آخرین وضعیت سفر به عتبات عالیات | آخرین اخبار مرز عراق
ضحا اکبری 1401/05/13 6294 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


عراق یکی از مهم‌ترین کشورهای زیارتی دنیاست که به واسطه‌ی وجود مقبره‌ی امامان شیعه، همه ساله میزبان میلیون‌ها انسان از سراسر جهان است، شهرهای کربلا، نجف، کاظمین و سامرا شهرهای مهم این کشور هستند که در هر کدام بقعه‌ی امامی قرار دارد. عاشقان ائمه در تمام طول سال به عراق سفر می‌کنند ولی این کشور در ایام خاصی همچون تاسوعا، عاشورا و از همه مهم‌تر اربعین، بیشترین تعداد زائر را تجربه می‌کند، زائرانی که گرمای عراق و سختی مسیر را به جان خریده‌اند تا به زیارت معشوق نائل شوند. در این مقاله قصد داریم تا اطلاعاتی در مورد عتبات عالیات، سفر به این مناطق و نکات مهم مربوط به آن‌ها در اختیار شما قرار دهیم تا اگر تصمیم داشتید به عراق سفر کنید با استفاده از این مطالب، سفر شیرین‌تری پیش رویتان باشد، پس تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

آشنایی با کشور عراق

آشنایی با کشور عراق و اطلاعات مهم این کشور

کشور عراق، یکی از کشورهای آسیایی است که در جنوب غربی این قاره واقع شده و پایتخت آن بغداد می‌باشد، مساحت این کشور 437072 کیلومتر مربع و جمعیت آن تا سال 2016، حدود 38 میلیون نفر بوده است. تا زمانی که صدام در راس امور بود، عراق وضعیت بسیار نامطلوبی داشت، اما پس از سقوط او این کشور در حال پیشرفت است. عراق 1 ساعت و نیم با ایران اختلاف زمانی دارد، جهت رانندگی در آن سمت راست و واحد پولش دینار عراقی است ، زبان رسمی این کشور عربی و کردی بوده و آب و هوای آن گرم و خشک می‌باشد، بهترین زمان سفر به عراق، پاییز و زمستان است چرا که در این زمان از گرمای هوا کاسته شده و می‌توان روزهای بهترین را در این کشور سپری کرد.

آشنایی با کشور عراق

ویزای عراق

تا چندی قبل لازم بود که افراد برای سفر به عراق مانند هر کشور دیگری ویزا بگیرند، اما با رایزنی‌های مسئولان دو کشور تصمیم بر این شد که دیگر نیازی نباشد ایرانیان برای سفر به عراق ویزا بگیرند و هر فرد ایرانی بتواند تنها با پاسپورت به این کشور سفر کند. این موضوع هم برای سفرهای زمینی، هم برای سفرهای هوایی و هم برای پیاده روی اربعین صدق می‌کند، به این ترتیب با برداشته شدن ویزا، یکی از موانع اصلی برای سفر به کربلا و دیگر شهرهای زیارتی عراق، رفع شده است.

آشنایی با کشور عراق

اقدامات قبل از سفر به عتبات عالیات

لازم است که فرد قبل از سفر به عراق اقداماتی را انجام دهد از جمله

  • اعتبار پاسپورت حتما باید 6 ماه باشد، بنابراین با توجه به این موضوع برای اخذ یا تمدید پاسپورت اقدام کنید.
  • درست است که این سفر نیازی به گرفتن ویزا ندارد، اما هر زمانی که فرد بخواهد به عراق برود باید از قبل در سامانه‌ی سماح ثبت نام کند، وقتی ثبت نام شما نهایی شد یک کد پیگیری به شما داده می‌شود.
  • پرداخت عوارض خروج از کشور، یکی از اقدامات ضروری قبل از سفر به عراق است.
  • تهیه‌ی بلیط به صورت حضوری یا اینترنتی (البته اگر با کاروان سفر کنید، مسئولان کاروان بلیط را برای شما تهیه می‌کنند)

آشنایی با کشور عراق

انواع سفر به عتبات عالیات

به 2 صورت می‌توان به عراق سفر کرد، اول سفر انفرادی و دوم سفر با کاروان‌های زیارتی. در سفر انفرادی فرد خودش را به مرز عراق یا به فرودگاه نجف رسانده و از آنجا به شهر مورد نظرش می‌رود، اما در سفر با کاروان زیارتی، شخص در یک کاروان زیارتی ثبت نام کرده و طبق برنامه ریزی آن‌ها به عراق سفر می‌کند. پیشنهاد ما برای سفر عراق، سفر با کاروان زیارتی است زیرا در این صورت وظیفه‌ی برنامه ریزی برای اموری چون رفت و برگشت، اقامت، غذا و... بر عهده‌ی مسئولان کاروان بوده و فرد می‌تواند بدون داشتن هیچ دغدغه‌ای از زیارت لذت ببرد.

آشنایی با کشور عراق

روش‌های سفر به عتبات عالیات

برای سفر به عتبات عالیات 2 روش وجود دارد، یکی سفر زمینی و دیگری سفر با هواپیما. برای سفر هوایی می‌توان به فرودگاه بین المللی نجف رفته و از آنجا به شهر مورد نظر بعدی سفر کرد. اما در سفر زمینی، فرد باید با خودروی شخصی، اتوبوس یا سواری به یکی از 4 مرز مشترک ایران و عراق مرز مهران، مرز شلمچه، مرز خسوری و مرز چذابه برود، سپس از آنجا با اتوبوس، ون یا سواری خود را به هر کدام از شهرهای عراق که خواست برساند.

آشنایی با کشور عراق

پیاده روی اربعین

یکی از شورانگیزترین سفرهایی که در جهان معروف است سفر به کربلا آن هم با پای پیاده می‌باشد، در این سفر که همه ساله از چند روز قبل از اربعین آغاز شده و چند روز پس از آن پایان میابد، افراد از سراسر دنیا به عراق رفته و خود را با پای پیاده به کربلا می‌رسانند تا مراسم چهلم امام حسین را در کربلا برگزار نمایند. تعداد زائران کربلا در اربعین به میلیون‌ها نفر می‌رسد، افرادی که با پای پیاده و البته با عشق خود را به دیار معشوق رسانده‌اند و می‌خواهند نامشان در فهرست میلیو‌ن‌ها زائر اربعین ثبت شود. زیارت اربعین هم نیازی به اخذ ویزا ندارد و ایرانی‌ها می‌توانند چه به صورت هوایی، چه با وسایل نقلیه‌ی عمومی و چه با پای پیاده بدون ویزا به کربلا بروند.

آشنایی با کشور عراق

نکات مهم سفر به عتبات عالیات

به چند نکته‌ی مهم در مورد سفر به عراق توجه کنید:

  • کد پیگیری که از سامانه‌ی سماح دریافت کرده‌اید یکی از مدارکی است که حتما باید در هنگام ورود به عراق همراه داشته باشید.
  • اگر اعتبار پاسپورت شما تمام شده حتما مدتی قبل از سفر برای تمدید آن اقدام کنید، به خصوص برای سفر در ایام خاص سال مانند عاشورا و اربعین که تعداد متقاضیان سفر به عراق خیلی زیاد است.
  • در سفرهای انفرادی به خصوص برای سفر اربعین بهتر است مرز مهران را برای ورود به عراق انتخاب کنید، زیرا فاصله‌ی این مرز تا کربلا کمتر است.
  • اگر به صورت انفرادی به عراق رفتید سعی کنید در هاستل‌ها اقامت نکنید، زیرا این مکان‌ها از وضعیت بهداشتی مطلوبی برخوردار نیستند.
  • نام خود را روی وسایلی مانند چمدان، دوربین، گوشی و... بچسبانید تا در صورتی که هر کدام گم شد، راحت‌تر بتوانید آن را پیدا کنید.
  • سعی کنید با خود دینار عراقی یا دلار ببرید، عراقی‌ها چندان از ریال ایرانی خوششان نمی‌آید.
  • رعایت بهداشت خصوصا در پیاده روی اربعین ضروری است، زیرا افراد زیادی به عراق سفر می‌کنند که خیلی از آن‌ها علاقه‌ای به رعایت اصول بهداشتی ندارند!
  • حمل مواد مخدر در عراق حتی به مقدار خیلی کم، جرم بسیار سنگینی است که مجازات سختی دارد.
  • در عراق می‌توانید با سیم کارت خودتان با ایران تماس بگیرید ولی این کار هزینه‌ی رومینگ را به شما تحمیل می‌کند، شما می‌توانید برای صرفه جویی، یک سیم کارت اعتباری در مرز تهیه کنید.

در این مقاله شما را با نکات مربوط به سفر به عتبات عالیات آشنا کرده و موارد مهم را برایتان بازگو کردیم، اگر تمایل داشتید به کربلا، نجف یا دیگر شهرهای زیارتی عراق سفر کنید، می‌توانید وارد قسمت "عراق" در سایت ما شوید.


تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید