نامه تمکن مالی چیست و چطور باید این نامه را به دست بیاوریم؟
علیرضا مشرقی 1399/01/12 4826 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



همانطور که می‌دانید، برای ورود به یک کشور خارجی، نیاز به دریافت ویزای آن کشور خواهید داشت. اما دریافت ویزا برای کشورهای توسعه یافته و پیشرفته، سخت‌تر از آنچه که تصور می‌کنید، خواهد بود. برای دریافت ویزا، باید مدارک کاملی را به مسئول مربوطه ارائه دهید تا از این بابت اطمینان حاصل کنند که قصد پناهندگی و مهاجرت به کشور آنها را ندارید. معمولا کسانی که در کشور خود دچار مشکلات مالی هستند و دلیلی برای بازگشت به آن ندارند، ویزای خود را به قصد مهاجرت دریافت می‌کنند. به همین خاطر، یکی از ملاک‌ها و معیارهایی که با کمک آن مسئولین صدور ویزا مطئن می‌شوند که شما پس از مدت زمان مقرر به کشور خود باز می‌گردید، وضعیت مالی شما خواهد بود. از این رو، یکی از مدارکی که باید حتما در پرونده شما وجود داشته باشد، نامه تمکن مالی یا همان Certificate of financial ability است. اگر نمی‌دانید نامه تمکن مالی چیست و چطور باید آن را دریافت کنید، با کایت در این مقاله همراه شوید تا تمامی ابهامات موجود در ذهن شما در این مورد از بین برود.


گواهی تمکن مالی چیست و چه معنایی می‌دهد؟


شما ممکن است به دلایل مختلفی درخواست صدور ویزا داشته باشید. برخی از افراد ویزای توریستی، برخی دیگر ویزای کار و برخی ویزای تحصیلی درخواست می‌کنند. درخواست شما از هر نوع که باشد، باید ثابت کنید که می‌توانید از پس هزینه‌های رایج آن کشور بر آیید. به عنوان مثال، در دریافت ویزای تحصیلی یک کشور خارجی، باید نشان دهید که می‌توانید هزینه تمام دوره تحصیلی، هزینه اقامت، خورد و خوراک و سایر هزینه‌های جاری در مدتی که داخل آن کشور اقامت دارید را پرداخت نمایید. همچنین این نامه نشان می‌دهد که شما از وضعیت مالی و اقتصادی خوبی برخوردار هستید و به انگیزه مهاجرت عازم یک کشور خارجی نمی‌شوید و به خاطر موجودی حساب یا املاکی که در ایران دارید، پس از مدت مقرر، به کشور خود باز خواهید گشت. تمامی این مسائل، از طریق نامه‌ای به نام نامه تمکن مالی اثبات می‌شود. شما از طریق این نامه می‌توانید نشان دهید که تمکن مالی لازم برای سفر و اقامت در یک کشور خارجی را دارید.

گواهی-تمکن-مالی-چیست-و-چه-معنایی-می‌دهد؟


برای دریافت نامه تمکن مالی باید چه مراحلی را طی کنیم؟


برای دریافت نامه تمکن مالی یا همان گواهی تمکن مالی، باید به شعبه بانکی که در آن حساب اصلی شما وجود دارد، مراجعه کنید. همچنین مدارکی همچون کارت ملی، شناسنامه، پاسپورت، وکالت نامه و فرم تکمیل شده درخواست صدور گواهی تمکن مالی را همراه خود داشته باشید. معمولا مدیریت بانک نامه شما را در لحظه به زبان انگلیسی و فارسی صادر می‌کند و موارد لازمه را در آن درج می‌نماید. اما در برخی شعب شلوغ، ممکن است مدارک شما را دریافت کنند و پس از صدور گواهی نامه، با شما تماس بگیرند.

برای-دریافت-نامه-تمکن-مالی-باید-چه-مراحلی-را-طی-کنیم؟


چه مواردی باید در نامه تمکن مالی درج شوند؟

  • در درجه اول باید بدانید که گواهی تمکن مالی باید در سربرگ مخصوص بانک چاپ شود.
  • در نامه تمکن مالی، حتما باید شماره حساب متقاضی درجه شده باشد.
  • تاریخ افتتاح حساب یکی از مواردی است که سفارت به آن توجه می‌کند.
  • اطلاعات دقیق تماس بانک، همانند آدرس پستی، آدرس ایمیل و شماره تلفن باید در نامه تمکن مالی درج شده باشند تا در صورت لزوم، سفارت بتواند برای تایید اطلاعات مندرج، با بانک مربوطه تماس حاصل کند.
    موجودی روز حساب شما باید در بخش جداگانه‌ای قید شده باشد.
  • در این گواهی بر اساس مقررات کشوری که قصد دریافت ویزای آن را دارید، باید میانگین موجودی شما طی سه یا شش ماه گذشته نیز درج شود.
  • اگر متقاضی متاهل باشد، می‌تواند نامه تمکن مالی را به نام همسر خود دریافت کند. اما بهتر است نام او به نام اقدام کننده اصلی در نامه تمکن مالی درج شود.

چه-مواردی-باید-در-نامه-تمکن-مالی-درج-شوند؟


نکاتی که بهتر است برای دریافت نامه تمکن مالی در نظر داشته باشید

  • بهتر است شش ماه پیش از صدور درخواست ویزای خود، حساب‌تان را شارژ کنید. معدل حساب شما طی شش ماه گذشته، تاثیر به سزایی بر پذیرش یا ریجکت شدن درخواست‌تان خواهد گذاشت. به همین خاطر بهتر است موجودی حساب خود را به مدت شش ماه شارژ کنید و از آن برداشت نکنید تا معدل آن بالا برود. هر چه معدل حساب شما طی بازه شش ماهه بالاتر باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که بتوانید ویزای کشور مورد نظر را دریافت کنید.
  • نامه تمکن مالی باید به زبان انگلیسی باشد و بانک آن را با مهر رسمی خودش، مهر کرده باشد.
  • در این نامه، واحد پولی باید هم به ریال و هم مطابق با ارز رسمی کشوری باشد که قصد سفر به آن را دارید. البته در اکثر مواقع اگر واحد پولی به دلار هم باشد، قابل قبول خواهد بود.
    به هیچ وجه در پروفایل خود ادعای داشتن مبلغی بیش از چیزی که دارید را نکنید. اگر در پروفایل خود ادعای داشتن مبلغ زیادی را کرده باشید و این مبلغ در نامه تمکن مالی وجود نداشته باشد، قطعا با درخواست شما به خاطر عدم صداقت با مسئولین صدور ویزا، مخالفت خواهد شد. حتی بهتر است حدود 5 درصد کمتر از آنچه که در حساب خود دارید را به عنوان مبلغ مورد نظر در پروفایل خود درج کنید. به این طریق مسئولین باور می‌کنند که شما از تمکن مالی لازم برخوردار هستید.
  • نباید زمان زیادی از صدور تمکن مالی و درخواست ویزای شما گذشته باشد.
  • بسیاری از بانک‌ها نامه تمکن مالی را به زبان فارسی صادر می‌کنند و شما باید آن را در دارالترجمه‌های رسمی دولتی به زبان انگلیسی ترجمه کنید. توجه داشته باشید که امکان ترجمه این مدارک توسط مترجم‌های فاقد مدرک قانونی از قوه قضائیه وجود نخواهد داشت. در صورت ترجمه شدن، نامه باید توسط مهر رسمی قوه قضائیه ایران تایید شده باشد. همچنین باید نامه اصلی به زبان فارسی را در پرونده خود قرار دهید تا هیچ‌گونه سوء تفاهم در این جهت به وجود نیاید.
  • نامه تمکن مالی بر خلاف نامه گردش حساب، تک برگی است و در آن تراکنش‌های شما وجود ندارد و بانک نیز مسئولیتی دال بر تمکن مالی شما، قبل یا بعد از بازه تعیین شده را به عهده نخواهد گرفت.

نکاتی-که-بهتر-است-برای-دریافت-نامه-تمکن-مالی-در-نظر-داشته-باشید


خب همراهان عزیز کایت، امیداوریم که هیچ ابهامی برای دریافت نامه تمکن مالی در ذهن شما باقی نمانده باشد. اما اگر هر سوالی در مورد نحوه دریافت این نامه دارید، آن را با ما در میان بگذارید. فراموش نکنید ما با بی‌صبرانه مشتاق پاسخ به نظرات شما عزیزان همراه هستیم.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید