آبشار ترز کجاست؟
شراره رحیمی 1399/07/08 8927 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



سوادکوه یکی از شهرهای بسیار زیبای استان مازندران می‌باشد که در همسایگی استان سمنان واقع شده است. به علاوه این شهرستان از سمت شرق به ارتفاعات دودانگه و شهرستان ساری، از سمت غرب به شهرستان بابل، از سمت شمال به شهرستان قائمشهر و از سمت جنوب به شهرستان فیروزکوه محدود می‌شود. سوادکوه با برخورداری از جاذبه‌های بکر و دل‌انگیز نظیر جنگل‌های هیرکانی، دریاچه‌های وسیع، چشمه‌سارها، آبشارها، رودخانه‌ها، دشت‌ها و... یکی از بهترین و زیباترین مقاصد طبیعت‌گردی در شمال کشور می‌باشد که سالانه طبیعت‌گردان و گردشگران بسیاری را از داخل و خارج ایران به سوی خود می‌کشاند و لحظه‌های فراموش‌نشدنی و لذت‌بخشی را برایشان به ارمغان می‌آورد. از جمله شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های طبیعی این شهرستان می‌توان به آبشار ترز اشاره کرد که با زیبایی حیرت‌انگیز خود چشم هر گردشگری را به خود خیره می‌کند. در این مقاله از کایت با ما همراه باشید تا شما را با آبشار زیبای ترز آشنا کنیم.

به علاوه برای مشاهده تورهای طبیعت‌گردی استان مازندران نیز می‌توانید وارد صفحه تور طبیعت‌گردی شوید.

معرفی آبشار ترز

همان‌طور که گفته شد آبشار ترز یکی زیباترین مقصدهای طبیعت‌گردی و جنگل‌پیمایی در استان مازندران به شمار می‌رود که در میان جنگل ترز جای گرفته است و جزو نواحی مرتفع منطقه لفور به حساب می‌آید. جالب است بدانید که مسیر مالرو منطقه ترز نیز در زمان قدیم راه ارتباطی مردم به منظور دسترسی به شیرگاه بوده است. ارتفاع آبشار زیبای ترز تقریبا حدود 18 متر می‌باشد و جزو آبشارهای آهکی به شمار می‌رود، به گونه‌ای که بستر این آبشار به دلیل رسوب‌گذاری آهک به وجود آمده است و در پایین آن نیز غار آهکی کوچکی به چشم می‌خورد. این آبشار از ارتفاعات سرچشمه می‌گیرد و در نهایت به رودخانه زیبای بابل می‌پیوندد. برای رسیدن به آبشار ترز لازم است از کنار رودخانه و از میان جنگل‌های هیرکانی عبور کنید.

بدون شک پیاده‌روی در میان درختان ازگیل، انجیلی، راش، ممرز و... در کنار صدای گوش‌نواز آب رودخانه و پرندگان تجربه‌ای به یادماندنی و دل‌پذیر برایتان رقم خواهد زد. به عمق جنگل‌های زیبا و دل‌انگیز که بروید، آبشاری را در میان درختان تنومند کشف خواهید کرد که با زیبایی وصف‌ناپذیر خود شما را غافلگیر می‌کند. جالب است بدانید که در مسیر رسیدن به آبشار ترز باید از روی پل چوبی رودخانه عبور کنید که قطعا این مسیر سفرتان را هیجانی‌تر و لذت‌بخش‌تر خواهد کرد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم برای یک سفر ماجراجویانه و خاطره‌انگیز به شمال کشور برنامه‌ریزی کنید. پس از هیجان و ماجراجویی نیز می‌توانید در میان درختان انبوه جنگل به استراحت بپردازید و با شنیدن ریزش آب آبشار و صدای پرندگان به آرامش حقیقی دست یابید و نهایت لذت را ببرید.

معرفی آبشار ترز

بهترین زمان بازدید از آبشار ترز

به طور کلی برای بازدید از آبشار ترز هیچ محدودیتی وجود ندارد و این آبشار در هر موقع سال از زیبایی منحصر به فردی برخوردار می‌باشد. اما این منطقه در اردیبهشت و خرداد از آب و هوای دل‌انگیز و معتدلی برخوردار می‌باشد. در این مواقع از سال مسیر جنگل تا آبشار از پونه‌های کوهی پوشیده شده است و سرسبزی و طراوات منطقه روح شما را جلا خواهد داد. اما اگر به فکر آب‌تنی در آبشار هستید، بهتر است از خرداد ماه تا اخر تابستان که هوا گرم‌تر است به این منطقه سفر کنید. فراموش نکنید که در میانه تابستان هوای جنگل تا حدودی شرجی است. سفر به جنگل زیبای ترز و تماشای آبشار در فصل پاییز نیز خالی از لطف نخواهد بود. ناگفته نماند که در مسیر پیاده‌روی جنگل تا آبشار تعدادی درخت انجیلی را مشاهده خواهید کرد که در فصل پاییز چشم‌انداز بی‌نظیری از خود به نمایش می‌گذارند.

بهترین زمان بازدید از آبشار ترز

آبشار ترز کجاست؟ | مسیر دسترسی

آبشار ترز در استان زیبای مازندران و در نزدیکی سوادکوه شمالی واقع شده است که دهستانی در شهرستان سوادکوه به نام لفور می‌تواند شما را به آبشار شگفت‌انگیز ترز برساند. به طور کلی برای رسیدن به این آبشار زیبا دو مسیر وجود دارد که شما می‌توانید در مسیر اول پس از رسیدن به سوادکوه از طریق جاده فیروزکوه خودتان را به شهر شیرگاه برسانید و از آن‌جا وارد جاده‌ای به نام گنج‌افروز شوید و به سمت شهر بابل حرکت کنید. توجه داشته باشید که بعد از سه راهی لفور باید وارد جاده فرعی شوید تا پس از طی کردن تقریبا حدود 10 کیلومتر از جاده فرعی به آبشار برسید. در مسیر دوم نیز باید وارد جاده هراز شوید و از شهر آمل عبور کنید تا به دهستان لفور برسید. پس از رسیدن به دهستان لفور نیز یک مسیر خاکی شما را به ابتدای جاده آبشار ترز هدایت خواهد کرد.

اگر شما نیز جزو کسانی هستید که به پیاده‌روی و پیمودن مسیرهای یک ساعته علاقه دارید، از طی کردن مسیر بسیار زیبا و سرسبز آبشار نهایت لذت را خواهید برد. همان‌طور که گفته شد در مسیر آبشار باید از میان جنگل‌های باطراوت و سرسبز لفور عبور کنید. توجه داشته باشید که رودخانه بابل رود از آبشار ترز سرچشمه می‌گیرد و از میان جنگل‌ها می‌گذرد که می‌تواند بهترین راهنمای شما برای دسترسی به آبشار ‌باشد. بدون شک صدای پرندگان که از میان درختان جنگل به گوش می‌رسد، شما را از دغدغه‌ها و شلوغی‌های زندگی شهری برای مدت کوتاهی دور خواهد کرد و حس و حال بی‌نظیری به شما هدیه خواهد داد.

مسیر دسترسی به آبشار ترز

نکات لازم برای سفر به آبشار ترز

لازم است بدانید که در مواقع بارندگی مسیر پیاده‌روی جنگل تا آبشار بسیار لغزنده است و به طور کلی دسترسی به آبشار بسیار سخت می‌شود. بنابراین اگر در روزهای بارانی و یا چند روز بعد از باران قصد بازدید از آبشار ترز را دارید، حتما کفش مناسب کوهپیمایی یا پیاده‌روی با خود به همراه داشته باشید. برای سفر به این منطقه نیز بهترین وسیله خودرو شخصی است زیرا به دلیل مسیر فرعی ماشین به ندرت پیدا می‌شود. این آبشار از تهران تقریبا حدود 230 کیلومتر فاصله دارد که بهتر است صبح زود به سمت این منطقه حرکت کنید تا بتوانید به طور کامل از سفر یک روزه خود نهایت استفاده را کنید و لذت ببرید. به علاوه اگر قصد دارید که شب را در این منطقه به صبح برسانید و کمپ برگزار کنید باید حتما تمامی لوازم مورد نیاز نظیر چادر مسافرتی، کیسه خواب، پتو مسافرتی، آب و غذای کافی، چراغ قوه و... به همراه داشته باشید.

نکات لازم برای سفر به آبشار ترز

سخن پایانی

در این مقاله از کایت ما معرفی آبشار ترز سواد کوه پرداختیم. همان‌طور که مطالعه کردید این آبشار از چشم‌انداز بسیار زیبا و حیرت‌انگیزی برخوردار می‌باشد که بدون شک بازدید از آن روحیه شما را جلا خواهد داد و لحظه‌های خاطره‌انگیزی را برایتان رقم خواهد زد. در صورتی که قصد سفر به استان زیبای مازندران را دارید، پیشنهاد می‌کنیم وارد صفحه وبلاگ کایت شوید تا اطلاعات بیشتری از این استان زیبا به دست آورید و سفر دل‌پذیری را تجربه کنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید