ائل‌گلی کجاست ؟ راهنمای بازدید + نکات دانستنی ایل‌گلی تبریز
زهرا نیرومند 1400/01/12 1512 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



تبریز، یکی از اصلی‌ترین قطب‌های گردشگری ایران است که به دلیل کوهستانی بودن، آب‌وهوایی بسیار مطبوع داشته و در دو فصل بهار و تابستان مورد توجه تعداد زیادی از گردشگران و هم‌وطنان عزیزمان قرار می‌گیرد. این شهر زیبا جاذبه‌های تاریخی و تفریحی متنوعی را در خود جای داده است که از میان آن‌ها می‌توان به ائل‌گلی اشاره کرد. ائل‌گلی، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های شهر تبریز است که به عنوان نماد  اصلی این شهر نیز شناخته می‌شود. مجموعه ائل‌گلی ارزش تاریخی دارد و نام آن در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.  در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی در مورد ایل‌گلی تبریز در اختیارتان قرار دهیم و بخش‌های مختلف آن را معرفی نماییم. با ما همراه باشید.

پارک ایل‌گلی تبریز

ائل‌گلی، یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری تبریز است که در 7 کیلومتری مرکز این شهر قرار دارد. این پارک یکی از مهم‌ترین تفریح‌گاه‌های مردم تبریز در فصل بهار و تابستان محسوب می‎شود و طراوت و زیبایی آن گردشگران این شهر را نیز به سمت خود جذب می‌کند. بسیاری از مسافرانی که به تبریز سفر می‌کنند، مجموعه تفریحی ائل‌گلی را برای اقامت انتخاب کرده و در سکوهایی که برای اتراق آنان در نظر گرفته شده است، چادر می‌زنند. ایل‌گلی تمامی امکانات موردنیاز مسافران را فراهم کرده و بهترین خدمات را به آنان ارائه‌ می‌دهد.

پارک ایل‌گلی تبریز علاوه بر امکانات رفاهی، دارای بخش‌های تفریحی متعددی چون استخر، فضای سبز، شهربازی، پیست اسکیت، زمین مینی‌گلف و ... نیز می‌باشد که برای سفر یک‌روزه خانواده‌ها بسیار مناسب و سرگرم‌کننده است. از این رو، هر زمانی که به ایل‌گلی بروید آن را مملو از جمعیت خواهید دید.

ائل گلی

تاریخچه ایل‌گلی تبریز

مجموعه تفریحی ایل‌گلی با نام‌های دیگری چون ائل‌گلی و شاه‌گلی نیز شناخته می‌شود. " گُلی" در لغت به معنای استخر است و شاه‌گلی در واقع به معنی شاه استخر می‌باشد. شاه‌گلی، در زمان آق قویونلوها یک استخر بزرگ با عمق 12 متر بوده است که کشاورزان از آن به عنوان یک منبع آب برای آبیاری باغ‌های خود استفاده می‎کردند. صفویان پس از روی کار آمدن، این استخر را خالی کرده و اطراف آن یک دیوار سنگی کشیدند. قاجاریان به دلیل خوش‌آب‌وهوا بودن منطقه، مسیرهای اطراف استخر را پر از درختان بید و تبریزی کرده و آن را تبدیل به یک تفرج‌گاه نمودند. این ماجرا تا زمان پهلوی ادامه داشت. در زمان پهلوی شاه‌گلی برای استفاده عموم مردم به شهرداری واگذار شد.  شهرداری نیز به مرور امکانات رفاهی و بخش‌های تفریحی مختلفی را به این مجموعه اضافه نمود و آن را به یک تفرج‌گاه عمومی تبدیل کرد.

پس از انقلاب نام شاه‌گلی به ایل‌گُلی یا ائل‌گُلی تغییر یافت. "ایل" در لغت به معنای مردم است که قرار گرفتن آن در کنار واژه "گُل" معنای استخر متعلق مردم را می‌دهد. البته لازم به ذکر است که کلمه شاه، برخلاف آن‌چه که اغلب مردم تصور می‌کنند، هیچ ارتباطی با واژه شاهنشاهی ندارد. شاه در این‌جا به معنای بزرگ بوده و به علت عظیم بودن استخر بر روی آن گذاشته شده است. 

ائل گلی

استخر پارک ایل‌گلی تبریز

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های پارک ائل‌گلی، استخر آن است که در زمان پهلوی و پس از واگذاری باغ به شهرداری ساخته شد. این استخر به شکل مربع  با ابعاد 200 در 200 متر طراحی شده و عمق آن نیز در بخش‌های مختلف از 3 تا 9 متر متفاوت است. آب استخر ایل‌گلی از رودخانه‌های لیقوان تامین می‌شود و به شکل یک جویبار از سمت جنوب شرقی وارد آن می‌گردد.

اگر در بهار و تابستان به پارک ایل‌گلی تبریز بروید، می‌توانید در آب استخر قایق‌سواری کنید و از تماشای مناظر زیبای اطراف لذت ببرید. به دلیل یخ‌زدگی آب استخر در زمستان امکان قایق‌سواری در این فصل وجود ندارد.

ائل گلی

کاخ ائل‌گلی

در میان استخر ائل‌گلی، یک بنای هشت‌ضلعی زیبا دیده می‌شود که کاخ ائل‌گلی نام دارد. این کاخ در ابتدا یک بنای خشتی با گنبدی کوچک بر روی آن بوده است که در زمان آق قویونلوها برای استفاده پادشاهان ساخته شده بود. بنای کاخ در دوره قاجار توسط قهرمان میرزا، هشتمین پسر عباس میرزا، در دو طبقه توسعه داده شد و به عنوان تفریح‌گاه درباریان مورد استفاده قرار گرفت. در سال 1346 ساختمان به طور کامل تخریب و بنای جدیدی به جای آن ساخته شد. 

عمارت ایل‌گلی، که مانند یک جزیره کوچک در میان استخر خودنمایی می‌کند، امروزه به عنوان یک رستوران مورد استفاده قرار می‌گیرد. مهمانان رستوران می‌توانند از مسیری که در وسط استخر در نظر گرفته شده عبور کرده و به داخل آن بروند.

ائل گلی

باغ ایل‌گلی

استخر و عمارت ایل‌گلی در میان یک باغ بزرگ و دیدنی قرار دارند. باغی که با گل‌های رنگارنگ، تپه‌های سرسبز، آبشارهای مصنوعی،  پیاده‌روهای سنگ‌فرش و نورپردازی‌های زیبا، تزئین شده و فضایی جذاب و دیدنی ایجاد کرده است.

ائل گلی

ساعت آفتابی ایل‌گلی

ساعت آفتابی ایل‌گلی، بزرگ‌ترین ساعت آفتابی منطقه شمال غرب ایران است که ساعت رسمی ایران را نمایش می‎دهد. جالب است بدانید که ساعت‌های آفتابی اغلب به گونه‌ای طراحی می‌شوند که زمان را به وقت محلی نمایش دهند. در این صورت ساعت آفتابی ایل‌گلی نیز باید 24 دقیقه با ساعت رسمی کشور تفاوت داشته باشد، اما این طور نیست! در واقع این خواست شهرداری منطقه بوده و محاسبات طوری انجام شده است که ساعت رسمی کشور در این مکان نمایش داده شود. 

ائل گلی

امکانات تفریحی پارک ایل‌گلی تبریز

علاوه بر مناظر زیبا و دیدنی پارک، امکانات تفریحی متعددی نیز برای سرگرم‌ کردن گردشگران و بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده است که شامل موارد زیر می‌باشد:

درشکه‌‌سواری: یکی از جذاب‌ترین تفریحات پارک که اغلب مورد توجه خانواده‌ها قرار می‌گیرد، درشکه‌سواری است. شما می‌توانید سوار درشکه‌های ائل‌گلی شوید، دورتادور استخر را بگردید و از تماشای مناظر زیبا و دیدنی اطراف لذت ببرید. 

دوچرخه‌سواری: علاوه بر درشکه‌سواری، امکان دوچرخه‌سواری نیز در پارک ائل‌گلی فراهم شده است. اگر اهل این ورزش هستید، یک دوچرخه کرایه کنید و در مسیرهای مشخص شده به گشت‌و‌گذار بپردازید. 

مینی‌گلف: یکی دیگر از کارهایی که می‌توانید در پارک ائل‌گلی انجام دهید، مینی‌گلف است. اگر علاقه‌مند به گلف هستید، سری به گوشه جنوب شرقی پارک بزنید و از زمین مینی‌گلف ایل‌گلی بازدید نمایید. این مجموعه یکی از استانداردترین زمین‌های مینی‌گلف ایران بوده و  میزبان بسیاری از بازی‌های ملی و استانی می‌باشد.

مجموعه ورزشی:  سایمان، یک مجموعه ورزشی مدرن است که بزرگ‌ترین و استاندارترین زمین‌های اسکیت خاورمیانه را دارد. این مجموعه در بخش جنوبی پارک ایل‌گلی و در نزدیکی هتل پارس واقع شده است.

پیست اسکیت: تبریز در یک منطقه کوهستانی واقع شده است. از این رو، زمستان‌هایی بسیار سرد همراه با برف و یخبندان دارد. به همین دلیل مکانی مناسب برای انجام  ورزش‌های زمستانی، مانند اسکیت محسوب می‎شود. پیست اسکیت ایل‌گلی، یکی از مهم‌ترین مجموعه‌های ورزشی تبریز است که  حدود 1500 متر مربع مساحت دارد. این مجموعه میزبان بسیاری از مسابقات مهم استانی و کشوری در رشته‌های فری استایل، رولبال، اسیکت هاکی، اسکیت برد و ... می‌باشد.

لوناپارک: لوناپارک یک شهربازی با انواع وسایل بازی مانند ترن هوایی، تاب زنجیری، سالتو و ... می‌باشد که برای بازی و سرگرمی بچه‌ها و البته بزرگ‌ترها طراحی شده است. این شهربازی در بخش غربی دریاچه قرار دارد.  

علاوه بر موارد عنوان شده، امکان بازی‌ها و تفریحات دیگری چون گیم کلاب، بیلیارد، سنگ‌نوردی، فوتبال دستی، دارت، تنیس روی میز، انواع بازی‌های مجهز به تکنولوژی واقعیت مجازی و ... در این مجموعه فراهم شده است.

ائل گلی

خدمات  رفاهی پارک ایل‌گلی تبریز

پارک ایل‌گلی تبریز یک مجموعه رفاهی تفریحی است که در کنار ورزش‌ها و سرگرمی‌های متنوعی که برای بازدیدکنندگان فراهم کرده است، امکانات رفاهی خوبی را نیز به آنان ارائه می‌دهد. از جمله این امکانات می‌توان به رستوران، کافه، آبخوری، بوفه‌ها و دکه‌های خوراکی، آلاچیق، نمازخانه، سرویس بهداشتی و ... اشاره کرد.

فضای کمپ: اگر به عنوان مسافر به تبریز آمده‌اید و قصد دارید در گوشه‌ای از این شهر چادر بزنید، بهترین انتخاب پارگ ایل‌گلی است. این پارک سکوهایی را برای کمپینگ مسافران در نظر گرفته است.

اینترنت رایگان: یکی از جذاب‌ترین امکانات پارک ائل‌گلی، اینترنت رایگان آن است که در اختیار تمامی گردشگران و بازدیدکنندگان قرار دارد. ائل‌گلی را می‌توان اولین پارک دارای اینترنت معرفی کرد.

رستوران:  از دیگر امکاناتی که پارک ایل‌گلی در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد، رستوران‌ها و غذاخوری‌های متعدد آن می‌باشد. شما می‌توانید انواع غذاهای ایرانی، محلی تبریز و حتی فست‌فود را در این پارک پیدا کرده و نوش‌جان کنید.  دکه‌های غذاهای خیابانی نیز در نقاط مختلف پارک وجود دارند و انواع غذاهای خوشمزه را برای علاقه‌مندان سرو می‌کنند.

تالار اندیشه: تالار اندیشه یکی دیگر از خدمات پارک ایل‌گلی تبریز است که برای پذیرایی از مهمانان و برگزاری مراسم‌های مختلف در نظر گرفته شده است. این تالار مجهز به سیستم گرمایشی-سرمایشی و سیستم صوتی و تصویری پیشرفته بوده و ظرفیت پذیرایی از 330 مهمان را دارد.

ائل گلی

در این مقاله مجموعه ایل‌گلی تبریز را معرفی کرده و اطلاعاتی در مورد امکانات تفریحی و رفاهی آن در اختیارتان قرار دادیم. پارک تاریخی ائل‌گلی یکی از اولین انتخاب‌های مسافران و گردشگران برای بازدید از جاذبه‌های متنوع شهر تبریز می‌باشد و معمولا در ابتدای لیست قرار دارد. در صورتی که قصد سفر به تبریز را دارید، بازدید از این مجموعه تاریخی – تفریحی را از دست ندهید. اگر دوست دارید با تورهای گردشگری تبریز همراه شوید  و در کنار یک راهنمای حرفه‌ای از جاهای دیدنی این شهر زیبا بازدید نمایید، حتما سری به دیگر صفحات سایت بزنید و زمان و شرایط برگزاری تورها را مورد بررسی قرار دهید. کارشناسان کایت نیز همواره با شماره 02175097700  آماده پاسخگویی به سوالات شما خواهند بود.  

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید