چرا نباید در طبیعت آتش روشن کنیم؟
شراره رحیمی 1399/05/01 11431 بازدید 3 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



به طور کلی در کشور ما حجم بارندگی زیاد است و به دنبال آن پوشش گیاهی در مراتع نیز افزایش می‌یابد. بنابراین لازم است با نزدیک شدن به فصل گرما مراقبت‌های لازم را در پیش بگیریم و نکات ایمنی را به طور کامل رعایت کنیم تا از آتش سوزی در طبیعت جلوگیری شود. به علاوه هم‌زمان با گرم شدن هوا علوفه‌ها و درختان خشک می‌شوند که احتمال آتش سوزی‌های بسیار بزرگ در مراتع و جنگل‌ها نیز به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد، به گونه‌ای که ممکن است با کوچک‌ترین جرقه، آتش با سرعت زیادی در سطح وسیعی از عرصه‌های منابع طبیعی گسترش پیدا کند و منجر به خسارت‌های جانی، مالی و از دست رفتن پوشش گیاهی شود. بنابراین لازم است گردشگران تا جای ممکن از آتش روشن کردن در طبیعت بپرهیزند و در صورت نیاز ضروری قبل از روشن کردن آتش در طبیعت، اطراف را از خار و خاشاک پاک کنند و پس از استفاده آتش را به طور کامل خاموش کنند. در این مقاله از کایت با ما همراه باشید تا خطرات ناشی از آتش روشن کردن در طبیعت را برایتان شرح دهیم.

خطرات ناشی از روشن کردن آتش در طبیعت

در ابتدا لازم است بدانید طبق بررسی‌های انجام شده هر دفعه که در گوشه‌ای از طبیعت آتش روشن می‌شود، در آن قسمت زمین بین 10 تا 15 سال هیچ گیاهی قابل رویش نیست و در مدت زمان طولانی این برای زمین یک فاجعه‌ی بسیار بزرگ به شمار می‌رود. قطع کردن بی‌رحمانه شاخه‌های درختان از دیگر خطرات ناشی از روشن کردن آتش در طبیعت می‌باشد. متاسفانه برای هر بار درست کردن کباب چند شاخه از یک درخت باید شکسته شود و یا برای هر بار درست کردن چای در طبیعت چند درخت باید آسیب ببیند. بدون شک برای برطرف کردن هر کدام از این نیازها، راه حل‌های جایگزین وجود دارد که دیگر به این همه خشونت با طبیعت نیازی نیست. خارج از هر گونه شعار و تعصب کاش کمی به جهانی که قرار است نسل‌های بعد در آن زندگی کنند، فکر می‌کردیم و با طبیعت مهربان‌تر بودیم. زیرا کودکان ما نیز حق دارند در سال‌های آتی طبیعت و جنگل را مورد استفاده قرار دهند. موارد ذکر شده در بالا برای تمامی مردم یک وظیفه همگانی به حساب می‌آید، اما رعایت این موارد برای کسانی که بیشتر از طبیعت استفاده می‌کنند، ضروری می‌باشد.

خطرات ناشی از روشن کردن آتش در طبیعت

اثرات دود آتش بر روی سلامت فرد

دود آتش دارای ذرات بسیار مهمی نظیر کربن مونوکسید، کربن دی اکسید، نیتروژن اکسید، بخار آب و ذرات معلق می‌باشد که ممکن است دستگاه تنفسی را در معرض آسیب قرار دهد. به علاوه استنشاق دود آتش می‌تواند یک خطر بهداشتی به شمار رود. لازم است بدانید که مشکلات اصلی سلامت را استنشاق مونوکسید کربن و ذرات معلق به وجود می‌آورند که در این بخش دو مورد از اثرات ناشی از آتش بر روی سلامت فرد را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

اثرات آتش بر روی سلامت

  • تشدید آسم

دود ناشی از روشن کردن آتش می‌تواند برای گروهی از افراد به خصوص کسانی که مشکل تنفسی دارند و یا کودکان، مشکلات بهداشتی به وجود آورد. دود آتش هوا را آلوده می‌کند که این آلودگی هوا یکی از عوامل اصلی بیماری‌های آلرژی همانند آسم به شمار می‌رود. به طور کلی بسیاری از کسانی که از آلودگی ناشی از آتش روشن کردن مشکل آسم آن‌ها تشدید شده است، داروهای سرماخوردگی را برای بهبود حالشان مورد استفاده قرار می‌دهند.

  • خطر مونوکسید کربن

مونوکسید کربن یک گاز بدون بو و بی‌رنگ می‌باشد که در بالاترین غلظت در نزدیکی آتش یافت می‌شود. به همین دلیل استنشاق این گاز بسیار خطرناک است و سلامت آتشفشانان را در معرض آسیب قرار می‌دهد. از این رو دود ناشی از روشن کردن آتش در طبیعت می‌تواند وارد ریه فرد شود و محلی که در آن جذب خون می‌شود، تحویل اکسیژن را به اندام حیاتی بدن به طور قابل توجهی کاهش دهد.

رعایت نکات لازم برای خاموش کردن آتش در طبیعت

همان‌طور که برای روشن کردن آتش باید از روی اصول مخصوص پیش رفت، برای خاموش کردن آتش نیز باید نکات ظریفی را رعایت کرد تا طبیعت آسیب کم‌تری را متحمل شود. همه می‌دانند که برای خاموش کردن آتش باید از آب کمک گرفت، اما لازم نیست که چند لیتر آب را برداریم و با یکجا خالی کردن آن روی هیزم و زغال آتش را خاموش کنیم. بهترین روش این است که آب را کم کم و در چند مرحله روی آتش بریزیم و سپس با یک وسیله هیزم‌ و ذغال‌ها را تکان دهیم تا از خاموش شدن آتش آن‌ها اطمینان حاصل کنیم. هنگامی که دود آتش قطع شد و آتش از سروصدای معروف خود (جلز و ولز) افتاد، دیگر می‌توان مطمئن بود که آتش به طور کامل خاموش شده است و هیچ خطر جانی و مالی برای طبیعت و افراد در پی ندارد. به علاوه برای اطمینان بیشتر نیز می‌توانید دست خود را بر روی خاکسترهای باقی مانده بگیرید که در این حالت اگر گرما یا حرارتی را حس نکردید، معلوم می‌شود که دیگر احتمال تشدید آتش وجود ندارد و آتش به طور کامل خاموش شده است.

رعایت نکات لازم برای خاموش کردن آتش در طبیعت

سخن پایانی

به عنوان سخن پایانی لازم است گفته شود که طبیعت به عنوان میراث و سرمایه عمومی و ملی به تمامی گروه‌ها و اقشار و نیز نسل‌های آینده تعلق دارد که همگان باید برای حفظ این میراث طبیعی و ثروت خدادای تلاش کنند و مسئولیت خود را در برابر حراست از عرصه‌های ملی کامل کنند. در این مقاله از کایت ما به بررسی خطرات ناشی از آتش روشن کردن در طبیعت پرداختیم. بنابراین لازم است تمامی افراد برای حفظ منابع طبیعی فرهنگ رفتار با این ثروت خدادای را یاد بگیرند و تا حد ممکن از آتش روشن کردن در طبیعت اجتناب کنند. در صورتی که تمایل دارید از دلایل بیشتری برای روشن نکردن آتش در طبیعت اطلاع داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم با شماره 02175097700 تماس بگیرید تا کارشناسان کایت شما را به طور کامل راهنمایی کنند.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

نظرات، تجربیات و سوالات

  • 1400/06/03

    دوست عزیز در خط اول اشاره کردی به حجم بارندگی زیاد در ایران؟؟؟ بازون کجا بود پسر.. خشکسالی همه جا رو گرفته

  • 1401/03/04

    اگر ۱۵ سال طول میکشه دوباره گیاه دربیاد چرا کشاورزا هرسال زمینشان را آتیش میزنن باز درمیاد سال بعد، البته اون کار اشتباهه ولی بعید میدونم این نوشته درست باشه

  • 1402/05/22

    کشاورز زمین را شخم و در ان دانه کاشته و ابیاری کودپاشی و سم پشبی می کند همه این کارها برای زمین بدون کمک، 15 سال طول میکشد

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید