چک این آنلاین پروازهای داخلی ایران چگونه است؟
علیرضا مشرقی 1399/01/03 13099 بازدید 1 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



حدود چند سال پیش بود که برای اولین بار اصطلاحی در سیستم پروازهای خارجی به نام چک این آنلاین به وجود آمد. سلف چک این نوعی خدمات اینترنتی یا آنلاین بود که با استفاده از آن، مسافر می‌توانست پیش از روز پرواز و مراجعه به فرودگاه، به صورت کاملا دیجیتال و غیر حضوری، کارت پرواز خود را دریافت کند و نیازی به ایستادن در صف‌های طولانی مدت باجه‌های چک این را نداشته باشد. اما به دلیل عدم وجود زیرساخت‌های لازم، مدتی طول کشید تا چک این آنلاین پروازهای داخلی نیز به راه بیافتند و مسافران بتوانند از این قابلیت ویژه نیز استفاده کنند. با تمام این اوصاف، خوشبختانه مدتی است که ایرلاین‌های داخلی نیز امکان سلف چک این یا همان چک این آنلاین را در اختیار مسافران خود قرار می‌دهند و دیگر لازم نیست تا همانند گذشته‌، دقایق متوالی را در صف‌های طولانی مدت دریافت کارت پرواز و تحویل بار بایستید و با چند کلیک ساده در خانه می‌توانید از تمامی افرادی که جلوی شما ایستاده‌اند، جلو بزنید و بدون معطلی به سمت گیت پرواز حرکت کنید! اما به دلیل تازگی چک این آنلاین پروازهای داخلی ایران، هنوز بسیاری از مسافران در مورد این امکان اطلاعی ندارند و بسیاری دیگر نمی‌دانند چطور باید کارت پرواز خود را به صورت کاملا آنلاین دریافت نمایند.


چک این آنلاین چیست؟


اگر در مورد چک این آنلاین به صورت کلی اطلاع دارید و با خدماتی که ایرلاین‌های خارجی در مورد چک این آنلاین ارائه می‌دهند، آشنا هستید، بهتر است مستقیما به بخش بعدی بروید که در آنجا شما را با چک این آنلاین پروازهای داخلی ایران آشنا می‌کنیم. اما اگر به صورت کلی اطلاعات زیادی در مورد چک این آنلاین یا همان سلف چک این ندارید و یا اینکه نگران آن هستید که این روند اینترنتی، قابل اطیمنان نباشد و شما را در لحظه پرواز دچار مشکل کند، با ما همراه شوید تا چک این آنلاین را بهتر بشناسید.
چک این آنلاین یک نوع خدمات آنلاین به شمار می‌آید که برخی از ایرلاین‌ها آن را به مسافران خود ارائه می‌دهند تا دیگر لازم نباشد در صف‌های طولانی مدت بایستند. قطعا اگر یک بار هم تجربه سفر هوایی را داشته باشید، می‌دانید که چک این یکی از خسته‌کننده‌ترین بخش‌های سفر به حساب می‌آید و باید در صف‌های طولانی مدت بایستید تا بار خود را تحویل دهید و کارت پرواز را دریافت نمایید. اما مدتی است که ایرلاین‌های داخلی و خارجی، خدماتی به نام چک این آنلاین را ایجاد کرده‌اند تا شما با کمک اپلیکیشن یا وبسایت ایرلاین مربوطه و وارد کردن شماره بلیت یا شماره رزرو بلیت خود، کارت پروازتان را بدون هیچ مشکلی دریافت کنید. 

اینکه بلیط هواپیما ارزان بخرید و یا گران، فرقی نمی‌کند و امکان چک این کردن آنلاین مستقیما با زیرساخت‌های فنی ایرلاین مربوطه مرتبط است.

کارت پرواز اینترنتی به ایمیل مسافر ارسال می‌شود، بنابراین شما می‌توانید آن را با کمک دستگاه‌های خاص پرینت کارت پرواز که در فرودگاه‌ها قرار داده شده‌اند، چاپ کنید یا اینکه خودتان آن را در خانه با کمک یک دستگاه چاپگر ساده، چاپ بگیرید. البته در اکثر مواقع با نشان دادن تصویر کارت پرواز به مسئولین گیت، می‌توانید از گیت عبور کنید. اما اکثر افراد ترجیح می‌دهند آن را چاپ کنند تا شکل فیزیکی کارت پرواز را در دست داشته باشند و درگیر مشکلات احتمالی در روز پرواز نشوند. مهم‌ترین بخش دریافت کارت پرواز به صورت اینترنتی این است که باجه‌های مخصوص ایرلاین‌هایی که این نوع خدمات را ارائه می‌دهند، فقط مخصوص دریافت بار کسانی هستند که به صورت اینترنتی کارت پرواز خود را دریافت کرده‌اند. در نتیجه بدون هیچ گونه معطلی می‌توانید بار خود را تحویل باجه‌های مخصوص داده و عازم گیت اصلی شوید.

چک این آنلاین چیست؟


چک این پروازهای داخلی چطور انجام می‌شود؟


چک این آنلاین نوعی خدمات دریافت کارت پرواز به صورت اینترنتی است که طی چند سال اخیر در بین پرواز‌های خارجی رایج شده است. اما خوشبختانه با بهبود کیفیت زیرساخت‌های ایران، همانند ایجاد شبکه‌های اینترنتی قوی، این امکان برای برخی از ایرلاین‌های داخلی نیز مهیا شده است و شما نیز می‌توانید در خانه بمانید و تنها با چند کلیک ساده، کارت پرواز خود را به صورت کاملا اینترنتی دریافت نمایید. چک این آنلاین پروازهای داخلی در حال حاضر محدود به ایرلاین‌های هما، ماهان و ایران ایر است. البته برخی از ایرلاین‌های دیگر نیز، برای پرواز‌های رایج و محبوب خود این امکان را با کمک پلت فرم ایرلاین‌های ذکر شده، اجرا می‌کنند. اما در حال حاضر، تنها این سه ایرلاین خدمات چک این آنلاین را به صورت کامل ارائه می‌دهند.
به عنوان مثال برای دریافت کارت پرواز آنلاین هواپیمایی ماهان، باید ابتدا به وبسایت ماهان و بخش پذیرش آنلاین مراجعه نمایید یا به صورت مستقیم وارد لینک https://checkin.mahan.aero/ شوید. از این بخش، باید تب پذیرش آنلاین را انتخاب کرده و اطلاعات پرواز خود من جمله شماره رزرواسیون، شماره پرواز و همچنین کد امنیتی که در تصویر نشان داده شده است را وارد کنید. سپس اطلاعات شما بر روی صفحه به نمایش در می‌آید و در صورت تایید، به صفحه بعدی هدایت خواهید شد. باید بر اساس میزان بار مجاز، اگر اضافه بار همراه خود دارید، میزان اضافه بار را اعلام نمایید. پس از پرداخت هزینه اضافه بار به صورت آنلاین، به صفحه بعد هدایت خواهید شد و می‌توانید از آنجا شماره صندلی خود را نیز انتخاب کنید. این امکان تنها در شرایطی که کارت پرواز خود را به صورت آنلاین دریافت نمایید، در اختیار شما قرار داده می‌شود.

چک-این-پروازهای-داخلی-چطور-انجام-می‌شود؟


نکاتی که درباره چک این آنلاین پروازهای داخلی باید در نظر داشته باشید


در حال حاضر تنها ایرلاین‌های ایران ایر، ماهان و هما خدمات چک این آنلاین را ارائه می‌دهند.
دریافت کارت پرواز آنلاین هواپیمایی ماهان در سفر به کیش، خارک و عسلویه امکان‌پذیر نیست.
چک این آنلاین از 24 ساعت قبل پرواز آغاز می‌شود و تا 90 دقیقه پیش از پرواز امکان پذیر است. پس به هیچ وجه دریافت کارت پرواز آنلاین را به دقایق آخر موکول نکنید.
در چک این آنلاین پروازهای داخلی حتما باید میزان اضافه بار را با صداقت کامل وارد کرده و هزینه آن را به صورت اینترنتی پرداخت نمایید.
بهتر است برای آرامش بیشتر، کارت پرواز ارسال شده به ایمیل خود را پیش از ورود به فرودگاه، در خانه یا در فروشگاه‌های خدمات کامپیوتری، چاپ کنید. زیرا در برخی مواقع تصویر آن روی تلفن همراه قابل قبول نخواهد بود و امکان دارد از پرواز خود جا بمانید.
امکان چاپ کارت پرواز با کمک دستگاه‌های مخصوص قرار داده شده در فرودگاه‌ها نیز وجود دارد. فقط باید به یاد داشته باشید که از دستگاه مخصوص ایرلاین خودتان استفاده کنید. نام و تصویر هر ایرلاین روی یک کیوسک وجود دارد. اگر از کیوسک دیگر استفاده کنید، قادر به چاپ کارت پرواز خود نخواهید بود.
برای تحویل بار نیازی به ایستادن در صف نیست. برخی از ایرلاین‌ها باجه مخصوص افرادی دارند که به صورت اینترنتی کارت پرواز خود را دریافت کرده‌اند. پس حتما به محض ورود، از مسئولین در مورد این مساله سوال کنید که کدام باجه برای چک این آنلاین در نظر گرفته شده است.

نکاتی-که-در-باره-چک-این-آنلاین-پروازهای-داخلی-باید-در-نظر-داشته-باشید


خب همراهان عزیز، آیا تا به حال چک این آنلاین پروازهای داخلی را تجربه کرده‌اید؟ به نظر شما چقدر زمان می‌برد تا تمامی ایرلاین‌های داخلی از سلف چک این استفاده کنند؟ آیا این نوع خدمات مورد استقبال عموم مسافران قرار می‌گیرد؟ نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید. فراموش نکنید که ما بی‌صبرانه منتظر دیدن نظرات شما عزیزان همراه هستیم.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

نظرات، تجربیات و سوالات

  • 1402/08/15

    من نمیدونستم هما با ایران ایر فرق داره😩

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید