طبیعت‌گردی استان یزد | معرفی 10 مقصد طبیعت‌گردی استان یزد
شراره رحیمی 1399/07/23 12665 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



یزد یکی از استان‌های مشهور ایران می‌باشد که گردشگران و جهان‌گردان بسیار زیادی را از کشورهای دور و نزدیک به سمت خود جذب می‌کند و به یک مقصد بسیار محبوب برای گشت و گذار تبدیل شده است. یزد در یک دشت بین دو کوه خرانق و شیر کوه قرار گرفته است و از شهرهای گرم و خشک ایران به شمار می‌رود که به دلیل موقعیت جغرافیایی نامناسب خود در طول سال بارندگی بسیار کمی در این استان رخ می‌دهد و در فصل تابستان از آب و هوای بسیار گرم برخوردار می‌باشد. بیشتر مردم این استان را با کویرهای بسیار زیبا و زبانزدش می‌شناسند اما لازم است بدانید که این استان مقاصد طبیعت‌گردی دیگری را نیز برای ارائه دادن به گردشگران در دل خود جای داده است. از این رو در این مقاله از کایت با ما همراه باشید تا شما را برای یک طبیعت‌گردی شگفت‌انگیز در این استان راهنمایی کنیم.همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای طبیعت گردی یزد وارد صفحه "تور یزد" و یا صفحه "تور 1 روزه" شوید.

معرفی 10 مقصد طبیعت‌گردی استان یزد

همان‌طور که گفته شد این استان دارای جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبا و متفاوتی می‌باشد که بدون شک بازدید از هر کدام از این مقاصد طبیعت‌گردی سفری خاطره‌انگیز در کنار همسفرانتان برایتان رقم خواهد زد. ما نیز در این بخش از مقاله 10 مقصد طبیعت‌گردی استان یزد را به شما معرفی خواهیم کرد تا با دیدن آن‌ها تجربه‌ای متفاوت و دلپذیر از این استان برای خود به ارمغان آورید.

معرفی مقاصد طبیعت‌گردی استان یزد

  • کویر کاراکال

کویر کاراکال یکی از کویرهای بسیار زیبای استان یزد می‌باشد که سالانه کویرنوردان و علاقمندان به طبیعت‌ را به سوی خود می‌کشاند. این کویر زیستگاه 8 گونه گربه‌سانی می‌باشد که به آن‌ها گربه سیاه یا منگوله گوش نیز گفته می‌شود و از گونه‌های گیاهی این کویر نیز می‌توان به اسکنبیل، درختچه‌های گز و بوته‌های نسیو اشاره کرد. هنگام سفر به این کویر شما می‌توانید از تفریحاتی نظیر سافاری، غلت خوردن بر روی تپه‌های شنی، موتور سواری، پیاده روی در نخلستان‌ها و شتر سواری نهایت استفاده را کنید و لذت ببرید. به منظور دسترسی به کویر کاراکال لازم است ابتدا خودتان را به شهر زیبای یزد برسانید و سپس وارد جاده کویری به سمت شهر بافق شوید. پس از آن باید از اولین بلوار شهر بافق به سمت چپ بپیچید تا پس از طی کردن یک مسیر 15 کیلومتری به این کویر حیرت‌انگیز برسید. پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده اطلاعات کامل کویر کاراکال و تورهای گروهی و طبیعت گردی این کویر، سری هم به صفحه "کویر کاراکال" بزنید.

  • باغ شادی

شهرستان خاتم یکی از بی‌نظیرترین نقاط استان یزد به شمار می‌رود که در بخش جنوبی این استان واقع شده است و با داشتن طبیعتی بکر، جنگل‌های زیبا، درختان انبوه و... به یک مقصد بسیار پرطرفدار طبیعت‌گردی استان یزد تبدیل شده است. باغ شادی محبوب‌ترین مقصد گردشگری این شهرستان می‌باشد که درختانی نظیر ارژن، بنه، کهکم و... را در دل خود جای داده است. به علاوه وجود حیات وحش در باغ شادی همانند آهو بره، تیهو، کبک و... زیبایی و شکوه این باغ را چندین برابر کرده است. هم‌چنین در بیابان‌های اطراف این باغ گل‌های بسیار متنوع و رنگارنگی رشد می‌کنند که چشم‌اندازی شگفت‌انگیز و دلربا برای گردشگران به نمایش می‌گذارد.

معرفی باغ شادی

  • چشمه آب قُل

از دیگر جاذبه‌های طبیعی استان یزد می‌توان به چشمه آب قُل اشاره کرد که به دلیل خواص درمانی خود سالانه گردشگران بسیار زیادی از این چشمه بازدید به عمل می‌آورند. این چشمه از دل کویر می‌جوشد و به دلیل وجود رسوبات کهربایی رنگ در آن به چشمه گوگرد نیز شهرت دارد. ترکیب رنگ آبی چشمه با زرد کهربایی و صدای دل‌انگیز جوشیدن آب در کویر چشم‌انداز بسیار زیبا و رمزآلودی دارد که هنگام سفر به یزد بازدید از آن را به هیچ عنوان نباید از دست داد. این چشمه در 45 کیلومتری شهر یزد واقع شده است که برای رسیدن به آن باید مسیر خاکی به سمت خضرآباد را طی کنید تا به روستای کافی برسید.

  • کویر بافق

کویر بافق در سمت شرقی استان یزد و در نزدیکی شهرستان بافق واقع شده است که با نام کویر درانجیر نیز شهرت دارد. این کویر تقریبا حدود 75 کیلومتر مربع وسعت دارد که در اطرافش مخروط افکنه‌هایی به چشم می‌خورد که به رنگ سفید هستند و شوری زمین را نشان می‌دهند. بخش شمالی کویر از غرب به شرق توسط نمک زار پوشیده شده است و در این نمک زار باتلاق‌های کوچکی به صورت پراکنده وجود دارند. از تفریحات این کویر می‌توان به آفرود کردن، شتر سواری، تماشای ستاره‌ها، قدم زدن بر روی رمل‌ها و... اشاره کرد. به منظور دسترسی به این کویر می‌توانید وارد جاده آسفالته حسن آباد به بافق شوید تا خودتان را به قسمت شرق کویر برسانید و یا مسیر جاده یزد به سمت بافق را طی کنید تا به جنوب این کویر برسید.

معرفی کویر بافق

  • ده بالا

ده بالا یکی از روستاهای بسیار زیبا و جذاب شهرستان تفت می‌باشد که با معماری و فضای ناب خود یکی از بی‌نظیرترین مقاصد گردشگری استان یزد به شمار می‌رود. این روستا در جوار شیر کوه افسانه‌ای واقع شده است که برف همیشگی و ماندگار کوه از روستا نمایان می‌باشد. در این منطقه سرسبز آب و هوای بسیار دل‌انگیز و معتدل حاکم است، به گونه‌ای که در فصل پاییز نیز گردشگران بسیار زیادی از این روستا دیدن می‌کنند و لذت می‌برند. به علاوه این روستا در  فصل بهار و تابستان نیز ییلاق جذابی می‌باشد که بازدید از آن را به هیچ عنوان نباید از دست داد. به منظور دسترسی به این روستا کافیست وارد جاده یزد به تفت شوید تا در مسیر با دیدن تابلو راهنمایی ده بالا خودتان را به این روستای خوش آب و هوا برسانید.

  • چشمه غربالبیز

چشمه غربالبیز از چشمه‌های اصلی و شناخته شده استان یزد می‌باشد که در 40 کیلومتری مرکز این استان، در 10 کیلومتری شهرستان مهریز و در روستای مزوار قرار گرفته است. در اطراف این چشمه آثاری کشف شده است که از جمله این آثار می‌توان به گودی هاون شکل در بالای چشمه، سه برج مثلث شکل و قبرهایی که از آن‌ها ظروف سنگی و اشیاء پیدا شده است، اشاره کرد. تمامی این آثار مربوط به دوره اشکانی می‌باشد و چشمه غربالبیز نیز تفریحگاه اشراف آن دوران بوده است که امروزه نیز به مقصدی پرطرفدار برای طبیعت‌گردی تبدیل شده است. این چشمه به دلیل برخورداری از آب و هوای مطبوع، چشم‌اندازهای منحصر به فرد، دسترسی به شهر، امکانات رفاهی، امکان اسکان و... محل بسیار خوبی برای گذراندن تعطیلات نوروز نیز به شمار می‌رود.

معرفی چشمه غربالبیز

  • کویر سیاه کوه

یکی دیگر از کویرهای بسیار زیبا و رمزآلود استان یزد، کویر سیاه کوه می‌باشد که در نزدیکی کویرهای زردین و اردستان واقع شده است. سطح بیشتر زمین‌های این کویر ناهموار می‌باشد و یک فرورفتگی نامنظم در این منطقه به چشم می‌خورد که از سنگ‌های آذرین و آهکی پوشیده شده است. در جنوب کویر سیاه کوه یک باتلاق در بین نمک‌زارها نمایان است و در غرب آن حفره‌هایی دیده می‌شود که در طول چندین سال با افت سطح زمین به وجود آمده است. از پوشش گیاهی این کویر می‌توان به گز، اشنان، گون، خارشتر، گل گندم، تره تیزک، فرفیون، تاغ، اسفناج وحشی و کاکوتی اشاره کرد. حیوانات این کویر نیز شامل لاکپشت‌ها، سمندرها، شغال، روباه، گرگ،کفتار و عقاب دشتی می‌باشد. برای دسترسی به این کویر می‌توانید وارد جاده اردکان به احمد آباد شوید و پس از آن جاده خاکی احمد آباد را ادامه دهید تا به کویر سیاه کوه برسید.

  • روستای قطرم

روستای قطرم با کوچه‌های تنگ و پیچ در پیچ با سقفی پر از شاخه‌های درختان متفاوت عنوان ماسوله استان یزد را به خود گرفته است. از ویژگی‌های منحصر به فرد این روستا می‌توان به آب و هوای دل‌انگیز و مطبوع آن اشاره کرد که به دلیل قرار گرفتن در دامنه‌ کوه‌های سر به فلک کشیده از آب و هوای چهار فصل برخوردار است. از این رو شما می‌توانید در هر موقع از سال که مایل بودید به این روستا سفر کنید و یک طبیعت‌گردی بی‌نظیر را در این روستا تجربه کنید و لذت ببرید. در این روستا درختان زردآلو، بادام و خرما وجود دارد که زیبایی روستا را مخصوصا در فصل پاییز با برگ‌های رنگارنگ خود چندین برابر کرده‌اند و چشم‌انداز دلربایی از خود برای گردشگران به نمایش می‌گذارند.

معرفی روستای قطرم

  • غار نباتی ندوشن

غار نباتی ندوشن یک جاذبه طبیعی بسیار شگفت‌انگیز و زیبا می‌باشد که با بلورهای سفید و نباتی رنگ خود عنوان عروس غارهای استان یزد را به خود گرفته است. این غار در دهانه یک و نیم متری کوه به صورت حفره‌ای در دل زمین به عمق چهار متر واقع شده است. از ویژگی‌های منحصر به فرد این غار می‌توان به استلاگمیت‌ها و دهلیزهای متعدد، یک چشمه آب زلال و فضای تالار اشاره کرد. بلورها و ستون‌های سنگی و بلورین و قندیل‌های موجود در غار شاهکاری از معماری‌ها می‌باشد که چشم هر گردشگری را به خود خیره می‌کند. این غار در 80 کیلومتری روستای ندوشن قرار گرفته است که به منظور دسترسی به آن می‌توان هم از سورک اصفهان و هم از سمت میبد یزد به این غار رسید.

  • سرو ابرکوه

سرو 4000 ساله ابرکوه یکی از پیرترین درختان جهان به شمار می‌رود که به ثبت جهانی رسیده است و سالانه گردشگران بسیار زیادی را به سمت خود جذب می‌کند. این سرو عظمت و شکوه خود را با شاخه و برگ‌های خویش که در آسمان گسترانده است به رخ جهانیان می‌کشد و همیشه سرسبز و استوار به حیات خود ادامه می‌دهد. ارتفاع این سرو تقریبا حدود 25 متر، قطر تنه آن حدود 5 متر و هم‌چنین قطر تاج آن 14 متر می‌باشد که در بین ایرانیان از جایگاه ویژه و مقدسی برخوردار است. به منظور حفاظت از این سرو اقدامات بسیار زیادی صورت می‌گیرد که از جمله این اقدامات می‌توان به نصب صاعقه گیر، جلوگیری از آسیب حشرات و آفات، رفع مشکلات پژمردگی و... اشاره کرد.

معرفی سرو ابرکوه

سخن پایانی

در این مقاله از کایت ما به معرفی 10 مقصد طبیعت‌گردی استان یزد پرداختیم. این استان مقاصد طبیعت‌گردی بسیار متنوع و جذابی را در دل خود جای داده است که بدون شک با سفر به آن‌ها لحظه‌های آرامش‌بخش و دل‌پذیری را تجربه خواهید کرد. در صورتی که قصد سفر به این استان را دارید، توصیه می‌کنیم وارد صفحه وبلاگ کایت شوید تا اطلاعات بیشتری از این استان به دست آورید و سفر بی‌نقصی را در کنار همسفرانتان تجربه کنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید