گرفتن مجوز پرواز کوادکوپتر، هلی‌شات و درون
زهرا سپنجپور 1399/03/18 27143 بازدید 5 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



راهنمای گرفتن مجوز پرواز کوادکوپتر، هلی‌شات و درون یکی از مهمترین موضوعات برای کسانی است که اقدام به خرید این وسیله شگفت انگیز نموده‌اند. بسیاری از خریداران بدون علم به این که استفاده از این وسیله به گرفتن مجوز احتیاج دارد، اقدام به خرید می‌نمایند و پس از آن تازه متوجه می‌شوند که برای استفاده از کوادکوپتر، هلی شات و یا درون خود باید مجوز داشته باشند، به همین منظور در این نوشته قرار است که به موضوع مهم راهنمای گرفتن مجوز پرواز کوادکوپتر، هلی‌شات و درون بپردازیم، پس اگر شما هم جزو کسانی هستید که بدنبال گرفتن مجوز برای پرنده‌ی کوچک خود هستید در این مقاله با ما همراه باشید.
پیش از آنکه به راهنمای گرفتن مجوز پرواز کوادکوپتر، هلی‌شات و درون بپردازیم لازم است که معرفی کوتاهی در رابطه با کوادکوپتر، انواع آن و کاربردهای آن‌ها داشته باشیم، تا در هنگام خرید راحت‌تر و درست‌تر تصمیم بگیرید.


پهپاد(کوادکوپتر_درون) و تاریخچه‌ی آن


پهپاد (درون) که امروزه تقریبا فراگیر شده و به‌صورت گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد، مخفف عبارت پرنده‌ی هدایت پذیر از دور است و از ابداعات قرن بیستم و در واقع در جنگ جهانی دوم است،که البته آن زمان نوع نظامی پهپادها ابداع شده و مورد استفاده قرار گرفته بوده‌است، اما مدل تجاری و غیر نظامی آن حدود دو دهه است که در بسیاری از موارد جای خود را باز کرده‌است، با این حال هنوز ابتدای راه است و کاربردهای فراوان و گسترده‌ی دیگری دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.
اما پهپادها دسته‌بندی‌های مختلفی دارند از جمله، پهپاد کاملا خودران، که همانطور که از اسم آن پیدا است، نیازی به دخالت انسان ندارند. پرنده‌ی با قابلیت کنترل از راه دور توسط انسان دسته‌ی دیگری از پهپادهای موجود است، که برای استفاده از آن خلبان بر روی زمین حضور داشته و به‌صورت مستقیم، از طریق نمایشگر و یا عینک هوشمند به کنترل و بررسی آن می‌پردازد. بنابراین پیش از تهیه‌ی آنها باید به این نکته توجه داشته باشید که استفاده از آنها نیاز به مجوز دارد یا خیر، که بدین منظور باید به راهنمای گرفتن مجوز پرواز کوادکوپتر، هلی‌شات و درون نیز توجه نمایید.

پهپاد(کوادکوپتر_درون) و تاریخچه‌ی آن


اجزای سازنده پهپادها


اجزای تشکیل دهنده‌ی پهپادها شامل: کنترلر اصلی، سنسورها، کنترلرهای سرعت الکترونیکی (ESC)، دریافت کننده، موتورها، ملخک‌ها، فرستنده که هر کدام ساز و کار مخصوص به خود را نیز دارند.

اجزای سازنده پهپادها


انواع کوادکوپتر، هلی شات و درون


به طور کلی کوادکوپترها به سه دسته‌ی هابی (مبتدی)، دوربین‌دار (هلی شات) و مسابقه‌ای تقسیم می‌شوند. افرادی که در مرحله‌ی آموزش هستند، به منظور کسب مهارت و تجربه، از پهبادهای شبیه ساز یا نمونه‌های اسباب بازی استفاده می‌کنند، تا به مهارت کافی برای کنترل و استفاده از مدل‌های پیشرفته دست یابند. بنابراین اگر شما نیز جزو دسته‌ی افراد مبتدی هستید و برای اولین بار قصد تجربه پرواز دارید بهتر است با این نوع وسیله تمرین کنید و مهارت خود را افزایش دهید.
فیلم برداری و تصویر برداری هوایی با استفاده از کوادکوپتر‌ها از دیگر کاربردهای این پرندگان کوچک است. این قابلیت موجب شده تا فیلم‌برداری از صحنه‌های مختلف و از ارتفاع به آسانی صورت بگیرد و در نتیجه جلوه‌هایی ویژه و متفاوت از قبل ایجاد کند. این ویژگی کوادکوپترها و البته شیوه‌ی فیلم‌برداری به قدری جالب و خلاقانه است که هم‌اکنون بسیاری از گروه‌های فیلم برداری غیر از فیلم‌برداران رسانه‌ای از آن استفاده می‌کنند و یک امتیاز مثبت برای آنها محسوب می‌شود.
و اما پهبادهای مسابقه‌ای، این پهبادها همانند سایر پرندگان کوچک، طرفداران خاص خود را دارند، بخصوص که ویژگی بارز آنها سرعت پروازشان است، و عاشقان سرعت به منظور تجربه‌ی این لذت هیجان‌انگیز کیت‌های پروازی را به صورت شخصی می‌سازند تا سرعت بالا و مطلوبشان را داشته باشد. با این اوصاف روش و راهنمای گرفتن مجوز پرواز کوادکوپتر، هلی شات و درون به چه صورت خواهد بود؟

انواع کوادکوپتر، هلی شات و درون


دانستنی‌های مهم درباره پهپادها


در طول زمان استفاده از پهپادها و کوادکوپتر ممکن است اتفاقات مختلفی رخ دهد، که آگاهی قبلی و تسلط بر مشکلات پیش آمده موجب می‌شود متحمل خسارت کمتری شوید و یا راحت‌تر آنرا تعمیر نمایید، نکاتی همچون مواردی که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم:

  • قابل تعمیر بودن بسیاری از پهپادها پس از تصادف اما با هزینه تعویض قطعات
  • موجود بودن لوازم یدک مدل پهپاد مدنظرتان، نکته‌ای است که پیش از خرید آن باید مورد توجه قرار دهید.
  • زمان پرواز محدود به دلیل تغذیه سوخت از باتری‌های لیتیومی، بنابرانی هواپیمای بدون سرنشین را پیش از اتمام شارژ باتری به خانه بیاورید.
  • نیاز به زمان برای شارژ کردن باتری در مولتی روتورها، پس برای پرواز بیشتر باتری یدکی داشته باشید.
  • گم شدن و سقوط ناخودآگاه کوادکوپتر بدلیل خارج شدن از محدوده کنترل
  • استفاده از یک پهپاد اسباب بازی به منظور آشنایی با هواپیماهای بدون سرنشین
  • ضرورت ثبت پهپاد با وزن بیش از 250 گرم در آژانس هوایی و سازمان امور هوانوردی غیر نظامی در بسیاری از کشورها
  • کوادکوپترهای مدرن و حرفه‌ای بیشترین قابلیت‌های پروازی را دارند.

دانستنی‌های مهم درباره پهپادها


قوانین و راهنمای گرفتن مجوز پرواز کوادکوپتر، هلی‌شات و درون


پیش از آنکه کوادکوپتر خود را در آسمان کشور ایران به پرواز در آورید لازم است که قوانین مختص به آن را بدانید و با رعایت آنها اقدام به پرواز نمایید. هر پهپادی به منظور پرواز قوانین خاص خود را دارد، به طور کلی قوانینی که مربوط به پهپاد است به سه دسته تقسیم می‌شوند، دسته‌ی اول مربوط به شرایط جوی و محیطی است، که البته به‌طور قطع وابسته به قدرت و نوع پهپاد شما است.
قوانین دسته‌ی دوم پهپاد به شاخصه‌های وزن و سرعت دستگاه مربوط می‌شود، درواقع هرچقدر پهپاد شما سنگین‌تر و سریع‌تر و به عبارتی حرفه‌ای تر باشد مشمول محدودیت‌های پروازی بیشتری می‌شود، و اما دسته‌ی سوم قوانین پروازی پهپاد که مربوط به محدودیت‌های جغرافیایی همچون؛ اماکن نظامی، فرودگاه‌ها و ...است. در ادامه هر کدام از این قوانین را با توجه به مشخصات پهپادهای مختلف ارائه شده و با جزئیات تقریبا کاملی می‌توانید مطالعه نمایید.


جزئیات دسته‌ی اول قوانین پروازی پهپاد


منظور از شرایط جوی و محیطی در این دسته از قوانین درواقع نور، دما، ارتفاع منطقه، باد، رطوبت و .. است، که باید نکات زیر در این زمینه رعایت شود:
نیم ساعت بعد از طلوع آفتاب و نیم ساعت قبل از غروب، عدم مه و غبار شدید (وضوح دید 2000 متری) باشد تا پرواز ممنوع نباشد.
در دمای حدود 0 تا 45 درجه و درواقع دمای مجاز کاری دستگاه‌ها
در ارتباط با ارتفاع، باید به محدودیت‌های پیش‌رانش و آیرودینامیک پرنده‌ توجه کرد چرا که براساس آن تعیین می‌شود. این مسئله در مورد باد نیز صادق است و عموما در دمای کمتر از 30 کیلومتر بر ساعت مجاز است.
عدم پرواز زیر باران یکی دیگر از ممنوعیت‌ها است که مربوط به رطوبت بوده و اصولا رطوبت باید کمتر از 95 درصد و با توجه به محدودیت سامانه‌ها و مشخصات فنی است
علاوه بر مواردی که ذکر شد، پرواز در ابرها، تندبادها، گردبادها، آتش‌سوزی، طوفان و رعد و برق ممکن نیست.

جزئیات دسته‌ی اول قوانین پروازی پهپاد


جزئیات دسته دوم قوانین پروازی پهپادها


وزن وسیله‌ی پروازی شما تعیین کننده‌ی این است که آیا احتیاج به گرفتن مجوز دارید یا خیر که در ادامه راهنمای گرفتن مجوز پرواز کوادکوپتر، هلی شات و درون را با توجه به وزن آنها را مشاهده می‌کنید:
اگر وزن وسیله‌ی پروازی شما کمتر از یک کیلوگرم یا بیشتر از یک کیلو و کمتر از ده کیلوگرم با خلبان دوره دیده باشد، نیازی به مجوز ندارد البته برای دستگاه‌های رادیوکنترلی با وزن‌های بالای 10 کیلو تا 20 کیلو و فقط در زمین پروازی هم، نیازی به مجوز نیست، اما برای سایر پرنده‌های با این وزن و با خلبان دوره دیده، به گرفتن مجوز نیاز دارید.
برای هر نوع وسیله با وزن‌ بین 20 تا 50 کیلو به مجوز احتیاج خواهید داشت و اما وزن‌های بالای 50 کیلو فقط با مجوز نظامی اجازه‌ی پرواز دارند.


جزئیات قوانین پروازی پهپادها براساس سرعت


وسیله‌های عمود پرواز با سرعت کمتر از 40 کیلومتر بر ساعت و وسیله‌های پرواز هواپیمایی با سرعت کمتر از 90 کیلومتر بر ساعت نیازی به مجوز ندارند، البته برای وسیله‌های بیشتر از 90 کیلومتر تا 150 کیلومتر بر ساعت هم در صورت پرواز در زمین پرواز احتیاجی به گرفتن مجوز نیست.
اما برای سرعت‌های بیش از 150 کیلومتر بر ساعت تا 300 کیلومتر در زمین پرواز مخصوص احتیاج به مجوز است و برای سرعت‌های بالاتر از 300 کیلومتر و حتی پرواز در زمین پرواز مخصوص نیاز به مجوز نظامی است.


کارگروه پهپاد ایران


علاوه بر همه‌ی مولفه‌هایی که ذکر شد دسته‌ی سوم قوانین مربوط به اماکن و محل‌های جغرافیایی است، محل‌هایی همچون فرودگاه‌ها، بیمارستان، مدارس و مراکز آموزشی، آسایشگاه‌ها، مساجد، اماکن دارای ممنوعیت تصویر برداری (مانند پادگان‌ها، سدها و...)، آثار باستانی حفاظت شده، درون تونل و ...به دلایل مختلفی پرواز بر فراز و یا در محدوده‌ی آنها ممنوع است بنابراین رعایت همه‌ی این موارد ضروری است.
البته نگران نباشید که چطور اطمینان حاصل کنید که آیا دستگاه شما چه ممنوعیت‌هایی دارد، چرا که با تشکیل کارگروه صنایع هواپیمایی بدون سرنشین و یا با عنوان کارگروه پهپاد در ایران، شما یک راهنمای گرفتن مجوز پرواز کوادکوپتر، هلی‌شات و درون دارید که می‌توانید با مراجعه به آن بررسی کنید که، تا مناطق ممنوعه چقدر فاصله دارید.
علاوه بر آن می‌توانید با مراجعه به این کارگروه و ارسال مدارک لازم، پهپاد خود را پلاک کنید تا مجوز مورد نیاز خود را دریافت نمایید و در صورتی که پهپاد شما گم شد با ارسال اطلاعات دستگاه خود به ایمیل این مرکز به راحتی پیگیری‌های قانونی را انجام دهید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

نظرات، تجربیات و سوالات

  • 1399/04/08

    باسلام میخواستم بپرسم من یه کوادکوپتر مویک مینی دارم باوزن 249 گرم آیا باید براش مجوز بگیرم اگر مجوز بخواد باید ازکجابگیرم؟

  • 1399/07/30

    سلام وقت بخیر خسته نباشید. خواستم بپرسم برای تمدید مجوز پهپاد باید چه کار کنیم ؟

  • 1400/05/03

    سلام. ۱_آیا برای هواپیمای مدل(افق پرواز) باز وزن ۴.۵ کیلوگرم مجوز نیاز هست؟ اگر مجوز نیاز هست چطوری اقدام به گرفتن مجوز کنم ۲_منطقه پرواز اراضی کشاورزی اطراف تهران

  • 1401/03/18

    کلا سرکار گذاشتید همه رو با این مطلب

  • 1401/07/03

    سلام برای کواد کوپتر مویک مینی ۲جواز میخاد

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید