ارائه می‌دهند. از این رو در این مقاله قصد داریم تا بهترین قطارهای تهران مشهد را در کنار هم بررسی کنیم تا بتوانید بهترین سفر ریلی را به مشهد مقدس تجربه کنید.

بهترین قطار تهران مشهد

قطار چهار تخته شهاب، اقتصادی و راحت

قطارهای چهار تخته شهاب، سه ستاره و کوپه‌ای هستند. قطارهای کوپه‌ای به مراتب از قطارهای سالنی بهتر هستند و همین مساله باعث می‌شود تا اکثر مسافران نیز قطارهای کوپه‌ای را انتخاب کنند. در این قطارها هر مسافر یک تخت منحصر به فرد خود را دارد و می‌تواند در هر لحظه که اراده کند، روی آن بخوابد. صندلی این کوپه‌ها بسیار راحت هستند و حداقل امکانات رفاهی و خدماتی همانند ملحفه یک بار مصرف، آب معدنی، لیوان یک بار مصرف، پتو، بالش و روزنامه درون هر کوپه قرار داده می‌شود. همه کوپه‌ها مجهز به پریز برق 220 ولت شهری هستند و می‌توانید با خیال آسوده وسایل برقی خود را شارژ کنید. همچنین امکان تنظیم نور کوپه و سیستم تهویه آن نیز در دست خودتان خواهد بود.

مهم‌ترین مزیت قطارهای چهار تخته در خلوت بودن آن است. به این ترتیب شما حتی اگر قرار باشد همراه افراد غریبه سفر کنید، تنها با سه فرد هم مسیر خواهید بود. از طرف دیگر برای خانواده یا گروهای زیر چهار نفر، انتخاب این قطار و اجاره کامل یک کوپه بسیار مطلوب خواهد بود و می‌توانند با هزینه‌ای معقول، کل کوپه را در اختیار داشته باشند تا غریبه‌ای در بین آنها حضور نداشته باشد. همچنین فاصله تخت خواب‌های بالا تا سقف در کوپه‌های چهار نفره نسبت به کوپه‌های شش نفره کمتر است و این مساله برای کسانی که ترس از فضاهای بسته و تنگ دارند، بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

قطار پردیس، تجربه کوتاه‌ترین زمان سفر به مشهد

قطار پردیس که به قطار سریع السیر تهران به مشهد نیز شناخته می‌شود، یکی از لوکس‌ترین قطارهای تهران مشهد به حساب می‌آید. این قطارها بر خلاف قطارهای شهاب که کوپه‌ای بودند، سالنی هستند. فضای داخلی قطارهای سالنی، شباهت زیادی به هواپیما یا اتوبوس دارد و درون سالن این نوع قطارها، صندلی‌ها به ترتیب کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و امکان استراحت روی تخت نیست و هیچ فضای شخصی همانند کوپه برای شما وجود نخواهد داشت. معمولا اکثر مسافران سفر با قطارهای کوپه‌ای را ترجیح می‌دهند اما در عین حال امکانات و خدمات ویژه قطار پردیس باعث می‌شود تا این خط ریلی نیز مسافران مخصوص به خود را داشته باشد.

در درجه اول باید بدانید که قطارهای پردیس، 160 کیلومتر در ساعت سرعت دارند و مسیر 12 ساعته تهران تا مشهد را تنها در هشت ساعت پشت سر می‌گذارند. به همین خاطر کسانی که به زمان سفر خود اهمیت می‌دهند، این قطار را انتخاب می‌کنند. همچنین در این قطارها شما به اینترنت رایگان، تلویزیون، ویلچر، جعبه کمک‌های اولیه، آب آشامیدنی، سالن سرو غذای اصلی و سالن فروش تنقلات دسترسی خواهید داشت. در ضمن برای کسانی که قادر به استفاده از سرویس بهداشتی ایرانی نیستند، سرویس‌های فرنگی نیز در نظر گرفته شده است.

قطار-پردیس

قطار ماهان، انتخاب بهترین‌ها

قطار ماهان نیز در دسته قطارهای سریع السیر تهران به مشهد قرار می‌گیرد و با سه ستاره، یکی از بهترین‌ها محسوب می‌شود. جالب است بدانید که قطار ماهان با وجود اینکه سرعت بسیار زیادی دارد، از نظر قیمتی نسبت به قطارهای پردیس مقرون به صرفه‌تر است. این قطارها 10 واگن دارند و دقیقا همانند قطارهای پردیس، خبری از کوپه در این 10 واگن نیست. به صورت کلی قطارهای سریع السیر، همگی سالنی یا همان اتوبوسی هستند و صندلی‌ها درون فضای داخلی این نوع قطارها، به شکل سینما، اتوبوس یا هواپیما کنار هم قرار گرفته‌اند. این صندلی‌ها با وجود اینکه همانند تخت‌های کوپه‌ای راحت نیستند، اما در مقایسه با اتوبوس که امکان استفاده از امکاناتی همانند سرویس بهداشتی، سفارش غذا یا حتی قدم زدن در سالن وجود ندارد، گزینه بهتری برای سفر محسوب می‌شوند.

قطار نور الرضا، تجربه لاکچری

در درجه اول اصلا نباید به خاطر نام این شرکت ریلی تصور کنید که تنها در خط تهران به مشهد فعالیت می‌کند. نور الرضا یکی از لوکس‌ترین قطارهای پنج ستاره در ایران محسوب می‌شود که در خطوطی همانند اصفهان، تهران، شیراز و کرج مشغول فعالیت است. این قطارها تفاوت زیادی با قطارهای دیگر مشهد دارند. فضای داخلی قطارهای نور الرضا بسیار لوکس و زیبا دیزاین شده است و در ساخت آنها از بهترین متریال استفاده کرده‌اند. فضای داخلی این کوپه‌ها به خوبی عایق بندی شده است و نه صدای بیرون داخل می‌شود و نه تبادل حرارتی زیادی با فضای بیرونی قطار وجود دارد.

 سیستم تهویه مطبوع داخل این کوپه‌ها بسیار عالی عمل می‌کند و داخل کوپه احساس سرما یا گرما نخواهید کرد. همچنین این کوپه‌ها مجهز به انواع امکانات همانند سیستم صوتی و تصویری، روشنایی و پریز برق هستند. از نظر فنی نیز باید بدانید که در ساخت لوکوموتیوهای نور الرضا، از تکنولوژی به روز استفاده شده و حتی ترمزهای استاندارد و عالی دارند. در فضای واگن‌ها نیز سرویس‌های بهداشتی ایرانی و فرنگی پاکیزه و باکیفیت وجود دارند و می‌توانید در هر واگن از بوفه کوچکی که تعبیه شده، تنقلات، آب و انواع دیگر نوشیدنی همانند چای را تهیه کنید. به علاوه، امکان استفاده از رستوران قطار برای عموم مسافران وجود دارد و یک میان وعده نیز به صورت رایگان در این سفر سرو می‌شود.

قطار-نور-الرضا

فدک، هتل لوکس متحرک

اگر اهل سفر ریلی به مشهد مقدس باشید، قطعا نام قطار فدک را شنیده‌اید. قطارهای فدک، قطارهای لوکس پنج ستاره‌ای هستند که روی دو ریل موازی حرکت می‌کنند! شرکت فدک فعالیت خود را از سال 1393 آغاز کرد و تا به امروز توانسته مشتریان وفادار زیادی به دست بیاورد. در حال حاضر به دلیل کیفیت بالای خدمات، بسیاری از مسافران و حتی مسئولین، قطارهای فدک را یکی از بهترین قطارهای ایران می‌دانند. نکته جالب در مورد قطارهای فدک این است که همانند پرواز، کلاس‌های قیمتی مختلف اکونومی، بیزینس، ویژه و عصرانه دارند که از نظر خدمات با یکدیگر دارای تفاوت هستند. قیمت بلیت شرکت فدک، به کلاس قیمتی که انتخاب می‌کنید بستگی دارد و حتی انتخاب کوپه‌های چهار یا شش نفره نیز دقیقا وابسته به همین کلاس‌های قیمتی خواهد بود.

با این حال خدماتی من جمله اینترنت رایگان، سیستم صوتی و تصویری، پریز برق، سرویس خواب با کیفیت و ملحفه یک بار مصرف، آب معدنی، روزنامه، امکان تنظیم دستی سیستم روشنایی و لوازم بهداشتی یکبار مصرف مثل لیوان، در تمامی کلاس‌های قیمتی وجود دارند. این شرکت ریلی بر اساس کلاس قیمتی، حوله‌های شخصی مخصوص ارائه می‌دهد، با فرش قرمز از مسافران خود پذیرایی می‌کند، عصرانه، صبحانه، پیش غذا، غذای اصلی، دسر و همچنین انواع نوشیدنی سرد و گرم را نیز ارائه می‌دهد. در ضمن عزیزانی که دچار معلولیت هستند می‌توانند به صورت رایگان از ویلچر استفاده نمایند.

قطار-فدک

ستاره زندگی، تازه نفسی پنج ستاره

خب همیشه رسم ماست که بهترین را برای آخر نگه داریم و در مورد انتخاب بهترین قطار تهران مشهد نیز این مساله صدق می‌کند. ستاره زندگی جدیدترین شرکتی است که در مسیر تهران به مشهد فعالیت می‌کند و بهترین و لوکس‌ترین خدمات را به مسافران ارائه می‌دهد و بی شک باید آن را بهترین قطار تهران مشهد دانست. ستاره زندگی تنها شرکتی است که رستورانی دو طبقه را درون قطارهای خود جا داده و به همین خاطر شهرت زیادی را به دست آورده است. دقیقا همانند فدک، سه کلاس قیمتی مختلف برای خرید بلیت ستاره زندگی وجود دارد. در کلاس اول، تنها عصرانه یا صبحانه ارائه می‌شود، در کلاس بعدی شام و در کلاس سوم شام ویژه برای مسافران سرو خواهد شد.

بدون در نظر گرفتن کلاس قیمتی، در بدو ورود این شرکت از مسافران خود با چای و دسر پذیرایی می‌کند. در هر واگن یک مهماندار تحصیل کرده و ویژه وجود دارد تا به درخواست مشتریان رسیدگی کند. حتی اگر امکان حضور در رستوران را نداشته باشید، غذای شما داخل کوپه سرو خواهد شد. شما می‌توانید از مهمانداران بخواهید تا غذا را در ساعت خاصی برای شما سرو کنند، شما را در ساعت خاصی از خواب بیدار کنند، برای شما روزنامه بیاورند یا حتی می‌توانید یک کتاب برای مطالعه از آنها بخواهید. در هر کوپه دمپایی راحتی، لوازم خواب ضد عفونی و پک شده، سیستم تلویزیون هشت کاناله، دسترسی به شبکه محتوای دیجیتال، سیستم احضار مهماندار، تهویه مطبوع با قابلیت تنظیم دما، تنظیم نور کوپه در سه حالت و آب معدنی وجود دارد. همچنین در دو طرف سالن هر واگن، سرویس مجزای ایرانی و فرنگی برای مسافران در نظر گرفته شده است.

قطار-ستاره-زندگی

خب همراهان عزیز کایت، تقریبا با همه شرکت‌های ریلی تهران مشهد آشنا شدید. به نظر شما بهترین قطار تهران مشهد کدام است؟ آیا تجربه سفر با هیچ یک از این شرکت‌ها را داشته‌اید؟ اگر پاسختان مثبت است، در مورد سفرتان با ما و سایر همراهان کایت بگویید. فراموش نکنید بی‌صبرانه منتظر دیدن نظرات و تجربیات شما عزیزان همراه هستیم، پس ما را بیش از این منتظر نگذارید!

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

نظرات، تجربیات و سوالات

  • 1401/07/20

    خدایی گول این تبلیغات رو نخورید کاش اسم امام رضا روش نبود تا مردم کمتر گول می‌خوردم غذا افتضاح ، کابین ها کثیف و پر از لرزش و سر و صدا ، پذیرایی در حد اتوبوس ، سرویس بهداشتی های فوق کثیف و ... خداییش یه ستاره هم زیاده با این پول میشه هواپیما سوار شد یا اگه قطار رو می‌پسندید حتما فدک یا زندگی ، اصلا به این آشغال قطار فکر هم نکنید

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید