ویروس کرونا چیست؟ روش‌های پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا
علیرضا مشرقی 1398/12/11 1470 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



حدود دو ماه از شیوع ویروسی با نام کرونا در دنیا می‌گذرد و در حدود سه هفته است که این ویروس به ایران نیز راه پیدا کرده و موجب ترس و هراس عمومی شده است. در این مقاله ما قصد داریم تا شما همراهان عزیز کایت را با این ویروس به صورت کامل آشنا کنیم و به شما نشان دهیم که چطور می‌توان حتی در سفر از ابتلا به ویروس کرونا پیشگیری کرد. با وجود اینکه ویروس کرونا یک ویروس نسبتا کشنده و خطرناک محسوب می‌شود، اما باید بدانید که بیشتر وجود شایعات مختلف درباره این ویروس، باعث ایجاد رعب و وحشت عمومی شده‌ است. پس برای اینکه دیگر از این ویروس هراس نداشته باشید، باید خود را به اطلاعات گسترده در این زمینه مجهز نمایید. با کایت همراه شوید تا ویروس کرونا را بیشتر بشناسید و ببینید که چطور می‌توانید از ابتلا به آن جلوگیری کنید.


ویروس کرونا چیست؟


شاید ساده‌ترین سوالی که ذهن همه ما را به خود مشغول کرده این باشد که ویروس کرونا چیست و اصلا این ویروس از کجا به وجود آمده؟ خب کاملا طبیعی است که همه ما از ویروس کرونا ترسیده‌ایم. با مرور کردن برخی از اخبار در شبکه‌های اجتماعی، ترس و هراس عمومی چند برابر افزایش پیدا می‌کند. اما از طرفی شاید با دیدن اخبار ملی، کمی آرامش بیشتری پیدا کنیم. فقط باید این مساله را بدانید که ما از چیزهایی می‌ترسیم که در مورد آنها اطلاعاتی نداریم. به همین خاطر باید گفت که ناشناخته و جدید بودن ویروس کرونا بیش از هر چیزی خطرناک است و ما را می‌ترساند. برای توصیف و شناخت ویروس کرونا بهتر است با یک جمله بسیار ساده آغاز کنیم و آن هم این است که ماهیت ویروس کرونا هیچ تفاوتی با ویروس‌های معمولی سرماخوردگی ندارد!
بی شک همه ما بارها و بارها در طول زندگی، دچار سرماخوردگی ویروسی شده‌ایم. در این مواقع اکثرا پزشک تشخیص می‌دهد که یک ویروس جدید وارد بدن شما شده و باید تا پایان دوره ویروس، عوارض و علائم آن را تحمل کنید. ویروس کرونا نیز دقیقا از نظر ذاتی، همان ویروس سرما خوردگی محسوب می‌شود و فقط از نظر بیولوژیکی، کمی دچار ارتقاء ژنتیکی شده است. اول از همه باید این مساله را به شما متذکر شویم که ویروس، یک موجود زنده نیست. امراض به صورت کلی به دو دسته ویروسی و باکتریایی تقسیم می‌شوند. امراض باکتریایی، از یک باکتری مضر نشات می‌گیرند و اغلب با مصرف آنتی بیوتیک، بیمار احساس بهتری خواهد داشت. اما ویروس یک موجود زنده نیست و تنها از یک رشته DNA ساخته شده است و یک لایه حفاظتی از جنس لیپید، از این DNA محافظت می‌کند.
اما مساله اینجاست که DNA قابل ارتقاء است و می‌تواند خواص جدیدی به دست آورد. دقیقا به همین خاطر است که ویروس کرونا نسبت به سرماخوردگی‌های معمولی، خطرناک‌تر بوده و قابلیت انتقال بیشتری نسبت به انواع دیگر ویروس سرماخوردگی دارد. این ویروس همواره در زمین وجود داشته اما این بار بر اساس اخبار به دست آمده، از طریق خفاش به انسان منتقل شده است. اما بر اساس تحقیقات بیشتر، مشخص شده که نوعی مورچه‌خوار پولک‌دار، واسط انتقال ویروس بین خفاش و انسان بوده است و به نوعی ویروس کرونا، در بدن این مورچه خوار و همچنین خفاش، ارتقاء ژنتیکی پیدا کرده و تبدیل به چیزی که امروز شاهد آن هستیم، شده است.



ویروس کرونا چه تفاوتی با ویروس‌های سرماخوردگی معمولی دارد؟


ویروس کرونا از نظر ژنتیکی دچار ارتقاء شدیدی شده است. به همین خاطر، بر خلاف ویروس‌های سرما خوردگی معمولی، این ویروس به مراتب کشنده‌تر بوده و می‌تواند انتقال سریع‌تری داشته باشد. زمانی که یک انسان به ویروس سرما خوردگی معمولی مبتلا شود، احتمال دارد این بیماری را به 1 تا 2 نفر دیگر انتقال دهد. اما باید بدانید که ویروس کرونا تا به امروز از هر یک نفر به 2 تا 3 نفر دیگر منتقل شده و همین مساله آن را تبدیل به یک ویروس خطرناک کرده است. کرونا هنوز یک ویروس ناشناخته محسوب می‌شود و توضیحات زیادی در مورد جزئیات انتقال آن وجود ندارد. به همین خاطر، تمامی انسان‌ها باید در سطح جهانی برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا، موارد بهداشتی را رعایت کنند.

ویروس-کرونا-تفاوت-سرماخوردگی


ویروس کرونا چه علائمی را ایجاد می‌کند؟


زمانی که یک فرد به بیماری کرونا مبتلا می‌شود، تا چندین روز هیچ علائمی را در خود مشاهده نمی‌کند. اما در همین دوره خاموش نیز ویروس در بدن بیمار وجود دارد و قابل انتقال به دیگران نیز خواهد بود. از این رو شاید فردی که در ظاهر هیچ علائمی ندارد نیز مبتلا به کرونا شده و بتواند ویروس را به شما انتقال دهد. اما باید گفت که به صورت کلی، ویروس کرونا در درجه اول، سیستم تنفسی و ریه‌ها را هدف قرار می‌دهد. این یعنی کسانی که به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند، درگیر سرفه‌های خشک و شدیدی خواهند شد. اما معمولا کرونا با تب شدید و سرفه‌های خشک آغاز می‌شود که بسیار خطرناک است و می‌تواند بیمار را از پای در آورد.
فرد بیمار از زمانی که مبتلا می‌شود، دچار کاهش اشتهای شدیدی خواهد شد و نمی‌تواند غذای زیادی میل کند. از طرف دیگر، ویروس کرونا سیستم ایمنی بدن را مورد حمله خود قرار می‌دهد و باعث می‌شود تا گلبول‌های سفید قادر به انجام وظایف خود نباشند. از این رو بدن بیمار دچار ضعف شدید خواهد شد و این روند تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که فرد بیمار قادر به ایستادن روی پای خود نیز نخواهد بود.

ویروس-کرونا-علائم


ویروس کرونا تا چه حد کشنده و خطرناک است؟


تا به امروز این ویروس توانسته جان حدود دو هزار و 900 نفر را در تمام جهان بگیرد. با وجود اینکه جان انسان بسیار ارزشمند است و نباید حتی یک کشته و تلفات را کم و ناچیز در نظر بگیرید، اما با در نظر گرفتن تعداد مبتلایان که نزدیک به 83 هزار نفر هستند، دو هزار و 900 کشته تعداد زیادی نیست و نباید نگران آن بود. در حقیقت نکته‌ای که کرونا را تبدیل به یک ویروس خطرناک و ترسناک کرده، میزان شیوع آن است. این یعنی احتمال اینکه فردی از یک بیمار، ویروس را دریافت کند، بسیار زیاد است و بر اساس آمار به دست رسیده، هر فرد بیمار قادر خواهد بود تا بین 2 تا 3 نفر را نیز آلوده کند. با وجود اینکه چنین مساله‌ای یک ترس عمومی را ایجاد می‌کند، اما باید بدانید که در عین حال شما می‌توانید با رعایت نکات ساده‌ی بهداشتی، خود را از ابتلا به این ویروس ایمن کنید. جالب است بدانید که خوشبختانه بیش از 20 هزار نفر تا به امروز کاملا درمان شده‌اند. پس اینطور نیست که ویروس کرونا کاملا کشنده و مرگبار باشد و احتمال درمان آن نیز وجود دارد.

ویروس-کرونا-کشنده-خطرناک


آیا باید نگران ویروس کرونا باشیم؟


پاسخ به این سوال قطعا مثبت خواهد بود. اصلا نمی‌توان گفت که جای نگرانی برای ابتلا به ویروس کرونا وجود ندارد. بلکه باید گفت که نگران باشید تا موارد بهداشتی را به خوبی رعایت کنید. متاسفانه در حال حاضر گروه بزرگی از مردم در تمام دنیا و مخصوصا در ایران، کرونا را اصلا جدی نگرفته‌اند و موارد بهداشتی را رعایت نمی‌کنند. این مساله جان دیگر شهروندان را نیز به خطر می‌اندازد و باعث شیوع هر چه بیشتر بیماری خواهد شد. این ویروس کاملا قابل شیوع است و می‌تواند برای گروه‌های حساس و حتی جوانان نیز بسیار خطرناک باشد. پس کاملا باید نگران این ویروس باشید و موارد بهداشتی را به خوبی رعایت کنید.

ویروس-کرونا


چطور می‌توان از ابتلا به ویروس کرونا جلوگیری کرد ؟

  • از تماس دست خود با اشیاء عمومی همانند دکمه‌های آسانسور، دستگیره در و شماره گیر دستگاه کارتخوان جلوگیری کنید.
  • در بیرون از خانه به هیچ وجه دست خود را به چشم، بینی و دهانتان نزنید.
  • اگر فردی را مشاهده کردید که علائم کرونا دارد، حداقل شش قدم از او فاصله بگیرید
  • ترجیحا از ماسک صورت استفاده کنید.
  • حتما به کرات دست خود را با آب گرم و صابون بشویید.
  • صورت خود را با آب گرم و صابون بشویید.
  • از محلول‌های ضد عفونی استفاده کنید.
  • ترجیحا غذای بیرون را میل نکنید، مگر اینکه از رعایت اصول بهداشتی اطمینان داشته باشید.
  • در محیط‌های عمومی ظاهر نشوید.


آیا می‌توانیم با وجود ویروس کرونا به سفر برویم؟


ویروس کرونا صنایع مختلف را در کشور تحت شعاع قرار داده است. این یعنی بسیاری از مشاغل به خاطر وجود این ویروس تعطیل شده‌اند. یکی از صنایعی که تحت الشعاع ویروس کرونا قرار گرفته‌، صنعت توریست و گردشگری است. در حال حاضر بسیاری از مرز‌های خارجی را از سمت ایران یا از سمت کشورهای دیگر، بسته‌اند و مسافران واقعا سردرگم هستند و نمی‌دانند چه کاری باید انجام دهند. در درجه اول باید بدانید که خطر ابتلا در ایران، تهران یا هر شهر دیگری وجود دارد و لزوما سفر باعث ابتلا به کرونا نمی‌شود! در سفر نیز شما می‌توانید با رعایت نکات خاص بهداشتی و ایمنی، از ابتلا به ویروس خطرناک کرونا جلوگیری کنید. بهتر است در فرودگاه، ایستگاه تاکسی، اتوبوس یا قطار، حتما ماسک به همراه داشته باشید و دست خود را با چشم، صورت و دهانتان تماس ندهید. همچنین ترجیحا از محصولاتی که داخل این مراکز ارائه می‌شوند، استفاده نکنید. بهتر است تا رسیدن به مقصد خود از سرویس‌های بهداشتی عمومی نیز استفاده نکنید.

ویروس-کرونا-جلوگیری


مهم‌ترین نکته در مورد کرونا، جلوگیری از سرفه کردن یک فرد بیمار در صورت شما و همچنین عدم تماس دست با چشم، دهان و بینی است. این یعنی اگر شما این موارد را رعایت کنید، حتی در سفر هم دچار مشکل نخواهید شد. پس حتما حین سفر الکل یا سایر لوازم ضد عفونی کننده، دستکش و ماسک همراه داشته باشید و نگران ابتلا به این ویروس نباشید! همچنین بهتر است از محصولات غذایی بهداشتی همانند انواع کنسرو در سفر استفاده کنید تا نگران بهداشتی بودن غذاهای رستورانی نباشید.
خب همراهان عزیز، نظر شما در مورد این ویروس چیست؟ آیا این ویروس زندگی شما را نیز تحت الشعاع قرار داده است؟ به نظر شما موثرترین راه برای جلوگیری از ابتلا به این ویروس چیست؟

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید