جیپور کجاست؟ راهنمای سفر به جیپور+ تصاویر+ ‌دانستنی‌ها
ضحا اکبری 1399/09/11 4064 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


کشور هندوستان از جمله کشورهایی است که همه ساله گردشگران بسیاری را در خود جای می‌دهد و همیشه جزء کشورهای پرطرفدار از نظر توریست‌ها بوده است، این کشور دارای شهرهای زیادی است که هر کدام چندین و چند جاذبه و دلیل برای جذب گردشگر و به وجود آوردن خاطراتی ماندگار برای توریست‌ها دارند، ‌یکی از این شهرها، شهر زیبای جیپور است که هر چیزی را که یک شهر برای توریست پذیر بودن باید داشته باشد در خود دارد. در این مقاله تصمیم داریم به شهر جذاب جیپور سفر کرده و با نکاتی در مورد سفر به آن آشنا شویم، پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای هند وارد صفحه "تور هند" شوید.

آشنایی با شهر جیپور

شهر جیپور یا جایپور یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شهرهای هندوستان و مرکز ایالت راجستان این کشور می‌باشد، این شهر در فاصله‌‌ی ۲۶۸ کیومتری از دهلی نو پایتخت هند قرار دارد، دارای ۱۱۱۱۷۸ کیلومتر مربع مساحت و ۳۰۴۶۱۸۹ نفر جمعیت است که 77.9 درصد آن‌ها هندو، 18.6 درصد مسلمان و بقیه از سایر ادیان می‌باشند. جیپور از توریستی‌ترین شهرهای هند و حتی دنیاست که همه ساله گردشگران بسیاری از سراسر جهان برای دیدن آثار تاریخی، طبیعت زیبا و آداب و رسوم مردم محلی به آن سفر می‌کنند. زبان رسمی مردم جیپور هندی و در کنار آن انگلیسی است اما زبان‌های پنجابی و سندی نیز در مناطقی از این شهر رواج دارد. جیپور در منطقه‌ی زمانی UTC/GMT +5:30 قرار دارد، واحد پول آن روپیه است، جهت رانندگی در این شهر سمت چپ و شماره‌های اضطراری در جیپور آتش نشانی 101، آمبولانس 102 و پلیس 100 می‌باشد.

جیپور

جیپور

تاریخچه‌ی شهر جیپور

شهر جیپور شهری بسیار قدیمی با پیشینه‌ای بسیار غنی است، این شهر اولین شهر هندوستان است که طبق اصول شهرسازی و معماری طراحی و ساخته شده است. این شهر که در سال ۱۷۲۷ میلادی توسط شاه عامر بنا شد یکی از ۳ ضلع مثلث جیپور، آگرا و دهلی می‌باشد. در سال ۱۸۷۶ و در زمان حکومت شاه می رام سینگ نمای ساختمان‌ها به افتخار ورود شاهزاده ادوارد ولزی به هند به رنگ صورتی در آمد، به همین دلیل جیپور به شهر صورتی نیز معروف است. با احداث خط راه آهن بین دهلی و جیپور این شهر با سرعت در زمینه‌های مختلف پیشرفت کرد، به طوری که امروزه تعداد محصلان، فارق التحصیلان، افراد تحصیل کرده و نخبه‌ی این شهر بسیار زیاد است. شهر جیپور به داشتن گذشته‌ای غنی، آثار تاریخی زیبا و منحصر بفرد و طبیعتی شگفت انگیز معروف است و یکی از زیباترین و رویایی‌ترین شهرهای کشور هند به شمار می‌رود.

جیپور

جیپور

جیپور

آب و هوا و بهترین زمان سفر به شهر جیپور

شهر جیپور دارای آب و هوای گرم و خشک، تابستان‌های طولانی بسیار گرم و زمستان‌های کوتاه و معتدل است. بهترین زمان سفر به جیپور بین ماه‌های دسامبر تا فوریه است که دمای هوا کم‌تر از ۲۰ درجه‌ی سانتیگراد و بسیار معتدل و دلپذیر می‌باشد.

جیپور

جیپور

جیپور

جاذبه‌های گردشگری شهر جیپور

شهر جیپور به عنوان یک شهر توریستی دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی است که از آن جمله می‌توان به آثار زیر اشاره کرد:

  • قلعه‌ی عامر: قلعه‌ی عامر یک قلعه‌ی تاریخی است که در شهر عامر در ۱۱ کیلومتری جیپور قرار دارد، این بنا از ماسه‌ی قرمز و سنگ مرمر و بر اساس معماری مغولی ساخته شده است که چشم انداز زیبایی از دریاچه‌ی ماواتا دارد. این قلعه با حدود ۱.۵ میلیون بازدید کننده یکی از آثار تاریخی مهم شهر جیپور می‌باشد.
  • جانتار مانتار جیپور: جانتار مانتار یک رصد خانه‌ی غول پیکر در شهر جیپور است که قدمت آن به 300 سال پیش برمی‌گردد. جانتار یعی وسیله و مانتار یعنی محاسبه، از این مکان و ابزارهای آن که امروزه به یکی از آثار گردشگری شهر جیپور و کشور هند تبدیل شده برای دیدن ستاره‌ها، تعیین زمان و دیدن کسوف و خسوف استفاده می‌کردند.
  • هوا محل: در جنوب شهر جیپور مکانی به نام هوا محل وجود دارد که به شکل هرمی با ارتفاع 15 متر در سال 1799 ساخته شد. این ساختمان دارای 5 طبقه و 953 پنجره است که خاندان سلطنتی و زنان حرمسرا می‌توانستند از این پنجره‌ها زندگی روزمره‌ی مردم عادی را ببینند. هوا محل یکی از آثار بسیار زیبا و منحصر بفرد شهر جیپور می‌باشد.


جیپور

جیپور

جیپور

فستیوال‌های شهر جیپور

شهر جیپور جایگاه انواع و اقسام فستیوال‌ها و جشنواره‌های گوناگون است جشن هولی که جشن پاشیدن رنگ روی همدیگر است، جشنواره‌ی تیج که در آن زنان متاهل برای سلامتی شوهرانشان و دختران مجرد برای پیدا کردن همسر دلخواه دعا می‌کنند، جشن فیل‌ها که در آن فیل‌ها را با رنگ‌های شاد رنگ آمیزی می‌کنند و در خیابان‌ها می‌چرخانند، فستیوال فیلم جیپور که همه ساله میزبان فیلمسازانی از سراسر دنیاست، فستیوال جواهرات که هر سال عاشقان سنگ‌های قیمتی را در جیپور دور هم جمع می‌‌کند، جشنواره‌ی بادبادک‌ها که در آن همه‌ی مردم جیپور بادبادک‌های خود را به آسمان فرستاده و روزی شاد و به یاد ماندنی را برای خود رقم می‌زنند و بسیاری جشنواره‌های شاد و مفرح دیگر.

جیپور

جیپور

جیپور

جابجایی و حمل و نقل در شهر جیپور

فرودگاه بین المللی جیپور به شهرهای مختلف کشور هند و مقاصد بین المللی مثل کوالالامپور، شارجه، بانکوک، مسقط و دبی پرواز دارد، خطوط ریلی این شهر بسیار مدرن است و به اکثر شهرهای بزرگ هند نظیر احمد آباد، ایندوره، بنگلور، کلکته، حیدر آباد و دهلی وصل می‌شود، در داخل شهر جیپور نیز می‌توان با مترو، اتوبوس، ریکشا و تاکسی جابجا شد.

جیپور

جیپور

جیپور

غذاهای محلی و بهترین رستوران‌های شهر جیپور

یکی از بهترین قسمت‌های سفر به هر شهری خوردن غذاهای محلی آن شهر آن هم در رستوران‌هایی شیک و زیباست، جیپور غذاهای محلی لذیذ و متعددی دارد، از میان بهترین رستوران‌های جیپور می‌توان به رستوران ماربل آرچ (marble arch)، رستوران راج محل (raj mahal) و رستوران اُکرا (okra) اشاره کرد.

جیپور

جیپور

جیپور

مراکز خرید شهر جیپور

خرید کردن در شهر جیپور یکی از لذت‌های بزرگ و به یاد ماندنی سفر به این شهر است به طوری که وقتی به بسته‌های خریدِ در دستانتان نگاه می‌کنید تازه متوجه می‌شوید که این همه مرکز خرید مدرن و بازار سنتی با شما چه کرده‌اند. در جیپور بازارهای محلی و سنتی زیادی وجود دارند مثل بازار نهرو، بازار باپو  و بازار جوهری که می‌توانید از آن‌ها صنایع دستی مردم هند، بدلیجات، انواع جواهرات، لباس‌های هندی  و شال‌های سنتی راجستان را تهیه کنید، اما جیپور علاوه بر این بازارهای سنتی مراکز خرید مدرن و پیشرفته‌ای دارد که در آن‌ها هم می‌توانید برندهای معتبر دنیا را با قیمت مناسب پیدا کنید و هم از خوردن غذاهای خوشمزه در رستوران‌های این مراکز لذت ببرید، مراکز خریدی چون: مرکز خرید کریستال پالم جیپور (crystal palm)، مرکز خرید گانپاتی پلازا (ganphathi plaza) و مرکز خرید ورلد ترید پارک (world trade park).

جیپور

جیپور

جیپور

بهترین هتل‌های شهر جیپور

اقامت در شهر جیپور به دلیل توریستی بودن و برخورداری از هتل‌های لوکس و مجلل می‌تواند تجربه‌ای فراموش نشدنی از اقامت در دل تاریخ را برای هر گردشگری به ارمغان بیاورد اما این به این معنی نیست که برای اقامت در جیپور حتما باید هزینه‌ی زیادی بپردازید، بلکه در جیپور علاوه بر هتل‌های لوکس و گران قیمت هتل‌هایی که ارزان قیمت‌تر هستند هم وجود دارد، ضمن اینکه با اجاره‌ی آپارتمان می‌توان تا حد زیادی در هزینه‌ی محل اقامت صرفه جویی کرد. چند مورد از بهترین هتل‌های شهر جیپور عبارتند از: هتل زون بای د پارک (zoon by the park)، هتل وستا اینترنشنال (vesta international) و هتل کرون پلازا (crowne plaza).

جیپور

جیپور

جیپور

در این مقاله شما را با شهر صورتی هند یعنی جیپور آشنا کردیم، اگر تصمیم داشتید به این شهر زیبا سفر کنید به قسمت جیپور در سایت ما سر بزنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید