روستای درک و دیدن چهار نوع ساحل در یک اقلیم
شراره رحیمی 1399/10/24 17182 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


آیا تا به حال نام روستای درک به گوش شما خورده؟ شاید از کودکی با این اصطلاح آشنا بودیم که به کسی می‌گفتیم برو به درک! اما منظور ما از آن درک، جهنم بود در حالی که این درک، بی شک تکه‌ای ناب از بهشت موعود محسوب می‌شود. شاید ابتدا تصور کنید که این جمله اغراقی بیش نیست. اما واقعا دست و زبان از توصیف حجم زیبایی روستای درک زرآباد قاصر است. تنها گفتن همین موضوع کافی که حتی با دیدن تصاویر روستای درک، این تصور به ذهن می رسد که از تکنیک‌های ویرایش عکس در این تصاویر استفاده شده است! پس با کایت در تور چابهار همراه شوید تا روستای شگفتی‌ها، خانه چهار ساحل، یعنی روستای درک چابهار را بهتر بشناسید.

روستای درک زرآباد کجاست و چرا باید بازدید از آن در برنامه تور چابهار قرار بگیرد؟ 

قبل از هر چیز این سوال پیش می‌آید که روستای درک زرآباد صحیح است یا روستای درک چابهار؟ در حقیقت روستای درک جزء توابع شهرستان کنارک است. این روستا در منطقه مرزی استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان قرار گرفته. از نظر تقسیم بندی استانی، در حوزه زرآباد قرار دارد. اما از طرفی دیگر فاصله روستای درک تا چابهار تنها حدود 160 کیلومتر است. به همین دلیل در تور چابهار ، مسافران از این روستا نیز بازدید می‌کنند و به این طریق این روستا رفته رفته به روستای درک چابهار شناخته شده است. 

روستای-درک-زرآباد

روستای درک | تلاقی کویر و دریا 

علاوه بر روستای تنگ، روستای درک نیز نمونه دیگری از تقابل دریا و کویر به شمار می‌آید. تصور کنید که از آخرین رمل شنی بالا می‌روید و ناگهان با منظره ساحل رو به رو خواهید شد. از خشکی بی حد بیابان، ناگهان نسیم خنک دریا صورت شما را نوازش می‌دهد. بوی دریا مشام شما را پر می‌کند. بی‌درنگ گوش خود را تیز می‌کنید تا صدای موج دریا را بشنوید. کمی پیش‌تر می‌روید. صدای رقص موج روی شن‌های ساحلی نیز به گوش می‌رسد. واقعا که اینجا ساحلی بکر است. با خودتان دوباره دوره می‌کنید که از کدام مسیر به اینجا رسیده‌اید! اصلا اینجا شمال است یا جنوب؟ اصلا کویر است یا دریا؟ به پشت سر نگاه می‌کنید. چیزی جز شن‌های روان و خار نیست. واقعا اولین لحظه‌ای که از کویر با ساحل رو به رو می‌شوید، تمام حس‌های متضاد را کنار هم تجربه خواهید کرد. 

برای مشاهده لیست تورهای کویر گردی ایران، وارد صفحه "تورهای کویر گردی ایران" شوید.

ساحل چابهار از نمای بالا

اگر تصور می‌کنید که بازدید از یک روستای دور افتاده در تور چابهار به نوعی اتلاف زمان محسوب می شود، سخت در اشتباه هستید. اگر یک بار این بهشت گمشده را از نزدیک نظاره‌گر باشید، خواهید دید که بزرگترین خاطره شما از تور چابهار، بازدید از روستای درک بوده. جالب است بدانید که ساحل درک، پاک‌ترین ساحل تمام ایران است. در این ساحل شش کیلومتری، حتی یک زباله هم به چشم نمی‌خورد. درصد آلاینده‌ها هم تقریبا نزدیک به صفر است. پس اینجا می‌توانید مهمان واقعی مادر طبیعت باشید. 

تجربه چهار نوع ساحل در یک تور چابهار 

بندر چابهار به خودی خود دارای ساحل صخره‌ای و ماسه‌ای است. اما جالب است بدانید که روستای کوچک درک، در دل خود هر چهار نوع ساحل را دارد. ساحل شنی، ساحل ماسه‌ای، ساحل صخره‌ای و ساحل مرجانی، هر چهار نوع از این سواحل را می‌توانید یک جا در این روستای دور افتاده کوچک ببینید. اکثر ما سواحل شنی را به خوبی می‌شناسیم. نمونه آن را نیز به کرات در شمال کشور دیده‌ایم. اما دیدن ساحل صخره‌ای، ماسه‌ای و مرجانی واقعا خاطره انگیز خواهد بود. 

تجربه-چهار-نوع-ساحل-در-یک-تور-چابهار

چاه آب شیرین در نزدیکی دریا 

طبیعتا کنار دریا تنها چاه‌های آب شور باید وجود داشته باشند. اما روستای درک انگار نمی‌خواهد دست از شگفت زده کردن مسافران خود بردارد! در اطراف دریا، می‌توانید با حدود دو متر حفاری، به آب شیرین و زلال دست پیدا کنید. این واقعا همانند یک معجزه الهی است و توجیه علمی خاصی برای آن وجود ندارد. به لطف همین آب، تمام درختان گرمسیری منطقه که در اینجا رشد می‌کنند، سیراب می‌شوند. همچنین آب آشامیدنی مردم منطقه نیز بعضا از همین چاه ها تامین می‌شود. بدون وجود چاه‌های آب شیرین درک، برداشت محصولاتی همچون هندوانه، ذرت و یا حتی خرما دیگر امکان‌پذیر نخواهد بود. 

چاه-آب-شیرین-در-نزدیکی-دریا

جنگل‌های حرا 

جنگل‌های حرا گونه‌ای خاص از پوشش گیاهی هستند که انگار روی آب قرار دارند. شما برای بازدید از این جنگل‌ها که بومی مناطق جنوبی کشور هستند، باید سوار بر قایق شوید. البته برای بازدید از این جنگل‌ها در تور چابهار ، حتما باید در مورد زمان جزر و مد بدانید. پس بهتر است انتخاب این مساله را به تور لیدر خود بسپارید. 

جنگل‌های-حرا

آشنایی با سنت‌های بومیان روستای درک

تمامی اهالی روستای درک از قوم بلوچ هستند و به زبان بلوچی حرف می‌زنند و شغل اکثر مردم روستا نیز ماهیگیری می‌باشد. پوشش مردان و زنان روستای درک نیز، پوشش بلوچی می‌باشد. لباس زنان روستای درک از پارچه‌های زیبا و رنگارنگی که با هنر سوزن دوزی تزیین شده است، می‌باشد که بسیار زیبا و شگفت‌انگیز است. لباس مردان این روستا نیز معمولا سفید و شلوارهای لیفه‌دار می‌باشد. اهالی روستا بسیار مهمان‌نواز، خونگرم و مهربان هستند که شما می‌توانید با سفر به این روستا با فرهنگ و سنت‌های قدیمی استان سیستان و بلوچستان به طور کامل آشنا شوید.

بندر زیبای چابهار

چطور می‌توان در روستای درک تفریح کرد؟ 

وجود دریا و کویر در کنار هم، باعث شده‌ تا دامنه تفریحاتی که می‌توان در درک داشت گسترده‌تر شود. پس اگر اهل تفریح و خوش گذرانی هستید، باید بدانید که چطور می‌توانید از تور چابهار خود لذت ببرید. 

تفریحات آبی 

طبیعی است که وجود دریا باعث ایجاد تفریحات آبی مختلف شود. قایق سواری یکی از تفریحات آبی منطقه است که باعث اشتغال‌زایی روستاییان منطقه نیز شده. قایق سواری در آب‌های نیلگون منطقه واقعا خاطره انگیز خواهد بود. اما اگر به دنبال هیجان بیشتر هستید، می‌توانید یک تخته موج سواری اجاره کنید و موج‌های سنگین دریا را در هم بشکنید. از طرف دیگر کسانی که مهارت غواصی دارند نیز می‌توانند با قایق‌های محلی به مناطق عمیق رفته و از دیدن گونه‌های آبزی دریا لذت ببرند. در ضمن باید بدانید که شنا در ساحل شنی درک مجاز است. 

بهترین زمان قایقرانی در چابهار

آفرود و کویر نوردی 

از طرف دیگر همانطور که اشاره کردیم، این منطقه تلاقی دریا و کویر است. به همین دلیل اگر به آفرود سواری علاقه دارید، می‌توانید به تور‌های آفرود بپیوندید و از کمپ کویری به دریا برسید. اما به دلیل محدودیت امکانات در منطقه، بهترین راه لذت بردن از کویر اطراف، کویر نوردی، عکاسی و قدم برداشتن با پای برهنه روی شن‌های داغ کویری است. 

آفرود-و-کویر-نوردی

بازدید از کوه‌های مریخی یا مینیاتوری

از جاذبه‌های بسیار زیبای روستای درک می‌توان به کوه‌های مریخی اشاره کرد که از پدیده‌های نادر زمین شناسی به شمار می‌رود و در اثر فرسایش خاک و باد ایجاد شده است. جنس این کوه‌ها از ماسه سنگ و مارن می‌باشد. جالب است بدانید ناهمواری‌هایی که بر روی این کوه وجود دارند به صورت کاملا دقیق و هم‌اندازه شکل گرفته‌اند. بدون شک با دیدن کوه‌های مینیاتوری یا کوه‌های مریخی با چشم‌انداز متفاوتی از طبیعت مواجه خواهید شد و نهایت لذت را خواهید برد.

بازدید از کوه های مریخی

گشت و گذار در ساحل روستای درک

در سفر به روستای درک توصیه می‌کنیم لحظاتی را به گشت و گذار در کنار دریا و ساحل بکر و دل‌انگیز این روستا بپردازید و در زیر درختان نخل روستا پیک‌نیکی به راه‌ اندازید تا بتوانید در سکوت کامل و آرامش مطلق محو تماشای طبیعت شوید و لحظات خاطره‌انگیزی را در کنار همراهانتان برای خود به ارمغان آورید.

ساحل روستای درک

شتر سواری

شتر سواری از جمله تفریحات متفاوت و لذت‌بخش در مناطق کویری می‌باشد که مورد استقبال گردشگران قرار گرفته است. شما نیز می‌توانید این تفریح هیجان‌انگیز را به صورت دو نفره یا تک نفره با یک شتر انجام دهید و لذت ببرید. شترسواری در روستای کویری درک با کمک ساربان صورت می‌پذیرد تا شما یک سواری بدون مشکل را تجربه کنید.

روستای-درک--تلاقی-کویر-و-دریا

اقامت و خوراک در روستای درک 

قطعا مهم‌ترین دغدغه برای مسافران، محل اقامت و خورد و خوراک است. طبیعتا در روستا خبری از هتل‌های لوکس و مجلل نیست. بهترین راه برای اقامت در روستای درک، تجربه سفر بومگردی خواهد بود. شما می‌توانید در خانه روستاییان اقامت داشته باشید و بیش از پیش با فرهنگ آنها آشنا شوید. اما اگر به دنبال اقامت در هتل هستید، باید عازم چابهار شوید. در ضمن همانطور که انتظار می‌رود، خبری از رستوران‌های بزرگ نیز نیست. پس باید از فروشگاه‌های کوچک، غذاهای محلی منطقه را تهیه کنید. 

اقامت-و-خوراک-در-روستای-درک

چطور به روستای درک سفر کنیم؟

مسیر دسترسی به روستای درک

معمولا برای بازدید از روستای درک، بهتر است همراه تور چابهار سفر کنید. در تور چابهار معمولا از این روستای رویایی نیز دیدن می‌کنند. اما در غیر این صورت، شما می‌توانید خودتان را به چابهار یا هرمزگان برسانید. اگر قصد دارید تا چابهار را مبدا قرار دهید، پس بلیت هواپیما را به مقصد فرودگاه کنارک انتخاب کنید. از فرودگاه حدود 135 کیلومتر مسیر را باید به سمت روستای کهیر بپیمایید. پس از آن وارد روستای زرآباد خواهید شد و می‌توانید با دنبال کردن تابلوی روستای درک، به آنجا برسید. مسیر دیگر از هرمزگان خواهد بود. کافیست جاسک را مبدا قرار داده و مسیر 160 کیلومتری را به سمت زرآباد پشت سر بگذارید. از زرآباد تا درک نیز راه زیادی نیست. 

چطور-به-روستای-درک-سفر-کنیم؟

بهترین زمان سفر به روستای درک

همان‌طور که مطالعه کردید روستای درک ‌یکی از روستاهای متفاوت و حیرت‌انگیز استان سیستان و بلوچستان می‌باشد که در بندر زیبای چابهار واقع شده است. سیستان و بلوچستان از استان‌های گرم ایران می‌باشد که در آن آب و هوای بارانی به ندرت مشاهده می‌شود. اما لازم است بدانید که در تمامی روزهای سال به جز فصل تابستان آب و هوای بهاری در این منطقه حاکم می‌باشد که دلیل آن نیز نسیم‌های خنک و دلپذیری است که از سمت اقیانوس می‌وزد. از این رو بهتر است از اواسط پاییز تا اوایل بهار به روستای درک سفر کنید تا بتوانید در آب و هوای مطبوع و دل‌انگیز از تمامی جاذبه‌های گردشگری این روستا بازدید به عمل آورید و نهایت لذت را ببرید.

بهترین زمان رفتن به ساحل چابهار

سخن پایانی

در نهایت باید گفت که اگر در مورد مسیر دسترسی، پیدا کردن محل اقامت و دیدن همه جاذبه‌های طبیعی و تاریخی تردید دارید، بهتر است برنامه‌ریزی خود را به کایت بسپارید. کایت را انتخاب کنید و نگران هیچ چیز نباشید. خب همراهان عزیز، نظر شما در مورد روستای درک چیست؟ به عقیده شما آیا انحراف از مسیر تور چابهار برای دیدن این همه زیبایی منطقی نیست؟ شما دوست دارید چطور سفر به جنوب کشور را تجربه کنید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذراید. 

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید