طبیعت‌گردی استان کرمان | معرفی 10 مقصد طبیعت‌گردی کرمان
شراره رحیمی 1399/07/23 18104 بازدید 1 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



کرمان یکی از پهناورترین استان‌های ایران به شمار می‌رود که در جنوب شرقی کشور واقع شده است. این استان از شرق به سیستان و بلوچستان، از غرب به استان فارس، از جنوب به هرمزگان و از شمال به استان‌های خراسان جنوبی و یزد متصل می‌شود و جالب است بدانید که از نظر وسعت دومین استان ایران شناخته شده است. کرمان با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوای منحصر به فرد خود دارای جاذبه‌های طبیعی بسیار زیادی نظیر چشمه‌ها، غارها، کوه‌ها، جنگل و... می‌باشد که هر کدام از آن‌ها مقصد بسیار مناسبی برای طبیعت‌گردی به حساب می‌آیند و سالانه گردشگران بسیار زیادی را به سمت خود جذب می‌کند. بنابراین در این مقاله از کایت با ما همراه باشید تا شما را برای یک طبیعت‌گردی بی‌نظیر در کرمان راهنمایی کنیم.همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای طبیعت گردی وارد صفحه "تور طبیعت گردی" و یا صفحه "تور 1 روزه" شوید.

معرفی 10 مقصد طبیعت‌گردی استان کرمان

همان‌طور که گفته شد استان کرمان به دلیل آب و هوای خاص خود جاذبه‌های طبیعی بسیار زیادی را در دل خود جای داده است که بدون شک بازدید از هر کدام از آن‌ها روح شما را جلا خواهد داد و بدون شک سفر دل‌پذیری را در این استان شگفت‌انگیز تجربه خواهید کرد. ما نیز در این بخش از مقاله 10 مقصد طبیعت‌گردی استان کرمان را به شما معرفی خواهیم کرد تا از آن‌ها دیدن کنید و نهایت لذت را ببرید.

طبیعت‌گردی استان کرمان

  • آبشارهای سیمک

آبشارهای سیمک از جاذبه‌های بسیار پرطرفدار استان کرمان به شمار می‌روند که تقریبا حدود 13 آبشار در کنار هم قرار گرفته‌اند و چشم‌انداز بسیار بی‌نظیری برای گردشگران به نمایش می‌گذارند. وجود امکانات رفاهی و زیرساخت‌های مناسب در این منطقه باعث شده است تا گردشگران زیادی این منطقه از کرمان را به عنوان مقصد طبیعت‌گردی خود انتخاب کنند. به علاوه کوه‌نوردان و صخره‌نوردان بسیاری نیز به این منطقه سفر می‌کنند تا صخره‌نوردی در کنار آبشار را تجربه کنند. این آبشارها در داخل دره‌ای به نام سیمک واقع شده‌اند که برای مشاهده تمامی آن‌ها باید در بین دره و آبشارها پیاده‌روی کنید. توجه داشته باشید که برای خارج شدن از دره باید مسیر را تا آخرین آبشار طی کنید زیرا دیواره‌های بسیار بلندی در دو طرف دره وجود دارند که بالا رفتن از آن‌ها بسیار سخت می‌باشد. آبشارهای سیمک در 35 کیلومتری شمال کرمان، در منطقه‌ای کوهپایه‌ای واقع شده‌اند که بازدید از آن‌ها را به هیچ وجه نباید از دست داد.

  • جنگل پردیسان قائم

جالب است بدانید جنگل‌هایی به صورت دست‌کاشت در نقاط مختلف ایران وجود دارد که جنگل پردیسان قائم کرمان بزرگ‌ترین آن‌ها می‌باشد. مساحت این جنگل تقریبا حدود 230 هکتار می‌باشد که در آن درخت‌هایی نظیر سرو، نارون، کاج و... کاشته شده است. این جنگل در دامنه کوه صاحب الزمان که به بام کرمان شهرت دارد، قرار گرفته است و چشم‌انداز شگفت‌انگیزی از کوه و جنگل به وجود آورده است که بدون شک با رفتن به آن‌جا لحظه‌های لذت‌بخشی را برای خود به ارمغان خواهید آورد. در این جنگل امکانات رفاهی نظیر سرویس بهداشتی، کافی شاپ، رستوران و امکانات ورزشی و تفریحی نظیر دوچرخه سواری، صخره‌نوردی، پیست موتور سواری، پیست کارتینگ و... برای گردشگران در نظر گرفته شده است.

جنگل پردیسان قائم

  •  دره شنگستان

از جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبای استان کرمان می‌توان به دره شنگستان اشاره کرد که به دره وامق آباد نیز شهرت دارد و در 30 کیلومتری شهر کرمان واقع شده است. این دره از زمان قدیم به دلیل آب و هوای دل‌انگیز خود مقصد طبیعت‌گردی گردشگران می‌باشد و علاوه بر آن کوه‌نوردان نیز به منظور صعود به قله سیمک از این دره عبور می‌کنند. از زیباترین جاذبه‌های این دره آبشارهای بسیار زیبا، رودخانه، پوشش گیاهی متنوع و... می‌باشد که بدون شک گشت و گذار در این دره همراه با صدای آواز پرندگان در کنار صدای آب رود شما را برای مدتی از تمامی دغدغه‌های روزمره زندگی دور خواهد کرد و به آرامشی عمیق دست خواهید یافت. لازم است برای پیمایش این دره لوازم ضروری نظیر کفش مخصوص با خود به همراه داشته باشید تا هنگام پرش از روی برخی سنگ‌ها و عبور از رودخانه با مشکل مواجه نشوید.

  • کوه پلوار

پلوار با ارتفاع 4233 متری خود بلندترین رشته کوه استان کرمان به شمار می‌رود که از شمال غربی به جنوب شرقی به طول 147 کیلومتر امتداد یافته است. این رشته کوه در شمال شهر ماهان و در شرق شهرستان کرمان واقع شده است که به منظور صعود به آن می‌توانید به روستای دربر بروید. روستای دربر دقیقا در دامنه این کوه قرار گرفته است و نزدیک‌ترین مکان به قله می‌باشد. در مسیر صعود به قله کوه پلوار مسیری به نام پل صراط وجود دارد که برای عبور از آن به دانش سنگ‌نوردی نیاز است. کرمان در بین دو رشته کوه پلوار و جوپار واقع شده است که بدون شک با ایستادن بر روی کوه پلوار به چشم‌انداز بسیار زیبایی از این شهر و رشته کوه جوپار دست خواهید یافت و تجربه‌ای متفاوت از دیگر مقاصد طبیعت‌گردی این استان از آن خود خواهید کرد.

کوه پلوار

  • تنگ کرو در رابر

تنگ کرو از جاذبه‌های طبیعی استان کرمان می‌باشد که در جنوب شهرستان رابر قرار گرفته است. این تنگ تقرییا حدود 500 متر طول دارد که با آبشارهای خروشان، حوضچه‌های بسیار زیبا، طبیعت بکر و سرسبز خود شما را شگفت‌زده خواهد کرد و خاطره‌ای به یادماندنی برایتان به ارمغان خواهد آورد. جالب است بدانید که در تنگ کرو هر چقدر به سمت جلو حرکت کنید، باریک‌تر می‌شود و شما را با طبیعت بی‌نظیر خود را غافلگیر می‌کند. توجه داشته باشید که برای پیمایش این مسیر زیبا باید در آب‌های جاری تنگ قدم بگذارید، بنابراین فراموش نکنید که کفش یا دمپایی مخصوص و یک دست لباس اضافه با خود به همراه داشته باشید. به منظور دسترسی به تنگ کرو باید از شهرستان رابر 20 کیلومتر فاصله بگیرید و به سمت روستای پدوم آباد حرکت کنید تا به این منطقه خوش آب و هوا برسید.

  • کویر شهداد

کویر شهداد از جمله زیباترین مقاصد طبیعت‌گردی و کویرنوردی استان کرمان می‌باشد که 100 هکتار نمک‌زار و شهر افسانه‌ای کلوت‌ها را در دل خود جای داده است. کلوت‌ها تقریبا 145 کیلومتر طول از شمال به سمت جنوب و 70 کیلومتر عرض از غرب به سمت شرق دارند که بسیار رمزآلود و خطرناک هستند. از جاذبه‌های گردشگری این کویر می‌توان به شتر سواری، آفرود کردن، موتور سواری، قدم زدن و غلط خوردن بر روی رمل‌ها اشاره کرد. به علاوه در کویر آرامش و سکوت منحصر به فردی حاکم است که تماشای آسمان پر ستاره در شب هنگام، گردشگرانی که به دنبال آرامش هستند را به سمت خود جذب می‌کند. کویر شهداد در فاصله 87 کیلومتری از شمال شرق کرمان قرار گرفته است که به منظور دسترسی به آن باید وارد جاده کرمان- بم شوید.

کویر شهداد

  • منطقه حفاظت شده کوه جوپار

یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان کرمان، منطقه حفاظت شده کوه جوپار می‌باشد که در جنوب شهر کرمان واقع شده است و توسط سازمان حفاظت از محیط زیست مدیریت می‌شود. این منطقه زیستگاه حیواناتی نظیر بز وحشی، آهو، میش، قوچ، روباه، گرگ، شغال و... می‌باشد که در ارتفاعات بلند و صخره‌ای این منطقه زندگی می‌کنند. پوشش گیاهی این منطقه نیز از نوع درختی، درختچه‌ای و بوته‌ای می‌باشد که گردشگران می‌توانند در سفر به کرمان از پوشش گیاهی و گونه‌های شاخص جانوری این منطقه بازدید به عمل آورند. به علاوه منطقه حفاظت شده کوه جوپار از نظر پوشش جنگلی یکی از مناطق بکر و سرسبز کرمان به شمار می‌رود که همراه با آب جاری و آب و هوای دل‌انگیز خود به یک مقصد طبیعت‌گردی بی‌نظیر در این استان تبدیل شده است. 

  • آبشار راین

شهرستان راین کرمان جاذبه‌های متفاوت تاریخی و طبیعی بسیار زیادی را در دل خود جای داده است که از پربازدیدترین این جاذبه‌ها می‌توان به آبشار راین اشاره کرد که سالانه گردشگران زیادی را از داخل و خارج ایران به سمت خود جذب می‌کند. این آبشار در بین گردشگران با نام رز رود نیز شناخته شده است که تقریبا حدود 40 متر ارتفاع دارد و با طبیعت بکر و آب و هوای دل‌انگیز خود چشم هر گردشگری را به خود خیره می‌کند. به علاه در فصل زمستان دیوار صخره‌ای این آبشار مقصد بسیار مناسبی برای یخ‌نوردان می‌باشد. اطراف آبشار با گل‌ها و گیاهان بومی و وحشی پوشیده شده است که زیبایی آن را چندین برابر کرده است. آبشار راین با جنوب غربی شهرستان راین فقط 14 کیلومتر فاصله دارد که در دامنه بخش شرقی کوه هزار واقع شده است.

  • دریاچه مخرگه

دریاچه مخرگه یکی از زیباترین مقاصد طبیعت‌گردی استان کرمان می‌باشد که عنوان بزرگ‌ترین آیینه طبیعی ایران را به خود گرفته است و در نزدیکی شهر بابک واقع شده است. این دریاچه از شفافیت منحصر به فردی برخوردار است، به گونه‌ای که می‌توان گفت در این دریاچه آسمان و زمین به هم می‌رسند و شما می‌توانید انعکاس بی‌عیب و نقص آسمان را بر روی سطح آن مشاهده کنید و لذت ببرید. البته توجه داشته باشید که این دریاچه آب خود را از بارش باران تامین می‌کند، بنابراین فقط پس از باران هنگامی که آب دریاچه به حد نرمال رسیده باشد، شما می‌توانید منظره آیینه طبیعی را مشاهده کنید. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که در سفر به کرمان حتما از این دریاچه دیدن کنید و عکس‌های خارق‌العاده‌ای از این آیینه طبیعی به ثبت برسانید و خاطرات سفرتان را ماندگارتر کنید.

دریاچه مخرگه

  • روستای دلفارد جیرفت

روستای دلفارد یکی از زیباترین روستاهای استان کرمان می‌باشد که در شهرستان جیرفت واقع شده است. جالب است بدانید که در این روستا پوشش گیاهی سردسیری و گرمسیری در کنار هم رشد می‌کنند که مثلا درختانی نظیر خرما، گیلاس، گردو، زردآلو و انواع مرکبات یکجا در کنار هم به چشم می‌خورند. به علاوه در موازات این روستا رودخانه‌ای به نام رود شور در جریان است که در حاشیه آن می‌توانید انواع میوه‌های وحشی نظیر آلو، انجیر و تمشک را بیابید. توصیه می‌کنیم که در فصل بهار و تابستان به این منطقه سفر کنید تا بتوانید در آب و هوای دل‌انگیز و مطبوع از کوچه و پس کوچه‌های این روستا دیدن کنید و لذت ببرید.

سخن پایانی

در این مقاله از کایت ما به معرفی 10 مقصد طبیعت‌گردی استان کرمان پرداختیم. کرمان دارای جاذبه‌های طبیعی بسیار متنوعی است که بدون شک هر کدام از آن‌ها می‌توانند سفر لذت‌بخشی را برای طیف مختلفی از افراد و سلیقه‌ها به وجود آورند. در صورتی که قصد سفر به استان کرمان را دارید، پیشنهاد می‌کنیم وارد صفحه وبلاگ کایت شوید تا اطلاعات بیشتری از این استان به دست آورید و سفر بی‌نقصی را تجربه کنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

نظرات، تجربیات و سوالات

  • 1399/11/01

    بنده متقاضی شرکت در گروههای طبیعت گردی کرمان می‌باشم

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید