وام گردشگری ویژه کرونا (16 میلیون تومانی) و صنایع وابسته
زهرا نیرومند 1399/02/10 1773 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



همان‌طور که در جریان هستید، ویروس کرونا از دسامبر 2019 مردم کشور چین را درگیر کرده و پس از گذشت چند ماه به دیگر نقاط جهان نیز انتقال یافت. در بهمن ماه 98 ورود کویید 19 به ایران تایید شد و پس از مدتی کوتاهی تمامی استان‌های کشور را در برگرفت. گسترش این ویروس و همه‌گیر بودن آن باعث قرنطینه شدن کل کشور و در نهایت رکود بازار و کسب ‌و کارها شد و بسیاری از مشاغل را دچار خسارت‌های فراوانی کرد. ورود این ویروس دقیقا قبل از تعطیلات عید باعث لغو سفرهای نوروزی و محدودیت‌های ورود مسافران به استان‌ها شده و تعطیلی مجموعه‌های پذیرایی، اقامت‌گاه‌ها، مجموعه‌های تفریحی و ... را به دنبال داشت. این اتفاق خسارات فراوانی به صنعت گردشگری استان‌های مختلف ایران زده و صنایع وابسته به گردشگری را نیز تحت تاثیر خود قرار داد. در این راستا، دولت برای جبران بخشی از خسارات وارد شده، وام گردشگری ویژه کرونا و صنایع وابسته را به شاغلان این عرصه اختصاص داد که در ادامه مطلب به آن می‌پردازیم.


صنعت گردشگری و میزان خسارات واردشده بر آن


صنعت گردشگری که شامل بخش میراث فرهنگی و صنایع دستی نیز می‌باشد، در جریان ورود ویروس کرونا و قرنطینه عمومی کشور، دچار ضررهای کلانی شد و خسارات زیادی را به صنایع وابسته نیز وارد کرد. به گفته دبیر تشکل‌های ملی گردشگری، جمشید حمزه‌زاده، گردشگری تنها صنعتی است که آسیب صددرصدی به آن وارد شده است.
بر اساس برآوردهای صورت گرفته، میزان خسارات واردشده بر این صنعت در دو ماه اسفند و فروردین مبلغی حدود 5300 میلیارد تومان گزارش شده است. این درحالی است که گردشگری با بخش‌های مختلف اقتصادی در ارتباط بوده و مشاغل زیادی را به صورت غیر مستقیم درگیر خود کرده است. گفته می‌شود ٢٤٠ هزار نفر به صورت مستقیم و ٥٥٠ هزار نفر به صورت غیرمستقیم در این صنعت مشغول به کارند که تمامی این افراد و خانواده‌هایشان در این جریان دچار آسیب شده و در تامین معاش خود مشکلاتی را پیدا کرده‌اند. علاوه بر این، صنعت گردشگری در برخی از استان‌ها صنعت نوپایی بوده و در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری‌های کلانی بر روی آن صورت گرفته است که از لحاظ اقتصادی استان‌ها را با مشکلات بسیاری روبرو کرده است. بر اساس شواهد پیش‌رو، اگر این ویروس همچنان پایدار باشد و تا تابستان ادامه پیدا کند، می‌تواند خسارات شدیدتری را بر پیکره این صنعت وارد سازد.
با این اوضاع بدیهی به نظر می‌رسد که توجه ویژه به این صنعت و ارائه تسهیلات حمایتی از ضروریات و الویت‌ها بوده و باید اقدامات جدی در مورد آن صورت گیرد. طبق اعلام معاون گردشگری، دولت به ازای هر فرد و مشروط بر حفظ شغل وابسته به این صنعت، یک وام گردشگری 16 میلیونی با نرخ سود 12 درصد و بازپرداخت 2 ساله تخصیص می‌دهد که در ادامه به جزئیات آن می‌پردازیم.

صنعت گردشگری و میزان خسارات واردشده بر آن


جزئیات وام گردشگری ویژه کرونا


ولی تیموری، معاونت وزارت گردشگری، با بیان این که صنعت گردشگری بیشترین تسهیلات حمایتی را از دولت دریافت کرده است، اعلام داشت: یک وام 16 میلیونی به هر فردی که در صنایع وابسته مشغول به کار است، تعلق می‌گیرد. با اعلام این خبر، هر فردی بیمه‌شده‌ای که در بخش‌های مختلف گردشگری و صنایع وابسته به آن مشغول به کار باشد می‌تواند یک وام گردشگری 16 میلیونی با نرخ سود 12 درصد و تنفس 4 ماهه دریافت نماید. این وام بازپرداخت 2 ساله داشته و مشروط به حفظ شغل داده می‌شود. متقاضیان می‌توانند از اردیبهشت ماه برای دریافت وام گردشگری اقدام نمایند.
بر اساس گفته ولی تیموری، 10 رسته شغلی که بیشترین ضرر و زیان را از ویروس کرونا دیده‌اند، شامل این تسهیلات می‌شوند که گردشگری یکی از آن‌هاست. وی در ادامه ارائه تسهیلات را به سه بخش تقسیم نمود:

  • دسته اول: مراکز اقامتی، پذیرایی، تفریحی و سایر فعالان به تشخیص وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی.
  • دسته دوم: دفاتر خدمات مسافرت هوایی و گردشگری
  • دسته سوم: صنایع دستی


تسهیلات عنوان شده به دسته‌ها در صورتی تعلق می‌گیرد که نام فرد در لیست بیمه شرکت مربوطه عنوان شده باشد و فرد تمایل به حفظ شغل خود داشته باشد. تیموری بر روی ذکر نام فرد در فهرست بیمه رسته تعیین شده، تاکید داشته و عنوان نمود وام گردشگری بر اساس لیست بیمه در ماه‌های دی، بهمن و اسفند تعلق می‌گیرد و صرفا ادعای فرد متقاضی یا موسسه مربوطه کافی نیست.
ولی تیموری در مورد حمایت‌های مالی از راهنمایان گردشگری، بومگردی‌ها، هنرمندان صنایع دستی و سایر مشاغلی که بیمه ندارند نیز توضیحاتی داد و گفت: این مشاغل جزو مشاغل غیررسمی محسوب شده و در لیست بیمه قرار ندارند. این افراد در دسته اول و در بخش سایر فعالان جای می‌گیرند. افرادی که در این بخش قرار دارند در صورت تشخیص وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، برای دریافت همین مقدار از تسهیلات، به بانک معرفی می‌شوند. وی اضافه کرد با توجه به این که تنها دو بخش گردشگری و صنایع دستی دارای مشاغل غیررسمی هستند، ساز و کار حمایت‌های مالی برای این رسته‌ها متفاوت بوده و در طی یک هماهنگی با وزارت کار و بانک مرکزی، از محل همین تسهیلات از این مشاغل نیز حمایت می‌شود.
پیش‌تر از این وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی میزان خسارت وارد شده بر این صنعت را ۳۸۰۰ میلیارد تومان عنوان کرده و از دولت برای تخصیص همین میزان تسهیلات درخواست کمک داشت. بنا به گفته تیموری، این رقم به آن‌ها تخصیص داده نشد، اما وام 16 میلیونی به ازای هر فرد، مشروط بر حفظ شغل موافقت شد. در واقع هیچ رقم خاصی برای رسته‌های شغلی تصویب نشد و مبلغ این وام از کل رقم تسهیلات بانکی پرداخت می‌گردد. تیموری تعداد شاغلان مستقیم در عرصه گردشگری را حدود ۸۰ هزار نفر اعلام کرده است.

مطالب مرتبط:

راهنمای ثبت اصناف در سامانه وزارت بهداشت

جزئیات وام گردشگری ویژه کرونا


شیوع ویروس کویید 19 نه تنها ایران بلکه صنعت گردشگری کل دنیا را با مشکل مواجه کرده و خسارات فراوانی به قطب‌های گردشگری دنیا زده است. این ضرر و زیان کشورهای اروپایی را بیشتر از سایر نقاط دنیا درگیر خود کرده است، تا جایی که گفته می‌شود میزان رزو هتل‌ها در مارس 2020 پایین‌تر از زمان جنگ جهانی دوم بوده است. امید است با پایان یافتن بیماری کرونا و از بین رفتن این ویروس فراگیر، کسب و کارها به حالت عادی برگشته و خسارات واردشده تا حدی جبران گردد.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید