مرز عراق کی باز می‌شود؟ آخرین اخبار مرز عراق 1400
زهرا نیرومند 1400/06/16 2650 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



 عراق یکی از محبوب‌ترین کشورهای خارجی برای سفر ایرانیان است. سفر به این کشور اغلب به دلیل زیارت انجام می‌شود. قبل از شیوع کرونا، کاروان‌های متعددی در ماه‌های مختلف سال به سمت عراق رهسپار می‌شدند و در طول سال تعداد بسیاری از زائران را برای زیارت  به شهرهای نجف و کربلا می‌بردند. سفرها به دو صورت زمینی و هوایی انجام می‎شد و در برخی از ماه‌های سال، مانند محرم و صفر، مورد استقبال بیشتری قرار می‌گرفت. پس از شیوع کرونا، عراق نیز مانند دیگر کشورهای دنیا مرزهای زمینی خود را به روی زائران و گردشگران بست و تمامی پروازهایش را نیز لغو کرد. این محدودیت تا ماه‌ها بعد ادامه داشت. تا این‌که کم‌کم سفرهای هوایی با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و شرایط خاص به صورت محدود آغاز شد، اما مرزهای زمینی هم‌چنان بسته ماند. با توجه به نزدیک شدن اربعین 1400، بسیاری از عاشقان اهل بیت و مشتاقان زیارت امام حسین (ع) به دنبال این هستند که بدانند مرز عراق کی باز می‌شود و آیا امکان برگزاری پیاده‌روی پرشور اربعین مانند سال‌های قبل وجود دارد؟ در این مقاله به این سوالات پاسخ داده و آخرین اخبار مرز عراق را در اختیارتان قرار می‌دهیم. با ما همراه باشید.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای دریافت اطلاعات بیشتر وارد صفحه‌ی "نحوه دریافت ویزای عراق " شوید.

بازگشایی مرز عراق

با نزدیک شدن به اربعین 1400، سوالات زیادی در ذهن علاقه‌مندان به ساحت مقدس امام حسین (ع) ایجاد شده است. بسیاری از افراد به دنبال این هستند که بدانند آیا مرزهای عراق برای پیاده‌روی اربعین گشوده می‌شود و آیا امکان سفر به این کشور در این ایام وجود دارد؟

مدتی قبل مسئولان ایرانی سفر به عراق را منوط به انجام واکسیناسیون گسترده ایرانیان عنوان کرده و سفر را در صورتی قابل انجام دانستند که فرد هر دو دوز واکسن خود را دریافت کرده باشد. با توجه به مسائل پیش‌آمده و عدم انجام واکسیناسیون در مدت زمان تعیین شده، این‌طور به نظر می‌رسد که امکان سفر به صورت گسترده از طریق مرزهای زمینی وجود ندارد و امسال نیز مانند سال گذشته مراسم پیاده‌روی اربعین لغو می‌گردد.

البته این محدودیت تنها مربوط به مسئولان ایرانی نمی‌باشد. مقامات عراقی نیز محدودیت‌هایی را برای زائران کشورهای مختلف در نظر گرفته و شرایطی را عنوان نمودند. در این راستا، دفتر نخست‌وزیری عراق با ارسال بخش‌نامه‌ای وزارت کشور عراق را مسئول گروه‌های گردشگری معرفی کرده و ورود و خروج زائران را تنها از طریق شرکت‌های گردشگری مجاز مورد تایید خواند. این بخش‌نامه از دهه اول محرم در عراق اجرا شده و امکان سفر بدون ویزای معتبر از طریق شرکت‌های هواپیمایی و مرزهای زمینی، وجود ندارد.

در طول این مدت مقامات ایرانی رایزنی‌های بسیاری را با سازمان گردشگری و وزارت فرهنگ انجام داده و خواستار دریافت مجوز ورود برای زائران ایرانی شدند و مذاکراتی را نیز در مورد مراسم اربعین انجام دادند. با وجود تلاش‎های بسیاری که این راستا انجام شد و با در نظر گرفتن این موضوع که میزان واکسیناسیون در ایران و کشور عراق با میانگین جهانی فاصله زیادی دارد، پیاده‎روی اربعین امسال نیز مانند سال گذشته لغو شده و سفر زمینی به این کشور تا بهبود شرایط، به تعویق افتاد.

عراق

آخرین اخبار مرز عراق 1400

در آخرین خبرهای رسیده، دولت عراق اعلام کرد که هر کشور می‌تواند تعداد محدودی زائر در اربعین 1400 اعزام نماید و عراق در شرایط کنونی کرونا، امکان پذیرایی از تمامی زائران را ندارد.  محمدعلی الحکیم، مدیر خبرگزاری النخیل عراق، در آخرین گفتگوی خود این تعداد را 5000 نفر عنوان کرد و اعلام داشت زائرانی می‎توانند به عراق سفر کنند که هر دو دوز واکسن خود را دریافت کرده و کارت واکسیناسیون کرونا را نیز به همراه داشته باشند. این قانون در مورد خدمه موکب‌ها نیز اجرا می‌شود و هیچ فردی بدون کارت واکسن امکان ورود به کربلا را ندارد.

صحبت‌الله رحمانی، معاون عتبات عالیات سازمان حج و زیارت، در آخرین گفتگوی خود در زمینه اعزام زائران ایرانی در اربعین اعلام داشت، عراق تاکنون در مورد تعداد زائران صحبتی نداشته و هیچ دستورالعملی را نیز به صورت رسمی اعلام نکرده است. رحمانی در ادامه عنوان کرد، در صورت مشخص شدن تعداد، ستاد اربعین آمادگی این را دارد که امکان ثبت‌نام زائران در اربعین را مهیا کرده و آن‌ها را با حفظ کامل پروتکل‌های بهداشتی راهی عراق کند. او گفت امکان صدور ویزا برای 500 هزار نفر در طی دو روز انجام می‌شود و هیچ مشکلی در این زمینه وجود نخواهد داشت.  بر طبق توافقات انجام شده، صدور ویزا بین دو کشور رایگان خواهد بود.

عراق

سفر زائران ایرانی در اربعین 1400

تاکنون، که کمتر از یک ماه به اربعین مانده است، هنوز خبر دقیقی از اعزام زائران و شرایط آن‌ها در دست نیست. مسئولان کشور هم‌چنان در حال مذاکره با مقامات عراقی هستند تا وضعیت نهایی اربعین 1400 را مشخص کرده و علاقه‌مندان را از بلاتکلیفی در آورند. امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان، در سفر اخیر خود دیداری با الکاظمی، نخست‌وزیر کشور عراق داشته و صحبت‌هایی را نیز در این زمینه انجام داده است. او در رابطه با اعزام زائران در اربعین امسال گفت، در اربعین 1400 امکان اعزام میلیونی مانند سال‌های قبل وجود ندارد، اما تصمیماتی اتخاذ شده تا شرایط برای اعزام محدود مهیا شود تا ایران نیز بتواند در مراسم اربعین مشارکت داشته باشد. حجت‌الاسلام احمدی، رئیس کمیته فرهنگی ستاد اربعین نیز خبر از اعزام زائران ایرانی در اربعین 1400 را داده و گفت سفر ایرانیان با رعایت کامل نکات بهداشتی و با ضوابط خاص انجام می‌شود.  با این وجود، دولت عراق هنوز پاسخ درست و مشخصی در این باره نداده و تعداد زائران و شرایط اعزام را به طور دقیق مشخص نکرده است. حسین قاسمی، مدیرکل امور مرزی وزارت کشور نیز در آخرین صحبت‌های خود عنوان کرد که مرزهای بین دو کشور همچنان بسته است و هیچ نوع تردد زائر از مرز زمینی نداریم. وی باز شدن مرزها را منوط به تصمیم نهایی عراق و اعلام رسمی آن از سوی مسئولان وزارت خارجه و ستاد اربعین عنوان نمود. در واقع می‌توان گفت تمامی ارگان‌ها و مسئولین ایرانی منتظر تصمیم کشور عراق و اعلام تصمیم نهایی آن‌ها در اعزام زائران ایرانی در ایام اربعین هستند. 

با توجه به این موارد، زائران ایرانی در حال حاضر تنها به صورت هوایی امکان سفر به کشور عراق را دارند و به نظر می‌رسد در اربعین 1400 نیز سفر تنها به صورت هوایی ممکن باشد. این به این معنی است که امکان سفر زمینی از طریق مرزها و پیاده‌روی در اربعین امسال وجود نخواهد داشت. چرا که باز شدن مرزهای زمینی باعث افزایش تعداد زائران خواهد شد که در این صورت اعمال درست محدودیت‌ها ممکن نخواهد بود. 

دراین مقاله در مورد بازگشایی مرز عراق صحبت کردیم و آخرین اخبار در مورد سفر اربعین 1400 را در اختیارتان قرار دادیم. همان‌طور که مطالعه کردید، تا امروز هیچ خبری از باز شدن مرزهای زمینی بین دو کشور نیست و سفر به عراق تنها از طریق هوایی و به صورت محدود صورت می‌گیرد. البته این مورد هنوز قطعی نیست و بستگی به تصمیم مسئولان عراقی دارد. با این وجود، مسئولان کشورمان معتقدند حتی اگر مسئولان عراقی با پذیرش زائران ایرانی در اربعین 1400 موافقت کنند، تزریق واکسن یکی از مهم‌ترین شروط اعزام زائران بوده  و انجام آن الزامی می‌باشد.




تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید