قشم بهتره یا چابهار | مقایسه قشم و چابهار از 7 دید مختلف
شراره رحیمی 1399/08/09 20412 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



جزیره قشم بزرگ‌ترین جزیره ایران می‌باشد که در استان هرمزگان و خلیج فارس واقع شده است و جاذبه‌های طبیعی فراوانی نظیر تنگه چاهکوه، غارهای خربس، جنگل‌های حرا، دره ستاره‌ها، غار نمکدان، جزایر ناز و سیمین و دلفین‌های آبی خلیج فارس را در دل خود جای داده است که به همین دلیل نیز طی چند سال گذشته به یکی از مکان‌های گردشگری و توریستی برتر کشور تبدیل شده است. چابهار نیز تنها بندر اقیانوسی ایران می‌باشد که در استان سیستان و بلوچستان در کرانه دریای مکران و اقیانوس پهناور هند قرار گرفته است. این بندر به دلیل موقعیت مکانی خود از نزدیک‌ترین راه دسترسی به کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه از طریق آب‌های آزاد برخوردار می‌باشد و به دلیل موقعیت بازرگانی خود بسیار حائز اهمیت است. به علاوه چابهار دارای جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوانی می‌باشد و سالانه گردشگران بسیار زیادی را از نقاط مختلف جهان به سوی خود می‌کشاند. در این مقاله از کایت با ما همراه باشید تا به منظور شناخت بیشتر قشم و چابهار، این دو مقصد گردشگری را از جهت‌های مختلف مورد مقایسه قرار دهیم.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای چابهار وارد صفحه "تور چابهار" و برای مشاهده تور‌های قشم وارد صفحه "تور قشم" شوید.

مقایسه قشم و چابهار از 7 دید

اگر قصد دارید که به جنوب کشور سفر کنید، ممکن است با سوال‌های زیادی نظیر چابهار بهتر است یا قشم؟ چابهار قشنگتره یا قشم؟ چابهار برای گشت و گذار بهتر است یا قشم؟ و... مواجه شوید. از این رو ما در این بخش از مقاله به مقایسه قشم و چابهار خواهیم پرداخت تا به شما در انتخاب یک سفر خوب و هیجان‌انگیز کمک کرده باشیم.

مقایسه جزیره قشم و بندر چابهار از جهت‌های مختلف

⦁ مردم و فرهنگ

به طور کلی بخش لذت‌بخش و جذابی از سفر مربوط به آشنایی و شناخت با مردمان و فرهنگ آن منطقه می‌باشد که فرهنگ در جزایر و مناطق جنوبی ایران نیز بسیار متفاوت‌تر و دیدنی‌تر از سایر نقاط کشور است. اکثر مردم چابهار اهل سنت و بلوچ هستند و به زبان بلوچی مکران صحبت می‌کنند. اهالی چابهار مردمانی بسیار خونگرم و مهمان‌نواز هستند و مراسم‌های مختلف را در قالب رویدادهای بومی، اسلامی و فرهنگی برگزار می‌کنند. قشم نیز از فرهنگی بسیار غنی و مردمانی مهمان‌نواز و خونگرم برخوردار است. جالب است بدانید زبان محلی اهالی قشم جزیرتی می‌باشد که ترکیبی از گویش‌های ایرانی نظیر بندری، عربی، مینابی، لارستان و برخی از زبان‌های هندی، پرتغالی، حبشی آفریقایی، زنگبار و انگلیسی می‌باشد که بدون شک هم‌صحبت شدن با آن‌ها از تجربه‌های خاطره‌انگیز سفرتان خواهد شد.

⦁ آب و هوا

معمولا در طول سال آب و هوای مطبوع و بهاری در چابهار حاکم می‌باشد که به طور کلی گرم‌ترین روز سال در این منطقه به 36 درجه سانتی‌گراد و سردترین روز آن به 10 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. به علاوه فاصله کم بندر چابهار با مدار راس‌السرطان نیز بر دمای دلپذیر این منطقه بسیار تاثیرگذار است. در فصل تابستان نیز از اقیانوس هند بادهای مونسون به این بندر می‌وزد و طراوات و خنکی را برای مردمان چابهار به ارمغان می‌آورد. اما قشم جزو مناطق گرم و خشک به شمار می‌رود که رطوبت هوا در این منطقه بسیار بالا می‌باشد، به گونه‌ای که فشار هوا در فصل تابستان به دلیل گرمای بسیار زیاد به کم‌تر از هزار میلی‌بار می‌رسد. از این رو بهترین فصل سفر به جزیره قشم ماه‌های سرد سال نظیر دی و بهمن می‌باشد، زیرا در این مواقع از سال آب و هوای بسیار معتدل و دل‌انگیزی در این جزیره حاکم است.

مقایسه چابهار و قشم از نظر آب و هوا

⦁ سواحل

سواحل چابهار از جمله زیباترین سواحل جنوب ایران به شمار می‌رود و بدون شک بازدید از سواحل بکر و تمیز و مناظر حیرت‌انگیزی که از پیوند آب‌های آزاد و تپه‌های صخره‌ای ایجاد شده است، چشم هر گردشگری را به خود خیره می‌کند. به علاوه سواحل چابهار گیاهان و پدیده‌های زمین‌شناسی بسیار زیادی را در مقابل چشم گردشگران قرار داده است. طلوع و غروب آفتاب در این سواحل نیز بسیار حیرت‌انگیز لذت‌بخش است. جزیره قشم نیز در بین سایر جزایر خلیج فارس بیشترین کرانه‌ها و سواحل را به خود اختصاص داده است که از ویژگی‌های منحصر به فرد آن می‌توان به تنوع سواحل گلی، ماسه‌ای و صخره‌ای یکجا در کنار هم اشاره کرد. به علاوه یکی از سواحل جزیره قشم محل زندگی دلفین‌های بازیگوش و باهوش می‌باشد که این مسئله سبب شده است تا گردشگران بیشتری به جزیره قشم سفر کنند.

⦁ گردشگری

ممکن است بندر چابهار در نگاه اول، منطقه‌ای محروم و فاقد پیشینه تاریخی و جاذبه‌های گردشگری به نظر آید، اما واقعیت آن است که این بندر دارای معتدل‌ترین و دل‌انگیزترین هوای جنوب کشور و بهترین کرانه اقیانوسی کشور است که جاذبه‌های بکر و متفاوت فراوانی را در خود جای داده است و سالانه میزبان گردشگران بسیار زیادی از داخل و خارج ایران می‌باشد. از جمله معروف‌ترین و پرطرفدارترین جاذبه‌های این بندر می‌توان به دریاچه صورتی لیپار، کوه‌های مریخی یا مینیاتوری، گل افشان، روستای درک، مسجد جامع تیس، جنگل‌های حرا و... اشاره کرد. جاذبه‌های گردشگری قشم شامل جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی، جاذبه‌های انسان ساخت و جاذبه‌های طبیعی می‌باشد که برای بازدید از تمامی آن‌ها به زمان زیادی احتیاج خواهید داشت. دره ستارگان، گنبد نمکی نمکدان، ژئوپارک قشم، دژ پرتغالی‌ها و... از جاذبه‌های معروف جزیره زیبای قشم می‌باشد که بدون شک بازدید از آن‌ها لحظه‌های فراموش نشدنی و هیجان‌انگیزی را برایتان رقم خواهد زد.

مقایسه چابهار و قشم از نظر گردشگری

⦁ موقعیت اقتصادی و بازرگانی

همان‌طور که گفته شد چابهار به دلیل موقعیت راهبردی از طریق آب‌های آزاد از نزدیک‌ترین راه دسترسی به کشورهای محصور در خشکی برخوردار است و از این رو سازندگی و سرمایه‌گذاری بسیار زیادی نظیر ساخت راه آهن به سمت آسیای میانه، ساخت اسکله، افزایش گنجایش بارگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما، احداث فرودگاه بین‌المللی و... در آن صورت می‌گیرد. اما از منابع اصلی درآمد مردم قشم می‌توان به گردشگری اشاره کرد که طی سال‌های اخیر نیز با ساخت اقامتگاه‌های محلی، اکثر مردم این جزیره به صنعت گردشگری پیوستند. ایجاد مغازه‌های کوچک و بازار‌ها، صیادی، دامپروری، کشاورزی، معادن و منابع گاز از دیگر منابع درآمد این جزیره به شمار می‌روند.

⦁ موقعیت جغرافیایی

جزیره قشم از جنوب به جزیره هنگام، از شمال به بندرعباس، بخشی از شهرستان بندر لنگه و مرکز بخش خمیر و از شرق به جزیره لارک محدود می‌شود. مساحت این جزیره تقریبا حدود 1491 کیلومتر مربع می‌باشد که بزرگ‌ترین جزیره غیر مستقل جهان به شمار می‌رود و در دهانه تنگه هرمز و در بخش استراتژیک و حساس خلیج فارس قرار گرفته است. بندر چابهار نیز در جنوب استان سیستان و بلوچستان واقع شده است که از شمال به شهرستان قصرقند، از جنوب به دریای عمان، از شرق به شهرستان دشتیاری و از غرب به شهرستان کنارک محدود می‌شود. جالب است بدانید که بندر زیبای چابهار تا سال 1398 با پاکستان مرز مشترک داشت که هم‌اکنون با ارتقا شهرستان دشتیاری دیگر با این کشور مرز مشترک ندارد.

⦁ خرید

همان‌طور که می‌دانید بندر زیبای چابهار چند سالی است که به یک منطقه آزاد تبدیل شده است و به همین دلیل توجه بسیاری از تاجران را به خود جلب کرده است. اما به طور کلی قیمت‌های اجناس آن نسبت به جزیره قشم بسیار پایین‌تر است و امکان خرید برای تمامی گردشگران با هر بودجه‌ای وجود دارد. از جمله مرکز خریدهای مهم چابهار می‌توان به مجتمع تجاری صدف، تیس، صالحیار، پردیس و دکه بازار زنان چابهار اشاره کرد که شما می‌توانید اجناس مورد علاقه خود را باکیفیت بسیار بالا و قیمتی مناسب در این بندر زیبا خریداری کنید.

مقایسه قشم و چابهار از نظر موقعیت جغرافیایی

سخن پایانی

در این مقاله از کایت ما به مقایسه جزیره زیبای قشم و بندر چابهار پرداختیم. همان‌طور که مطالعه کردید قشم و چابهار هر دو از ویژگی‌های منحصر به فرد و جذابی برخوردار هستند که بدون شک سفر به هر کدام از آن‌ها تجربه‌ای متفاوت و دلپذیر برایتان به ارمغان خواهد آورد. اگر قصد دارید که به قشم یا چابهار سفر کنید، پیشنهاد می‌کنیم وارد صفحه وبلاگ کایت شوید تا اطلاعات بیشتر از آن‌ها به دست آورید و سفر بدون مشکل و لذت‌بخشی را تجربه کنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید