کویر بافق کجاست؟ راه‌های دسترسی + تصاویر
شراره رحیمی 1399/05/19 7579 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



یزد از استانهای بزرگ کشور ایران محسوب می‌شود که در منطقه‌ای خشک و بیابانی واقع شده است. این استان زیباترین و باشکوه‌ترین تمدن و میراث فرهنگی را از زمان‌های بسیار دور در دل خود جای داده است. از ویژگی‌های طبیعی جذاب یزد می‌توان به شکارگاه‌ها، حیات وحش، غارها، ارتفاعات و قله‌ها، چشمه‌ها و به خصوص جاذبه‌های کویری اشاره کرد. بنابراین اگر دوست دارید که روی تپه‌های شنی غلط بخورید، از شلوغی شهر دور باشید و در سکوت مطلق به آرامش برسید، به تماشای ستاره‌ها بنشینید و در دل آسمان عکس‌های بسیار زیبا ثبت کنید، توصیه می‌کنیم به بیابان‌ها یا کویرهای یزد سفر کنید که از جمله این کویرهای بسیار زیبا کویر بافق یا کویر درانجیر می‌باشد. بنابراین در این مقاله از کایت با ما همراه باشید تا اطلاعات جامعی از کویر بافق و مسیرهای دسترسی به این کویر را در اختیارتان قرار دهیم.

آشنایی با کویر بافق یزد

کویر بافق جزو شگفت‌انگیزترین کویرهای ایران و یزد می‌باشد که به آن کویر درانجیر (دره انجیر) نیز گفته می‌شود. به علاوه این کویر جزو بزرگ‌ترین کویرهای ایران نیز به شمار می‌رود که مساحت آن تقریبا حدود 750 کیلومتر مربع می‌باشد. به طور کلی این کویر چندین پدیده طبیعی نظیر بیابان درانجیر، براریگ بافق و ریگزار صادق آباد را نیز در خود جای داده است که هنگام بازدید از آن می‌توانید با یک تیر چند نشان بزنید. جالب است بدانید که جنس خاک کویر بافق از رس و شوره‌زار می‌باشد که بخش شمال و جنوب غربی آن منطقه رسی کویر به حساب می‌آید. اگر شما نیز به کویرنوردی علاقه دارید می‌توانید حداقل یک شب را به دور از شلوغی‌های شهر در سکوت و آرامش مطلق در کویر بافق به صبح برسانید و از تپه‌های شنی بی‌نظیر، باتلاق‌ها، ریگزارها و شوره‌زارهای کویر دیدن کنید و لحظه‌های متفاوتی را برای خود به ارمغان آورید.

آشنایی با کویر بافق یزد

کویر بافق کجاست؟

کویر بافق یا درانجیر در فرورفتگی اصلی قسمت شرقی یزد و در 10 کیلومتری شمال شهر بافق واقع شده است که 75 کیلومتر طول و 20 کیلومتر عرض دارد. توجه داشته باشید که شهر بافق از سمت جنوب شرقی نیز با استان یزد 110 کیلومتر فاصله دارد. جالب است بدانید که 40 درصد کویر را شوره‌زار یا نمک‌زار و 60 درصد کویر را رس تشکیل داده است. همان‌طور که گفته شد بخش شمال و جنوبی غربی کویر را منطقه رسی تشکیل داده است و در بخش شمالی کویر نیز نمکزاری قرار گرفته است که تقریبا تمامی عرض کویر را از سمت شرقی به سمت غرب جدا می‌کند. کویر بافق از خشک‌ترین بیابان‌های جهان به شمار می‌رود، به گونه‌ای که سالانه متوسط بارندگی در این منطقه فقط 60 میلی‌متر و متوسط دما 29 درجه سانتی‌گراد می‌باشد. از این رو بدیهی است که هنگام بازدید از این کویر با روزهای بسیار گرم و شب‌های بسیار سرد مواجه خواهید شد.

پوشش گیاهی و جانوری کویر بافق

از آن‌جایی که این منطقه بیش از اندازه شور، کم آب و خشک است، از نظر پوشش گیاهی از پراکندگی بسیار زیادی برخوردار است. به گونه‌ای که تنوع پوشش گیاهی در مرکز کویر بسیار کم می‌باشد و فقط گیاهانی نظیر اشنان و گز به چشم می‌خورد. اما با کمی دور شدن از مرکز کویر بافق ممکن است گیاهانی نظیر بادام کوهی، اسپند، آویشن، انجیر وحشی، شیرینک، علف شور، شقایق کوهی، خارشتر، گل گندم، زنبق صحرایی، تره، تاغ، گون و تیزک را نیز مشاهده کنید. خشکی کویر بر روی پوشش جانوری کویر نیز به طور قابل توجهی تاثیر گذاشته است. به منظور دیدن حیات وحش این منطقه لازم است در اطراف کویر به گشت و گذار بپردازید و تا جایی که ممکن است از مرکز کویر دور شوید تا جانورانی نظیر پلنگ، کفتار، میش، کل، یوزپلنگ، بزکوهی و قوچ را بتوانید از نزدیک مشاهده کنید.

پوشش گیاهی و جانوری کویر بافق

مسیر دسترسی به کویر بافق

همان‌طور که می‌دانید کویر بافق جزو بزرگ‌ترین کویرهای ایران و یزد می‌باشد که گستردگی آن از یزد شروع می‌شود و تا شهر بافق ادامه دارد. بدیهی است که وسعت کویر بافق یا درانجیر باعث شده است تا گردشگران بسیاری از داخل و خارج ایران به این منطقه جذب شوند. اکنون به منظور دسترسی به این کویر باید در مرحله اول به یکی از شهرهای استان یزد یا شهر بافق سفر کنید. توجه داشته باشید که مسیر دسترسی یزد به بافق از بخش جنوبی کویر بافق می‌گذرد. مسیر دیگر نیز از بخش شرقی کویر می‌گذرد، به این صورت که از شهر بافق به سمت حسن آباد حرکت می‌کنید و بعد از حسن آباد وارد مسیر خاکی می‌شوید که پایان مسیر به خرانق منتهی می‌شود. مسافرانی که قصد دارند از تهران به سمت یزد حرکت کنند باید به آزادراه خلیج فارس وارد شوند و پس از آن در نزدیکی استان اصفهان به اتوبان نایین به یزد وارد شوند. هم‌چنین کسانی که قصد دارند از استان‌های جنوبی به کویر بافق سفر کنند، می‌توانند از طریق شهر انار در استان کرمان وارد شهر یزد شوند. به علاوه گردشگرانی که از مناطق جنوب غربی قصد بازدید از شهر یزد و کویر بافق را دارند، می‌توانند پس از عبور از شهرستان سورمق وارد جاده ابرکوه شوند تا به یزد برسند و گردشگران استان‌های خراسان نیز می‌توانند از طریق آزادراه طبس خودشان را به شهر یزد برسانند.

بهترین زمان بازدید از کویر بافق

از آن‌جایی که در کویر بافق نیز همانند سایر کویرها آب و هوای گرم و خشک حاکم است، بهترین زمان بازدید از این کویر فصل پاییز می‌باشد، زیرا در فصل زمستان هوای کویر بسیار سوزناک و سرد و در فصل تابستان هوای کویر از شدت گرما غیرقابل تحمل می‌باشد. هم‌چنین از اوایل اردیبهشت ماه تا اوایل اسفند ماه نیز می‌تواند زمان مناسبی برای سفر به این کویر زیبا باشد زیرا در این ماه‌ها هوای تقریبا معتدلی در استان یزد و کویر بافق حاکم است.

بهترین زمان بازدید از کویر بافق

اقامت در کویر بافق

لازم است بدانید که برای اقامت شبانه در کویر بافق گزینه‌های مختلفی وجود دارد که شما بتوانید با توجه به سلیقه و بودجه خود یکی از این گزینه‌ها را انتخاب کنید. اگر جزو افرادی هستید که می‌خواهید فقط در هتل اقامت داشته باشید باید به مرکز شهر بافق برگردید. علاوه بر هتل مسافرخانه‌های بسیاری در شهر بافق وجود دارد که اقامت در آن‌جا می‌تواند هزینه‌های سفرتان را به طور قابل توجهی کاهش دهد. البته توصیه می‌کنیم که شب را در یکی از اقامتگاه‌های موجود در کویر به صبح برسانید و سکوت و زیبایی‌های کویر را در شب حس کنید. هم‌چنین می‌توانید یک مکان امن و مناسب پیدا کنید و خودتان چادر بزنید و هیجان، ماجراجویی و آرامش را هم‌زمان در کویر بافق تجربه کنید.

توصیه‌های لازم برای سفر به کویر بافق

  • هنگام گشت و گذار در کویر بافق به هیچ وجه نقشه یا جی‌پی‌اس را فراموش نکنید و یا در صورت عدم دسترسی به نقشه یا جی‌پی‌اس حتما از یک راهنمای محلی کمک بگیرید، زیرا به دلیل آشنا نبودن با منطقه کویری بافق احتمال گم شدن برای هر شخصی وجود خواهد داشت.
  • توصیه می‌کنیم برای سفر به کویر حتما از کوله پشتی استفاده کنید تا بتوانید راحت‌تر و آزادانه‌تر حرکت کنید.
  • در هر موقع از سال که به این کویر سفر می‌کنید، توصیه می‌کنیم حتما آب فراوان، پتوی مسافرتی، غذای مغذی، ضد آفتاب، عینک و کلاه نقاب‌دار با خود به همراه داشته باشید.
  • حتما هنگام بازدید از کویر بافق از لباس‌های رنگ روشن و کاملا پوشیده استفاده کنید تا در مقابل جانوران و گرما در امان باشید.
  • حتما کفش مناسب نظیر پوتین به پا کنید تا خیالتان از نیش‌زدن جانورانی نظیر عقرب، مار و... راحت باشد.

توصیه‌های لازم برای سفر به کویر بافق

سخن پایانی

در این مقاله از کایت ما در مورد کویر بافق یزد اطلاعات جامعی در اختیارتان قرار دادیم. کویر بافق جزو بزرگ‌ترین و شگفت‌انگیزترین کویرهای ایران است که بدون شک با سفر به آن‌جا لحظه‌های بسیار متفاوتی را تجربه خواهید کرد. در صورتی که قصد سفر به این کویر بی‌نظیر را دارید، پیشنهاد می‌کنیم با شماره 02175097700 تماس بگیرید تا کارشناسان کایت شما را برای سفر به این کویر هیجان‌انگیز به طور دقیق‌تر راهنمایی کنند.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید