ماسال کجاست؟ راهنمای سفر + جاذبه‌ها + تصاویر
مجتبی پورموسوی 22809 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


ماسال یکی از زیباترین شهرهای استان گیلان و بهشتی است که برای یک‌بار هم که شده باید از آن دیدن کنید. این شهر کوچک، جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبایی دارد که در کمتر شهری می‌توان آنها را پیدا کرد. اگر برنامه سفر به ماسال را برای تفریح در روزهای بارانی پاییز برای خود چیده‌اید، تا انتهای این مقاله همراه کایت باشید تا در راهنمای سفر به ماسال، شما را با این بهشت گمشده بیشتر آشنا کنیم. بدون شک، سفر به ماسال یکی از متفاوت‌ترین تجربه‌های شما خواهد بود. همچنین پیشنهاد می‌کنیم، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سفر و تورهای ماسال، به صفحه "تور ماسال" مراجعه کنید.

ماسال

ماسال کجاست؟ 

شهر کوچک ماسال در منطقه غربی استان گیلان واقع شده و از جنوب و غرب با شهرستان خلخال در اردبیل، از شمال با شهرستان رضوان‌شهر و از شرق با شهرستان‌های فومن و صومعه‌سرا همسایه است. 

این شهر در کنار کوه‌های تالش قرار گرفته و در کنار آب‌وهوای کوهستانی، عبور رودخانه «خالکایی» از ارتفاعات مشهور «شاه معلم» نقشی پررنگ در ایجاد طبیعتی منحصربه‌فرد برای آن داشته است. از آنجایی که ما با یک منطقه کوه‌پایه‌ای روبه‌رو هستیم، در ماسال می‌توان مراتع و دشت‌های سرسبز بسیار زیادی را پیدا کرد. 

جالب است بدانید ماسال در گذشته بخشی از تالش بوده و با نام «رود کنار» شناخته می‌شده است. ماسال همچنین از دو بخش «مرکزی» و «شاندرمن» تشکیل شده که هرکدام از این مناطق، جاذبه‌های مخصوص به خود را دارند. اما چه زمانی برای سفر به ماسال بهتر است؟

ماسال

بهترین زمان برای سفر به ماسال 

سفر به ماسال در هر زمانی از سال زیبایی‌هایی خود را دارد. هوای ماسال در بهار و تابستان معتدل‌تر از همیشه است؛ این یعنی گردشگران، بیشتر این دو فصل را برای سفر به ماسال انتخاب می‌کنند. خصوصا اینکه شکوفه زدن درختان میوه در ماه‌های ابتدایی بهار، جلوه‌ای بی‌نظیر دارند و خاطره آنها از سفر به ماسال هیچ‌گاه از ذهن شما پاک نمی‌شوند.

به خاطر جغرافیای این منطقه، رطوبت و دمای هوا در تیر و مرداد به بیشترین میزان می‌رسند و به هیچ‌وجه نمی‌توان آن‌گونه که باید از سفر به ماسال و تفریح در این شهر لذت برد؛ اما می‌توان گفت شهریور یا مهر بهترین زمان برای سفر به ماسال است. 

البته، اواخر پاییز و زمستان نیز برای سفر به ماسال مناسب است و این شهر بسیار دیدنی می‌شود. پاییز، برگ‌های زرد تمام جنگل‌ها فرا می‌گیرند و صدای خش‌خش آنها می‌تواند بسیار شیرین باشد. از طرفی، در زمستان نیز این منطقه از برف پوشیده می‌شود. اگر مشکلی با سرما ندارید، سفر به ماسال در زمستان می‌تواند بسیار خاطره‌انگیز باشد. 

ماسال

آب و هوای ماسال در فصول مختلف چگونه است؟

همان طور که می‌دانید ماسال در استان گیلان قرار دارد. در نتیجه از هوای معتدل و مرطوب شمال ایران، بی‌بهره نیست. البته که قرار گرفتن این بهشت ایران در دل کوهستان، باعث شده است که در بعضی از روزهای سال، سرما قابل توجهی را داشته باشد. یکی از بهترین فصل‌ها برای سفر به ماسال، فصل بهار است. شما در این فصل عموما دمایی بین 15 تا 20 درجه سانتی گراد را تجربه می‌کنید. یعنی هوایی خنک و البته دلچسب برای پیاده‌روی در دل این شهر و طبیعت بی‌نظیر آن خصوصا جنگل‌های سرسبز آن در بهار است.

در نتیجه شما در فصل بهار دمای میانگین 15 تا 20 درجه سانتی‌گراد را تجربه می‌کنید.

و اما فصل تابستان یکی پررفت‌و‌آمدترین فصول مسافرتی سال که 90 درصد مسافرت‌های مردم ما در این فصل صورت می‌گیرد که بنده اصلا علاقه‌ای به سفر در تابستان را ندارم و به نظر من بهترین فصل مسافرت، پاییز و بهار است.

شهر ماسال با ورود به فصل تابستان به مرور زمان، رطوبت بیشتری را در خود می‌بیند. در بعضی از روزهای گرم تابستان با اینکه ماسال در دل کوهستان قرار دارد، دمایی در حدود 35 درجه سانتی‌گراد را در خود می‌بیند. به همین جهت معمولا ماسال در فصل تابستان مخصوصا ماه‌های تیر و مرداد، گردشگر کمتری را به خود می‌بیند. برای اینکه درگیر دمای هوای ماسال و نوع آب و هوای این شهر نباشید، ما بهترین ماه‌های سال برای سفر به ماسال گیلان را برای شما مشخص می‌کنیم. لیست بهترین به ترتیب بهترین‌ها برای شما مشخص شده است:

  1. اردیبهشت
  2. شهریور
  3. فروردین
  4. خرداد
  5. مهر

اقیانوس ابر ماسال

شما با توجه به رده‌بندی که برای ماه‌های مختلف مشخص کرده‌ایم، بهترین دما و آب و هوا را تجربه می‌کنید و به نظر من اگر آب و هوای یک منطقه، دلچسب و قابل تحمل نباشد، قطعا سفر لذت بخشی برای شما رقم نمی خورد.

حال ممکن است برای شما سوال باشد حال ما بدون انتخاب یک تور ماسال مناسب از یک شرکت گردشگری باتجربه مانند کایت، از طریق مسیرهای مربوطه، خود را به ماسال رساندیم، در کجا اقامت داشته باشیم؟

جاذبه های گردشگری ماسال 

اگر قصد سفر به ماسال را دارید، بهتر است از همین حالا با جاذبه های این شهر آشنا شوید. طبیعت گردی در ماسال تفریح اصلی افرادی است که این شهر را برای تفریح انتخاب می‌کنند. در حقیقت، با سفر به ماسال می‌توانید آبشارهای بزرگ و کوچک، مناطق بکر و جاذبه‌های زیبایی را که در کمتر جایی پیدا می‌شود، از نزدیک مشاهده کنید. 

آبشار خون با بیش از 15 متر ارتفاع، آبشار رامینه با بیش از 10 متر ارتفاع، آبشار تولی نساء و همچنین آبشار ویوز در نزدیکی منطقه ییلاقی اولسبلنگاه، از زیباترین آبشارهایی هستند که در سفر به ماسال می‌توان تجربه کرد.

روستای ییلاقی اولسبلنگاه را می‌توان یکی از مهم‌ترین مناطق دیدنی ماسال معرفی کرد. این روستا که طبیعتی بی‌نظیر دارد، هرساله میزبان هزاران گردشگر از شهرهای مختلف بوده و با داشتن چشم‌اندازهای خیره‌کننده، یکی از بهترین نقاطی است که بازدید از آن را حتما باید در برنامه سفر به ماسال بگنجانید.  

ماسال

اگر از تماشای غارها لذت می‌برید، بهتر است بدانید با سفر به ماسال، بیش از 20 غار کوچک و بزرگ در انتظار شما خواهد بود که غار آویشوی در منطقه شاندرمن با هفت آبشار و قندیل‌های بسیار زیاد، بزرگترین آنهاست. غارهای کلچال، چسلی و غار باستانی خندیله پشت هم از زیباترین غارهای ماسال هستند. 

یادمان میرزا کوچک‌خان در ارتفاعات آلاله پشته در فاصله چهل کیلومتری بخش مرکزی ماسال، دیواره سنگی اسبه ریسه که در منطقه‌ای باستانی به همین نام واقع شده و یکی از بلندترین صخره‌های این کشور را دارد، ییلاقات مختلفی مثل آلاله پشته، لَنزه، هژدانسر، بابواَچال و نوزدانسَر، منطقه جنگلی طاسکوه و آری دول، بقايای قلعه كول در وشمه‌سرا، قلعه تاسكوه، شهر تاریخی گسکر، دارالحكومه بيتم یا همان خانه وراث رحيمی، قلعه تاريخی ديوه لونه، قلعه كولوپيره سرا، قلعه پشت در شاندرمن و آرامستان‌های بسیار قدیمی، از دیگر مناطق دیدنی این بهشت گمشده است که در سفر به ماسال می‌توان تجربه کرد. به این موارد، جاده نیمه‌آسفالت ماسال به خلخال را هم باید اضافه کرد؛ جاده‌ای کوهستانی که کوهنوردی در آن بسیار لذت‌بخش است. 

ماسال

در کنار طبیعت بکر، اماکن مذهبی متعددی در اینجا وجود دارد که پیشنهاد می‌کنیم حتما در سفر به ماسال از آنها بازدید کنید. بقعه آقا سيد مهرعلی و آقا سيد رضا علی در دهكده زيارتی-سياحتی شالما، خنديله پشت و شاه معلم در ماسال و بقعه امام زاده شفيع و همچنین هفت اوليا (پير اولی و پير فرج) از جمله این اماکن مذهبی هستند که پیشنهاد می‌کنیم در سفر به ماسال از آنها بازدید کنید ، همچنین ماسال دارای تاریخ و فرهنگ غنی است که به تبع آن از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی متنوعی برخوردار است. بنای تاریخی قلعه ماسال که در قرن یازدهم میلادی ساخته شده و با بازسازی‌ها و ترمیم‌های انجام شده، به یکی از نمادهای این شهر تبدیل شده است. علاوه بر این، مساجد، موزه‌ها و بناهای تاریخی دیگر نیز از جاذبه‌های فرهنگی مهم ماسال هستند که بازدید کنندگان را به خود جلب می‌کنند.


راه‌های سفر به ماسال  

به سه صورت می‌توان به ماسال سفر کرد:

خودرو شخصی

اتوبوس

هواپیما

اگر از تهران قصد سفر به ماسال را داشته باشید، با خودرو شخصی می‌توان با عبور از شهرهای قزوین، منجیل و فومن، خود را در مسیری 376 کیلومتری به ماسال رساند. پیشنهاد می‌کنیم روز را برای سفر به ماسال انتخاب کنید تا بتوانید از زیبایی‌های مسیر نیز لذت ببرید. 

سفر به ماسال با اتوبوس نیز امکان‌پذیر است و با مراجعه به پایانه آزادی (غرب) در تهران می‌توان بلیط اتوبوس به ماسال را با هزینه 44300 تومان (آبان 98) خریداری کرد. معمولا 7 تا 8 ساعت طول می‌کشد اتوبوس‌ها به این شهر برسند. 

خوشبختانه، یک راه سریع‌تر برای سفر به ماسال نیز هست و آن، خرید بلیط هواپیماست. البته، طبیعتا هیچ پروازی به صورت مستقیم برای این شهر کوچک وجود ندارد. برای سفر به ماسال با هواپیما باید خود را به فرودگاه رشت برسانید و سپس از آنجا با اتوبوس یا تاکسی به ماسال بروید.  

ماسال

بهترین مکان‌ها برای اقامت در ماسال کجاست؟

این شهر به نسبت گذشته پیشرفت چشم گیری به دلیل جاذبه های گردشگری متنوع، داشته است و اکنون شما انتخاب‌های بهتری برای اقامت در ماسال دارید. به هر حال با مرور زمان مسئولان این شهر متوجه افزایش چشم گیر گردشگران و توریست‌های منطقه خود شده‌اند و این باعث شد که هتل‌ها و کلبه‌های سنتی و مدرنی را در راستای مهمان نوازی برای گردشگران، تهیه کنند. در ادامه بهترین مکان‌ها در راستای مشخص کردن نحوه اقامت در ماسال را برای شما بررسی می‌کنیم.

هتل معصومی

هتل معصومی یکی از بهترین و قدیمی ترین هتل‌های ماسال است که در این شهرستان شهرت بسیاری دارد. به طور کلی در شهرستان ماسال 20 هتل در حال فعالیت و ساخت هستند. اگر می‌خواهید شب‌های متفاوتی را در ماسال تجربه کنید پیشنهاد ما به شما استفاده از اقامتگاه‌هایی است که در دل جنگل و اقامتگاه‌های بومی و ییلاقات این شهرستان، قرار دارند. امکانات هتل فردین معصومی ماسال به شرح زیر است:

  • فروشگاه صنایع دستی
  • لابی مجلل
  • رستوران به انواع غذاهای ایرانی و محلی گیلان
  • ویو بسیار زیبا به سمت جنگل
  • تورلیدر با تجربه برای کسب اطلاعات بیشتر درباره جاذبه‌های گردشگری ماسال و اطراف آن
  • اینترنت وای فای
  • پارکینگ


آدرس:
گیلان - ماسال - منطقه ییلاقی اولسبلنگاه

دهکده توریستی ملل شاندرمن ماسال

دهکده توریستی ملل شاندرمن ماسال، ویلاها و سوییت‌هایی با کامل ترین امکانات را به شما ارائه می‌دهد که می‌تواند اقامتگاهی متفاوت از زندگی روزمره شما در شهر باشد. این مجتمع تفریحی-توریستی امکانات ویژه‌ای را به مسافران ارائه می‌دهد. در این دهکده ویلاهای دوبلکس و مدرن با بهترین امکانات رفاهی را می‌بینید که البته برای یک شب اقامت، هزینه‌های بالایی را ممکن است از شما بگیرند که آن هم به دلیل امکانات بالای اقامتگاه‌های آن است.

امکانات و ویژگی‌های منحصر به فرد این دهکده توریستی ماسال عبارت‌اند از:

  • ویو چشم نواز جنگل و کوهستان
  • رستوران بام دهکده
  • اینترنت وای فای رایگان در لابی
  • بهترین امکانات در اتاق‌ها و ویلاهای آن مانند
  • فضای سبز اختصاصی
  • زمین تنیس
  • اتاق بازی
  • تاکسی سرویس اختصاصی
  • چایخانه سنتی

ماسال گیلان
آدرس: رشت- ماسال- بین ماسال و شاندرمن- روستای بیتم- دهکده توریستی ملل شاندرمن

هتل رستوران رامینه

یکی دیگر از بهترین مکان‌ها برای اقامت در ماسال، هتل رامینه است. زمانی که در جاده ییلاقات ماسال قرار میگیرید قبل از منطقه اسب ریسه با این هتل مواجه می‌شوید. طبیعت چشم نوازی که در اطراف این هتل قرار دارد، آن را به یکی از بهترین مکان‌ها برای اقامت در این منطقه، تبدیل کرده است. البته انتظار یک هتل لوکس از این اقامتگاه را نباید داشته باشید، اما قیمت‌های مناسب و طبیعت بکر اطراف آن و امکانات قابل توجه آن، گردشگران را مجاب به اقامت در این هتل می‌کند.

امکانات ویژه هتل رستوران رامینه:

  • رستوران با چشم‌انداز جنگل و طبیعت
  • پارکینگ
  • فروشگاه سنتی سرا


آدرس: گیلان- ماسال- جاده ییلاقات ماسال

هتل ییلاقی خانی ماسال

هتلی بسیار زیبا در مکانی با بهترین آب و هوا متفاوت از زندگی شهرنشینی و داشتن کلبه‌های چوبی، زیبایی این هتل چند برابر کرده است. شما با یک شب اقامت در این هتل، طعم دلنشین زندگی در دل طبیعت و سر و صداهای طبیعی جنگل را به بهترین شکل، تجربه می‌کنید.

  • طبیعت بسیار زیبا و ویو دیدنی اتاق‌های آن
  • رستوران با صبحانه، ناهار و شام‌های محلی


آدرس: گیلان- ماسال‎- مسیر ییلاقات ماسال

ییلاق ماسال سبز

به طور کلی شما از لحاظ نحوه اقامت در ماسال، هیچ نگرانی نباید داشته باشید و انتخاب‌های زیادی در این مورد خواهید داشت. در ساده ترین حالت، شما با ورود به شهرستان ماسال، با افرادی روبرو می‌شوید که قصد دارند ویلاها و کلبه‌های جنگلی خود را به شما کرایه دهند. شما از این روش نیز می‌توانید اقامتگاهی را برای خود انتخاب کنید.

بهترین سوغاتی‌های ماسال چیست؟

همان طور که می‌دانید مهم ترین سوغاتی در شهرهای شمالی، صنایع دستی چوبی آن‌ها است. در شهر ماسال نیز به همین صورت اگر قصد خرید سوغاتی دارید، می‌توانید از فروشگاه‌های صنایع دستی چوبی که در شهرستان ماسال، ماسوله و ییلاقات، وجود دارد، استفاده کنید.

رایج ترین سوغاتی‌هایی که گردشگران از ماسال خریداری می‌کنند، عبارت‌اند از:

  • انواع شال محلی
  • چادر شب‌های مختلف
  • حصیرها با طرح‌های متفاوت
  • گلیم و جاجیم
  • صنایع چوبی در انواع مختلف
  • عروسک‌های سنتی
  • نان زرین
  • محصولات کشاورزی و لبنی

سوغاتی های عروسکی ماسال
البته که اگر از شهر نزدیک به ماسال سفر می‌کنید، می‌توانید از محصولات کشاورزی و لبنی آن ها، استفاده کنید. خوراکی‌های محلی خوشمزه و خوش طعمی را ماسالی ها، به گردشگران ارائه می‌دهند. اگر به صنایع دستی چوبی علاقه زیادی دارید، می‌توانید به مرکز این صنایع دستی در این منطقه یعنی روستای شالما، بروید.

بهترین غذاهای محلی در ماسال چیست؟

همه ما دوست داریم که در مسافرت‌های خود، حتما غذای محلی شهر مقصد را امتحان کنیم. ما برای این جریان لیستی از بهترین و لذیذترین غذاهای محلی ماسال را برای شما تهیه کرده ایم. شما برای تهیه این غذاها می‌توانید از غذاخوری ها، رستوران‌ها و آشپزخانه‌های محلی این شهر و ییلاقات آن، استفاده کنید. البته که اگر در هتل‌های این منطقه اقامت کنید، غذاهای محلی اولویت اول آن‌ها در پخت می‌باشد.

  • باقالا قاتق
  • فسنجان محلی ترش
  • ترش و تره با سبزیجات محلی
  • انار بیج با دانه‌های انار، سبزی، گوشت و ادویه‌های مخصوص
  • کال کباب

غذاهای ماسال
البته که بیشتر این غذاها، غذاهای محلی استان گیلان است و شما در هر شهری از گیلان می‌توانید این غذاها را برای یک بار هم که شده، امتحان کنید. ولی غذای محلی که در ییلاقات توسط بومیان آن منطقه، پخته و آماده شود، قطعا طعم، عطر و بوی ویژه و اختصاصی دیگری برای شما خواهد داشت. همانند اینکه هیچ وقت رستوران غذاهای محلی گیلان در تهران، طعم و بوی غذاهای محلی در ماسال را نخواهد داشت.

بهترین رستوران‌های ماسال کجاست؟

در ماسال همانند هر شهر دیگری، رستوران و کافه‌های زیادی در حال فعالیت هستند هر کدام سعی بر این دارند که بهترین غذای محلی را در کنار دیگر غذاهای رایج ایرانی، به شما ارائه دهند. من همین اول کار، به شما پیشنهاد می‌دهم که سعی کنید از غذاخوری‌ها و آشپزخانه‌ها در ییلاقات که توسط بومیان تاسیس شده است، استفاده کنید. اما با این وجود ما رستوران‌های درجه یک این منطقه را برای شما لیست کرده ایم:

  • رستوران خزر ماسال با بیش از 30 سال سابقه در ارائه بهترین غذاهای محلی
  • رستوران هاراشید با چشم‌اندازی به عنوان بام ماسال و قیمت‌های بیش از حد انتظار و البته با کیفیت بسیار بالا مواد غذایی
  • رستوران گیلان فود که مختص غذاهای محلی است

دشت های ماسال
در صورتی که هنوز نمی دانید که کدام جاذبه های گردشگری ماسال، ارزش دیدن بیشتری دارد، حتما این مقاله را مطالعه کنید.

سخن آخر

اطلاعاتی که در این مقاله برای شما فراهم شده است، به عنوان یک راهنمای سفر به ماسال جامع، قبل از سفر به این منطقه برای شما کاربردی و مفید خواهد بود. ما در این مقاله سعی بر این داشتیم که آب و هوای این منطقه را بررسی کنیم، بهترین مکان‌ها برای اقامت را به ترتیب برای شما شرح دهیم، بهترین غذاهای محلی و رستوران‌های درجه یک آن را برای شما مشخص کنیم و در آخر نکته‌هایی را برای خرید سوغاتی به شما گوشزد کردیم.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید