دریاچه‌ی شورمست کجاست؟ راهنمای سفر+ تصاویر
ضحا اکبری 1399/07/13 1602 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



کشور ما ایران دارای جاذبه‌های فراوانی برای گردشگری است، آبشارها، کوه‌ها، دریا و رودخانه‌ها، جنگل‌ها و...، هر کدام از این جاذبه‌ها زیبایی مخصوص به خود را دارد ولی در این میان دریاچه‌ها مخصوصا آن‌هایی که به صورت طبیعی به وجود آمده‌اند بسیار جذاب بوده و طبیعت گردان و گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می‌کنند. در این مقاله قصد داریم تا شما را با دریاچه‌ی شورمست یکی از دریاچه‌های طبیعی ایران که بسیار زیبا و شگفت انگیز است و به تهران هم نزدیک می‌باشد آشنا کرده و در مورد موضوعات مربوط به این دریاچه نظیر موقعیت جغرافیایی دریاچه‌ی شورمست، مکان‌های دیدنی نزدیک به دریاچه‌ی شورمست، آب و هوای دریاچه‌ی شورمست، بهترین زمان سفر به دریاچه‌ی شورمست، امکانات دریاچه‌ی شورمست، تفریحات دریاچه‌ی شورمست، وسایل مورد نیاز برای سفر به دریاچه‌ی شورمست، مسیر دسترسی به دریاچه‌ی شورمست و چگونگی اقامت در دریاچه‌ی شورمست توضیحاتی را ارائه دهیم، پس تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای طبیعت گردی وارد صفحه "تور طبیعت گردی" و یا صفحه "تور 1 روزه" شوید.

موقعیت جغرافیایی دریاچه‌ی شورمست

دریاچه‌‌ی شورمست تنها دریاچه‌ی شهرستان سواد کوه است که در ۶ کیلومتری غرب شهر پل سفید و در بلندی‌هایی که به روستای شورمست اشراف دارد قرار گرفته است. این دریاچه که تنها دریاچه‌ی طبیعی شهرستان سوادکوه است، در یک گودی بزرگ که اطراف آن را درختان بلند و کهنسال توسکا فرا گرفته واقع شده و یکی از زیباترین دریاچه‌های ایران می‌باشد. وسعت دریاچه‌ی شورمست ۱۵ هزار مترمربع، عمقش ۵ متر، طول آن ازشرق به غرب ۳۰۰ متر و عرض این دریاچه از شمال به جنوب ۷۰ متر است، این دریاچه در جاده‌ی اصلی تهران به شمال و در ابتدای شهرستان سوادکوه قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دریا ۹۴۰ متر می‌باشد.

موقعیت جغرافیایی دریاچه‌ی شورمست

مکان‌های دیدنی نزدیک به دریاچه‌ی شورمست

دریاچه‌ی شورمست دارای زیبایی‌های فراوانی است اما می‌توان در زمان سفر به آن از مکان‌های دیدنی بسیاری که در نزدیکی این دریاچه قرار دارند هم دیدن کرد، مکان‌هایی مثل آبشار گزو، جنگل ارفع ده، منطقه‌ی لفور، غار اسپهبد خورشید، جنگل هلی دار، قلعه‌ی کنگلو، روستای لاجیم، پل و تنگه‌ی ورسک و... در نزدیکی دریاچه‌ی شورمست قرار دارند و بازدید از هر کدام بسیار لذتبخش و هیجان انگیز خواهد بود.

مکان‌های دیدنی نزدیک به دریاچه‌ی شورمست

آب و هوای دریاچه‌ی شورمست

دریاچه‌ی شورمست در نقطه‌ای قرار گرفته که محل تلاقی دو نوع آب و هوای بسیار متفاوت است، یکی آب و هوای خشک و بیابانی و دیگری آب و هوای معتدل و مرطوب. قرار گرفتن در میان این دو آب و هوای متفاوت باعث شده که دریاچه‌ی شورمست دارای آب و هوایی بسیار معتدل و دلپذیر باشد که می‌توان در همه‌ی زمان‌های سال از بودن در آن لذت برد.

آب و هوای دریاچه‌ی شورمست

بهترین زمان سفر به دریاچه‌ی شورمست

دریاچه‌ی شورمست دریاچه‌ای ۴ فصل است به این معنی که در همه‌ی فصول سال و در هر زمانی می‌توان از آن بازدید کرد. در بهار این دریاچه دارای آب و هوایی دلپذیر و طبیعتی سرسبز و با طراوت است، در تابستان هوای دریاچه بسیار خنک و عالی است که می‌توان برای فرار از گرمای شهر، به آن پناه برد. پاییزِ دریاچه‌ی شورمست هزار رنگ است، پس تحمل سردی هوا و گِل جاده به دیدن این همه زیبایی می‌ارزد. در زمستان هم دریاچه زیبایی‌های خودش را دارد، بارش برف، درختان سفید پوش و آبی که در برخی قسمت‌ها یخ زده همه و همه از زیبایی‌های شورمست در زمستان هستند، فقط به یاد داشته باشید سفر به دریاچه در زمستان نیازمند داشتن تجهیزات مناسب سرما و فصل زمستان مثل زنجیر چرخ، لباس گرم و... است.

بهترین زمان سفر به دریاچه‌ی شورمست

امکانات دریاچه‌ی شورمست

در چند سال اخیر با توجه به ظرفیت دریاچه‌ی شورمست برای جذب گردشگر، مسئولان به این مکان توجه خاصی نشان داده و امکانات نسبتا خوبی را در آن ایجاد کرده‌اند، از جمله‌ی این امکانات می‌توان به ایجاد اقامتگاه در کنار دریاچه، ساخت رستوران، احداث بوفه‌ی مواد غذایی برای رفاه گردشگران، ساخت سرویس بهداشتی، ایجاد یک پایگاه نیروی انتظامی، پارکینگ و... اشاره کرد.

امکانات دریاچه‌ی شورمست

تفریحات دریاچه‌ی شورمست

در راستای ایجاد امکانات برای دریاچه‌ی شورمست در این مکان تفریحاتی برای لذت بردن گردشگران در نظر گرفته شده است، برای مثال می‌توانید در دریاچه بدون مجوز ماهیگیری کنید، با قایق‌هایی که در دریاچه تعبیه شده‌اند روی دریاچه‌ی شورمست قایق سواری کرده و نقاط غیر قابل دسترس دریاچه را با کمک قایق از نزدیک ببینید، در مناطق اطراف دریاچه دوچرخه سواری کنید (البته اگر تمایل به دوچرخه سواری دارید باید همراه خود دوچرخه ببرید)، با کرایه کردن اسب از محلی‌ها در اطراف دریاچه اسب سواری نمایید، در جنگل‌های اطراف به پیاده روی و جنگل نوردی بپردازید، با تاب بزرگی که در نزدیک دریاچه قرار دارد تاب بازی کنید و... . یکی از نکات مهم در سفر به دریاچه‌ی شورمست این است که از شنا کردن در آب دریاچه جدا خودداری کنید، چرا که در کف دریاچه گیاهان فراوانی وجود دارند که شنا کردن در دریاچه را برای همه‌ حتی افراد حرفه‌ای دشوار می‌کنند.

تفریحات دریاچه‌ی شورمست

وسایل مورد نیاز برای سفر به دریاچه‌ی شورمست

سفر به دریاچه‌ی شورمست اغلب در یک روز انجام می‌شود که برای سفرهای یک روزه وسایلی چون کرم ضد آفتاب، عینک و کلاه آفتابی، لباس گرم، تلفن همراه و شارژر، پاور بانک، دوربین عکاسی، زیرانداز، چراغ قوه، آب آشامیدنی، کیسه زباله و... لازم است، اما اگر قصد داشتید شب را در کنار دریاچه بمانید حتما همراه خود چادر مسافرتی، کیسه خواب، پتو، لباس اضافی، زیرانداز ضد آب و چیزهایی از این دست داشته باشید.

وسایل مورد نیاز برای سفر به دریاچه‌ی شورمست

مسیر دسترسی به دریاچه‌ی شورمست

ابتدا باید از طریق جاده‌ی فیروزکوه از تهران به سمت قائمشهر حرکت کنید، پس از ۶۵ کیلومتر که به پل سفید رسیدید تابلوی دریاچه‌ی شورمست را در سمت راست و پس از پمپ بنزین خواهید دید، اما باید دور بزنید و به سمت چپ که جاده‌ی دریاچه در آن است بروید، پس از ورود به جاده‌ی دریاچه اگر آن را تا انتها بروید به دریاچه می‌رسید، جاده‌ی دریاچه تا نیمه آسفالته و پس از آن خاکی است. در کل فاصله‌ی تهران تا دریاچه‌ی شورمست ۲۵۰ کیلومتر است که با ۳ تا ۴ ساعت رانندگی از تهران به آن می‌رسید.

مسیر دسترسی به دریاچه‌ی شورمست

چگونگی اقامت در دریاچه‌ی شورمست

اگر قصد داشتید یک یا چند شب را در نزدیکی دریاچه‌ی شورمست بگذرانید هم می‌توانید خودتان در مکان‌های مناسب چادر بزنید و هم می‌توانید کلبه یا ویلا اجاره کنید. در کنار دریاچه هم اتاق و هم ویلا برای اجاره وجود دارد، اما می‌توانید به روستای شورمست رفته و از مردم محلی آنجا که خانه‌های خود را به گردشگران اجاره می‌دهند خانه اجاره کرده و یا در اقامتگاه‌های بوم گردی پل سفید و سوادکوه اقامت کنید.

چگونگی اقامت در دریاچه‌ی شورمست

دریاچه‌ی شورمست

دریاچه‌ی شورمست

در این مقاله شما را با دریاچه‌ی شورمست و موضوعات مربوط به آن آشنا کردیم، اگر قصد سفر به این مکان شگفت انگیز را داشتید می‌توانید به قسمت تور دریاچه‌ی شورمست در سایت ما سر بزنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید