بمبئی بهتره یا دهلی؟ مقایسه‌ی شهرهای بمبئی با دهلی
ضحا اکبری 1399/08/29 7082 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


کشور پهناور هندوستان با وسعت زیاد، زیبایی‌های بی نظیر، جاذبه‌های فوق العاده و آب و هوای متنوع یکی از مقاصد اصلی گردشگران در چند سال گذشته است و شهرهای مهم آن نظیر دهلی، بمبئی، آگرا، جیپور و... همه ساله میزبان میلیون‌ها گردشگری است که از سر تا سر دنیا برای دیدن آن همه زیبایی و شکوه قدم به هندوستان می‌گذارند. در این مقاله قصد داریم تا دهلی و بمبئی دو شهر مهم و زیبای هندوستان را از جنبه‌های مختلف با هم مقایسه کرده و به کسانی که در انتخاب میان سفر به دهلی یا بمبئی مردد مانده‌اند کمک کنیم، پس تا انتها همراه ما بمانید.همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای هند وارد صفحه "تور هند" شوید.

دهلی یا بمبئی

هم دهلی و هم بمبئی از شهرهای مهم و پر رفت و آمد کشور هند هستند و سفر به هر کدام از آن‌ها شیرینی خاص خود را دارد، اما ما تصمیم گرفته‌ایم این دو شهر را از جنبه‌های مختلف مثل آب و هوا، رفت و آمد در داخل شهر، جاذبه‌های گردشگری و تفریحات، خرید، هزینه‌های سفر و امنیت با هم مقایسه کرده و در این باره اطلاعاتی را در اختیار شما قرار بدهیم:

آشنایی اجمالی با دو شهر دهلی و بمبئی

دهلی

شهر دهلی دومین کلانشهر هند و یکی از بزرگترین کلانشهرهای دنیاست که دهلی نو پایتخت هندوستان یکی از بخش‌های آن است و در کنار بنارس و دمشق از قدیمی‌ترین شهرهای دنیا به شمار می‌رود. دهلی کهن‌ترین ناحیه‌ی مسکونی جهان است که تا کنون 11 بار خراب و از نو ساخته شده است و آمیخته‌ای از جامعه‌ی سنتی و مدرن با اقوام گوناگون و فرهنگ‌های متعدد می‌باشد.

دهلی

بمبئی

مومبای یا بمبئی بزرگترین بندر هندوستان، پایتخت ایالت ماهاراشترا، یکی از 4 شهر پر جمعیت هند و جزء 6 شهر پر جمعیت دنیاست. شهر مومبای که بیشتر مردم دنیا آن را همان بمبئی می‌نامند به دلیل موقعیت راهبردیش مهم‌ترین بندر هندوستان و پایتخت تجارت، گردشگری و فرهنگ این کشور محسوب می‌شود. زندگی مردم این شهر نماد فاصله‌ی طبقاتی است و با وجود درآمد سرشاری که از راه‌های مختلف به دست می‌آورد، اما عده‌ای از جمعیت آن در حلبی آبادها به سختی زندگی می‌کنند.

بمبئی

پس از یک آشنایی مختصر با دو شهر دهلی و بمبئی اکنون به مقایسه‌ی این دو شهر از زوایای مختلف می‌پردازیم:

مقایسه‌ی دهلی و بمبئی از نظر موقعیت جغرافیایی

دهلی

شهر دهلی در مرکز نیمه‌ی شمالی کشور هند و در کرانه‌ی غربی رود جمنا واقع شده و به طور کامل بر روی جلگه‌ی رود گنگ قرار گرفته است، این شهر از شمال، جنوب و غرب با ایالت هاریانا همسایه است و از شرق به ایالت اوتار پرادش می‌رسد. مساحت دهلی ۱۴۸۳ کیلومتر مربع است که ۷۰۰ کیلومتر آن را ناحیه‌ی شهری و ۷۴۳ کیلومترش را ناحیه‌ی روستایی تشکیل می‌دهد.

بمبئی

شهر بمبئی یکی از شهرهای بندری هندوستان و از پر جمعیت‌ترین آن‌هاست که در غرب این کشور و در سواحل دریای عرب واقع شده است، این شهر بندری به نوعی پایتخت تجاری کشور هند می‌باشد و با مساحتی بالغ بر ۶۰۳ کیلومتر مربع، جمعیت بسیاری را در خود جای داده است.

مقایسه‌ی دهلی و بمبئی از نظر آب و هوا

دهلی

شهر دهلی دارای ۳ فصل آب و هوایی می‌باشد، از ابتدای ماه جون به مدت ۴ تا ۵ ماه فصل باران‌های موسمی، از ابتدای ماه نوامبر به مدت ۴ ماه فصل سرما و از میانه‌ی ماه مارس به مدت ۳ ماه فصل گرما. این شهر در میان شهرهای هند به داشتن آب و هوای نه چندان خوب معروف است، زیرا از یک طرف سرمای رشته کوه‌های هیمالیا و از طرف دیگر گرمای بیابان‌های راجستان بر آن اثر می‌گذارد، بهترین زمان سفر به دهلی بین ماه‌های نوامبر تا مارس است که با وجود سرمای شب‌ها روزها هوای گرم و مطلوبی دارد.

بمبئی

شهر بمبئی دارای ۳ فصل آب و هوایی است: از ماه فروردین تا ابتدای ماه خرداد فصل تابستان که هوا به شدت گرم و شرجی است، ‌از ابتدای خرداد تا ابتدای ماه مهر فصل باران‌ها موسمی که در آن باران‌هایی شدید و سیل آسا می‌بارد و فصل زمستان که از اواخر ماه شهریور شروع شده و تا ابتدای ماه اسفند ادامه میابد. بهترین زمان سفر به بمبئی فصل زمستان یعنی بین ماه‌های مهر تا اسفند (نوامبر تا فوریه) است که هوا با دمایی بین ۱۵ تا ۲۵ درجه‌ی سانتیگراد بسیار معتدل و دلپذیر می‌باشد.

از نظر آب و هوایی وضعیت بمبئی نسبت به دهلی بهتر است چرا که دهلی دارای زمستان‌های بسیار سرد و تابستان‌های بسیار گرم می‌باشد.

مقایسه‌ی دهلی و بمبئی از نظر رفت و آمد در داخل شهر

دهلی

سیستم حمل و نقل شهری دهلی بسیار پیشرفته است و در آن از قطارهای حومه‌ی شهری،‌ تاکسی، ‌مترو، ریکشا (سه چرخه‌های سبز رنگ) و اتوبوس استفاده می‌شود. متروی این شهر با داشتن فعالیت در ۶ خط، ۶۵ کیلومتر طول و ایستگاه‌های متعدد، یکی از بهترین راه‌های جابجا شدن در داخل دهلی است، ضمن اینکه سیستم اتوبوسرانی دهلی نیز به خوبی به مسافران خدمات ارائه می‌دهد، تاکسی‌های این شهر چه دولتی و چه خصوصی بسیار گران هستند به همین دلیل مسافران اکثرا ترجیح می‌دهند از ریکشا برای جابجا شدن در دهلی استفاده کنند.

دهلی

بمبئی

سیستم حمل و نقل عمومی در شهر بمبئی نیز شرایط خوبی داشته و به خوبی به مسافران خود خدمات می‌دهد، در این شهر نیز افراد بسیاری در طول روز از اتوبوس برای جابجا شدن استفاده می‌کنند، دهلی متروی کارآمد و خوبی دارد و قطارهای برقی نیز از ساعت ۴ صبح تا ۱ بامداد فعال هستند. هزینه‌ی تاکسی در بمبئی هم  گران است ولی ریکشاها وسایل حمل و نقل محبوبی بین مردم می‌باشند.

بمبئی

سیستم حمل و نقل شهری در دهلی و بمبئی به هم شبیه است و از این نظر تفاوت چندانی بین این دو شهر وجود ندارد.

مقایسه‌ی دهلی و بمبئی از نظر جاذبه‌های گردشگری و تفریحات

دهلی

شهر دهلی از نظر برخورداری از جاذبه‌های طبیعی و آثار تاریخی بسیار غنی بوده و به دلیل داشتن همین ویژگی همه ساله پذیرای گردشگران بسیاری از سراسر دنیاست. از جمله جاذبه‌های گردشگری شهر دهلی می‌توان قلعه‌ی سرخ، قطب منار، معبد نیلوفر، آرامگاه صفدر جانگ، ‌کاخ ریاست جمهوری، دروازه‌ی هند، قلعه‌ی کهنه، پارک ۵ حس، آرامگاه همایون،‌ مسجد جامع دهلی، لودی گاردن، بودا پارک، پارک آهوها، پارک اجمل خان، مجموعه‌ی دهولاکن و صدها جاذبه‌ی بی نظیر دیگر را نام برد.

دهلی

دهلی

دهلی

دهلی

بمبئی

شهر بمبی هم دارای آثار تاریخی و اماکن گردشگری بسیاری نظیر دروازه‌هند بمبئی، مسجد مغول،‌ مارین درایو یا گردنبند ملکه،‌ پارک کمال نهرو، غار فیل‌ها، ‌کتابخانه‌ی دیوید ساسون، ‌موزه‌ی ویکتوریا، دادگاه عالی مومبای،‌ موز‌ی پرنس ویلز و... می‌باشد، ضمن اینکه این شهر دارای سواحل و بندرگاه زیبایی است که گذراندن اوقاتی در آن‌ها از لذت‌های سفر به بمبئی به شمار می‌رود.

بمبئی

بمبئی

بمبئی

هر دو شهر دهلی و بمبئي از نظر برخورداری از مکان‌هایی برای تفریح به هم نزدیکند فقط شهر بمبئی به دلیل بندری بودن و برخورداری از سواحل زیبا از این نظر در مقایسه با دهلی رتبه‌ی بالاتری دارد.

مقایسه‌ی دهلی و بمبئی از نظر خرید

دهلی

در شهر دهلی به عنوان پایتخت هند بازارها و مراکز خرید فراوانی وجود دارد اما تعداد بازارهای محلی آن نسبت به مراکز خرید مدرن بیشتر است، بازار جانپات، بازار دیلی هات، بازار خاری بائولی، بازار چاندنی چوک، ‌بازار پاهار گنج،‌ بازار چناچونگ، بازار ساروجینی ناگار، بازار خان،‌ بازار شاندار مارکت و بسیاری بازارهای دیگر از بازارهای محلی دهلی به شمار می‌روند و مرکز خرید دی ال اف امپوریو،‌ مرکز خرید سلکت سیتی، مرکز خرید جی آی پی، مرکز خرید لاجپات ناگار، مرکز خرید پالیکا پلازا، مرکز خرید انسال پلازا و... مراکز خرید مدرن این شهر هستند.

دهلی

بمبئی

اما شهر بمبئی دارای مراکز خرید مدرن بسیار زیادی از جمله سنتر سیتی بمبئی، فنیکس مارکت سیتی بمبئی، ویویانا، استریت فنیکس، اینفینیتی، کراس رودز، هایپر سیتی بمبئی،‌ آتریا مال بمبئي،‌ اوربیت و... می‌باشد و از جمله بازارهای محلی و خیابانی آن می‌توان به چور بازار، کرافورد مارکت، بازار دهاروی، فشن استریت، ‌لینکینگ روز و... اشاره کرد.

بمبئی

شرایط خرید کردن در هر دو شهر دهلی و بمبئی تقریبا یکسان است، در هر دو هم بازارهای محلی  و هم مراکز خرید مدرن وجود دارد، همچنین در هر دو شهر می‎‌توانید هم اجناس گراقیمت و هم اجناسی با قیمت مناسب پیدا کنید.

مقایسه‌ی دهلی و بمبئي از نظر هزینه‌های سفر

دهلی

در شهر دهلی قیمت غذا تقریبا ارزان است به خصوص اگر از دکه‌های خیابانی غذا تهیه کنید، برای جابجایی در داخل شهر نیز می‌توانید از وسایل نقلیه‌ی عمومی استفاده کنید که وضع قابل قبولی دارند،‌ همچنین برای اقامت در دهلی هم می‌توانید از هتل‌های چند ستاره و گران قیمت استفاده کنید هم از اقامتگاه‌های ارزان قیمت، که البته همه‌ی این موارد بستگی به میزان بودجه‌ی شما دارد.

بمبئی

در شهر بمبئي به عنوان یکی از شهرهای توریستی هند هزینه‌ها کمی بالاست، هم هزینه‌ی خورد و خوراک،‌ هم محل اقامت و هم جابجایی در داخل شهر.

میزان هزینه‌ها در هر دو شهر تقریبا یکی است و این که برای خورد و خورا ک و محل اقامت و... چقدر خرج کنید به شخص شما و میزان بودجه‌ای که برای این سفر در نظر گرفته‌اید بستگی دارد.

مقایسه‌ی دهلی و بمبئی از نظر امنیت

در هر دو شهر دهلی و بمبئی امنیت وضع چندان مطلوبی ندارد، چرا که این شهرها بسیار شلوغ و پر جمعیت بوده و میزان کیف قاپی، کلاهبرداری و... در آن‌ها زیاد است،‌ بهتر است هنگام سفر به شهرهای هندوستان جانب احتیاط را رعایت کرده و مراقب همه‌ی وسایل خود باشید. البته این به این معنی نیست که نباید به این شهرها سفر کرد، بلکه با مقداری دقت و مراقبت می‌توانید سفر بسیار لذتبخش و بی خطری را در هند تجربه کنید.

در این مقاله دو شهر دهلی و بمبئی را از جنبه‌های گوناگون با هم مقایسه کردیم تا تصمیم گیری در مورد انتخاب یکی از این دو شهر برای سفر برای شما راحت‌تر شود، اگر تمایل داشتید به هر کدام از دو شهر دهلی یا بمبئی سفر کنید به قسمت آن شهر در سایت ما سر بزنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید