طبیعت‌گردی استان کرمانشاه | معرفی 12 مقصد طبیعت‌گردی کرمانشاه
شراره رحیمی 1399/07/23 17684 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



کرمانشاه یکی از استان‌های مرزی بسیار مهم ایران به شمار می‌رود که در همسایگی کشور عراق واقع شده است. این استان با برخورداری از فرهنگ غنی، طبیعت بکر، جاذبه‌های تاریخی فراوان و... بسیار مورد توجه گردشگران و مسافران قرار گرفته است. به علاوه از آن‌جایی که کرمانشاه در میان کوه‌های سر به فلک کشیده قرار گرفته است، دارای مقاصد طبیعت‌گردی بسیار زیادی نظیر آبشارهای خروشان، چشمه سارها، غارها، سراب و... می‌باشد که سالانه گردشگران بسیار زیادی از داخل و خارج ایران از این جاذبه‌های طبیعی بازدید به عمل می‌آورند. مردم این استان نیز آخر هفته‌های خود را در طبیعت بکر و دل‌انگیز کرمانشاه سپری می‌کنند و لذت می‌بر‌ند. بنابراین در این مقاله از کایت با ما همراه باشید تا شما را برای یک طبیعت‌گردی شگفت‌انگیز در این استان راهنمایی کنیم.همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای طبیعت گردی وارد صفحه "تور طبیعت گردی" و یا صفحه "تور 1 روزه" شوید.

معرفی 12 مقصد طبیعت‌گردی استان کرمانشاه

همان‌طور که گفته شد استان کرمانشاه جاذبه‌های طبیعی بسیار متنوعی را در دل خود جای داده است که بدون شک بازدید از هر کدام از آن‌ها سفری به یادماندنی و لذت‌بخش برایتان به ارمغان خواهد آورد. ما نیز در این بخش از مقاله 12 مقصد طبیعت‌گردی استان کرمانشاه را به شما معرفی خواهیم کرد تا با دیدن آن‌ها لحظه‌های آرامش‌بخش و خاطره‌انگیزی را تجربه کنید و لذت ببرید.

طبیعت‌گردی استان کرمانشاه

  • روستای شالان

روستای شالان یکی از روستاهای بسیار زیبای استان کرمانشاه می‌باشد که در 23 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب واقع شده است و از جنوب به ارتفاعات زنگ علیان، از شمال و شمال شرقی به ارتفاعات دالاهو و از جنوب شرقی به ارتفاعات بانه ریز متصل می‌شود. این روستای دارای طبیعتی بکر و آب و هوای دل‌انگیز می‌باشد که در نیمه اول سال خنک و دل‌پذیر و در نیمه دوم سال سرد و برف‌گیر است. در دو طرف این روستا پوشش گیاهی متنوعی نظیر گل‌های وحشی، گیاهان دارویی و درختان انگور، انار و انجیر کوهی وجود دارد که چشم‌انداز بسیار زیبایی از روستا برای گردشگران به نمایش می‌گذارند. به علاوه ارتفاعات این منطقه را جنگل‌های انبوه و سرسبز پوشش داده‌اند که بسیار تماشایی و لذت‌بخش هستند.

  • سراب نیلوفر

به طور کلی استان کرمانشاه تقریبا حدود 74 سراب را در دل خود جای داده است که سراب نیلوفر یکی از زیباترین و پربازدیدترین آن‌ها به شمار می‌رود. این دریاچه کوچک به دلیل وجود گل‌های نیلوفر آبی در خود نام سراب نیلوفر را به خود گرفته است که غنچه و برگ‌های این گل در فصل بهار و تابستان سر از آب بیرون می‌آورند و بخش اعظمی از دریاچه را پوشش می‌دهند. مساحت سراب نیلوفر تقریبا حدود 1331 هکتار می‌باشد که در 27 اسفند ماه 1387 در فهرست میراث طبیعی تحت عنوان پنجاه و پنجمین اثر ملی به ثبت رسیده است. بدون شک سراب نیلوفر یکی از منحصر به فردترین جاذبه‌های استان کرمانشاه به شمار می‌رود که به دلیل ویژگی‌های خاص خود هر گردشگری را مات و مبهوت خود می‌کند. این سراب با شمال غرب کرمانشاه فقط 20 کیلومتر فاصله دارد و در روستای کوچکی با نام نیلوفر قرار گرفته است که بازدید از آن را به هیچ وجه نباید از دست داد.

سراب نیلوفر

  • چشمه بل

چشمه بل یا همان کانی بل در ارتفاعات کرمانشاه واقع شده است که با آب و هوای دل‌انگیز و مناظر بکر و چشم‌نواز خود، گردشگران بسیار زیادی را به سمت خود جذب می‌کند. این چشمه تقریبا حدود 60 میلیون سال است که از جاذبه‌های طبیعی این استان به شمار می‌رود و از حجم آب حیرت‌انگیزی برخوردار است. از پوشش گیاهی این چشمه می‌توان به علف هفت بند، گیاهان آبزی همانند عدسک آبی تک ریشه، گل گندم، شبدر وحشی، گیاهان و غلات خشک زی نظیر بلوط، سرخس آبی و شقایق وحشی اشاره کرد. چشمه بل در جوار روستای ناو و هجیج واقع شده است که پس از طی یک مسافت 200 متری به رودخانه سیروان می‌ریزد و سپس وارد خاک کشور عراق می‌شود. به منظور دسترسی به این چشمه باید ابتدا خودتان را به شهرستان پاوه برسانید تا بتوانید از آن‌جا به دهستان سیروان و سپس به روستای هجیج بروید.

  • روستای ساتیاری

ساتیاری از روستاهای بکر و دیدنی استان کرمانشاه می‌باشد که در شهرستان پاوه واقع شده است و با جاذبه‌های شگفت‌انگیز خود میزبان گردشگران بسیاری در فصل بهار و تابستان می‌باشد. شما می‌توانید در سفر به روستای ساتیاری از نمایشگاه محصولات بومی این روستا بازدید به عمل آورید و یا در داخل روستا به گشت و گذار بپردازید و لذت ببرید. در این روستا باغ‌های بسیار زیادی با درختان متنوع و سرسبز وجود دارد که زیبایی روستا را چندین برابر کرده‌اند. این روستا تقریبا تا ده سال قبل بافتی کاملا قدیمی داشت اما هم‌اکنون تمامی خانه‌های این روستا مورد بازسازی قرار گرفته‌اند و کوچه‌ها آن نیز سنگ فرش شده‌اند. ساتیاری با شهرستان پاوه فقط 25 کیلومتر فاصله دارد که به بخش باینگان نیز بسیار نزدیک است و دسترسی به آن بسیار راحت می‌باشد.

روستای ساتیاری

  • سراب برناج

سراب برناج از دیگر مقاصد بسیار زیبای طبیعت‌گردی استان کرمانشاه به شمار می‌رود که در دامنه کوه بیستون واقع شده است و در زیبایی و طراوت این منطقه نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. در اطراف این سراب روستایی بکر با مردمان خونگرم و مهمان‌نواز، درختان کهنسال و تنومند چنار و مزرعه‌های کشاورزی بسیار زیادی وجود دارد که تمامی آن‌ها باعث شده‌اند تا مکان بسیار مناسبی برای تفریح و خوش‌گذرانی گردشگران فراهم‌ شود. این سراب نیز به عنوان یک جاذبه طبیعی ارزشمند در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسیده است. برای رسیدن به سراب برناج باید تقریبا حدود 3 کیلومتر از جاده اصلی بیستون به سنقز را طی کنید تا در منطقه حفاظت شده بیستون از این سراب خیال‌انگیز دیدن کنید و لحظه‌های هیجان‌انگیزی را تجربه کنید.

  • تالاب هشیلان

تالاب هشیلان در 36 کیلومتری شمال غربی شهر کرمانشاه، در دامنه کوه خورین و ویس و در ارتفاع 1310 متری از سطح دریا واقع شده است. لازم است بدانید که اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه، شکار و تیراندازی در منطقه این تالاب 450 هکتاری را ممنوع اعلام کرده است. آب تالاب هشیلان در پهنه آن در کانال‌های کوچک و بزرگ به صورت چشمه‌ها و سراب‌های جوشان پراکنده شده‌اند. در این تالاب 110 جزیره کوچک و بزرگ وجود دارد که از مساحت تقریبی بین 100 متر مربع تا یک هکتار برخوردار هستند و در فصل‌های پر بارش برخی از آن‌ها کاملا به زیر آب می‌روند و پنهان می‌شوند که سالانه میزان بارش در این تالاب نیز تقریبا حدود 451 میلی‌متر می‌باشد.

تالاب هشیلان

  • باغ گل‌ها

بدون شک باغ گل‌های کرمانشاه یکی از بی‌نظیرترین پارک گل‌ها در ایران می‌باشد که مساحت آن تقریباحدود 5 هکتار می‌باشد. در این باغ بیش از چهار هزار گونه گیاهی و به علاوه 4 باغ گل‌های ایتالیایی، فرانسوی، ایرانی و ژاپنی به چشم می‌خورد که گردشگران می‌توانند در فصل بهار و تابستان از این باغ دیدن کنند و گل‌های متنوع بهاری را از نزدیک مشاهده کنند. از 5 هکتار مساحت این باغ،  3500 متر مربع آن به طراحی آب‌نما و 12000 متر مربع آن به طراحی معابر دسترسی اختصاص داده شده است. برای کاشت اکثر گیاهان موجود در این باغ از بذر درجه یک هلندی استفاده شده است. توصیه می‌کنیم که در سفر به کرمانشاه حتما از این باغ بازدید به عمل آورید و لحظه‌های حیرت‌انگیزی و آرامش بخشی را برای خود به ارمغان آورید.

  • غار قوری قلعه

غار قوری قلعه از جاذبه‌های طبیعی رمزآلود و شگفت‌انگیز استان کرمانشاه است که از سطح دریا تقریبا حدود 1200 متر ارتفاع دارد و در داخل کانی‌های آهکی به وجود آمده است. این غار توسط غارنوردان کشور فرانسه در سال 1355 کشف شده است و هم‌اکنون نیز به عنوان یکی از هفت اثر طبیعی ملی کشور ایران ثبت شده است.  عمق این غار تقریبا حدود 3140 متر و طول آن 12 کیلومتر می‌باشد که بازدید از آن بهتر است همراه با راهنما صورت گیرد. از جاذبه‌های دیدنی این غار می‌توان به تالار مسیر برزخ، تالار بلور، تالار مریم، تالار عروس و تالار کوهان شتر اشاره کرد که شما می‌توانید هنگام بازدید از غار از این تالارها نیز دیدن کنید و نهایت لذت را ببرید. غار قوری قلعه در 87 کیلومتری کرمانشاه و در 25 کیلومتری شهرستان روانسر واقع شده است که برای رسیدن به آن باید وارد مسیر روانسر به پاوه شوید.

غار قوری قلعه

  • تنگ گولم

از دیگر مقاصد طبیعت‌گردی استان کرمانشاه می‌توان به تنگ گولم اشاره کرد که در اثر رودخانه کنگاوش به وجود آمده است و آبشار و آبگیر بسیار زیبایی را در دل خود جای داده است. این منطقه چشم‌انداز بسیار زیبایی از خود برای گردشگران و علاقمندان به طبیعت به نمایش می‌گذارد که چشم هر بازدید کننده‌ای را به خود خیره می‌کند. به علاوه تنگ گولم مکان بسیار مناسبی برای خوش گذرانی تعطیلات نوروز و آخر هفته‌ها می‌باشد. این تنگ با غرب شهرستان گیلانغرب فقط 15 کیلومتر فاصله دارد و در دهستان ویژنان قرار گرفته است که برای دسترسی به آن باید وارد جاده گیلانغرب به سومار شوید. سپس با طی کردن 4 کیلومتر از این جاده وارد فرعی خاکی سمت را شوید تا به تنگ گولم برسید.

  • آبشار پیران

آبشار پیران که با نام آبشار ریجاب نیز شهرت دارد، یکی از مقاصد طبیعت‌گردی پرطرفدار استان کرمانشاه به شمار می‌رود. این آبشار تقریبا حدود 150 متر ارتفاع دارد که صخره‌ها باعث شده‌اند تا آب آبشار به سه طبقه‌ تقسیم شود. از ویژگی‌های هیجان‌انگیز آبشار پیران این است که در فصل‌های مختلف سال صخره‌نوردان به این منطقه سفر می‌کنند و از صخره‌نوردی در کنار این آبشار و طبیعت بکر و زیبا لحظه‌های شگفت‌انگیزی را برای خود به ارمغان می‌آورند. این آبشار در نزدیکی شهرستان سرپل ذهاب واقع شده است که برای بازدید از آن باید به سمت شمال این شهرستان حرکت کنید تا به روستای پیران برسید. از روستای پیران نیز با طی کردن حدود 2 کیلومتر مسیر خاکی به آبشار سه طبقه پیران خواهید رسید.

آبشار پیران

  • سراب صحنه

سراب صحنه یکی از منطقه‌های بسیار خوش آب و هوای استان کرمانشاه به حساب می‌آید که در شهرستان صحنه واقع شده است. این منطقه با آب و هوای دل‌انگیز، آبشارهای بسیار زیبا، طبیعت بکر و سرسبز باعث شده است تا گردشگران بسیار زیادی از این منطقه بازدید به عمل آورند و لذت ببرند. به منظور دسترسی به این منطقه باید وارد جاده کرمانشاه به همدان شوید تا در 55 کیلومتری کرمانشاه به شهرستان صحنه برسید. پس از آن به سمت شمال شهرستان صحنه حرکت کنید تا به این منطقه رویایی برسید و به آرامشی عمیق دست یابید.

  • روستای هجیج

روستای هجیج با طبیعت بکر، آب و هوای پاک و چشم‌انداز بی‌نظیر خود باعث شده است تا جزو بهترین مقاصد طبیعت‌گردی استان کرمانشاه به شمار رود. توصیه می‌کنیم هنگام سفر به این منطقه از خانه‌های روستایی فاصله بگیرید و کمی در جاده پیاده روی کنید تا با بی‌نظیرترین تصویر طبیعت روبرو شوید. در سمت چپ جاده، در دامنه کوه غاری وجود دارد که قطر دهانه آن تقریبا حدود 6 متر می‌باشد که در تمام روزهای سال از میان این غار آبی با شدت زیاد جریان می‌یابد و به رودخانه سیروان سرازیر می‌شود.

سخن پایانی

در این مقاله از سایت کایت ما به معرفی 12 مقصد طبیعت‌گردی استان کرمانشاه پرداختیم. این استان با مقاصد طبیعت‌گردی بسیار متنوعی که در دل خود جای داده است، بستر مناسبی برای تفریح و خوش‌گذرانی مسافران و گردشگران فراهم کرده است. در صورتی که قصد سفر به استان کرمانشاه را دارید، پیشنهاد می‌کنیم وارد صفحه وبلاگ کایت شوید تا اطلاعات بیشتری از این استان به دست آورید و سفر بی‌نقصی را تجربه کنید. 

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید