تأثیر کرونا بر گردشگری ایران و جهان
حسام مقتدایی 1398/12/15 2615 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



ویروس کرونا علاوه بر آثار مخربی که بر سلامت بسیاری از مردم جهان داشته، ضربات جبران‌ناپذیری را به صنعت گردشگری ایران و جهان وارد نموده است.ویروس کرونا که امسال از شهر ووهان چین شروع شده و تاکنون 78 کشور جهان را درگیر کرده است. از میان این تعداد کشور، ایران، کره جنوبی و ایتالیا بعد از چین، بیش‌ترین آمار مبتلایان را به خود اختصاص داده‌اند. چنین خبری می‌تواند صنعت گردشگری را در یک کشور کاملاً فلج کند. در این مطلب از مجله گردشگری کایت، قرار است به بررسی تأثیر کرونا بر گردشگری ایران و همچنین جهان بپردازیم. اطلاعاتی که در ادامه در اختیارتان قرار می‌دهیم، مستند بوده و از منابع معتبر اخذ شده است.


لغو پروازهای خارجی در ایران بر اثر شیوع کرونا


لغو-پروازهای-خارجی-ایران


یکی از مهم‌ترین گمانه‌زنی‌ها در ارتباط با شیوه ورود ویروس کرونا به ایران، پروازهای خارجی است. خصوصاً پروازهایی که از ووهان چین به مقصد ایران انجام شده است. به هر حال اکنون این ویروس وارد کشور شده و طبق آمار رسمی اعلام شده تاکنون 2331 نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که از این مقدار، 77 نفر آن‌ها قربانی این ویروس هستند. آمار تلخی است و بعد از چین بیش‌ترین میزان تخریب را نشان می‌دهد. شیوع کرونا در پی سقوط هواپیمای اوکراینی مجموعاً صنعت گردشگری ایران را با افتی 70 درصدی روبرو کرده و به‌نوعی می‌توان گفت آن را فلج کرده است.
بسیاری از آژانس‌های مسافرتی اعلام کرده‌اند که تورهای خارجی‌شان لغو شده است. طبق آماری که از بررسی این آژانس‌ها به دست آمده، 30 تا 40 درصد تورهای خارجی لغو شده‌اند و هرچه قیمت دلار افزایش پیدا کند، این ماجرا وخیم‌تر می‌شود به حدی که شاید دیگر کسی طالب شرکت در تورهای خارجی نباشد. بهتر است بگوییم، توان شرکت در تورهای خارجی را نداشته باشد. مسئله فقط به همین جا ختم نمی‌شود. با شیوع گسترده ویروس کرونا در ایران و پخش شدن این ویروس در سرتاسر کشور، حالا تورهای داخلی نیز تک‌تک لغو می‌شوند چرا که افراد ترجیح می‌دهند خودشان را قرنطینه کنند تا اینکه به شهر دیگری بروند و در معرض خطر ابتلا به ویروس قرار بگیرند. ماجرا فقط به این ختم نمی‌شود، حتی آن‌هایی که تور یک روزه ثبت‌نام کرده‌اند هم، مشغول لغو آن شده‌اند.


نوروزی که شادی ندارد


تاثیر-کرونا-بر-نوروز


نوروز 98 با وقوع سیل در برخی استان‌های ایران، امکان سفر را از خیلی‌ها گرفت و ضربه‌ای به صنعت گردشگری زد اما آن‌قدر نبود که قابل جبران نباشد. اما سایه کرونا به قدری گسترده شده و همان‌طور که میدانید نزدیک نوروز 99 هم هستیم و این‌ها همه یعنی ضربه‌ای مهلک به صنعت گردشگری ایران. بدون شک نوروز 99 کمرونقترین دوران در تاریخ گردشگری ایران خواهد بود چرا که بسیاری از افراد از ترس ابتلا به این بیماری، از خانه‌هایشان بیرون نمی‌روند یا بلیت‌هایشان را کنسل کرده‌اند و ترجیح می‌دهند قرنطینه باشند تا اتفاقی برایشان بیفتد، که خب تصمیمی منطقی است.
اما نمی‌توان اثر کرونا بر نوروز 99 را نادیده گرفت. در این صورت باید شاهد ورشکستگی هتل‌ها و آژانس‌های مسافرتی بسیار زیادی باشیم. اگر ورشکست هم نشوند، ضررهایی که با آن مواجه خواهند شد به مراتب وخیم‌تر است و سخت می‌شود آن را جبران کرد. همین کشور چین که از آن گفتیم، یکی از مهم‌ترین منابعی بود که برایمان در این ایام گردشگر می‌آورد. اکنون که پروازها لغو شده این امکان نیز وجود ندارد.


کشورهای جهان، ارتباط هوایی و زمینی‌شان را قطع کرده‌اند


سفر-به-ترکیه


هرچه این آمار بالاتر می‌رود، اوضاع برایمان وخیم‌تر می‌شود. مرزهای زمینی و هوایی بسیاری از کشورهای همسایه ما، اکنون بسته شده و دیگر هیچ پرواز خارجی از ایران به آن مقاصد انجام نمی‌شود. چه برای تورهای مسافرتی از جمله زیارتی و طبیعت گردی باشد چه سفرهای کاری و تحصیلی. هواپیمایی‌هایی همچون ترکیش ایرلاینز و کویت ایرلاینز نیز پروازهایشان را به ایران و از آنجا به تعلیق درآورده‌اند. چنین چیزی اصلاً برای ایران و صنعت گردشگری آن که بخشی از سرمایه کشور را تأمین می‌کند، خوب نیست. همین را بگوییم که فقط در یک آژانس مسافرتی در اراک، در عرض یک روز، 30 میلیون تومان برگشت پول داشته و متضرر شده است.
از کشورهایی که پروازهایشان را با ایران قطع کرده‌اند می‌توان به کویت، عراق، افغانستان، ترکیه، پاکستان، ارمنستان، گرجستان و ترکمنستان اشاره کرد. قبل از این سقوط هواپیمای اوکراینی تا حدی به ارتباط هوایی ایران لطمه زده بود اما آن قدری نبود که اکنون دارد اتفاق می‌افتد. ترکیه یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری برای سفر ایرانیان به شمار می‌رفته که فقط در سال 2019، 2 میلیون و 100 هزار نفر به آن سفر کرده‌اند و این آمار کمی نیست. فعلاً آمار دقیقی از خسارتی که کرونا به صنعت گردشگری ایران وارد کرده وجود ندارد اما به راحتی می‌توان فهمید این شیوع گسترده بیماری کرونا، آسیبی بسیار هنگفت به گردشگری ایران زده است.


اوضاع گردشگری جهان چطور است؟


تاثیر-کرونا-در-جهان


با این روندی که بیماری کرونا دارد طی می‌کند و رشد مستمری که دارد، آژانس‌های مسافرتی و هتل‌ها باید خودشان را برای اوضاعی بسیار وخیم آماده کنند. چنین اتفاقی قرار نیست در عرض سه ماه حل شود و ممکن است تا حتی یک سال طول بکشد. تازه اگر در عرض یک سال مشکل بیماری به طور کامل حل شود، پیش‌بینی می‌شود، پس‌لرزه‌هایش تا سال 2021 گریبان صنعت گردشگری جهان را بگیرد.
تا همین الآن که داریم این مطلب را می‌نویسم گزارش شده که 75 درصد مسافران آژانس امبارک بیاند، سفرهای خودشان را به کشورهای جنوب شرقی آسیا لغو کرده‌اند. این اتفاق در حالی رخ داده که سازمان کنترل بیماری آمریکا ریسک ابتلا به این ویروس را در سفر به این مناطق، جدی نمی‌داند. اما ترسی طبیعی است. مردم از این که در مقاصدی باشند که نزدیک به محل شیوع بیماری است، می‌ترسند و نمی‌شود آن‌ها را سرزنش کرد. علاوه بر این تمام تورهای ماه عسلی این آژانس نیز همگی توسط مسافران آن لغو شده‌اند. به جای آن، سفرشان را به مقصد مکان‌هایی همچون آفریقای جنوبی و استرالیا تغییر داده‌اند. خسارتی که تاکنون برای شرکت‌های هواپیمایی بزرگ تخمین زده شده چیزی در حدود 25 تا 50 میلیون دلار است.


تجربه مشابه (ویروس سارس) چه تأثیری بر گردشگری داشت؟


ویروس-سارس-و-گردشگری-جهان


سال 2003، زمان ظهور ویروس سارس بود که تقریباً 5 ماه طول کشید مهار شود. در آن دوره 8096 نفر در 26 کشور جهان به این ویروس مبتلا شدند که در این میان 776 نفر جان باختند. شیوع گسترده ویروس سارس باعث کاهش 9 میلیونی مسافر در سطح جهان و همچنین افت 30 تا 50 درصدی صنعت گردشگری شد. البته آن موقع که چنین چیزی رخ می‌داد، چین هنوز در عرصه گردشگری حرفی برای گفتن نداشت. طبق گزارش‌های موجود، 16 ماه طول کشید صنعت گردشگری چین به حالت سابق خود برگردد. حالا فکر کنم کمی واضح‌تر بتوانید ویروس کرونا و اثرش را ارزیابی کنید.


مشت، نمونه خروار


جزیره-بالی-و-کرونا


تاکنون فقط در جزیره بالی، 40 هزار نفر، هتلشان را لغو کرده‌اند. این در حالی است که ضرر ژاپن به مراتب بیشتر است. در سال 2018، چیزی در حدود 32 میلیون نفر گردشگر چینی، منبع یک‌چهارم درآمد صنعت توریستی این کشور را تشکیل داده بودند. الآن فقط گردشگران اروپایی و آمریکای شمالی به ژاپن سفر می‌کنند که آن هم این روزها به مراتب کم شده چون با ویروس پیچیده‌ای طرف هستیم. سرعت انتقال بالای این ویروس باعث شده تا خیلی‌ها بترسند و نخواهند روی زندگی‌شان ریسک کنند.
این وضع در تایلند، سنگاپور، کامبوج، ویتنام و کره جنوبی هم وجود دارد. آن‌قدر اوضاع صنعت گردشگری جهان وخیم است که همه از آن تحت عنوان فاجعه تاریخی گردشگری یاد می‌کنند. این ضرر و زیان‌ها فقط مختص هتل‌ها و آژانس‌های مسافرتی نیست. بسیاری از فروشگاه‌ها و فروشنده‌ها در کشورهای مختلف جهان که برای گردشگران مهیا شده بودند، اکنون شرایط و وضعیت بسیار دشواری را تجربه می‌کنند.


ضربه مهلک ویروس کرونا به گردشگری ایران و جهان


در این مقاله از مجله گردشگری کایت، به بررسی تأثیر کرونا بر گردشگری ایران و جهان پرداختیم. سعی کردیم هر اطلاعات و آماری در این زمینه وجود دارد را برایتان بنویسیم و درباره اوضاع پیش‌آمده اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم. امیدواریم این ویروس زودتر مهار شود چرا که هرچه بیشتر گسترش پیدا کند، اوضاع وخیم‌تر و کنترل آن سخت‌تر می‌شود. جدای از آن، گسترش بی‌اندازه کرونا، می‌تواند صنعت گردشگری جهان و ایران را به حدی تخریب کند که تا مدت‌ها نتوان به وضعیت سابق برگشت و اوضاع را بهتر کرد. در ارتباط با کرونا، مقالات دیگری در مجله گردشگری کایت جمع‌آوری و نوشته شده که می‌توانید اطلاعاتتان را در این زمینه بالا ببرید و درباره آن و تأثیرش بر روی ایران، بیشتر بخوانید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید