بهترین شهرهای توریستی هند برای مسافرت ایرانیان
ضحا اکبری 1399/06/22 8643 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



کشور هند یکی از کشورهای توریست پذیر جهان است که اکثر شهرهای آن هر سال میزبان هزاران گردشگر خارجی می‌باشند. از جمله شهرهای توریستی و زیبای هند می‌توان آگرا، جیپور، دهلی و بمبئی را نام برد. ما در این مقاله شما را با این شهرهای توریستی و ویژگی‌های هر یک مثل آب و هوا، حمل و نقل، جاذبه‌های گردشگری، مراکز خرید، اقامت و تغذیه در این شهرها آشنا می‌کنیم، تا انتهای مقاله همراه ما باشید تا از این مطالب مفید آگاه شوید.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای هند وارد صفحه "تور هند" شوید.

شهر آگرا

شهر آگرا در ایالت اوتار پرادش در شمال هند و در ساحل رودخانه‌‌ی یامونا قرار دارد، این شهر با دهلی نو پایتخت کشور هند ۲۰۶ کیلومتر فاصله دارد و ۲۴امین شهر پر جمعیت هند می‌باشد. مساحت آگرا ۱۰۸۶۳ کیلومتر مربع و جمعیت آن ۴۴۱۸۷۹۷ نفر است. زبان اصلی مردم آگرا هندی و انگلیسی است و ۸۸.۸ درصد آن‌ها هندو، ۹.۳ درصد مسلمان و بقیه از سایر مذاهب می‌باشند.

آب و هوای شهر آگرا

شهر آگرا دارای آب و هوای مرطوب و نیمه گرمسیری است، در فصل باران‌های موسمی بارندگی زیادی دارد و بهترین زمان برای سفر به آن از نظر آب و هوا بین ماه‌های اکتبر تا مارس می‌باشد.

حمل و نقل در شهر آگرا

شهر آگرا دارای یک فرودگاه است، سیستم ریلی این شهر بسیار وسیع و پیشرفته می‌باشد و برای جابجایی در داخل شهر می‌توان از اتوبوس، تاکسی، ریکشا و مترو استفاده کرد.

جاذبه‌های گردشگری شهر آگرا

شهر آگرا یکی از شهرهای تاریخی کشور هندوستان است که علاوه بر داشتن مناظر طبیعی فوق العاده دارای آثار تاریخی فراوانی می‌باشد، از جمله‌ی این آثار می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • تاج محل: بی تردید تاج محل یکی از زیباترین و ماندگارترین آثار تاریخی کشور هند است که کار ساخت آن در سال ۱۶۳۱ به دستور امپراطور شاه جهان به عنوان مقبره‌ی همسر محبوب او ممتاز محل آغاز و در سال ۱۶۵۳ به پایان رسید. این بنای زیبا از سنگ مرمر سفید ساخته شده و دارای ۲۲ گنبد است که نشان دهنده‌ی تعداد سال‌های ساخت این مکان می‌باشد. تاج محل یکی از عجایب 7 گانه‌ی جدید جهان و تزئین شده با سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی می‌باشد.

تاج محل

  • قلعه‌ی آگرا: قلعه‌ی آگرا یا قلعه‌ی سرخ یک قلعه‌ی بسیار زیبا با معماری مغولی است که یک بار به وسیله‌ی اکبر شاه بازسازی شده و بار دیگر با دستور امپراطور شاه جهان با سنگ مرمر و پیتودورا بازسازی و به کاخ تبدیل شد. از قسمت‌های مهم این کاخ می‌توان کاخ آینه‌ای، خوس محل و مسجد مروارید یا کاخ جهانگیری را نام برد. این مکان بسیار زیبا یکی از آثار گردشگری محبوب هند و شهر آگراست که در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

قلعه‌ی آگرا

  • مقبره‌ی اکبر سیکاندرا: مقبره‌ی اکبر سیکاندرا در جاده‌ی دهلی – آگرا و در ۱۳ کیلومتری شهر آگرا قرار دارد، طراحی و انتخاب مکان این بنا که مزار اکبر شاه در آن واقع شده، به وسیله‌ی خود او انجام شده که این نشان دهنده‌ی شخصیت والای اوست. البته ساخت مقبره در زمان حیات یکی از رسوم ترک بوده که پادشاهان مغول از جمله اکبر شاه هم از آن پیروی می‌کردند.

مقبره‌ی اکبر سیکاندرا

مراکز خرید شهر آگرا

شهر آگرا دارای بازارها و مراکز خرید فراوانی است مانند مرکز خرید جواهرات آگرا، مرکز خرید پسفیک تاج، مرکز خرید آشوک کاسموس مال، مرکز خرید تی دی آی، مرکز خرید اومکس ودینگ، بازار کیناری، بازار سادار و بازار راجا کیماندی.

اقامت در شهر آگرا

شهر آگرا بخاطر توریستی بودنش دارای هتل‌های بسیار زیادی است که همه نوع سلیقه با هر بودجه‌ای می‌تواند برای خود محل اقامت مناسبی پیدا کند. از بهترین هتل‌های شهر آگرا می‌توان هتل اوبروی عامرویلاز آگرا، هتل تاج آگرا و هتل تریدنت آگرا را نام برد.

تغذیه در شهر آگرا

شهر آگرا دارای رستوران‌های بسیار شیک و لاکچری، رستوران‌های ارزان قیمت و حتی غذا خوری‌های خیابانی است که از بهترین رستوران‌های این شهر می‌توان رستوران د گلوبال سیور، رستوران انیسه و رستوران سالت کافه کیچن را نام برد.


شهر جیپور

شهر جیپور در فاصله‌‌ی ۲۶۸ کیومتری از دهلی نو پایتخت هند قرار دارد و دارای ۱۱۱۱۷۸ کیلومتر مربع مساحت و ۳۰۴۶۱۸۹ نفر جمعیت است. این شهر که در سال ۱۷۲۷ میلادی توسط شاه عامر بنا شد یکی از ۳ ضلع مثلث جیپور، آگرا و دهلی می‌باشد. در سال ۱۸۷۶ و در زمان حکومت شاه می رام سینگ نمای ساختمان‌ها به افتخار ورود شاهزاده ادوارد ولزی به هند به رنگ صورتی در آمد، به همین دلیل جیپور به شهر صورتی نیز معروف است. زبان رسمی مردم جیپور هندی و در کنار آن انگلیسی است، ۷۷.۹ درصد از آن‌ها هندو، ۱۸.۶ درصد مسلمان و بقیه از سایر ادیان می‌باشند.

آب و هوای شهر جیپور

شهر جیپور دارای آب و هوای گرم و خشک، تابستان‌های طولانی بسیار گرم و زمستان‌های کوتاه و معتدل است. بهترین زمان سفر به جیپور بین ماه‌های دسامبر تا فوریه است که دمای هوا کم‌تر از ۲۰ درجه‌ی سانتیگراد و بسیار معتدل و دلپذیر می‌باشد.

حمل و نقل شهر جیپور

فرودگاه بین المللی جیپور به شهرهای مختلف این کشور و مقاصد بین المللی مثل کوالالامپور، شارجه، بانکوک، مسقط و دبی پرواز دارد. خطوط ریلی این شهر بسیار مدرن است و به اکثر شهرهای بزرگ هند نظیر احمد آباد، ایندوره، بنگلور، کلکته، حیدر آباد و دهلی وصل می‌شود. در داخل شهر جیپور می‌توان با مترو، اتوبوس، ریکشا و تاکسی جابجا شد.

جاذبه‌های گردشگری شهر جیپور

شهر جیپور به عنوان یک شهر توریستی دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی است که از آن جمله می‌توان به آثار زیر اشاره کرد:

  • قلعه‌ی عامر: قلعه‌ی عامر یک قلعه‌ی تاریخی است که در شهر عامر در ۱۱ کیلومتری جیپور قرار دارد، این بنا از ماسه‌ی قرمز و سنگ مرمر و بر اساس معماری مغولی ساخته شده است که چشم انداز زیبایی از دریاچه‌ی ماواتا دارد. این قلعه با حدود ۱.۵ میلیون بازدید کننده یکی از آثار تاریخی مهم شهر جیپور می‌باشد.

قلعه‌ی عامر

  • جانتار مانتار جیپور: جانتار مانتار یک رصد خانه‌ی غول پیکر در شهر جیپور است که قدمت آن به 300 سال پیش برمی‌گردد. جانتار یعی وسیله و مانتار یعنی محاسبه، از این مکان و ابزارهای آن که امروزه به یکی از آثار گردشگری شهر جیپور و کشور هند تبدیل شده برای دیدن ستاره‌ها، تعیین زمان و دیدن کسوف و خسوف استفاده می‌کردند.

جانتار مانتار جیپور

  • هوا محل: در جنوب شهر جیپور مکانی به نام هوا محل وجود دارد که به شکل هرمی با ارتفاع 15 متر در سال 1799 ساخته شد. این ساختمان دارای 5 طبقه و 953 پنجره است که خاندان سلطنتی و زنان حرمسرا می‌توانستند از این پنجره‌ها زندگی روزمره‌ی مردم عادی را ببینند. هوا محل یکی از آثار بسیار زیبا و منحصر بفرد شهر جیپور می‌باشد.

هوا محل

مراکز خرید شهر جیپور

شهر جیپور دارای مراکز خرید و بازارهای بسیار زیادی است که از آن جمله می‌توان بازار لاجپات نگر، بازار بزرگ جیپور، بازار کیشانپول جیپور، بازار جوهری، مرکز خرید ایکس مال، مرکز خرید کریستال پالم، مرکز خرید گاناپاتی پلازا، و مرکز خرید ورلد ترید پارک را نام برد.

اقامت در شهر جیپور

هتل‌های شهر جیپور بسیار متنوع و زیبا بوده و برای هر کسی با هر بودجه‌ای انتخاب مناسبی دارد، از جمله هتل‌های شهر جیپور می‌توان به هتل اوبروی راج ویلاز، هتل هاتی ماوجا و هتل رام باغ پالاس اشاره کرد.

تغذیه در شهر جیپور

شهر جیپور همه نوع رستورانی دارد و غذا خوردن در این شهر بسیار لذتبخش است، رستوران راجیپوت روم، رستوران رویال روت و رستوران سوئیت دریم از رستوران‌های زیبای شهر جیپور می‌باشند.

شهر دهلی

شهر دهلی در شمال هند و بر روی جلگه‌ی سند قرار گرفته، این شهر از مشرق با اوتار پرادش و از 3 جهت دیگر با هاریانا همسایه است. دهلی 1483 کیلومتر مربع مساحت، 16753235 نفر جمعیت و 239 متر ارتفاع از سطح دریا دارد. دهلی بزرگ‌ترین کلان شهر جهان و مرکز آن دهلی نو پایتخت کشور هند می‌باشد، قدمت شهر دهلی به 5000 سال پیش برمی‌گردد و اولین پایتخت حکومت مسلمانان بین قرون 12 تا 19 میلادی بوده است. بعد از این‌که کشور هند استقلال پیدا کرد دهلی نو به عنوان پایتخت این کشور انتخاب شد. زبان رسمی مردم دهلی هندی، انگلیسی، اردو و پنجابی است، 86.1 درصد مردم آن هندو، 12.86 درصد مسلمان و بقیه پیرو سایر ادیان می‌باشند.

آب و هوای شهر دهلی

دهلی از نظر آب و هوایی دارای 3 فصل گرم، فصل سرد و فصل باران‌های موسمی می‌باشد، در فصل گرم یعنی ماه‌های آوریل تا ژوئن گرمای هوا بسیار وحشتناک و آزار دهنده و در ماه جولای گردباد، باران‌های شدید و طولانی و امکان به راه افتادن سیل می‌تواند لذت گشت و گذار در این شهر را از گردشگران بگیرد. اما بهترین زمان سفر به دهلی بین ماه‌های اکتبر تا می است که هوا بسیار مطبوع و دلپذیر می‌باشد.

حمل و نقل شهر دهلی

بزرگ‌ترین و پر رفت و آمدترین فرودگاه هند و جنوب آسیا به نام فرودگاه ایندیرا گاندی در شهر دهلی واقع شده و پروازهای بسیار داخلی و خارجی دارد، 2 فرودگاه پالام و صفدر جنگ فرودگاه‌های دیگر این کشور هستند. نقطه‌ی اتصال مسیر ریلی شمال هند دهلی است و بزرگ‌ترین سیستم حمل و نقل اتوبوسی هند متعلق به دهلی می‌باشد. جابجایی در داخل دهلی به وسیله‌ی اتوبوس، مترو، ریکشا و تاکسی انجام می‌گیرد.

جاذبه‌های گردشگری شهر دهلی

شهر دهلی بخاطر داشتن جاذبه‌های تفریحی و گردشگری فراوان به یکی از شهرهای مورد علاقه‌ی توریست‌ها تبدیل شده است، از جمله‌ی این جاذبه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قطب منار: قطب منار نام بلندترین برج آجری جهان است که در جنوب دهلی واقع شده، ارتفاع این برج ۷۲.۵ متر است و دارای ۳۹۹ پله می‌باشد. این بنا که در سال ۱۱۹۹ میلادی به دستور قطب الدین ایبک ساخته شده به همراه مسجد قوة الاسلام و چند بنای تاریخی دیگر مجموعه‌ی قطب را تشکیل می‌دهند.

قطب منار

  • دروازه‌ی هند دهلی: دروازه‌ی هند دهلی یک دروازه نزدیک به ساختمان ریاست جمهوری هند است که ۴۲ متر ارتفاع دارد، در سال ۱۹۳۱ بنا شده و یادبودی برای ۹۰ هزار سربازی است که از کشور هند در جنگ جهانی اول کشته شدند، نام این سربازان روی دیوارهای این دروازه حک شده است.

دروازه‌ی هند دهلی

  • آرامگاه صفدر جنگ: آرامگاه صفدر جنگ بنایی است که بین سال‌های ۱۷۵۳ تا ۱۷۵۴ و در زمان پادشاهی محمد شاه گورکانی ساخته شده، این بنا که آخرین بنا با سبک معماری باغ مقبره‌ای در دهلی است مقبره‌ی صفدر جنگ وزیر دربار گورکانی می‌باشد.

آرامگاه صفدر جنگ

مراکز خرید شهر دهلی

در دهلی به عنوان پایتخت کشور پهناور هند و یک شهر توریستی بازارها و مراکز خرید بسیاری وجود دارد از جمله بازار دیلی هات، بازار خان، مرکز خرید سلکت سیتی، بازار چناچونگ، کارول باغ، انسال پلازا، پالیکا پلازا و جان پت.

اقامت در شهر دهلی

با وجود این‌که پایتخت هند در دهلی قرار دارد اما بهداشت در این شهر سطح بسیار پایینی دارد، پس بهتر است برای اقامت هتل‌هایی را انتخاب کنید که از نظر بهداشتی شرایط قابل قبولی دارند. از جمله هتل‌های مناسب شهر دهلی هتل شانتی هوم، هتل رادیسون بلو پلازا و هتل جو ماریوت دهلی می‌باشند.

تغذیه در شهر دهلی

هزینه‌ی غذا در شهر دهلی تقریبا ارزان است، مخصوصا با خرید غذا از غذا خوری‌های خیابانی می‌توان در بخش تغذیه صرفه جویی کرد. رستوران کریم، رستوران بخارا و رستوران اورینت اکسپرس از جمله رستوران‌های خوب شهر دهلی می‌باشند.

شهر بمبئی

بمبئی که به معنی ساحل خوب است نام قدیم این شهر می‌باشد و نام فعلی آن مومبای است اما مردم جهان هنوز آن را با نام بمبئی می‌شناسند. مومبای در غرب هند و در ایالت ماهاراشترا قرار دارد، مرکز امور تجاری و بازرگانی کشور هند می‌باشد و یک نمونه‌ی کامل از فاصله‌ی طبقاتی است. مساحت مومبای ۶۰۳ کیلومتر مربع و جمعیت آن ۱۲۴۴۲۳۷۳ نفر می‌باشد، مردم مومبای ۸۱ درصد هندو، ۱۶ درصد مسلمان و بقیه از سایر ادیان پیروی می‌کنند.

آب و هوای شهر بمبئي

شهر بمبئی یک شهر با آب و هوای گرم و شرجی و دارای ۳ فصل آب و هوایی می‌باشد: فصل گرم با گرما و رطوبت بسیار بالا، فصل سرد با هوایی معتدل و مناسب و فصل باران‌های موسمی با بارش‌های بسیار شدید و سیل آسا. از نظر آب و هوایی بهترین زمان سفر به بمبئی در فصل سرد و بین ماه‌های سپتامبر تا مارس (اواخر شهریور تا اوایل اسفند) که آب و هوای آن بسیار معتدل و مناسب است می‌باشد.

حمل و نقل در شهر بمبئی

فرودگاه بین المللی چاتراپاتی شیواراجی ماهاراج مهم‌ترین فرودگاه بمبئی و دومین فرودگاه هند از نظر ترافیک مسافر است، فرودگاه بین المللی کوپرا پاونل و فرودگاه جوهو دیگر فرودگاه‌های این شهر هستند. بمبئی بندری دارد که یکی از بهترین بنادر طبیعی جهان و پیشرفته‌ترین و بزرگ‌ترین بندر هند است که امور تجاری و بازرگانی در آن انجام می‌شود، کشتی‌های مسافربری هم در این بندر فعالیت دارند. در داخل بمبئی می‌توان با استفاده از اتوبوس، تاکسی، ریکشا، مترو و مونو ریل از جایی به جای دیگر رفت.

جاذبه‌های گردشگری شهر بمبئی

شهر بمبئی جاذبه‌های گردشگری و آثار تاریخی فوق العاده زیبایی دارد از جمله:

  • دروازه‌ی هند: : بنای دروازه‌ی هند که در سال ۱۹۱۱ به مناسبت ورود شاه جرج پنجم و همسرش به هند از بتن و بازالت زرد و به طول ۲۶ متر ساخته شده یک جاذبه‌ی بسیار فوق العاده و محبوب توریست‌ها می‌باشد.

دروازه‌ی هند

  • غارهای الفانتا: غارهای الفانتا در شهر الفانتا یکی از جاذبه‌های دیدنی بمبئی است که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد. این غارها بسیار زیبا هستند، به بودائیان و هندوها تعلق دارند و در آن‌ها مجسمه‌ها و آثار سنگی زیبا و شگفت انگیزی وجود دارد.

غارهای الفانتا

  • معبد بابولنات: معبد بابولنات یکی از قدیمی‌ترین معابد شهر بمبئی و یکی از زیباترین آن‌هاست که در قرن ۱۲ میلادی به دستور حاکم محلی این منطقه به نام بیما بنا شده است. این معبد زیبا و شگفت انگیز در اواخر قرن ۱۹ میلادی مورد بازسازی قرار گرفت.

معبد بابولنات

مراکز خرید شهر بمبئی

شهر بمبئی نیز دارای بازارها و مراکز خرید زیادی است از جمله: : مرکز خرید فنیکس مارکت سیتی، مرکز خرید ویوینا، مرکز خرید های استریت فنیکس، مرکز خرید اینفینیتی و مرکز خرید آر سیتی.

اقامت در شهر بمبئی

با توجه به جمعیت بسیار زیاد شهر بمبئی این شهر از سطح بهداشت بالایی برخوردار نیست پس بهتر است هتل‌هایی که از این نظر مناسب هستند انتخاب کنید. تعدادی از هتل‌های شهر بمبئی عبارتند از هتل آی بیس بمبئی، هتل تاج لند بمبئی و هتل بی کی اس بمبئی.

تغذیه در شهر بمبئی

برای غذا خوردن در شهر بمبئی هم می‌توانید از رستوران‌های شیک و لاکچری استفاده کنید هم از غذا خوری‌های خیابانی. برخی از رستوران‌های بمبئی مانند رستوران لالیت، رستوران کی اند کی، رستوران پاویلیون و رستوران شری تاکر از خدمات و سرویس دهی خوبی برخوردارند.

در این مقاله ۴ شهر توریستی کشور هند که برای مسافرت ایرانیان مناسب هستند به شما معرفی کردیم، اگر تمایل داشتید به کشور هند یا هرکدام از این شهرها سفر کنید کافی است به قسمت هند یا آن شهر در سایت ما سر بزنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید