اعتبار پاسپورت ترکیه چقدر است؟ کشورهای بدون ویزا برای ترکیه
مجتبی پورموسوی 1399/07/14 2319 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



متاسفانه بنا به دلایل سیاسی و اقتصادی، پاسپورت ایران برای حضور در کشورهای مختلف بدون ویزا، ارزش خاصی ندارد. قطعا با این موضوع روبرو شده‌اید که پاسپورت کشورهای مختلف در جهان اعتبار خاصی برای خود دارد. به عنوان مثال اگر شما پاسپورت یکی از کشورهای اروپایی را داشته باشید، دیگر برای سفر به بیشتر کشورهای دنیا، نیاز به اخذ ویزا ندارید و حتی امروزه به گونه‌‌ای شده است که داشتن پاسپورت کشورهای بزرگ مانند آلمان، فرانسه، ایالات متحده آمریکا و ... برای شما اعتبار و شخصیت خاصی آورده و همین‌‌طور، روی شما حساب دیگری باز می‌کنند. امروز می‌خواهیم در مورد پاسپورت ترکیه نکاتی را بیان کنیم. اینکه اعتبار پاسپورت ترکیه در دنیا بسیار بیشتر از ایران است، شکی در آن نیست. اما در مجموع نکاتی وجود دارد که دانستن آنها، خالی از لطف نیست.

گذرنامه ترکیه به گفته یکی از معتبرترین مجله‌های اروپایی، یکی از گرانقیمت‌ترین گذرنامه ها در بین کشورهای مختلف است. البته این دلیل بر اعتبار بالای آن نمی‌شود. شاید دلیل آن، این است که مراحل اخذ پاسپورت اندکی نسبت به دیگر پاسپورت ها، آسان‌تر است. البته که آسان‌تر شدن آن، قطعا به خاطر هزینه‌های بالای آن است.

یکی از کارهایی که امروزه سرمایه گذاران ایرانی، در پی انجام آن هستند، خرید ملک در ترکیه است. آن ها با این کار سعی بر این دارند که در کنار سرمایه گذاری در این کشور، پاسپورت معتبر این کشور را اخد کنند. اما در این باره همیشه برایشان سوال است که:

اعتبار پاسپورت ترکیه در دنیا چقدر است؟

چرا حق شهروندی ترکیه اینقدر برای ما ارزشمند است؟

چه راه‌هایی برای دریافت پاسپورت ترکیه‌ای وجود دارد؟

ما در این مقاله سعی داریم با ارائه نکات مهم، به این سوالات متداول کاربران، پاسخی کامل و صحیح بدهیم.

آیا پاسپورت ترکیه در میان کشورهای مختلف، دارای اعتبار بالایی است؟

با توجه به آخرین آماری که از سایت رتبه‌بندی پاسپورت‌های کشورهای مختلف دنیا به دست آمده است، پاسپورت کشور ترکیه، رتبه 39 را از‌آن خود کرده است. کسانی که توانسته‌اند پاسپورت ترکیه را اخذ کنند، می‌توانند به 71 کشور بدون دردسرهای اخذ ویزا، به این کشور، سفر کنند. کافیست با هواپیماهای ایرانی، خود را به ترکیه برسانند و از این کشور مقصد خود را برای سفر، انتخاب کنند. کاری که بسیاری از سرمایه‌داران ما انجام می‌دهند تا به گونه‌ای موانع سیاسی و اقتصادی ایران را دور بزنند.

یکی دیگر از قابلیت‌های پاسپورت‌های ترکیه‌ای که قدرت زیاد این پاسپورت را مشخص می‌کنند، اخذ ویزای فوری برای آن دسته کشورهایی که از ترکیه نیاز به اخذ ویزا است. 46 کشور در این لیست حضور دارند که شما با سفر خود به این کشور، در همان فرودگاه می‌توانید ویزای خود را بگیرید و همین‌‌طور 81 کشور نیز وجود دارد که شهروندان ترکیه‌ای ملزم به اخذ ویزا قبل از شروع سفر خود به این کشور هستند.

به‌‌طور کلی این نکته را باید بدانید که تقریبا هیچ مانعی بر سر راه پاسپورت ترکیه برای ورود به کشورهای مختلف وجود ندارد و این اعتبار پاسپورت ترکیه را نشان می‌دهد.

اعتبار پاسپورت ترکیه

لیست مهم‌ترین کشورهای بدون ویزا برای ترکیه

اگر قصد مهاجرت به ترکیه را دارید باید بدانید که با پاسپورت آن، به کدام کشورها می‌توان بدون ویزا سفر کرد. این لیست نشان‌دهنده قدرت پاسپورت ترکیه است و هر کسی را وسوسه می‌کند تا پاسپورت ترکیه به هر روشی که شده است، برای خود، دریافت کند.

  1. قطر
  2. کره‌جنوبی
  3. مالزی
  4. تونس
  5. سنگاپور
  6. هنگ‌کنگ
  7. اردن
  8. اندونزی
  9. برزیل
  10. عراق
  11. آرژانتین
  12. مراکش
  13. بلاروس
  14. شیلی
  15. ژاپن
  16. بوسنی و هرزگووین
  17. کلمبیا
  18. گرجستان
  19. ال‌سالوادور
  20. اکوادور
  21. پاراگوئه
  22. قبرس شمالی
  23. آفریقای جنوبی
  24. تایلند
  25. اکراین
  26. اروگوئه
  27. ایران

مقایسه‌ای اجمالی دو پاسپورت ایران و ترکیه

ابتدا بهتر است بدانید که شما دردسری برای اخذ ویزای ترکیه نخواهید داشت. پاسپورت ایران، همان‌‌طور که گفته شد، همانند پاسپورت ترکیه از اعتبار بالایی برخوردار نیست این مورد را می‌توان به وضوح در رتبه بندی پاسپورت‌های کشورهای مختلف مشاهده کرد. ایران در این رده‌بندی، رتبه 99 را از آن خود کرده است. البته جای شکر دارد که ما پاسپورت ایرانی می‌توانیم به 39 کشور بدون ویزا سفر کنیم. برخی از مهم‌ترین کشورهایی که از ایرانی های، ویزایی دریافت نمی‌کند، عبارت‌اند از:

  1. آذربایجان
  2. ارمنستان
  3. گرجستان
  4. لبنان
  5. سوریه
  6. ترکیه
  7. عمان
  8. اکوادور
  9. ونزوئلا
  10. توگو
  11. کنیا
  12. سومالی
  13. مالزی
  14. مالدیو
  15. کامبوج

مقایسه‌ای پاسپورت ایران و ترکیه

مهم‌ترین مزایای داشتن پاسپورت ترکیه

قطعا با این اطلاعاتی که در اختیار شما قرار دادیم، متوجه شدید که مهم‌ترین مزیت پاسپورت ترکیه داشتن، این است که بدون دردسر به بسیاری از کشورهای دنیا، سفر می‌کنید. اما داشتن این پاسپورت، مزیت‌های دیگری نیز برای شما خواهد داشت که در ادامه با هم این موارد را بررسی می‌کنیم:

  • حق شهروندی یکی از مهم‌ترین مزیت‌های اخذ ویزای ترکیه است.
  • سفر به 77 کشور بدون دردسر ویزا و گذرنامه
  • برخورداری از خدمات درمانی با تخفیفات ویژه در کشور ترکیه
  • برخورداری از حق بازنشستگی که برای شهروندان ترکیه‌ای در نظر گرفته‌اند
  • خدمات تحصیل به صورت رایگان در بیشتر مراکز آموزشی ترکیه
  • امکان داشتن دو تابعیت همزمان با پاسپورت ترکیه
  • اعتبار 10 ساله این پاسپورت و دردسرهای کم افزایش اعتبار پاسپورت ترکیه

بررسی همه جانبه انواع پاسپورت کشور ترکیه برای شهروندان

این کشور برخلاف ایران، مدل‌های مختلفی از پاسپورت دارد که هر کدام قابلیت‌ها و ویژگی‌های خاص خود را دارد که در ادامه با هم بررسی می‌کنیم.

انواع پاسپورت کشور ترکیه

پاسپورت معمولی

هر شهروند ترکیه‌ای می‌تواند این پاسپورت را داشته باشد و برای اتباع خارجی با رعایت نکات و در نظر گرفتن مراحل اخذ پاسپورت ترکیه، گرفتن این پاسپورت برایشان، مانعی ندارد

پاسپورت سبز یا پاسپورت خاص

این پاسپورت خاص، فقط برای بازرسان و ماموران رده بالای دولتی این کشور، صادر می‌شود و شخصی که این پاسپورت را داشته باشد علاوه بر کشورهایی که بدون ویزا با پاسپورت معمولی می‌توانستد، سفر کند، به کشورهای مانند ساحل عاج، اندونزی، فیلیپین و اسپانیا نیز می‌تواند سفر کند. این پاسپورت به افراد زیر تعلق می‌گیرد:

  • اعضای سابق شورای ملی ترکیه
  • کارمندان دولتی رده اول، دوم و سوم مملکتی ترکیه
  • بازنشتگان دولتی رده اول، دوم و سوم ممکلتی ترکیه
  • همسر دارندگان گذرنامه ویژه
  • فرزندان بدون ازدواج و بیکار دارندگان گذرنامه ویژه که تا 25 سالگی با والدین خود زندگی می‌کنند.

پاسپورت خاکستری یا پاسپورت سرویس

این پاسپورت یک رده از پاسپورت سبز پایین‌تر بوده و فقط کارمندان دولتی رده پایین‌تر و روزنامه نگاران و افرادی که به گونه‌ای زیر نظر دولت در حال فعالیت هستند، این پاسپورت را می‌توانند داشته باشند. اما به‌‌طور کلی افراد زیر می‌توانند این پاسپورت را اخذ کنند:

  • افرادی که شرایط گذرنامه ویژه یا دیپلماتیک را ندارند، برای اهداف رسمی و یا دولتی به خارج از کشور سفر می‌کنند
  • ورزشکاران ملی
  • شهروندان ترکیه‌ای که در سازمان‌های بین المللی که ترکیه عضو هستند
  • کارمندان هلال احمر
  • کارمندان انجمن هوانوردی ترکیه که شامل کارمندان شرکت‌های هواپیمایی می‌شود
  • همسر دارندگان گذرنامه خدماتی
  • فرزندان بدون ازدواج و بیکار دارندگان گذرنامه خدماتی که با والدین زندگی می‌کنند، تا 25 سالگی

پاسپورت مشکی یا پاسپورت دیپلوماتیک

این پاسپورت برای سفیران ترکیه‌ای که در کشورهای خارجی برای این دولت در حال فعالیت هستند. اما به‌‌طور کلی برای افراد زیر پاسپورت مشکی، صادر می‌شود:

  • اعضای شورای ملی و وزرای غیر نخست وزیر
  • رئیس قضات ارگان‌های قضایی و معاونان آنها
  • دیپلمات ها
  • مذاکره کنندگانی که قرار است با مسائل بین المللی سرو کار داشته باشند
  • همسر دارندگان گذرنامه دیپلماتیک. اما این گذرنامه فقط در صورت همراهی با دارنده گذرنامه اصلی قابل استفاده است.
  • دخترانی که ازدواج نکرده و بیکار هستند و پسران کمتر از 18 سال دارندگان گذرنامه دیپلماتیک که با والدین زندگی می‌کنند. اما نکته مهم این گذرنامه این است که فقط به همراه پدر و مادر، استفاده از این پاسپورت برای سفرهای خارجی، امکان پذیر است.

انواع پاسپورت کشور ترکیه

سخن آخر

ما در این مقاله سعی داشتیم نکات مهمی را درباره اعتبار پاسپورت ترکیه برای شما مشخص کنیم. این روزها افراد زیادی برای اخذ پاسپورت ترکیه دست به راه‌های مختلفی می‌زنند. شرکت‌های زیادی وجود دارند که با ارائه بهترین سرویس ها، سعی بر این دارند که شما را در گرفتن پاسپورت ترکیه ای، کمک کنند. اما قبل از هر چیز نکاتی که در این مقاله آمده است برای شما کاربردی است که بدانید برای چه چیزی، تلاش می‌کنند و آیا ارزشش را دارد که هزینه‌های زیادی بابت این گذرنامه پرداخت کنیم یا نه.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید