دریاچه‌‌ی نمک خور یا کویر مصر کجاست؟ آدرس + تصاویر
ضحا اکبری 1399/08/07 3844 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



شاید شنیدن این نکته که در دل کویر دریاچه وجود داشته باشد برای شما یا هر کس دیگر خیلی عجیب و باور نکردنی باشد اما کویرهای بسیاری در سراسر دنیا هستند که دریاچه‌های زیبایی درون آن‎‌ها وجود دارد، یکی از این کویرها کویر مصر و دریاچه‌ی درون آن دریاچه‌ی نمک خور یا دریاچه‌ی کویر مصر است که در استان اصفهان و در کویر مرکزی ایران واقع شده است. در این مقاله می‌خواهیم شما را با این دریاچه و نکات مربوط به آن نظیر موقعیت جغرافیایی دریاچه‌ی نمک خور، ویژگی‌های جذاب دریاچه‌ی نمک خور، مکان‌های دیدنی نزدیک به دریاچه‌ی نمک خور، آب و هوای دریاچه‌ی نمک خور، بهترین زمان سفر به دریاچه‌ی نمک خور، وسایل مورد نیاز برای سفر به دریاچه‌ی نمک خور، مسیر دسترسی به دریاچه‌ی نمک خور و چگونگی اقامت در دریاچه‌ی نمک خور آشنا کنیم، پس تا انتها همراه ما باشید.همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای کویر مصر وارد صفحه "تور کویر مصر" شوید.

موقعیت جغرافیایی دریاچه‌ی نمک خور

دریاچه‌ی نمک خور در کویر مصر در استان اصفهان و در کویر مرکزی ایران واقع شده است و یکی از زیباترین و منحصربفردترین نقاط گردشگری ایران از جنبه‌های گوناگون محسوب می‌شود. این دریاچه بزگترین دریاچه‌ی نمکی ایران و از مناطق بسیار شگفت انگیزی است که دیدن آن از نزدیک یکی از تجربه‌های خاص و ناب هر طبیعت گردی به حساب می‌آید. دریاچه‌ی نمک خور در فاصله‌ی 40 کیلومتری شهرستان خور در استان اصفهان قرار گرفته، ۲۰۰۰ متر وسعت دارد، ارتفاع آن از سطح دریا ۷۰۷ متر می‌باشد و با وجود عمق کم نمک آن که ۵ تا ۱۰ ساتی متر است یکی از نقاط کم ارتفاع در فلات ایران به شمار می‌رود.


دریاچه‌ی نمک خور

ویژگی‌های جذاب دریاچه‌ی نمک خور

دریاچه‌ی نمک خور دارای ویژگی‌هایی منحصربفرد و بسیار جذاب است که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دریاچه‌ی نمک خور یک پلایا: دریاچه‌ی نمک خور یک پلایاست، ‌پلایا به مناطقی گفته می‌شود که در نواحی بسته‌ی بیابانی قرار دارند، جنس سطح آن‌ها از خاک و گل رس است و ارتفاع آن‌ها نسبت به زمین‎‌های اطرافشان کمتر می‌باشد. این دریاچه به عنوان یک پلایای طبیعی در میان اهل علم شناخته می‌شود.

دریاچه‌ی نمک خور

نمک‌های تیز و برنده: در قسمت‌هایی از دریاچه‌ی نمک خور اشعه‌ی مادون قرمز خورشید از نمک‌های سفید که لایه‌ی رویی این مناطق را تشکیل می‌دهند عبور کرده، به لجن‌های تیره رنگ لایه‌های زیر رسیده و باعث انبساط آن‌ها می‌شود، این لجن‌ها در اثر انبساط به لایه‌های بالایی فشار وارد کرده، آن‌ها را شکسته و به سمت بالا حرکت می‌کنند. در نهایت این لجن‌های سیاه رنگ در اثر وزش باد و بارش باران شکل نوک تیز به خود گرفته و به همین حالت خشک می‌شوند. عبور کردن از این قسمت‌ها به دلیل وجود این نمک‌های سیاه رنگ نوک تیز بسیار سخت و حتی ناممکن است.

دریاچه‌ی نمک خور

پلی گون‌ها: در بعضی قسمت‌های دریاچه‌ی نمک خور به صورت طبیعی چند ضلعی‌هایی نامنظم و شبیه به کندوی زنبور عسل به وجود آمده‌اند که به آن‌ها پلی گون می‌گویند، چگونگی شکل گیری این پلی گون‌ها به این ترتیب است که در اثر اختلاف دمای شب و روز لایه‌های نمکی رویی شکسته شده لایه‌های زیرین رطوبت خود را از دست می‌دهند و در نتیجه لجن‌های تیره رنگ به سمت بالا حرکت کرده و این چند ضلعی‌های زیبا و عجیب را به وجود می‌آورند. در فصل زمستان که رطوبت اندکی بیشتر می‌شود این لجن‌ها با گلِ خاک رس ترکیب شده و به رنگ تیره در می‌آیند اما در فصل تابستان به دلیل گرمای شدید و تبخیر زیاد، این پلی گون‌ها به رنگ سفیدِ نمک دیده می‌شوند. این چند ضلعی‌ها که حدودا 30 سانتی متر ارتفاع و 1 و نیم متر مساحت دارند، هرچه نمک بیشتری داشته باشند نرم و شکننده و هرچه مقدار نمکشان کمتر باشد سخت ومحکم می‌شوند.

دریاچه‌ی نمک خور

منبع غنی پتاس: دریاچه‌ی نمک خور علاوه بر اینکه بزرگترین دریاچه‌ی نمک ایران است از نظر داشتن مواد معدنی بسیار غنی بوده و در صنعت از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد، یکی از این مواد معدنی مهم پتاس یا پتاسیم هیدروکساید است که به عنوان یک باز بسیار قوی در صنعت کاربرد فراوانی دارد. یک کارخانه‌ی مهم در 40 کیلومتری دریاچه‌ی نمک خور قرار دارد که پتاس دریاچه پس از استخراج از آن که از طریق کانال‌های مخصوصی انجام می‌گیرد، به این کارخانه منتقل شده و در آنجا ترکیبات مختلف آن را خارج می‌کنند، از این ترکیبات در تولید صابون مایع، خنثی کردن اسیدها و برای تهیه‌ی نمک شستشو، نمک طعام، منیزیم، نمک طبی و 16 ماده‌ی مهم دیگر استفاده می‌شود.

دریاچه‌ی نمک خور

مکان‌های دیدنی نزدیک به دریاچه‌ی نمک خور

دریاچه‌ی نمک خور در منطقه‌ای خشک و در دل کویر مرکزی ایران قرار گرفته پس دیدنی‌ترین نقاط نزدیک به آن را کویرها تشکیل می‌دهند:

کویر مصر: کویر مصر یکی از زیباترین کویرهای ایران است که در فاصله‌ی کمی از دریاچه‌ی نمک خور واقع شده و با رفتن به این کویر علاوه بر تجربه‌ی زیبایی‌های طبیعیِ آن مثل تپه‌های شنی، آسمان شب پرستاره و...، می‌توان از تفریحات آن مانند آفرود سواری، موتور سواری و شتر سواری نیز لذت برد.

دریاچه‌ی نمک خور

کویر طبقه: کویر طبقه یکی دیگر از کویرهای نزدیک به دریاچه‌ی نمک خور است که به دو بخش چاله‌ی شمالی و چاله‌ی جنوبی تقسیم شده است، ‌چاله‌ی جنوبی ۳ برابر چاله‌ی شمالی وسعت دارد اما ارتفاع چاله‌ی شمالی ۱۵ متر از چاله‌ی جنوبی بیشتر است. محتوای این چاله‌ها مخلوطی از نمک و خاک رس است و قسمت‌های برنده و تیزی در برخی از قسمت‌های این منطقه از دل خاک بیرون زده که عبور از روی آن را بسیار مشکل و در برخی موارد ناممکن کرده است.

دریاچه‌ی نمک خور

بازدید از روستاهای نزدیک به دریاچه:  در نزدیکی دریاچه‌ی نمک خور چندین روستای بسیار قدیمی و زیبا قرار دارند که بافت قدیمی خود را حفظ کرده و دارای آثار تاریخی بسیاری نیز می‌باشند. از جمله‌ی این روستاها می‌توان روستای جندق و روستای بیاضیه را نام برد که جاذبه‌هایی همچون قلعه‌های دوره‌ی ساسانی و نخلستان‌های زیبا را در دل خود جای داده‌اند.

دریاچه‌ی نمک خور

دهکده‌ی نمکی توریستی خور و بیابانک: یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های دریاچه‌ی نمک خور دهکده‌ی نمکی نزدیک به آن است که در آن می‌توانید هم از دیدن نقاط زیبایی مثل آبشار پتاس لذت ببرید و هم در مکان‌های مخصوص از خواص مواد معدنی که از دریاچه استخراج شده استفاده کنید.

دریاچه‌ی نمک خور

آب و هوای دریاچه‌ی نمک خور

دریاچه‌ی نمک خور در منطقه‌ای کویری واقع شده پس طبیعتا آب و هوایی گرم و خشک دارد، این منطقه در همه‌ی ماه‌های سال روزهای گرمی دارد اما شب‌های آن در پاییز و به خصوص در زمستان بسیار سرد است، دمای هوا در گرم‌ترین روز سال به ۵۵ درجه و در سردترین شب سال به ۲۵ درجه می‌رسد و میانگین بارش باران در دریاچه‌ی نمک خور ۲۰ میلی متر در سال می‌باشد.

دریاچه‌ی نمک خور

بهترین زمان سفر به دریاچه‌ی نمک خور

همان طور که گفته شد دریاچه‌ی نمک خور به دلیل قرار گرفتن در منطقه‌ی کویری دارای آب و هوایی گرم و خشک است پس سفر کردن به آن در تابستان توصیه نمی‌شود چرا که هم هوا به شدت گرم و اذیت کننده است و هم حیواناتی همچون مار و عقرب و رطیل در این فصل از لانه‌های خود خارج شده و برای انسان بسیار خطرناک هستند. بنابراین بهترین زمان سفر به دریاچه‌ی نمک خور ماه‌های سرد سال یعنی از ماه مهر تا ماه اردیبهشت است که هوا اندکی بهتر بوده و رطوبت، کمی بیشتر است، ضمنا از حیوانات خطرناک هم خبری نیست.

دریاچه‌ی نمک خور

وسایل مورد نیاز برای سفر به دریاچه‌ی نمک خور

برای سفر به دریاچه‌ی نمک خور باید وسایلی همچون کرم ضد آفتاب، کلاه و عینک آفتابی، کرم دفع حشرات، قمقمه‌ی آب، داروهای شخصی، دوربین عکاسی، پاور بانک، لباس گرم در صورتی که بخواهید شب را در این مکان بمانید، کفش مناسب برای پیاده روی که ترجیحا ساق بلند باشد، یک کوله‌ی کوچک و... همراه داشته باشید.

مسیر دسترسی به دریاچه‌ی نمک خور

چندین مسیر برای رسیدن به دریاچه‌ی نمک خور وجود دارد اما به این دلیل که اغلب آن‌ها باتلاقی و بسیار خطرناک هستند یک مسیر برای رفتن به این منطقه پیشنهاد می‌شود، برای این منظور باید خود را از هر شهری که هستید  به شهر خور رسانده و از آنجا وارد جاده‌ی خور به طبس شده، محور طریق الرضا را رد کرده و پس از ۵۰ کیلومتر به جنوب دریاچه خواهید رسید، این جاده علاوه بر اینکه امن و مطمئن است آسفالت نیز می‌باشد.

دریاچه‌ی نمک خور

چگونگی اقامت در دریاچه‌ی نمک خور

اولین نکته برای اقامت در دریاچه‌ی نمک خور این است که فقط در صورتی که در سفرهای این چنینی حرفه‌ای هستید و با شب مانی در کویر و مناطق کویری آشنایی دارید شب را در این منطقه بگذرانید، یا به همراه تور به این گونه مکان‌ها سفر کنید و یا اینکه فردی محلی و آشنا به این منطقه را همراه خود ببرید. برای اقامت در کنار دریاچه‌ی نمک خور هم می‌توانید در قسمت مطمئن و امنی در نزدیکی‌های دریاچه چادر زده و شب را زیر آسمان پر ستاره‌ی این ناحیه بگذرانید (البته اگر به اصول شب ماندن در مناطق کویری و جغرافیای این منطقه آشنا هستید)، هم می‌توانید در دهکده‌ی پتاس کمپ زده و شب را در آنجا بمانید و هم می‌توانید در اقامت‌گاه‌های بوم گردی شهرستان خور اقامت کنید که تجربه‌ی جذابی از ماندن در خانه‌های سنتی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

در این مقاله شما را با دریاچه‌ی نمک خور و نکات مربوط به آن آشنا کردیم، اگر قصد داشتید به این منطقه‌ی زیبا سفر کنید می‌توانید به قسمت تور کویر مصر یا تور دریاچه‌ی نمک در سایت ما سر بزنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید