جواهر دشت کجاست؟ راهنمای سفر به جواهر دشت + تصاویر
شراره رحیمی 1399/06/07 9106 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



گیلان به مرکزیت شهر رشت از استان‌های شمالی ایران می‌باشد که جاذبه‌های طبیعی بسیار زیادی نظیر کوه‌ها، چشمه‌ها، آبشارها، مناطق ییلاقی، دشت‌ها، جنگل‌ها و... را در دل خود جای داده است که به همین دلیل و برخورداری از آب و هوای دل‌انگیز گردشگران زیادی را از داخل و خارج ایران به سمت خود جذب می‌کند. از جمله این جاذبه‌های طبیعی می‌توان به جواهر دشت اشاره کرد که‌ در شهرستان رودسر قرار گرفته است. جواهر دشت با طبیعت بکر و سرسبز، آب و هوای پاک و مطبوع و دور از هر گونه آلودگی توانسته است به یکی از جاذبه‌های طبیعی پرطرفدار استان گیلان تبدیل شود. این منطقه تقریبا حدود 2000 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و در فصل زمستان به دلیل بارش بسیار زیاد برف و باران خالی از سکنه می‌شود، اما ناگفته نماند که در زمستان نیز زیبایی منحصر به فرد خود را دارا می‌باشد. بنابراین در این مقاله از کایت با ما همراه باشید تا شما را برای سفر به جواهر دشت به طور کامل راهنمایی کنیم.

معرفی جواهر دشت

به جرات می‌توان گفت که جواهر دشت یکی از شگفت‌انگیزترین مقاصد طبیعت‌گردی استان گیلان می‌باشد که برای سپری کردن روزهای گرم و طاقت فرسای تابستان گزینه مناسبی برای سفر می‌باشد که از طرف گردشگران و علاقمندان به طبیعت نیز بسیار مورد استقبال قرار گرفته است، به گونه‌ای که در بین گردشگران لقب عروس دشت‌های ایران را از آن خود است. این منطقه با آب و هوای لذت‌بخش خود هر آن‌چه را که از یک طبیعت‌گردی بی‌نظیر انتظار دارید نظیر کوه، ابر، دشت، جنگل‌های انبوه و مرتع را یکجا برای شما به نمایش می‌گذارد تا شما بتوانید لحظه‌های خاطره‌انگیز و آرامش‌بخشی را در کنار همسفرانتان برای خود به ارمغان آورید. معمولا اکثر کسانی‌ که در رودسر، سیاهکلرود، چابکسر و دیگر روستاهای اطراف زندگی می‌کنند، در فصل تابستان به منطقه ییلاقی جواهر دشت کوچ می‌کنند و در فصل‌های سرد مجددا باز می‌گردند. اگر تاکنون در طبیعت اقامت نداشته‌اید، توصیه می‌کنیم که در اولین فرصت برای سفر به جواهر دشت آمادگی‌های لازم را انجام دهید و صبح خود را با نجوای پرندگان و صدای دلنشین شرشر آب آغاز کنید و تجربه‌ای فراموش نشدنی از این منطقه برای خود کسب کنید.

تورهای مرتبط:

معرفی جواهر دشت

تفریحات و دیدنی‌های جواهر دشت

همان‌طور که گفته شد منطقه ییلاقی یا همان روستای جواهر دشت دیدنی‌های بسیار زیبا و هیجان‌انگیزی را در دل خود جای داده است، به گونه‌ای که در هر موقع از سال که به این منطقه سفر کنید، شما را با طبیعت منحصر به فرد خود غافلگیر خواهد کرد. با سفر به این منطقه شما می‌توانید بر روی زمین نمناک بنشینید و طلوع آفتاب را هنگامی که نسیم صبحگاهی صورتتان را نوازش می‌کند، تماشا کنید. در ادامه نیز برخی از تفریحات رایج و هیجان‌انگیز جواهر دشت را برای شما شرح خواهیم داد.

تفریحات و دیدنی‌های جواهر دشت

عکاسی از مناظر زیبا

عکاسی در طبیعت بکر و زیبای جواهر دشت از تفریحات مورد علاقه گردشگران می‌باشد و شما لنز دوربینتان را به هر سمتی که بچرخانید، منظره زیبایی برای عکاسی پیدا خواهید کرد. بنابراین ممکن است بدون این‌که متوجه گذر زمان شوید چندین ساعت از وقتتان را صرف عکاسی در این منطقه کنید. منظره شگفت‌انگیز دشت و ابرهای در حال حرکت دقیقا همانند یک تابلو نقاشی است که در هیج جای جهان نظیر ندارد و عکاسی از آن را نباید از دست داد.

پیاده روی و گشت و گذار در روستا

طبیعت بکر و سرسبز با پس زمینه ابرهای درحال حرکت و هاله‌ای از زردی نور خورشید، گاوها و گوسفندان در حال چرا و صدای زنگوله‌هایشان در دشت کافیست تا شما را برای یک طبیعت‌گردی و پیاده روی شگفت‌انگیز در این منطقه وسوسه کند. با کمی دور شدن از خانه‌های جواهر دشت به سمت بالا می‌توانید به چشم‌انداز دیگری از طبیعت نظیر بوته‌های ریز و زیبای گَون، چشمه‌ها و آبشارها این منطقه دست یابید و نهایت لذت را ببرید.

کوهنوردی و صعود به قله سُماموس

برای دسترسی به قله سماموس یا همان بام گیلان مسیرهای مختلفی وجود دارد، اما بدون شک گذر از روستای جواهر دشت یکی از بی‌نظیرترین مسیرها می‌باشد. این منطقه در بخش شمالی بام گیلان واقع شده است که به منظور دسترسی به قله لازم است از روستا به سمت جنوب حرکت کنید. این قله از سطح دریا تقریبا حدود 3689 متر ارتفاع دارد و بلندترین قله استان گیلان می‌باشد. شما می‌توانید در مسیر رسیدن به قله از آب چشمه‌های این منطقه نوش جان کنید و لذت ببرید. به علاوه امامزاده آقا سماموس نیز در نزدیکی قله قرار گرفته است که علاوه بر زیارتگاه محلی برای استراحت کوهنوردان نیز به شمار می‌رود.

کوهنوردی و صعود به قله سماموس

تماشای آسمان پرستاره و شب نشینی دور آتش

جواهر دشت یک منطقه مرتفع در استان گیلان می‌باشد که از آلودگی هوا دور می‌باشد، بنابراین اگر هوای جواهر دشت مه آلود نباشد، شما می‌توانید به تماشای آسمان پرستاره و آرامش‌بخش بنشینید. به علاوه اگر در فصل خوش آب و هوا به این منطقه سفر کنید، می‌توانید در کنار همسفرانتان دور آتش جمع شوید و یک شب نشینی خاطره‌انگیز را در جواهر دشت تجربه کنید. هم‌چنین هنگامی که هوا کاملا تاریک می‌شود اگر به سمت پایین نگاه کنید نمای بسیار زیبایی از شهر رودسر را مشاهده خواهید کرد.

جیپ سواری تا روستا

اگر برای رسیدن به روستا وسیله نقلیه مناسبی ندارید، می‌توانید جیپ‌های قدیمی که در ابتدای مسیر جواهر دشت وجود دارند را مورد استفاده قرار دهید تا از این جاده پر پیچ و خم نهایت لذت را ببرید. برای کرایه این جیپ‌های نیازی به هماهنگی قبلی نیست و راننده جیپ‌ها نیز کاملا با مسیر آشنایی دارند و شما را بدون هیچ مشکلی به جواهر دشت می‌رسانند. طی کردن این مسیر خاکی با جیپ‌ها همراه با هوای سرد و گاهی مرطوب که صورتتان را نوازش می‌کند بسیار لذت‌بخش و هیجان‌انگیز می‌باشد.

بهترین زمان سفر به جواهر دشت

به طور کلی برای سفر به جواهر دشت در هر کدام از فصل‌های سال محدودیتی وجود ندارد و حتی بسیاری از کوهنوردان و مسافران فصل زمستان را برای سفر به این منطقه انتخاب می‌کنند تا چشم‌انداز متفاوتی از جواهر دشت را مشاهده کنند. اما لازم است بدانید که جواهر دشت در فصل زمستان به دلیل برف و باران بسیار زیاد کاملا سفید پوش می‌شود، به گونه‌ای که محلی‌ها از شدت سرما این منطقه را ترک می‌کنند. توجه داشته باشید که بارش برف و باران از اواسط پاییز شروع می‌شود و تا آخر فروردین ماه ادامه دارد. اما اگر تمایل دارید که از طبیعت بکر، عطر و بوی گل‌ها و گیاهان، دشت سرسبز و... لذت ببرید، اواسط فصل بهار تا اواسط فصل پاییز بهترین زمان سفر به جواهر دشت می‌باشد. در این فاصله شما می‌توانید در فضای باز اقامت داشته باشید و با کمپ کردن در جواهر دشت نهایت لذت را ببرید. البته توصیه می‌کنیم که حتما قبل از سفر به این منطقه وضعیت آب و هوا را چک کنید تا با مشکل مواجه نشوید.

بهترین زمان سفر به جواهر دشت

مسیر دسترسی به جواهر دشت

آدرس: استان گیلان، شهرستان رودسر، بخش چابکسر، دهستان سیاهکلرود، ییلاق جواهر دشت
همان‌طور که گفته شد جواهر دشت در استان گیلان و شهرستان رودسر واقع شده است که به منظور دسترسی به آن باید ابتدا خودتان را به روستای چابکسر یا کلاچای برسانید. گردشگرانی که قصد دارند از سمت مازندران به سمت چابکسر و سپس به سیاهکلرود و جواهر دشت حرکت کنند تقریبا حدود یک ساعت و نیم زمان می‌برد تا به این منطقه خوش آب و هوا برسند. به علاوه کسانی که می‌خواهند مسیرشان را از شهرهای گیلان نظیر رودسر آغاز کنند، باید ابتدا خودشان را به چابکسر برسانند و سپس به سمت جنوب این منطقه حرکت کنند تا پس از طی کردن 36 کیلومتر از این جاده به منطقه زیبای جواهر دشت برسند.

مسیر دسترسی به جواهر دشت

لوازم مورد نیاز برای سفر به جواهر دشت

برای سفر به منطقه زیبای جواهر دشت حتما کفش مناسب پیاده روی با خود به همراه داشته باشید و هم‌چنین اگر قصد دارید که به کوه سماموس صعود کنید، کفش مناسب کوهنوردی نیز با خود ببرید. اگر تمایل دارید که چند روزی را در این منطقه سرسبز و زیبا اقامت داشته باشید حتما آب و غذا به اندازه کافی و ملزومات شخصی را تهیه کنید، زیرا در این منطقه به جز یک بازارچه کوچک برای تهیه خوراکی و گوشت، امکانات دیگری وجود ندارد. از لوازم‌های ضروری کمپ می‌توان به چراغ قوه، زیرانداز، پتو مسافرتی، وسایل آماده کردن آتش، کیسه زباله، کیسه خواب، لباس گرم و... اشاره کرد. دوربین عکاسی از دیگر لوازم ضروری برای سفر به جواهر دشت می‌باشد تا بتوانید از این ییلاق زیبا عکس‌های شگفت‌انگیزی را ثبت کنید و خاطرات سفرتان را ماندگارتر کنید.

سخن پایانی

در این مقاله از کایت ما اطلاعات لازم را برای سفر به جواهر دشت در اختیارتان قرار داده‌ایم. جواهر دشت گیلان تفریحات و دیدنی‌های بسیار زیادی را در دل خود جای داده است که بدون شک هر کدام از آن‌ها سفری دل‌پذیر برای طیف وسیعی از گردشگران با سلیقه‌های متفاوت فراهم خواهد کرد. در صورتی که قصد سفر به استان گیلان را دارید، پیشنهاد می‌کنیم وارد صفحه وبلاگ کایت شوید تا اطلاعات بیشتری از این استان کسب کنید و سفر بی‌نقص و لذت‌بخشی را تجربه کنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید