سفر به آستارا - جاذبه‌های گردشگری + راه‌های دسترسی
زهرا نیرومند 1399/03/04 2852 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



آستارا، یکی از شهرهای مرزی ایران است که در استان گیلان و در فاصله بین دریای خزر و رشته‌کوه‌های تالش واقع شده است. این شهر یک بندر تجاری برای تبادلات اقتصادی بین ایران و کشورهای همسایه شمالی می‌باشد که صادرات و واردات کالاها از طریق آن انجام می‌شود. اهمیت اقتصادی این شهر، بازارها و مراکز خرید فراوان و جاذبه‌های طبیعی متنوع آن، باعث شده تا بندر آستارا به یکی از توریستی‌ترین شهرهای شمالی ایران تبدیل شود. در این مقاله در مورد سفر به آستارا صحبت کرده و  مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر را به شما معرفی می‌کنیم.


گردنه حیران


حیران، نام یکی از زیباترین مسیرهای ایران است که در بین دو شهر آستارا و اردبیل قرار دارد. این منطقه به دلیل زیبایی خیره‌کننده‌ای که دارد، به گردنه حیران معروف شده است. در یک سمت این گردنه کوه‌های پوشیده از درختان سرسبز و در سمت دیگر آن، جنگل‌های انبوه کشور آذربایجان دیده می‌شوند. جنگل‌هایی که در مه همیشگی این منطقه غرق شده‌ و تصاویری زیبا و رویایی ایجاد کرده‌اند. گردنه حیران علاوه بر آب و هوای مطبوع و طبیعت جذاب و چشم‌نواز، دارای امکانات تفریحی نیز می‌باشد که از بین آن‌ها می‌توان به تله‌کابین و سورتمه حیران اشاره کرد. تله‌کابین حیران از انتهای گردنه شروع شده و پس از یک مسیر 1500 متری به پارک جنگلی فندقلو می‌رسد. سورتمه ریلی حیران نیز طولانی‌ترین و مرتفع‌ترین سورتمه بخش شمال کشور است که تجربه‌ای هیجان‌انگیز و جذاب را برای علاقه‌مندان به همراه دارد. در سفر به آستارا حتما یک روز به بازدید از گردنه حیران و تفریحات جذاب و هیجان‌انگیز آن اختصاص دهید.


تالاب استیل


تالاب استیل، یکی از زیباترین تالاب‌های ایران است که مناظری از جنگل، کوه و کشت‌زارهای سرسبز و زیبا را در کنار هم داشته و چشم‌اندازهایی بسیار جذاب را در مقابل دیدگان بازدیدکنندگان قرار می‌دهد. این تالاب 138 هکتار مساحت دارد که تنها 48 هکتار آن همیشه پر از آب است. سایر نقاط تالاب در فصل‌های مختلف سال و بسته به بارندگی، خشک و پرآب می‌شوند. تالاب استیل اولین مقصد پرندگان مهاجر پس از ورود به ایران است که در این مکان توقف کرده و با پرواز در آسمان‌ها زیبایی تالاب را چند برابر می‌کنند. نکته جالبی که در مورد این تالاب وجود دارد، حرکت درختان توسکای موجود در آب است. این درختان ریشه در آب دارند و با وزش باد بر روی آن حرکت می‌کنند. از این رو به این تالاب، تالاب درختان شناور نیز گفته می‌شود.


تالاب استیل


آبشار لاتون


آبشار لاتون یکی از زیباترین آبشارهای ایران است که در 15 کیلومتری آستارا و در میان جنگل‌های انبوه واقع شده است. این آبشار علاوه زیبایی‌های فوق‌العاده‌ای که دارد، با ارتفاع حدود 105 متر، عنوان بلندترین آبشار ایران را نیز به خود اختصاص داده است. اگر اهل پیاده‌روی در جنگل و کمپینگ هستید، بازدید از آبشار لاتون را در سفر به آستارا از دست ندهید. با توجه به توریستی بودن این آبشار، امکانات رفاهی متنوعی چون بوفه، پارکینگ و اتاق‌های برای اقامت گردشگران نیز تدارک دیده شده است که می‌توانید از آن استفاده نمایید.


ساحل صدف


در 7 کیلومتری مسیر آستارا به سمت تالش، ساحل زیبایی مشاهده می‌شود که به آن ساحل صدف یا ساحل لوندویل سیبلی می‌گویند. اگر به دنبال مکانی مناسب برای ورزش‌های آبی و استفاده از طبیعت زیبای ساحلی هستید، بازدید از ساحل صدف را در برنامه سفر به آستارا بگنجانید. این ساحل یکی از تمیزترین سواحل دریای خزر است که کف آن از صدف‌های متنوع پوشیده شده است. می‌توانید یک روز خوب را به همراه خانواده‌تان به این مکان بروید و از امکانات فوق‌العاده‌ای که برای رفاه حال مسافران و گردشگران فراهم شده است، استفاده نمایید. از جمله این امکانات می‌توان به دوش، سرویس بهداشتی، آلاچیق‌هایی برای استراحت، فروشگاه، بوفه و ... اشاره کرد. علاوه بر این، در این مکان پلاژ‌های جداگانه‌ای برای خانم‌ها و آقایان نیز تدارک دیده شده است که با خیال راحت و با حضور غریق‌نجات می‌توانید در دریا شنا کرده و ساعات خوبی را بگذرانید.


ساحل صدف


پناهگاه حیات‌وحش لوندویل


یکی از طبیعی‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر آستارا، پناهگاه حیات‌وحش لوندویل است که در غرب جنگل‌های هیرکانی قرار دارد. این پناهگاه با بیش از 1000 هکتار مساحت، از گونه‌های متنوع گیاهی پوشیده شده و انواع مختلفی از پستانداران و پرندگان را نیز در خود جای داده است. از جمله این حیوانات می‌توان به سمور آبی، فوک، گورکن، روباه، گراز و شغال اشاره کرد. ‌فیلوش، درنا، قوی گنگ، ‌قوی فریادکش، قرقاول، ‌ حواصیل، انواع اردک مانند اردک سیاه کاکل، اردک چشم طلایی و ... نیز پرندگانی هستند که در این منطقه دیده می‌شوند. در کل حدود 125 گونه جانوری در حیات‌وحش لوندویل زندگی می‌کنند که اگر علاقه‌مند باشید، می‌توانید بازدید از آن‌ها را در برنامه سفر به آستارا بگنجانید. این پناهگاه از سال 1352 تحت حفاظت سازمان محیط زیست قرار داشته و در لیست مناطق حفاظت شده ایران به ثبت رسیده است.


روستای گیلده


گیلده، روستایی زیبا در 25 کیلومتری غرب آستاراست که به دلیل داشتن جنگل‌های بکر و طبیعت زیبا، مورد توجه گردشگران و طبیعت‌دوستان قرار داشته و سالانه افراد بسیاری را به سمت خود می‌کشاند. علاوه بر این، این روستا در مسیر دو چشمه آب‌گرم علی‌داشی و مشه‌سویی قرار گرفته است. چشمه علی‌داشی یکی از معروف‌ترین چشمه‌های این منطقه است که خاصیت درمانی داشته و آب آن برای بیماری‌هایی چون رماتیسم، قولنج ، تقویت اعصاب و بیمای‌های چشمی، مورد استفاده قرار می‌گیرد.


روستای گیلده


رودخانه آستاراچای


آستاراچای، یک رودخانه مرزی است که شهر آستارای ایران را از آستارای جمهوری آذربایجان جدا می‌کند. این رودخانه دارای 3 شاخه است که دو شاخه آن از ارتفاعات گردنه حیران سرچشمه می‌گیرد. اطراف این رودخانه پوشیده از درختان انبوه است که فضایی سرسبز و چشم‌اندازهایی بسیار زیبا را به نمایش گذاشته است. علاوه بر این، رودخانه آستاراچای مکانی مناسب برای صید ماهی‌هایی چون ماهی سفید، ماهی آزاد، سیاکولی، سس ماهی و انواع ماهیان فلس‌دار است که همه‌ساله در این مکان تخم‌ریزی می‌کنند. البته صیادان محلی تنها در بخشی از رودخانه امکان ماهی‌گیری دارند و حق صید در محل زندگی ماهی‌های مولد، خصوصا در فصل تخم‌ریزی را ندارند.


بهشت کاکتوس‌ها


اگر به گل و گیاه، خصوصا کاکتوس‌ها علاقه‌مندید، حتما در سفر به آستارا سری به بهشت کاکتوس‌های این شهر بزنید. بهشت کاکتوس‌ها در سال 1356 تاسیس شده و کمیاب‌ترین و گران‌قیمت‌ترین کاکتوس‌های جهان را در خود جای داده است. بیش از 2200 گونه مختلف کاکتوس از کشورهای آمریکای جنوبی مانند آرژانتین، برزیل، مکزیک، پرو و بولیوی در این مجموعه نگهداری می‌شوند که در رنگ‌ها و اندازه‌های متنوع برای نمایش عموم قرار داده شده‌اند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید کهنسال‌ترین کاکتوس خاورمیانه با 55 سال سن نیز در این باغ به نمایش گذاشته شده است. این کاکتوس مکزیکی، آشینو کاکتوس خار زرد نام دارد و دارای 150 کیلوگرم وزن می‌باشد.


بهشت کاکتوس‌ها


شکم‌گردی و خوردن غذاهای خوشمزه آستارا


یکی از مهم‌ترین بخش‌های سفر به استان‌های شمالی کشور، خوردن غذاهای متنوع و خوشمزه محلی است. خوردن غذاهای محلی در شهرهای استان گیلان یکی از جاذبه‌های گردشگری آن محسوب می‌شود. تا جایی که برخی از گردشگران تنها برای چشیدن طعم این غذاها به گیلان سفر می‌کنند. اگر شما نیز علاقه‌مند به خوردن غذاهای شمالی با طعم خوش سیر هستید، می‌توانید به غذاخوری‌ها و رستوران‌های این شهر مراجعه کرده و غذاهای خوش‌عطر و طعم گیلانی را نوش‌جان کنید. تعدادی از غذاهای محلی آستارا که پیشنهاد می‌کنیم امتحان کنید عبارتند از:

  • لونگی مرغ: یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای شهر آستارا، لونگی مرغ نام دارد که با ظاهری جذاب و طعم بی‌نظیر خود توجه بسیاری از گردشگران این شهر را جذب کرده است. لونگی مرغ در واقع همان مرغ شکم‌پر است که از پیاز، اشپل، مغز گردو، رب آلوچه، زرشک، نمک و فلفل پر می‌شود. این غذا طعمی ملس دارد و گاهی اوقات در آن از ماهی به جای مرغ استفاده می‌شود.
  • باسترما: باسترما نوعی پلوی آستارایی است که برای تهیه آن از یک مرغ درسته استفاده می‌شود. در ابتدا مرغ را با موادی چون رب انار، پیاز، فلفل و نمک، طعم‌دار کرده و با مقدار کمی آب می‌پزند تا نرم شود. سپس شکم مرغ را با ترکیبی از گردوی آسیاب شده، پیاز رنده شده ، سبزی خرد شده، آلو خشک، رب انار و رب آلوچه پر می‌کنند. سپس مرغ را ته قابلمه گذاشته و برنج آب‌کش شده را روی آب می‌ریزند و اجازه می‌دهند برنج دم بکشد. باسترما در اصل با مرغابی تهیه می‌شود، اما می‌توان به جای آن از اردک یا مرغ نیز استفاده کرد.
  • مسما: مسما یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای آستاراست که در بین گردشگران این شهر از محبوبیت زیادی برخوردار است. برای درست کردن مسما، مرغ سرخ شده را به همراه پیاز سرخ شده، آلوچه جنگلی خشک شده و رب گوجه‌فرنگی بر روی اجاق قرار می‌دهند تا خوب پخته و جا بیفتد. مسمای آستارا کمی متفاوت‌تر از مسماهای دیگر نقاط استان گیلان است.
  • چیغیرتما: این غذا از گوشت مرغ، پیاز، سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی تهیه می‌شود که هرکدام به صورت جداگانه سرخ شده و باهم ترکیب می‌شوند. این ترکیب در انتها با تخم‌مرغ مخلوط می‌شود. چیغیرتما معمولا در وعده شام سرو می‌گردد.
  • بورانی‌پلو: مردم آستارا به خلال کدو، بورانی می‌گویند و از ترکیب آن با برنج، شکر، زردچوبه و کره، غذایی با نام بورانی‌پلو تهیه می‌کنند. بورانی‌پلو معمولا در روزهای سرد سال طبخ می‌شود و به همراه ماهی دودی یا ماهی شور سرو می‌گردد.


غذاهایی که در این بخش نام برده شد، معروف‌ترین غذاهای محلی آستارا هستند که در اغلب رستوران‌های این شهر سرو می‌شوند. پیشنهاد می‌کنیم حداقل یکی از این موارد را بر اساس ذائقه خود انتخاب کرده و در سفر به آستارا نوش‌جان کنید.


 شکم‌گردی و خوردن غذاهای خوشمزه آستارا


خرید در آستارا


همان‌طور که اشاره کردیم، آستارا از لحاظ اقتصادی دارای اهمیت بالایی بوده و مراکز خرید و بازارهای متعددی دارد. بسیاری از افرادی که به آستارا سفر می‌کنند، تنها به قصد خرید به این شهر می‌آیند. اگر قصد گشت و گذار در بازارهای آستارا را دارید، پیشنهاد می‌کنیم سری به بازار بزرگ ساحلی این شهر بزنید.
بازار بزرگ ساحلی، یکی از معروف‌ترین بازارهای شهر آستاراست که در فضایی بزرگ و سرپوشیده قرار دارد. در این بازار انواع پوشاک، کیف و کفش، لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم خانگی و ... با قیمتی بسیار مناسب به گردشگران و خریداران ارائه می‌گردد. این بازار در خیابان ملت واقع شده است.


خرید در آستارا


راه‌های دسترسی به آستارا


آستارا یکی از شهرهای ساحلی استان گیلان است که در شمالی‌ترین نقطه این استان قرار دارد. برای دسترسی به آستارا راه‌های متفاوتی وجود دارد که می‌توانید با توجه به شرایطتتان از آن استفاده کنید. اگر با هواپیما قصد سفر دارید، نزدیک‌ترین فرودگاه به آستارا، فرودگاه رشت است که باید به عنوان مقصد انتخاب کنید. اتوبوس و ماشین شخصی نیز وسایل نقلیه دیگری هستند که می‌توان از آن‌ها برای رسیدن به آستارا استفاده نمود.
اگر با ماشین شخصی قصد سفر دارید، بر اساس شهر مبدا، می‌توانید یکی از سه محور قزوین – رشت از جنوب، چابکسر – رشت از شرق و اردبیل – رشت از غرب را برای رسیدن به مقصد انتخاب نمایید. اگر مسیر آستارا- اردبیل را برای سفر انتخاب کنید، می‌توانید گردنه زیبای حیران را در طول مسیر تماشا کرده و از زیبایی‌های آن لذت ببرید. مازندرانی‌های عزیز برای رسیدن به آستارا از شهرستان‌های لاهیجان، لنگرود و رودسر عبور خواهند کرد و تهرانی‌ها نیز اغلب محور قزوین – رشت را انتخاب می‌کنند.


اقامت در آستارا


اگر قصد دارید چند روزی در آستارا بمانید، می‌توانید یکی از هتل‌ها یا مسافرخانه‌های شهر را با توجه به بودجه خود، انتخاب کنید. هتل اسپیناس، یکی از هتل‎‌های لوکس این شهر است که در 5 کیلومتری آستارا قرار دارد. این هتل 4 ستاره در کنار تالاب زیبای استیل واقع شده است و علاوه بر مناظری که از این تالاب به نمایش گذاشته، چشم‌اندازهایی رویایی به جنگل‌ها و کوهستان‌های اطراف نیز دارد.
اگر به دنبال هتل‌های ارزان‌تر هستید، سری به هتل جهانگردی یا هتل ابوالفضل بزنید. هتل جهانگیری در خیابان حکیم نظامی آستارا واقع شده و به پارک ساحلی، بازارچه ساحلی و گمرک بسیار نزدیک است. هتل ابوالفضل نیز در خیابان فرهنگیان آستارا و در نزدیکی مرکز شهر واقع شده است. از این رو، مورد توجه گردشگران بوده و از آن استقبال می‌شود. البته اگر دوست داشته باشید می‌توانید به جای اقامت در هتل، یک خانه ساحلی اجاره کنید و روزهای سفر خود را در یک محیط دنج و آرام بگذرانید.


اقامت در آستارا


در این مقاله در مورد شهر زیبا و توریستی آستارا صحبت کردیم و اطلاعاتی را در مورد سفر به آستارا در اختیارتان قرار دادیم. اگر دوست دارید همراه با تورهای گردشگری به آستارا سفر کنید، می‌توانید به صفحه تورهای کایت مراجعه کنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید