دریای اژه | اطلاعات ضروری + نقشه + تصاویر
زهرا نیرومند 1399/07/18 10058 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



دریای اژه (Aegean Sea) یکی از دریاهای اطراف مدیترانه است که در میان دو کشور یونان و ترکیه قرار دارد. این دریا از طریق دو تنگه داردانل و بسفر با دریای مرمره و دریای سیاه ارتباط داشته و آب آن به این دو دریا می‌ریزد. جزایر متعددی در این دریا واقع شده‌اند که اغلب آن‌ها مناظر و چشم‌اندازهای بسیار زیبایی داشته و از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری محسوب می‌شوند. تعدادی از این جزایر مربوط به خاک ترکیه و برخی از آن‌ها نیز بخشی از خاک یونان به شمار می‌روند. در ادامه این بخش با ما همراه باشید تا با دریای اژه، موقعیت جغرافیایی و زیبایی‌های آن بیشتر آشنا شوید.همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای کوش آداسی وارد صفحه "تور کوش آداسی" شوید.

موقعیت جغرافیایی و نقشه

دریای اژه با 610 کیلومتر طول و 300 کیلومتر عرض، یکی از دریاهای اطراف مدیترانه است که در میان منطقه آناتولی و شبه جزیره یونان قرار دارد. همان‌طور که در نقشه مشاهده می‌کنید، این دریا از طریق تنگه بسفر با دریای سیاه در ارتباط بوده و از از طریق تنگه داردانل به دریای مرمره متصل می‌گردد.

دریای اژه

این دریا دارای بیش از 6000 جزیره می‌باشد که برخی از آن‌ها مسکونی بوده و از جمله مهم‌ترین مقاصد گردشگری محسوب می‎شوند. جزایر دریای اژه را با توجه به موقعیت قرارگیری‌شان به تعدادی گروه تقسیم می‌کنند که عبارتند از:

  • گروه کیکلادس: شامل جزایر آمورگوس، آنتیمیلوس، آندروس، پلی‌آیگوس، پاروس، دلوس، سانتورینی، لاگوسا، دنوسا و ...
  • گروه دودکانسا: شامل جزایر آستاکیدا، آستیپالایا، رودس، پاتموس، کارپاتوس، کالیمنوس، کیناروس، گایداروس، نیموس و ...
  • اژه شمالی: شامل جزایر آگیوس، آیوالیک، ایمبروس، بویوک‌آدا، تیماینا، ساموس، لسبوس، لمنوس، تاسوس، سامیوپولا و ...
  • گروه سارونی: شامل جزایر آئگینا، آگیوس گئورگیوس، اسپتسس، سالامیس، دوکوس، پوروس، آنگیستری، پسیتالیا و هیدرا
  • گروه اسپورادس: شامل جزایر آدلفوی، آرگوس اسکیاتو، آلونیسوس، اسکیروس، تسوگریا، ساراکینو، اسکیروپولا، پریسترا، پساتورا، رپیو و ...
  • گروه کرتی: آرنائوتی، آناواتیس، پالایوسودا، الاسا، پتالیدا، پروسفورا، کاوالوس، کورساروی، کولوکیتاس، گرامووسا، نیکولوس و ...

جزایر پراکنده دیگری نیز در دریای اژه وجود دارند که از میان آن‌ها می‌توان به کیثیرا، آنتی‌کیثرا، ماکرونیسوس و ائوبویا اشاره کرد.

علاوه بر جزایر متعددی که در دریای اژه قرار دارند، خلیج‌های کوچک و بزرگی نیز در این دریا دیده می‌شود که از میان آن‌ها می‌توان به  خلیج کرت، میرابلو، سودا، آلمیروس، پاتلیس، آرگولی، سینگیتی، کاوالا و خانیا اشاره کرد. خلیج‌های ساروس، ادرمیت، چاندارلی، دیکیلی، ازمیر، کوش‌آداسی، گوک‌اوا و گول‌لوک نیز از جمله خلیج‌های دیگری هستند که در خاک ترکیه واقع شده‌اند.

دریای اژه

تاریخچه دریای اژه

پدید آمدن دریای اژه را می‌توان به 4000 سال پیش از میلاد نسبت دارد. در آن زمان، سطح دریای اژه حدود 130 متر پایین‌تر از مقدار کنونی بود و بخش گسترده‌ای از اژه شمالی را نیز دشت‌های ساحلی پر از آب در بر گرفته بود. از همان زمان‌ها تعدادی از جزایر این دریا، از جمله جزیره میلوس، مسکونی شده و تمدنی را در این منطقه به وجود آورد. 

اولین تمدن‌های به وجود آمده در این منطقه، که با نام تمدن اژه‌ای خوانده می‌شود، مربوط به عصر برنز می‌باشد. در دوران باستان نیز دو تمدن دیگر در این منطقه به وجود آمد که شامل مینوسی‌های جزیره کرت و میسنی‌های پلوپونز بود. پس از آن هندواروپایی‌های یونان وارد منطقه شده و تمدن یونان باستان را شکل دادند. پس از یونان، رومیان، بلغارها، ونیزی‌ها، جنوآیی‌ها  و ترک‌های سلجوقی و عثمانی به کناره‌های دریای اژه آمده و این منطقه را تصرف نمودند.

دریای اژه

جاذبه‌های گردشگری دریای اژه

سواحل زیبای دریای اژه یکی از چشم‌نوازترین و زیباترین سواحل کشور ترکیه می‌باشد که جزایر و خلیج‌های بسیار زیبایی را در خود جای داده است. جزایری که جزو پرگردشگرترین نقاط این کشور بوده و برای یک سفر آرام و رویایی پیشنهاد می‌گردد. شفافیت آب‌های دریای اژه در کنار باغ‌های زیتون، جنگل‌های کاج و پرتگاه‌های سنگی، بخشی از زیبایی‌های سواحل و کرانه‌های دریای اژه است که بسیاری از گردشگران علاقه‌مند را به سمت خود می‌کشاند.

اگر به تاریخ و بناهای تاریخی علاقه‌مندید، در سواحل و جزایر اطراف این دریا می‌توانید بقایایی از تمدن‌های باستانی پیشین را به تماشا بنشینید و از بناهای کهن، اما هم‌چنان استوار با معماری‌های جذاب و منحصربفرد بازدید نمایید. بناهایی که قدمت برخی از آن‌ها به 5000 سال پیش برمی‌گردد و بخشی از تاریخ و فرهنگ امپراتوری‌های گذشته را به نمایش می‌گذارد. علاوه بر این، این فرصت را دارید که به تماشای آب‌های آبی بی‌کران و منظره‌ی زیبای طلوع و غروب خورشید  بنشینید و از چشم‌اندازهای بی‌نظیر این منطقه عکاسی کنید. تفریحات آبی و دریایی متنوع نیز از جمله مواردی است که در این منطقه از آن برخوردار خواهید بود.

در واقع دو کشور یونان و ترکیه از زیبایی‌های بی‌نظیر دریای اژه بهره کافی را برده و از جزایر  و سواحل دیدنی اطراف آن برای ایجاد فرصت گردشگری و جذب توریست استفاده کرده‌اند. ازمیر و کوشی‌آداسی، دو شهر معروف و توریستی ترکیه هستند که در سواحل زیبای دریای اژه قرار داشته و تصاویری زیبا و دیدنی از آبی بی‌کران دریا و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی اطراف آن را به نمایش گذاشته‌اند. از دیگر شهرهایی که در کرانه دریای اژه قرار دارند،  می‌توان به آتن، الکساندروپولیس، دیدیم، هراکلیون، سالونیک، ولس و کاوالا در یونان و آیوالیک، بدروم، چناق‌قلعه و چشمه در ترکیه اشاره کرد.

دریای اژه

در این مقاله در مورد دریای اژه صحبت کردیم و ضمن معرفی موقعیت جغرافیایی، جزایر و خلیج‌های موجود در این دریا، اطلاعاتی در مورد مقاصد گردشگری، جاذبه‌ها و تفریحات متنوع آن نیز در اختیارتان قرار دادیم. همان‌طور که گفتیم، دریای اژه بین دو کشور یونان و ترکیه قرار دارد که هر دو از جمله مهم‌ترین مقاصد توریستی دنیا محسوب می‌شوند. اگر دوست دارید سفری رمانتیک و پر از آرامش داشته باشید، می‌توانید یکی از جزایر دریای اژه را برای اقامت و گذراندن روزهایی خوش و به یادماندنی انتخاب نمایید. دو شهر توریستی ازمیر و کوش‌آداسی از جمله شهرهایی هستند که در کرانه دریای اژه واقع شده‌اند. می‌توانید یکی از این شهرها را برای سفر انتخاب کنید و در سواحل زیبای دریای اژه به گشت‌وگذار بپردازید. اگر قصد سفر به ترکیه را دارید، سری به دیگر صفحات سایت زده و از زمان و شرایط برگزاری تورهای کوش‌آداسی، ازمیر و دیگر شهرهای توریستی این کشور، آگاهی پیدا کنید. علاوه بر این می‌توانید با شماره تلفن 02175097700 تماس بگیرید و با کارشناسان کایت در مورد مقصد موردنظر خود مشورت نمایید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید