احتمالا شما هم وقتی در مورد اقامت دبی چیزی شنیده‌اید یا مطلبی خوانده‌اید، به دلیل تعداد و انواع مختلف اقامت دبی و امارات دچار سردرگمی شده‌اید. در این مطلب ما به معرفی انواع مختلف اقامت، شرایط هر کدام، مدارک مورد نیاز و... پرداخته‌ایم. شما با خواندن این صفحه می‌توانید با روش‌های مختلف اقامت امارات، نظیرخرید، ثبت شرکت در دبی ، ویزای طلایی 5 ساله و 10 ساله دبی، اقامت تحصیلی، کاری و ازدواج آشنا شوید. در نظر داشته باشید اقامت دائمی امارات یا همان تابعیت امارات، شرایط بسیار خاصی دارد و با خرید ملک یا ثبت شرکت، امکان گرفتن تابعیت امارات وجود ندارد.

پیشنهاد می‌کنیم برای دریافت اطلاعات کامل در مورد ویزای امارات از جمله قیمت، هزینه تمدید، مدارک، شرایط جدید و بیمه و ...  وارد صفحه "ویزای امارات" شوید.

انواع اقامت دبی در یک نگاه

انواع اقامت دبی

اقامت امارات از طریق خرید ملک

یکی از روش‌های ساده و بی دردسر اخذ اقامت امارات، سرمایه‌گذاری بر روی یک ملک در یکی از مناطق کشور امارات است. متقاضی دریافت اقامت امارات می‌تواند از طریق سرمایه‌گذاری در ملک غیرتجاری یا خرید یک ملک غیرتجاری به ارزش حداقل 1 میلیون درهم، اقامت 3 تا 5 ساله دبی یا همان امارات را کسب نماید. در نظر داشته باشید اگر بخواهید به صورت شریکی ملکی را خریداری نمایید، قدرالسهم هرکس باید حداقل 1 میلیون درهم باشد، همچنین گرفتن این ویزای امارات از طریق خرید ملک، فقط برای املاکی قابل اخذ می‌باشد، که ساخته شده باشند و برای ملک‌های پیش فروش و... امکان اخذ اقامت 3 ساله امارات فراهم نیست.

مدت اعتبار:

مدت اعتبار اقامت سرمایه‌گذاری ملکی امارات بین 3 یا 5 سال متغیر است. متقاضی با خرید ملکی زیر 5 میلیون درهم می‌تواند اقامت 3 ساله بگیرید و با سرمایه‌گذاری بالای 5 میلیون درهم، می‌تواند ویزای 5 ساله بگیرد.

تمدید اقامت:

تمدید این نوع اقامت به گفته دولت امارات تا هر زمان که ملک به نام شخص باشد امکان پذیر است. موعد تمدید بستگی به اعتبار ویزا دارد و مدت قابل تمدید نیز به همین صورت است. اگر ویزای 5 ساله داشته باشید، می‌توانید تا 5 سال دیگر نیز تمدید کنید و اگر ویزای 3 ساله، مدت قابل تمدید 3 سال خواهد بود.

مدارک مورد نیاز:

  • پاسپورت
  • کپی شناسنامه تمامی صفحات
  • کپی کارت ملی پشت و رو
  • اسکن عکس پرسنلی

هزینه:

هزینه اخذ اقامت ازطریق سرمایه‌گذاری امارات بخش‌های مختلفی دارد که باید به آن توجه کنید.

1-هزینه خرید ملک: همانطور که دربالاتر اشاره شد، حداقل 1 میلیون درهم باید برای خرید یا سرمایه‌گذاری در ملک کنار بگذارید.

2-هزینه کارگزار: با توجه به این که پروسه اخذ اقامت نیاز به تجربه و مراجعه حضوری دارد، اغلب افراد از طریق شرکت‌های مهاجرتی برای گرفتن اقامت اقدام می‌کنند که به مبلغ هزینه مشاوره و انجام مراحل باید به کارگزار پرداخت شود. این هزینه با توجه به شرایط متفاوت است و پیشنهاد می‌دهیم برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هزینه اخذ اقامت با کارشناسان ویزا کایت تماس بگیرید.

3-هزینه سفر به امارات: برای اخذ اقامت سرمایه‌گذاری امارات متقاضی می‌بایست یکبار به امارات سفر کنید تا مراحلی که لازم است به صورت حضوری طی شود را انجام دهد. درنظر داشته باشید هزینه یک سفر کوتاه مدت را به لیست هزینه‌های اخذ اقامت باید اضافه کنید.

مزایا

  • امکان تمدید اقامت به صورت 3 یا 5 ساله به صورت نامحدود
  • امکان گرفتن اقامت برای دیگر اعضای خانواده با هزینه بسیار کمتر
  • زندگی با کیفیت بالا در یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا
  • سرمایه‌گذاری در بازاری با پایداری بالا

معایب

  • هزینه نسبتا بالا برای خرید ملک
  • عدم به ارث رسیدن ملک در حالت عادی
  • دور بودن سرمایه‌گذاری از نقد شوندگی
  • عدم امکان تبدیل اقامت موقت به دائم و گرفتن پاسپورت امارات
  • عدم مالکیت زمین در اکثر مواقع
  • هزینه زندگی بالا نسبت به ایران


اقامت امارات از طریق ثبت شرکت

روش دیگری که می‌توان اقامت دبی را اخذ کرد، از طریق ثبت شرکت جدید در امارات و یا سرمایه‌گذاری در یک شرکت از پیش ثبت شده است. قبلا افراد خارجی فقط می‌توانستند 49 درصد شرکت را سهیم باشند و مابقی باید سهم یک فرد اماراتی که اصطلاحا کفیل نامیده می‌شود، در نظر گرفته می‌شد ولی طبق قانون جدید امکان اخذ 100 درصد از سهام شرکت برای افراد خارجی وجود دارد و دیگر نیازی به کفیل و هزینه اضافی سالانه بابت تمدید قرارداد با کفیل اماراتی نیست. دولت امارات امکان ثبت انواع شرکت‌ها را برای افراد خارجی فراهم کرده و چه هدفتان فقط کسب اقامت باشد و چه واقعا بخواهید کسب و کاری را در دبی راه بیاندازید، کار سختی پیش رو ندارید. در این روش شما می‌توانید ظی یک پروسه کمتر از یک ماه یک شرکت در دبی یا مناطق دیگر امارات به ثبت برسانید و با وجود مزایای همچون مالیات صفر و حمایت انواع شرکت‌های سرمایه‌گذاری و یا دولت امارات، به کسب و کار بپردازید و مادامی که شرکت ثبت شده به اسمتان فعال باشد، می‌توانید اقامت 3 ساله خود را تمدید نمایید.

کارت اقامت دبیبرای مشاهده تصویر در ابعاد اصلی کلیک کنید.

در حال حاضر امارات حدود 100 نوع لایسنس (مجوز) مختلف برای کسب و کار صادر می‌کند.

ثبت شرکت در دبی که طرفدار بسیار بیشتری در بین ایرانیان دارد می‌تواند در 2 منطقه Mainland و Freezone انجام شود که هرکدام شرایط و قوانین خاص خود را دارند.

به طور کلی 3 دسته شرکت در امارات قابل ثبت هستند:

  1. Professional
  2. Commercial
  3. Industerial

برای اطلاعات بیشتر در مورد ثبت شرکت در دبی یشنهاد می‌دهیم صفحه "اقامت دبی از طریق ثبت شرکت" را مطالعه نمایید و از اطلاعات کامل، تخصصی و یکتایی که توسط کارشناسان ویزا و اقامت کایت تهیه شده بهره‌مند شوید.

مدت اعتبار:

اعتبار این نوع اقامت 3 سال است و طبق گفته دولت امارات تا زمانی که شرکت پابرجاست، قابل تمدید است.

تمدید اقامت:

تمدید اقامت امارات از طریق ثبت شرکت در موعد 3 ساله قابل انجام است و تمدید به صورت 3 ساله انجام می‌گردد. تمدید یک ساله یا بیشتر از 3 سال قابل انجام نیست و همچنین اعضای خانواده دارنده ویزای اصلی نیز می‌توانند 3 سال به 3 سال ویزا و اقامتشان را تمدید نمایند.

مدارک مورد نیاز:

  • اسپورت
  • کپی شناسنامه تمام صفحات
  • کپی کارت ملی پشت و رو
  • اسکن عکس پرسنلی

هزینه:

ثبت شرکت در دبی هزینه‌های جانبی مختلفی دارد ولی به صورت کلی شما برای گرفتن اقامت امارات از طریق ثبت شرکت 3 هزینه ی، ثبت شرکت، هزینه‌ی سفر به امارات (یکبار یا دوبار) و هزینه کارگزار را پرداخت خواهید کرد.

برای اطلاع دقیق از ریزهزینه‌های ثبت شرکت و گرفتن اقامت دبی به صفحه مخصوص "اقامت از طریق ثبت شرکت" مراجعه نمایید.

مزایا:

  • امکان گرفتن اقامت برای اعضای خانواده
  • هزینه بسیار پایین برای دارنده ویزا و اعضای خانواده
  • امکان ثبت شرکت بصورت شریکی ( برای 2 نفر و نصف شدن هزینه گرفتن اقامت)
  • مالکیت 100% کسب وکار و عدم نیاز به کفیل اماراتی
  • عدم نیاز به پرداخت مالیات
  • بهره‌مندی از زیرساخت‌های دولتی برای فعالیت
  • ثبات اقتصادی و سیاسی
  • امکان تمدید به صورت همیشگی
  • عدم نیاز به گرفتن دفتر به صورت فیزیکی و کم شدن هزینه‌ها
  • چندبار ورود بودن (Multiple Entry) ویزا و اقامت

سریع بودن روند اخذ اقامت (در کمتر از یک ماه)

برای مشاهده عکس در ابعاد اصلی کلیک کنید.

معایب:

  • عدم امکان تبدیل اقامت موقت 3 ساله امارات به اقامت دائم

اقامت بلند مدت 5 ساله یا 10 ساله (ویزای طلایی امارات)

طبق آخرین تغییرات قوانین اقامت امارات، اخذ اقامت 5 ساله یا 10 ساله امارات از روش‌های گوناگون، نظیر سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها، داشتن استعداد‌های خاص و یا برای دانشمندان، فعالان حوزه پزشکی و علوم و تحقیقات قابل صدور است.

1- اقامت بلند مدت از طریق سرمایه‌گذاری

علاوه بر ثبت شرکت که قبل‌تر به توضیح آن پراختیم، امکان گرفتن ویزا با سرمایه‌گذاری کلان بر روی شرکت‌ها و یا تاسیس شرکت وجود دارد.

الف) اقامت 10 ساله: ویزای اقامت 10 ساله امارات یا دبی برای کسانی که حداقل 10 میلیون درهم در یکی از زمینه‌ها درامارات سرمایه‌گذاری کنند، صادر خواهد شد.

نکته جالب توجه این است که متقاضیان دریافت ویزای 10 ساله امارات، می‌توانند در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنند و اگر جمع سرمایه‌گذاری‌ها به حداقل 10 میلیون درهم برسد، می‌توانند اقامت 10 ساله مولتی خود را از امارات دریافت کند.

ب) اقامت 5 ساله: این اقامت برای کسانی است که حداقل 5 میلیون درهم هزینه کرده باشند. در نظر داشته باشید ارزش واقعی که در سند نوشته شده ملاک اصلی است و ارزش واقعی ملک در بازار، اهمیتی ندارد.

همچنین کارآفرینان با داشتن یک پروژه که حداقل سرمایه آن 500.000 درهم باشد نیزمی‌توانند ویزای 5 ساله امارات را اخذ نمایند.

همچنین اقامت 5 ساله یا 10 ساله امارات به کسانی که توسط GDRFA General Directorate of Residency and Foreign Affairs-dubai به عنوان استعداد خاص شناخته شوند، نیزاعطا می‌گردد.

2- اقامت بازنشستگی دبی

این ویزای اقامتی مخصوص کسانی است که حداقل 55 سال سن دارند و حداقل 2 میلیون درهم در املاک دبی سرمایه‌گذاری کرده باشند. مدت اعتبار ویزای بازنشستگی دبی 5 سال است که به صورت مولتی صادر خواهد شد و به صورت نامحدود قابل تمدید است.

این ویزا همچنین برای افراد 55 سال به بالا که پس انداز 1 میلیون درهمی و یا درآمد ماهانه حداقل 20.000 درهمی داشته باشند نیز قابل اخذ است.

اقامت امارات از طریق کار

گرفتن اقامت امارات برای ایرانیان ازطریق کار کردن دراین کشور نیز قابل دریافت است. برای گرفتن اقامت کاری امارات ابتدا یک شرکت یا فرد باید به عنوان کفیل شما به دولت امارات در خواست ویزای دوماهه دهد. کفیل با گذاشتن ضمانت حامی شما در امارات خواهد بود و در صورتی که شما به طور غیرقانونی در امارات بمانید، دولت از ضمانت داده شده برای دریافت جریمه استفاده خواهد کرد.

در این روش متقاضی پس از مصاحبه با کفیل و دریافت جاب آفر، از کفیل می‌خواهد برای ویزا اقدام نماید. پس از مراجعه کفیل و تحویل مدارک متقاضی و انجام پروسه‌های قانونی، ویزای دو ماهه کار امارات برای متقاضی صادر می‌گردد. پس از صدور ویزای 2 ماهه و ورود متقاضی به خاک امارات، متقاضی می‌تواند با کفیل قرارداد ببندد و در این فرصت دو ماهه برای گرفتن اقامت کاری اصلی امارات اقدام نمایند.

اجازه کاری توسط سازمانی به نام MoHRE ا Ministry of Human Resource and Emiratisation صادر می‌گردد و در صورتی که کارفرما و متقاضی در کار با مشکل مواجه شوند، این سازمان مرجع حل اختلاف و دیگر مسائل قانونی خواهد بود. برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌هیم به این لینک مراجعه نمایید.

در فرصت 2 ماهه، متقاضی کار درامارات، به همراه شرکت اسپانسر باید مراحل قانونی اعم از تست‌های پرشکی، اخذ کارت اقامت امارات (emirate ID)، کارت کاری (LABOUR CARD) و مهر شدن اجازه کار در پاسپورت متقاضی را انجام دهد. پس ازانجام این مراحل شخص می‌تواند برای دیگر اعضای خانواده خود، در خواست ویزای خانواده دهد که می‌توانید شرایط کامل آن را در سایت اداره مهاجرت امارات در این لینک مطالعه کنید.

اقامت امارات از طریق ازدواج

در صورت ازدواج یک فرد اماراتی با فرد خارجی، اقامت امارات به آن فرد خارجی اعطا خواهد شد. اگر مرد اماراتی، زن خارجی را به همسری برگزیند، زن خارجی می‌تواند پس از دریافت اقامت 3 ساله و دوام ازدواج تا آن زمان درخواست اقامت دائم و یا همان تابعیت امارات نماید ولی اگر مرد خارجی با زن اماراتی ازدواج نماید، تابعیت به مرد داده نخواهد شد و او می‌تواند اقامت موقت 3 ساله خود را در صورت دوام ازدواج به صورت 3 ساله تمدید نماید.

 در نظر داشته باشید زن خارجی فقط زمانی می‌تواند تابعیت دائم امارات اخذ نماید که از تابعیت قبلی خود خارج شده باشد و دولت امارات دو تابعیتی را قبول ندارند. 

اگر ازدواج در خارج خاک امارات ثبت شود، مدارک هویتی و ازدواج باید از طریق سفارت امارات در کشور مربوطه تایید شوند.

طبق قانون اگر زن حامی شوهر در امارات برای گرفتن اقامت شود، باید استخدام شده به عنوان معلم، دکتر، مهندس، پرستار و یا یکی از شغل‌های حوزه درمان باشد و حقوق ماهانه اش کمتر از 10.000 درهم و یا 8000 درهم با محل اقامت نباشد.

اگر شوهر اماراتی حامی زن خارجی شود، حداقل حقوق ماهانه او می‌بایست کمتر از 4000 درهم یا 3000 درهم همراه با محل اقامت نباشد.

مدارک مورد نیاز:

  • فرم پرشده به صورت آنلاین یا پرشده درمراکز ثبتی رسمی امارات
  • پاسپورت تمامی افراد خانواده 
  • مدارک ازدواج تایید شده توسط دولت امارات
  • عکس پاسپورتی همسرو فرزندان
  • کپی قرارداد کفیل یا مدرک استخدامی
  • گواهی حقوق
  • آخرین قبض پرداخت شده (برق، آب یا...)
  • جواب تست‌های پزشکی

مدت اعتبار:

اعتباراقامت امارات از طریق ازدواج معمولا دو سال است که تا زمان دوام ازدواج قابل تمدید است به شرطی که ویزا یا اقامت فرد حامی اعضای خانواده دیگر خانواده باطل نشده باشد.

تمدید:

تمدید ویزای اقامت از طریق ازدواج دبی، بصورت دو ساله امکان پذیر است.

اقامت از طریق تولد:

اقامت از طریق تولد فقط به شرطی صادرمی‌شود که پدر فرزند اماراتی باشد وبرای کودکانی که در امارات از پدر و مادر خارجی متولد می‌شوند، اقامت موقت صادرخواهد شد و به اقامت دائم یا تابعیت امارات تبدیل نخواهد گردید.

 تنها در صورتی اقامت دائم به نوزاد داده می‌شود که پدر و مادرش مشخص نباشند. 

اقامت از طریق تحصیل:

کشور امارات برای دانش آموزان بالای 18 سال و دانشجویان خارجی که قصد تحصیل در امارات را داشته باشند، اقامت تحصیلی 1 تا 5 ساله صادر می‌کند. گرفتن اقامت تحصیلی سخت نیست و مشروط به این است که یک دانشگاه یا کالج درامارات (حتما بین‌المللی باشد) در امارات، نامه پذیرش برای فرد متقاضی صادر‌کند.

در حال حاضر ویزای تحصیلی عادی امارات با اعتباریکسال صادرمی‌گردد ولی ویزای طلایی تحصیلی امارات با اعتبار 5 سال صادر می‌گردد. امکان تحصیل فقط در دانشگاه‌های بین المللی امارات نظیر دانشگاه سوربن یا دانشگاه هوش مصنوعی محمد بن زاید وجود دارد و تحصیل در دانشگاه‌های اماراتی عادی مخصوص اماراتی‌ها می‌باشد. برای تحصیل، متقاضی می‌بایست از طریق کانال‌های مختلف موجود از دانشگاه مورد نظر پذیرش اخذ کند و با ثبت نام از طریق این لینک یا مراجعه حضوری به دفتر GDRFA در دبی یا امیرنشین‌های (Emirate) دیگر، برای گرفتن ویزا و اقامت اقدام نماید. توجه داشته باشید اخذ پذیرش به معنی صدور قطعی ویزا نیست و شرایطی دیگر نظیر تست پزشکی، چک امنیتی (security check) و تاییدیه GDRFA برای صدور ویزا الزامی است.

ویزای طلایی تحصیلی امارات:

این اقامت 5 ساله که به اسم ویزای طلایی یا Golden Visa شناخته می‌شود، شرایط برای اقامت 5 ساله دانشجو فراهم می‌نماید و همچنین دانشجو می‌تواند برای اعضای خانواده‌اش نیز درخواست اقامت کند.

شرایط اختصاصی اقامت تحصیلی 5 ساله:

  • دانش آموز باید 95 درصد نمره کامل را درمقطع متوسطه کسب کرده باشد.
  • دانش آموز باید دارای GPA (Grade Point Average) بالای 3.75 باشد.
    (به صورت حدودی معدل بالای 15 در سیستم نمره دهی ایران)

ویزای تحصیلی از طریق اقامت والدین:

به صورت کلی تمام فرزندان افراد دارای اقامت امارات می‌توانند در این کشور تحصیل کنند. برای پسران بالای 18 سال فقط درصورتی که تاییدیه ادامه تحصیل از کالج یا دانشگاه موجود باشد، امکان تحصیل وجود دارد و اگر فرزند پسر تحصیلاتش را درکشور دیگری انجام داده باشد و بالای 18 سال باشد، باید به صورت جداگانه برای پذیرش تحصیلی و ویزا اقدام نماید.

تحصیل دختران محدودیت سنی ندارد و می‌توانند تا زمانی که والدینشان اقامت معتبر دارند، در این کشور به تحصیل بپردازند.

مدت اعتبار:

اعتبار ویزای عادی تحصیلی 1 سال و گلدن ویزا تحصیلی تا 5 سال است که در صورت ادامه تحصیل به صورت متوالی و داشتن تاییدیه دانشگاه به همان انداه قابل تمدید است.

سوالات متداول

پرتکرارترین سوالات مسافران کایت در مورد ویزا را در اینجا بخوانید.

بله. شرایط اخذ اقامت متفاوت است ولی از نظر حقوق شهروندی و اختصاص یافته به فرد متقاضی، تفاوت خاصی وجود ندارد.
گرفتن اقامت دبی یا همان امارات، به صورت معمول حدود 20 روز زمان می‌برد و زمانی که نیاز است شما در این کشور حضور داشته باشید برای طی مراحل حضوری، کمتر از یک هفته است.
مدارک لازم بر اساس نوع اقامت درخواستی متفاوت است ولی به صورت معمول، مدارک هویتی نظیر کارت ملی و شناسنامه، پاسپورت، اسکن عکس پرسنلی، ویزای 14 روزه و فرم‌های مخصوص اخذ اقامت هستند.
هزینه گرفتن اقامت دبی از طریق ثبت شرکت، بستگی به فاکتورهای مختلفی نظیر نوع شرکت، تعداد افراد سهام‌دار و محل ثبت شرکت دارد. جهت اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با کارشناسان ما در کایت تماس حاصل کنید.
امارات در سال 1401 هنوز شرایط جدیدی برای اقامت این کشور ارائه نکرده است و با همان شرایط قبلی امکان اخذ اقامت وجود دارد. روش‌های اخذ اقامت امارات متفاوت هستند، مثل اقامت از طریق ثبت شرکت، از طریق ازدواج، از طریق ویزای طلایی و ... که هرکدام شرایط خاص خود را دارند که در همین صفحه به توضیح اکثر آن‌ها پرداخته‌ایم.
انواع اقامت برای امارات وجود دارد که بین یک تا ده سال اعتبار دارند. مثلا اقامت امارات از طریق ثبت کردن برند و شرکت، سه ساله است که قابل تمدید نیز می‌باشد.
بله، در حال حاضر مشکلی برای اخذ اقامت سه ساله دبی از طریق ثبت شرکت یا خرید ملک وجود ندارد.
دولت امارات به صورت عادی برنامه‌ای برای ارائه اقامت دائم ندارد. فقط در شرایط خاص نظیر ازدواج مرد اماراتی با زن خارجی یا زندگی کردن در این کشور به مدت 40 سال، تابعیت این کشور را ارائه خواهد کرد.

نظرات، تجربیات و سوالات

  • 1401/05/04

    سلام میتونم بدون ثبت شرکت خرید ملک اقامت 3ساله بگیرم برای کارتا جای پیدا کنم برای کار

  • 1401/10/16

    سلام علیکم ببخشید درزمان جنگ عراق وایران من در دبی متولدشدم الان داخل شناسنامه صادر از امارات متحده عربی قیدشده میشه اقامت دائم بگیرم

  • 1401/10/24

    سلام آیا امکان کار در امارات از طریق خید ملک وجود داره؟

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید