هیراپولس کجاست؟ راه‌های دسترسی + هزینه‌ها + نکات ضروری
زهرا نیرومند 1399/02/23 1841 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



هیراپولس (Hierapolis)، خرابه‌های باقی‌مانده از یک شهر باستانی است که در جنوب غربی آناتولی و در استان دنیزلی ترکیه واقع شده است. از جمله ویژگی‌های خاص این شهر می‌توان به چشمه‌های آب‌گرم آن اشاره کرد که در کنار زیبایی‌های طبیعی منطقه پاموک‌کاله ترکیه، گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می‌کند. علاوه بر این، هیراپولس از لحاظ تاریخی نیز اهمیت بسیاری دارد و بناهایی چون معبد آپولو، تئاتر شهر، حمام رومی و ... را در خود جای داده است که اغلب آن‌ها مربوط به دوره بیزانس هستند. در این مقاله با شهر باستانی هیراپولس آشنا شده و اطلاعاتی در مورد راه‌های دسترسی به این شهر در اختیارتان قرار می‌دهیم.


شهر باستانی هیراپولس


هزاران سال قبل که پادشاهان در پی گسترش قلمرو خود و کشورگشایی بودند، پادشاه برگاما با لشکر خود به سمت سرزمین‌های شمالی حرکت کرد. آن‌ها پس از گذر از دریای اژه و عبور از کوهستان‌ها به منطقه‌ای رسیدند که مانند آن را هیچ‌جای دیگری ندیده بودند. این سرزمین حیرت‌انگیز امروزه پاموک‌کاله نامیده می‌شود. پاموک‌کاله (Pamukkale) به معنای قلعه‌ پنبه‌ای است که این نام به دلیل رسوبات سفید رنگ منطقه به آن داده شده است. رسوباتی شبیه به برف که در کنار چشمه‌های آب‌گرم، جذابیتی منحصربفرد و خارق‌العاده داشته و تصاویری بی‌نظیر را پیش روی علاقه‎‌مندان قرار می‌دهند. امپراطور با دیدن این منظره‌ی شگفت‌انگیز دستور داد تا در ارتفاعات این منطقه شهری بسازند و به افتخار همسرش هیرا آن را هیراپولس نام‌گذاری کرد.
هیراپولس با استفاده از قطعات سنگی بزرگ ساخته شد و خیابان‌ها، معابد، حوضچه‌ها و حمام‌های آن خیلی زود کل شهر را پر کرد. بسیاری از اشراف، بزرگان و فرماندهان سپاه به همراه خانواده‌هایشان برای استفاده از آب‌گرم طبیعی و جاذبه‌های حیرت‌انگیز پاموک‌کاله به این منطقه می‌آمدند و روزهای خوبی را می‌گذراندند.
حکیمان آن زمان آب‌گرم پاموک‌کاله را شفابخش دانسته و آن را در درمان بسیاری از بیماری‌ها مفید معرفی کردند. آن‌ها عقیده داشتند حوضچه‌های هیراپولس خستگی را از تن به در کرده و با اثر گذاشتن بر روی جریان گردش خون، باعث درمان بیماری‌هایی چون فشار خون، مشکلات گوارشی، ناراحتی‌های قلبی و ... می‌شود. شفابخش بودن چشمه‌های هیراپولس، اهمیت این شهر را صدچندان کرده و افراد بیشتری را به سمت آن کشاند.
این شهر زیبا پس از گذشت هزاران سال، همچنان مورد توجه علاقه‌مندان از سراسر دنیا قرار دارد تا جایی که گفته می‌شود سالانه حدود دو میلیون گردشگر از شهر باستانی هیراپولس بازدید می‌کنند. هیراپولس علاوه بر استخر و چشمه‌های شفابخشی که دارد، از لحاظ فرهنگی و تاریخی نیز مورد توجه قرار گرفته است. ساخت شاهکارهای هنری چون ساختمان تئاتر، عمارت‌ها، حما‌م‌های بزرگ و مجلل، دروازه‌های ورودی شهر و خیابان‌هایی که از شمال به جنوب کشیده شده‌اند، بخشی از بناها و آثار دیدنی دوران بیزانس هستند که در این شهر باستانی دیده می‌شوند.
شهر باستانی هیراپولس به همراه شگفتی‌های طبیعی پاموک‌کاله در سال 1988 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.


شهر باستانی هیراپولس


تئاتر شهر باستانی هیراپولس


تئاتر هیراپولس، یکی از مهم‌ترین بناهای این شهر است که در دوره امپراطوری هادریان ساخته شد. این بنای عظیم با 100 متر طول و 19 متر ارتفاع، پس از هزاران سال همچنان شکوه و عظمت خود را حفظ کرده و جلوه‌ای از معماری بی‌نظیر رومیان باستان را به نمایش گذاشته است. ساختمان تئاتر در دو طبقه ساخته شده و گنجایش حدود 8 تا 10 هزار نفر را دارد. جایگاه تماشاگران به 7 بخش تقسیم می‌شود که در هر بخش 50 صندلی طراحی شده است. صحنه تئاتر نیز جلوه‌ای خاص داشته و با ستون‌ها و مجسمه‌های بسیار زیبایی تزئین شده است. در آن زمان از ساختمان تئاتر برای اجرای کنسرت، مسابقات و مراسم‌های مذهبی استفاده میشد.


تئاتر شهر باستانی هیراپولس


خانه خدای مردگان


در نزدیکی معبد آپولو غاری با نام پلوتونیوم (Plutonium) وجود دارد که در دوران روم باستان به خانه خدای مردگان شهرت پیدا کرد. در آن زمان افرادی که وارد غار می‌شدند، در اثر کمبود اکسیژن و استنشاق گازهای سمی مانند دی‌اکسیدکربن، جان خود را از دست می‌دانند. افراد مذهبی هیراپولس به راز گازهای کشنده پی برده و برای ورود به غار نفس خود را در سینه حبس می‌کردند. این باعث شد تا مردم به این نتیجه برسند که پلوتو، خدای اصلی مردم هیراپولس، جان گناهکاران را در این غار می‌گیرد. بنابراین، به قدرت رهبران مذهبی ایمان آورده و از آن‌ها پیروی می‌کردند. جالب است بدانید که این غار مخوف تا سال 2013 مخفی بود و پس از آن کشف شد.


معبد آپولو


آپولو (Apollo) اصلی‌ترین خدای مردم هیراپولس است. مردم هیراپولس به افتخار خدای خود معبدی در این شهر بنا کردند که یکی برجسته‌ترین معماری‌های هیراپولس محسوب می‌شود. برای ستون‌های این معبد از سنگ‌های مرمری استفاده شده است که کیفیت بالاتری نسبت به ستون‌های خیابان اصلی دارد. هریک از ستون‌ها 14.5 متر ارتفاع دارند و دورتادور سطوح مرمرین معبد را در برگرفته‌اند. ساخت معبد آپولو به قرن دوم میلادی برمی‌گردد.


معبد آپولو


موزه باستان‌شناسی هیراپولس


موزه باستان‌شناسی شهر تاریخی هیراپولس، در سال 1984 به منظور نمایش آثار تاریخی این شهر و حفاری‌های مربوط به دیگر شهرهای باستانی، افتتاح شد. این موزه در یک خانه قدیمی رومی واقع شده و دارای دو بخش سرباز و سرپوشیده می‌باشد. در قسمت سرباز موزه آثاری چون قبرهای سنگی با طراحی‌های جذاب، مجسمه‌های قدیمی، سنگ‌نگاره‌های زیبا و ... به نمایش گذاشته شده است. در بخش سرپوشیده نیز آثار ظریف‌تری چون کتاب‌ها نگهداری می‌شوند.


استخر طبیعی هیراپولس


استخر آب‌گرم طبیعی یکی از پرطرفدارترین و محبوب‌ترین بخش‌های شهر هیراپولس است که بعد از زلزله سال 692 قبل از میلاد، در این منطقه ایجاد شد. زلزله باعث فروریختن سنگ‌های مرمر ستون‌های معبد آپولو شده و کف استخر را پوشاند. آب استخر از چشمه‌های طبیعی پاموک‌کاله تامین می‌شود که دمای آن حدود 36 درجه است. همان‌طور که قبلا گفته شد، آب‌گرم پاموک‌کاله حاوی مواد معدنی بوده و برای درمان بیماری‌ها نیز مفید است. درختان کاج و نخل و دیگر گیاهان کاشته شده در اطراف استخر، باعث ایجاد فضایی سرسبز شده و جلوه‌ای خاص به این استخر طبیعی بخشیده است. استخر هیراپولس در روزهای سرد زمستان و گرم تابستان موردتوجه گردشگران قرار دارد و روزانه حدود 2500 را به سمت خود می‌کشاند. عمق این استخر مناسب کودکان نیز می‌باشد.


استخر طبیعی هیراپولس


حمام‌های هیراپولس


ساکنان هیراپولس اهمیت بسیاری برای نظافت و پاکیزگی قائل بودند. از این رو، حمامی بزرگ در ورودی شهر بنا کردند تا مسافران و افرادی که به هیراپولس می‌آیند، خود را در حمام بشوند و تمیز وارد شهر شوند. این حمام در قرن 3 میلادی ساخته شد و در قرن ششم با اضافه شدن گنبد و سایر ملزومات، به کلیسا تبدیل گردید. البته امروز تنها خرابه‌هایی از این ساختمان برجای مانده است و بنای آن در پی زلزله‌های متعدد کاملا تخریب شده است.


راه‌های دسترسی به شهر باستانی هیراپولس


پاموک‌کاله در جنوب غربی ایالت دنیزلی ترکیه واقع شده و حدود 25 کیلومتر از شهر دنیزلی فاصله دارد. برای دسترسی به پاموک‌کاله می‎‌توانید مستقیما به فرودگاه شهر دنیزلی بروید و از آن‌جا با تاکسی یا اتوبوس خود را به پاموک‌کاله برسانید. اگر در شهرهای دیگر ترکیه مانند استانبول، ازمیر، آنتالیا یا کوش‌آداسی اقامت دارید و قصد دارید از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این منطقه بازدید کنید، می‌توانید با تورهای گردشگری پاموک‌کاله همراه شده و یک روز خاطره‌انگیز را برای خود بسازید.
اگر قصد دارید خودتان به سمت پاموک‌کاله بروید، بسته به این که در چه شهری اقامت دارید، می‌توانید از وسایل نقلیه مختلفی چون هواپیما، اتوبوس یا تاکسی استفاده کنید.
فاصله استانبول تا پاموک‌کاله: اگر بخواهید با استفاده از تاکسی از استانبول به پاموک‌کاله بروید، حدود 7 ساعت در راه خواهید بود. برای راحتی و خستگی کمتر می‌توانید از پروازهای استانبول- دنیزلی استفاده کنید.
فاصله ازمیر تا پاموک‌کاله: اگر در ازمیر هستید می‌توانید با اتوبوس یا تاکسی خود را به پاموک‌کاله برسانید که در آن صورت 3 ساعت در راه خواهید بود. راه دیگر استفاده از قطار است که حدود 5 ساعت طول می‌کشد.
فاصله کوش‌آداسی تا پاموک‌کاله: اگر بخواهید از کوش‌آداسی به سمت پاموک‌کاله بروید، باید جاده دنیزلی آیدین یولو (Denizli Aydın Yolu) را در پیش بگیرید که حدود 2.5 تا 3 ساعت در راه خواهید بود.
فاصله آنتالیا تا پاموک‌کاله: آنتالیا حدود 3 ساعت با پاموک‌کاله فاصله دارد و با استفاده از تاکسی یا اتوبوس به راحتی قابل دسترسی است.
بنابراین، هرجای ترکیه که هستید، ابتدا باید خود را به شهر دنیزلی برسانید. در ترمینال دنیزلی دلموش‌هایی هستند که مسافران را تا پاموک‌کاله هدایت می‌کنند. با دلموش حدود 15 دقیقه در راه خواهید بود.


ورود به پاموک‌کاله و شهر باستانی هیراپولس


منطقه پاموک‌کاله همه روزه پذیرای بازدیدکنندگان و گردشگران می‌باشد. اگر در ماه‌های آوریل تا اکتبر به این شهر سفر می‌کنید، از ساعت 8 صبح تا 9 شب اجازه بازدید از پاموک‌کاله را دارید. این سایت در ماه‌های نوامبر تا مارس از ساعت 8:30 صبح تا 5 عصر باز می‌باشد.
برای ورود به سایت نیز باید هزینه‌ای را بپردازید که در حال حاضر چیزی حدود 35 لیر است. به یاد داشته باشید که ورود برای افراد زیر 18 سال رایگان است. در صورتی که از پارکینگ سایت استفاده می‌کنید، 5 لیر بابت هزینه پارک از شما گرفته خواهد شد. شنا در استخر هیراپولس نیز هزینه جداگانه‌ای دارد.
برای ورود به پاموک‌کاله می‌توانید درب شمالی یا درب جنوبی آن را برای ورود به منطقه انتخاب کنید. اگر از درب شمالی وارد ‌شوید، حدود یک کیلومتر را باید طی کنید تا به منطقه موردنظر برسید. درب جنوبی نیز حدود 25 دقیقه با پاموک‌کاله فاصله دارد. اگر درب جنوبی را انتخاب کنید این فرصت را دارید که از میان حوضچه‌ها و پلکان‌های عبور کنید و از تماشای زیبایی‌های طبیعی لذت ببرید. در زمان ورود به پاموک‌کاله موارد زیر را به یاد داشته باشید:
این منطقه گردشگری به خوبی نگهداری و محافظت می‌شود. بنابراین، به محض وارد شدن به منطقه پاموک‌کاله باید کفش‌های خود را از پا درآورید و با پای برهنه بر روی آب‌‌ها، مواد معدنی و املاح قدم بزنید. پس حتما یک کیسه یا کوله به همراه داشته باشید که بتوانید کفش‌هایتان را درون آن قرار دهید.
پاموک‌کاله آفتاب تندی دارد که ممکن است شما را اذیت کند. بنابراین لوازمی چون کرم ضدآفتاب و عینک را به همراه داشته باشید.
پاموک‌کاله یک منطقه گردشگری است که در آن تمامی امکانات رفاهی برای پذیرایی از گردشگران فراهم شده است. برای خوردن غذا یا نوشیدنی می‌توانید از رستوران‌ها و کافه‌های متعدد این منطقه استفاده کنید و نیازی نیست بار اضافی با خود حمل کنید. پیشنهاد می‌کنیم مقداری خوراکی سبک مانند آجیل و یک بطری آب آشامیدنی به همراه داشته باشید تا در مواقع لزوم بتوانید از آن استفاده کنید.
بازدید از پاموک‌کاله یک روز کامل وقت شما را خواهید گرفت. پس اگر از شهرهای دیگر به این منطقه می‌آیید، بهتر است شب را در جایی اقامت داشته باشید تا بتوانید از صبح زود بازدید خود را آغاز کنید. نزدیک‌ترین مکان برای اقامت در این منطقه، روستای پاموک‌کاله است. می‌توانید به روستای پاموک‌کاله بروید و شب را در یکی از هتل‌های آن اقامت داشته باشید. هتل ملروس (MelroseHotel) و دیرر هتل هال- تور (the Dearer Hotel Hal- tur)، دو هتل این روستا هستند که علاوه بر اتاق امکانات فوق‌العاده‌ای را نیز در اختیار مسافران خود قرار می‌دهند.


ورود به پاموک‌کاله و شهر باستانی هیراپولس


در این مقاله با شهر باستانی هیراپولس آشنا شده و اطلاعاتی در مورد هزینه‌ها، راه‌های دسترسی، اقامت و ... به دست آوردید. اگر به پاموک‌کاله سفر کردید، علاوه بر جاذبه‌های معرفی شده در بالا می‌توانید از قلعه پاموک‌کاله، شهر تاریخی لاودیکیا، معبد آفرودیسیاس، کاروان‌سرای سلجوقی، شهر باستانی چیوریل، غار کاکلیک و دیگر جاذبه‌های دیدنی اطراف این منطقه نیز بازدید کنید و از تماشای معماری‌های زیبای قدیمی لذت ببرید. در صورتی که قصد سفر به یکی از شهرهای ترکیه را دارید، نگاهی به وب‌سایت کایت با آدرس www. kite.ir بیندازید و تورهای آنتالیا، کوش‌آداسی، آنکارا و استانبول را مورد بررسی قرار دهید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید