کویر ریگ زرین کجاست ؟ راهنمای سفر به کویر مغستان + عکس
شراره رحیمی 1399/05/15 10515 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


کویر ریگ زرین که با نام مغستان نیز شناخته می‌شود، در استان یزد و در نزدیکی شهرستان اردکان واقع شده است. جالب است بدانید که کویر ریگ زرین توسط ارتفاعاتی از میانه به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم شده است. ریگ زرین جزو کویرهای بسیار پرطرفدار در میان سایر کویرهای یزد به شمار می‌رود که نام جغرافیایی آن عقدا یا کویر سیاه کوه می‌باشد که به دلیل برگزاری کمپ ریگ زرین، با این نام شناخته شده است. این کویر که در روستای ساغند واقع شده است، از سمت شمال به ارتفاعات انارک، از سمت جنوب به گریگون و کوه نمک و از سمت غرب به نوگنبد و بیابان‌های نایین محدود می‌شود. به جرات می‌توان گفت که کویر ریگ زرین یکی از زیباترین و چشم‌نوازترین ریگزارهای ایران می‌باشد که هنگام سفر به یزد به هیچ وجه نباید بازدید از آن را از دست داد. بنابراین در این مقاله از کایت با ما همراه باشید تا شما را برای سفر به این کویر هیجان‌انگیز راهنمایی کنیم.

همچنین می‌توانید برای خرید آنلاین و مشاهده اطلاعات تور کویر ریگ زرین وارد صفحه "تور کویر ریگ زرین" شوید.


معرفی کویر ریگ زرین یا مغستان

یکی دیگر از سرمایه‌های طبیعی کشورمان، کویر ریگ زرین است که آرامش و سکوت و زیبایی‌های تپه شنی کویر را به خوبی با هم ترکیب کرده است. این کویر با تپه‌های سرشار از موج‌های هنرمندانه جزو زیباترین و حیرت‌انگیزترین چهره‌های طبیعت در بین روستای ساغند و کویر بافق می‌باشد. لازم است بدانید که دور تا دور کویر ریگ زرین با مناطق بیابانی و کویری محصور شده است که بازدید از آن‌ها نیز می‌تواند قسمتی از سفر به این کویر باشد و بدون شک تجربه‌ای جدید و جذاب برایتان خواهد بود. در مرکز این کویر کوه سیاهی با ارتفاع تقریبا 2050 متر به صورت استوار و محکم قد علم کرده است و به همین دلیل است که در زمان قدیم آن را عقدا یا همان کویر سیاه می‌نامیدند. از نکته‌های بسیار جذاب کویر ریگ زرین این است که ساختار کلی آن همانند نعل اسب می‌ماند که کوه سیاه در قوس داخلی آن واقع شده است. تپه‌های مرتفع با سطوح هموار باعث شده است تا ریگ زرین یا همان کویر مغستان طی چند سال اخیر مورد توجه کویرنوردان یا گردشگران قرار گیرد.

معرفی کویر ریگ زرین یا مغستان


پوشش جانوری و گیاهی کویر ریگ زرین


همان‌طور که می‌دانید کویر به منطقه‌ای بدون آب و علف گفته می‌شود که البته اگر جز این بود به آن منطقه نام کویر داده نمی‌شد. کویر ریگ زرین نیز همانند سایر کویرها دارای پوشش گیاهی بسیار کمی می‌باشد که در حاشیه آن درختان گز قابل مشاهده است. از ویژگی‌های بسیار خوب ریگ زرین می‌توان به رویش گیاهان دارویی نظیر تره تیزک، کاکوتی، اسفناج وحشی و خارشتر اشاره کرد که خواص بسیار زیادی را نیز شامل می‌شوند. بدیهی است به هر جای جهان که سفر کنید، پرندگان و جانورانی را مشاهده خواهید کرد که شرایط زیستی و بدنی آن‌ها کاملا با آب و هوای آن منطقه متناسب می‌باشد. از این رو هنگام بازدید از کویر ریگ زرین نیز پرندگانی نظیر تیهو، کبک، عقاب و کبوتر چاهی را مشاهده خواهید کرد که در آسمان صاف و آبی کویر در حال پر زدن هستند. البته لازم است به حیوانات وحشی همانند شغال، کفتار، روباه و گرگ نیز حواستان باشد زیرا ممکن است در بعضی از قسمت‌های کویر دیده شوند و خطراتی برایتان به وجود آورند. از دیگر جانورانی که ممکن است در کویر ریگ زرین دیده شوند، می‌توان به عقرب، مار، سمندر، مارمولک، بزمچه و لاک پشت‌ها اشاره کرد. بنابراین همیشه سعی کنید از سفر تک نفره به کویر دوری کنید تا از خطرات ناشی از جانوران وحشی در امان بمانید.


جاذبه‌های گردشگری کویر ریگ زرین


رشد صنعت گردشگری و مورد توجه واقع شدن کویرهای داخلی ایران طی سالهای گذشته باعث شد تا امکانات رفاهی و تفریحی بسیار زیادی در آن‌ها در نظر گرفته شود. در کویر ریگ زرین نیز کمپی با همین نام راه‌اندازی شد که در میزان آسایش و رفاه گردشگران نقش بسیار مهمی را ایفا کرده است و به علاوه باعث شده است که گردشگران بسیار بیشتری به این منطقه سفر کنند. در کنار چشم‌انداز زیبای این منطقه کویری، نمی‌توان از عکاسی در شب و روز، دورهمی‌های شبانه و نشستن دور آتش، رصد ستارگان و شعرخوانی غافل شد که تمامی این تفریحات ریگ زرین را زیباتر می‌کند. علاوه بر به وجود آمدن شرایط مناسب برای تفریح، استراحت و اقامت در کمپ، شما می‌توانید از اصلی‌ترین امکانات تفریحی این کویر نیز استفاده کنید و لذت ببرید که در ادامه هر کدام از این جاذبه‌های تفریحی را به طور مختصر برایتان شرح خواهیم داد.

معرفی جاذبه‌های گردشگری کویر ریگ زرین


شتر سواری


از جاذبه‌های جذاب و متفاوت کویر ریگ زرین می‌توان به شتر سواری در دل کویر اشاره کرد که دارای طرفداران زیادی نیز می‌باشد. به جرات می‌توان گفت که شتر سواری در این کویر لحظه‌های کاملا متفاوتی از سایر سفرهایتان برایتان رقم خواهد زد و جزو تجربه‌های به یادماندنی از سفر به یزد خواهد شد. البته توصیه می‌کنیم که برای شتر سواری در کویر ریگ زرین حتما از یک راهنما کمک بگیرید زیرا به دلیل این‌که شما با قسمت‌های مختلف کویر آشنا نیستید، ممکن است راه برگشت را گم کنید.


آفرود

یکی از لذت بخش‌ترین و هیجان‌انگیزترین کارهایی که می‌توان در کویر ریگ زرین انجام داد، آفرود کردن با ماشین‌های دو دیفرانسیل می‌باشد. انجام حرکات نمایشی با ماشین‌ها و عبور از تپه‌های ماسه‌ای با سرعت بسیار زیاد در کویرها طی چند سال اخیر باعث شده است که طرفداران زیادی برای آفرود کردن پیدا شود. شما نیز می‌توانید این تفریح هیجان‌انگیز را در کویر ریگ زرین یا مغستان تجربه کنید که امکانات آن نیز توسط کمپ به طور کامل فراهم شده است. بدون شک آفرود کردن در کویر ریگ زرین جزو لحظه‌های به یادماندنی از سفرتان خواهد بود که تا مدت‌ها لذت و هیجان را در وجود خود حس خواهید کرد.

آفرود کردن در کویر ریگ زرین


موتور سواری


موتور سواری با موتورهای چهار چرخ از دیگر تفریحات رایج در اغلب مناطق کویری می‌باشد که تجربه هیجان، سرعت و نوازش صورت با بادهای کویری از ویژگی‌های خوب این تفریح پرطرفدار می‌باشد. بنابراین اگر شما نیز جزو آن دسته از افرادی هستید که حرکت با سرعت بسیار بالا و تفریحات سرشار از هیجان را می‌پسندید، می‌توانید بر موتورهای چهار چرخ موجود در کویر ریگ زرین سوار شوید و از فراز و نجیب‌های کویر بالا و پایین بروید و لحظه‌های بسیار هیجان‌انگیزی را برای خود به ارمغان آورید.

لوازم مورد نیاز برای سفر به کویر ریگ زرین

به طور کلی برای سفر به هر کویر دیگر یا کویر ریگ زرین لازم است یکسری امکانات و تجهیزات ضروری را با خود به همراه داشته باشید. زیرا در کویر امکانات خاصی وجود ندارد که عدم وجود این امکانات ممکن است مشکلاتی را برای شما به وجود آورد. بنابراین در این بخش ما برخی از لوازم و امکاناتی را که با آب و هوای آن منطقه متناسب است را برای شما لیست کرده‌ایم تا سفر بی‌نقصی را همراه با آرامش تجربه کنید.

  • کفش و لباس مناسب: توجه داشتته باشید که لباس خود را با توجه به فصلی که به کویر ریگ زرین سفر می‌کنید، انتخاب کنید. اما از آن‌جایی که شب‌های کویر سرد است، حتی اگر در فصل گرم به کویر سفر می‌کنید، برداشتن یک لباس گرم خالی از لطف نخواهد بود. سعی کنید کفش و لباس پوشیده ببرید زیرا کویر پر از حشرات و جانوران مختلف است که ممکن است به شما آسیب برسانند.
  • آب و غذا به میزان کافی: همان‌طور که گفته شد کویر ریگ زرین از مرکز شهر دور است و دسترسی به آب و غذا ممکن نیست. بنابراین اگر قصد دارید که مدت زمان طولانی در کویر بمانید حتما آب و غذای به اندازه همراه خود داشته باشید.
  • عینک و کرم ضدآفتاب: از آن‌جایی که ممکن است در کویر طوفان شود، وجود عینک برای مراقبت از چشم ضروری است. به علاوه همان‌طور که می‌دانید آفتاب کویر نیز بسیار سوزان است که به همین دلیل حتما همراه خود ضدآفتاب داشته باشید تا از پوست خود در مقابل آفتاب محافظت کنید.
  • جعبه کمک‌های اولیه: در سفرهای خارج از شهر یکی از لوازم ضروری، جعبه کمک‌های اولیه است. البته توصیه می‌کنیم که حتما در جعبه کمک‌های اولیه داروهایی همانند کلرفنیرامین و دگزامتازون نیز برای مقابله با گزیدگی مار، عقرب یا حشرات قرار دهید.

لوازم مورد نیاز برای سفر به کویر ریگ زرین یزد


بهترین زمان سفر به کویر ریگ زرین

همان‌طور که می‌دانید در استان‌های کویری ایران آب و هوای گرم و خشک حاکم می‌باشد که بدون شک سفر به آن‌ها در بعضی از روزهای سال بسیار سخت و طاقت فرسا خواهد بود. برای این‌که بتوانید زیباترین و دلچسب‌ترین کویرنوردی را در کویر ریگ زرین با آب و هوایی معتدل تجربه کنید، بهترین زمان سفر فصل پاییز می‌باشد. زیرا در فصل بهار و تابستان هوای کویر گرم می‌شود و در فصل زمستان نیز بادهایی با سوز بسیار آزاردهنده در این کویر در حال وزیدن است که شرایط سفر را برای گردشگران بسیار سخت می‌کند.


مسیر دسترسی به کویر ریگ زرین


از آن‌جایی که کویر ریگ زرین در شهرستان اردکان در روستای ساغند قرار گرفته است، بهترین مسیر دسترسی به آن نیز از شهر اردکان نشات می‌گیرد. از این رو لازم است وارد جاده اردکان- احمدآباد شوید و مسیر 140 کیلومتری را تا رسیدن به کویر ریگ زرین ادامه دهید. به علاوه شما می‌توانید از انارک نیز به این کویر دسترسی پیدا کنید، مثلا می‌توانید از انارک به سمت روستای اسماعیلیان حرکت کنید و همین مسیر را ادامه دهید تا کوه‌های مرتفع سیاه را که در این کویر واقع شده است، مشاهده کنید. به طور کلی تمامی مسیرهای استان یزد به کویر ریگ زرین تقریبا 150 کیلومتر است که حدود 2 ساعت زمان به خود اختصاص می‌دهد.

مسیر دسترسی به کویر ریگ زرین


توصیه‌هایی برای سفر به کویر ریگ زرین

  • در ساعات گرم روز به سمت کویر حرکت نکنید.
  • آب زیاد به همراه خود داشته باشید.
  • قبل از سفر به کویر آب و هوا را چک کنید تا درگیر سیل و طوفان نشوید.
  • از روی نشانه‌هایی که وجود دارند، سعی کنید از جانوران کویر ریگ زرین فاصله بگیرید تا آسیب نبینید.
  • به هیچ عنوان تنهایی به کویر ریگ زرین سفر نکنید و حتما برای گشت و گذار در کویر از راهنما کمک بگیرید.
  • از نشانه‌های گرمازدگی اطلاعات کسب کنید تا از آن پیش‌گیری کنید.

سخن پایانی


در این مقاله از کایت ما به معرفی کویر ریگ زرین یا کویر مغستان پرداختیم. کویر ریگ زرین دارای جاذبه‌های گوناگونی است که هر کدام از آن‌ها می‌توانند برای طیف مختلف و وسیعی از افراد و سلیقه‌ها سفر دلپذیری را فراهم کنند. در صورتی که قصد سفر به این کویر زیبا را دارید، پیشنهاد می‌کنیم با شماره 02175097700 تماس بگیرید تا کارشناسان کایت شما را برای سفر به کویر زیبای ریگ زرین راهنمایی کنند.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید