تاثیر سیگنال تلفن همراه بر روی هواپیما
زهرا نیرومند 1399/01/12 1605 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



یکی از مواردی که پس از نشستن بر روی صندلی هواپیما و قبل از پرواز توسط مهمانداران گوشزد می‌شود، خاموش کردن تلفن همراه و دیگر دستگاه‌های الکترونیکی است. اگر دلیل آن را جویا شده باشید حتما می‌دانید که سیگنال تلفن همراه و فرکانس‌ این دستگاه‌ها بر روی سیستم الکترونیکی هواپیما تاثیر داشته و آن‌ را دچار اختلال می‌کند. ایجاد اختلال زمانی که پرواز در شرایط بحرانی و ویژه قرار دارد، باعث بروز حوادث ناگواری برای کادر پرواز و مسافران خواهد شد. سوالی که در این‌جا مطرح می‌شود این است که آیا همه مسافران به تذکر مهمانداران توجه کرده و گوشی همراه خود را خاموش می‌کنند؟ مهمانداران و کادر حرفه‌ای پرواز جواب این سوال را داده و گفته‌اند از هر 10 مسافر تنها 6 نفر آن‌ها تلفن همراه خود را خاموش می‌کنند و سایر افراد ترجیح می‌دهند در حین پرواز نیز از گوشی‌شان استفاده نمایند. اگر این‌طور است، پس چطور هیچ مشکلی برای هواپیماها ایجاد نمی‌شود و سیگنال تلفن همراه، سیستم آن‌ها را دچار اختلال نمی‌کند؟ ادامه مطلب را دنبال نمایید تا جواب این سوال و سوالات مشابه دیگر در این زمینه را دریافت کنید.


تلفن همراه خود را خاموش کنید!


اگر سوار هواپیما شده باشید، حتما می‌دانید که باید در حین پرواز گوشی همراه خود را خاموش کنید. این قانون دستگاه‌های الکترونیکی دیگر مانند لپ‌تاپ، دستگاه پخش‌کننده موسیقی، آی‌پد و تبلت را نیز شامل می‌شود. در واقع بر اساس مقررات خطوط پرواز جهانی، استفاده از هرگونه دستگاه دیجیتالی در ارتفاع کمتر از 3000 متر، ممنوع است. افرادی که قصد استفاده از تبلت یا دستگاه‌های الکترونیکی دیگر را دارند، در ارتفاع بالاتر از 3000 متر می‌توانند آن‌ را روشن نمایند، اما تلفن همراه همچنان تا رسیدن به مقصد خاموش می‌ماند. دلیل این امر آن است که هواپیما دارای سیستم الکترونیکی است که خلبان با استفاده از آن از طریق ایستگاه‌های زمینی با برج مراقبت ارتباط برقرار می‌کند. این سیستم در موارد دیگری چون مسیریابی هواپیما نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. روشن بودن دستگاه‌های الکترونیکی و سیگنال تلفن همراه مسافران باعث اختلال در سیستم‌ هواپیما شده و مشکلاتی را برای خلبان و در نهایت پرواز ایجاد خواهد کرد. در واقع این قانون برای امنیت پرواز و پیشگیری تداخل سیگنال تلفن همراه با سیستم الکترونیکی هواپیما و خطرات احتمالی توصیه می‌گردد و باید از طرف مسافران رعایت شود.

airplanmode


در این‌جا سوالی مطرح می‌شود که ذهن افراد را درگیر می‌کند. با توجه به این که همیشه تعدادی از مسافران هستند که به قانون اهمیت نمی‌دهند یا از روی سهل‌انگاری و فراموشی، گوشی همراه خود را روشن می‌گذارند، پس چطور در اغلب موارد هواپیماها دچار سانحه نمی‌شوند؟
از لحاظ علمی، سیگنال‌ تلفن‌همراه در ارتفاعات بالا با چندین ایستگاه برخورد کرده و هربار قوی‌تر می‌شوند. در نهایت این سیگنال‌ها می‌توانند بر روی سیستم الکترونیکی هواپیما تاثیر گذاشته و اختلالاتی را در آن ایجاد کنند. البته این مورد تاکنون اثبات نشده و هیچ سانحه‌ای مبنی بر روشن بودن تلفن همراه در هواپیما ثبت نشده است، اما هیچ دلیلی بر رد آن نیز وجود ندارد. از این رو، شرکت‌های هواپیمایی محتاطانه عمل کرده و بر خاموش بودن دستگاه‌های الکترونیکی در طول پرواز تاکید دارند. در واقع می‌توان گفت، سیگنال‌های موبایل این توانایی را دارند که سیستم فنی هواپیما را دچار مشکل کنند، اما این مورد چندان هم جدی نیست.

airplanmode


استفاده از تلفن همراه در هواپیما


شاید بپرسید این عدم قطعیت و احتیاط تا کجا ادامه دارد؟ آیا زمانی می‌رسد که به راحتی بتوانیم از گوشی همراه خود در زمان پرواز نیز استفاده کنیم؟
قانون عدم استفاده از تلفن همراه سالیان سال در هواپیماها اجرا میشد و با این که هیچ دلیلی بر قطعیت آن وجود نداشت، اما همواره مورد تاکید شرکت‌های هواپیمایی بود. با توجه به پیشرفت‌های صنعت هوانوردی دنیا، در سال 2014 اداره ایمنی پرواز اعلام کرد استفاده از لوازم الکترونیکی هیچ مشکلی را در حین پرواز ایجاد نمی‌کند. از آن زمان به بعد تصمیم در مورد اجرای قانون بر عهده شرکت‌های هواپیمایی گذاشته شد، البته با این شرط که آن‌ها بتوانند عدم وجود این ریسک را ثابت کنند. در این راستا، برخی از خطوط هوایی آزمون‌های مخصوصی را انجام داده و امنیت استفاده از تلفن همراه را در طول پرواز تایید کردند.
امروزه مشاهده می‌کنیم که برخی از شرکت‌های هواپیمایی قانون منع استفاده از وسایل الکترونیکی را ندارند و مهمانداران هیچ تذکری مبنی بر عدم استفاده از لوازمی چون موبایل، لپ‌تاپ یا تبلت را به مسافران خود نمی‌دهند. حتی می‌بینیم خلبانان و مهمانداران نیز از لپ‌تاپ یا تبلت برای کارهای خود استفاده می‌کنند. از طرف دیگر، برخی از شرکت‌ها هنوز این قانون را اجرا می‌کنند و در ابتدای پرواز از مسافران می‌خواهند به دلیل تداخل امواج الکترومغناطیسی، گوشی و لوازم الکترونیک خود را خاموش کنند. در واقع، علت این دو دستگی به شرکت‌های هواپیمایی و اطمینان آن‌ها به سیستم الکترونیکی هواپیمایی‌شان برمی‌گردد. با توجه این که بسیاری از هواپیماهایی که در خطوط هوایی مورد استفاده قرار می‌گیرند، هواپیماهای قدیمی هستند و همچنان از تکنولوژی قبلی خود استفاده می‌کنند، همچنان با این مسئله درگیر بوده و اطمینانی برای عدم وجود اختلال ندارند. این هواپیماها می‌توانند آزمایشات مخصوص در این زمینه را انجام داده و پس از بازه زمانی تعیین شده، از امنیت استفاده از موبایل و وسایل دیگر در هواپیما مطمئن شوند.

airplanmode


عدم استفاده از تلفن همراه در هواپیما، از زاویه ای دیگر


در این‎‌جا لازم است نکاتی را که خلبانان در مورد روشن بودن تلفن همراه و ایجاد نویز در سیستم الکترونیکی هواپیما مطرح می‌کنند را نیز مدنظر قرار دهیم. حتما تاکنون صدای ناهنجاری که از مجاورت موبایل با دیگر دستگاه‌های الکترونیکی ایجاد شده است را شنیده‌اید. این صدا به همان صورت در کابین خلبان نیز ایجاد می‌شود و او را آزار می‌دهد. حال فکر کنید تعداد زیادی تلفن همراه هم‌زمان روشن باشد! چه اتفاقی می‌افتد؟
مسئله دیگری که در مورد استفاده از تلفن همراه وجود دارد این است که بسیاری از مسافران تحمل سروصدا را ندارند و دوست دارند سفر خود را در نهایت سکوت و آرامش بگذرانند. استفاده از تلفن همراه و صحبت کردن افراد باعث ایجاد سروصدا در هواپیما شده و آرامش را از دیگر مسافران سلب خواهد کرد.

airplanmode

در نهایت باید بگوییم، استفاده از تلفن همراه یا سایر وسایل الکترونیکی در هواپیما خطر جدی را برای مسافران ایجاد نمی‌کند، اما در صورت تاکید مهمانداران بهتر است رعایت شود. به یاد داشته باشید، همیشه قوانین برای امنیت و آرامش ما وضع می‌شوند و ما موظف هستیم در هر شرایطی این قوانین را رعایت نماییم.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید