10 مکان کمتر شناخته شده برای بازدید در سفر به ترکیه
زهرا نیرومند 1399/06/01 2357 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



ترکیه، یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری دنیاست که شهرهای توریستی بسیاری را در خود جای داده است. این کشور به دلیل نزدیک بودن به ایران و هم‌مرز بودن با آن، از جمله پرطرفدارترین مقاصد خارجی در بین ایرانیان محسوب شده و سالانه بسیاری از هم‌وطنان عزیزمان را به سمت خود می‌کشاند. به هر کدام از شهرهای ترکیه که سفر کنید، لیستی از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی و هم‌چنین تفریحات و سرگرمی‌های متنوع را پیش‌رو خواهید داشت که می‌توانید در طول روزهای سفر برای بازدید از هریک از آن‌ها برنامه‌ریزی کرده و روزهای خوبی را بگذرانید. اغلب افرادی که به ترکیه سفر می‌کنند، همیشه از مناطق گردشگری معروف بازدید می‌کنند، غافل از این‌که جاذبه‌های گردشگری دیگری نیز در شهرهای مختلف این کشور وجود دارد که کمتر شناخته شده‌اند و به همین دلیل خلوت‌تر و دنج‌تر هستند. در این بخش قصد داریم این جاذبه‌ها را معرفی کرده و شما را با 10 مکان کمتر شناخته شده برای بازدید در سفر به ترکیه، آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

ساحل دره‌ی پروانه‌ها (Butterfly vally)

دره‌ی پروانه‌ها یکی از زیباترین سواحل ترکیه است که امکان قایق‌سواری، شنا، غواصی و دیگر تفریحات دریایی را در  کنار کوه‌نوردی و صخره‌نوردی فراهم آورده و تصاویر بسیار زیبایی از طبیعت را نیز به نمایش گذاشته است. چیزی که این ساحل را از دیگر سواحل ترکیه جدا می‌کند، پروانه‌های رنگارنگ موجود در آن است که در بخشی از این دره زندگی می‌کنند. برای دیدن این مکان زیبا باید به ساحل اولودِنیز در شهر فتحیه بروید تا به دره‌ی پروانه‌ها برسید. می‌توانید یکی از کلبه‌های چوبی کوچک موجود در این دره را اجاره کنید و شب را در این منطقه خوش‌آب‌وهوا و دیدنی به صبح برسانید. علاوه بر این، امکان کمپینگ و چادر زدن نیز در این دره فراهم شده و جایگاه‌های مخصوصی برای آن در نظر گرفته شده است که می‌توانید از آن استفاده نمایید. 

ساحل دره‌ی پروانه‌ها

شهر بورسا (Bursa)

در جنوب شرقی دریای مرمره، شهری تاریخی با نام بورسا دیده می‌شود که قدمت آن به حدود 4000 سال پیش می‌رسد. این شهر بناهای زیبایی چون مساجد، کلیساها و حمام‌های قدیمی را در خود جای داده است که هرکدام از آن‌ها مربوط به دوره‌ای از تاریخ می‌باشد. شهر بورسا بزرگ‌ترین مرکز تجارت ابریشم در قرون وسطی بوده و امروزه نیز یکی از مهم‌ترین مراکز خرید ابریشم در ترکیه محسوب می‎شود. در واقع بورسا بیشتر با مراکز خرید و بازارهایش شناخته می‌شود. در این شهر، علاوه بر بازدید از اماکن تاریخی و خرید صنایع دستی و سوغات ترکیه، می‌توانید ورزش اسکی را نیز تجربه کنید و اسکندر کباب اصیل  و خوشمزه ترکی را نوش‌جان نمایید.   

شهر بورسا

شبه جزیره داتچا (Datca)

داتچا، شبه جزیره‌ای باریک در بخش جنوب غربی کشور ترکیه است که تصاویری شگفت‌انگیز و بکر از آب‌های فیروزه‌ای و شن‌های طلایی را به نمایش‌ می‌گذارد. این منطقه پوشیده از تپه‌های سرسبز با گل‌های وحشی زیباست و درختانی چون پرتقال، بادام و زیتون را نیز در خود جای داده است. در داتچا این فرصت را دارید که از کارخانه قدیمی زیتون و شهر باستانی نیدوس (Knidos) بازدید نمایید و در جنگل‌های سرسبز آن به پیاده‌روی بپردازید. علاوه بر این، روستاییان این منطقه ماهی‌هایی خوشمزه طبخ می‌کنند که دستور پخت آن خاص خود آن‌ها بوده و از نسل‌های قبل برایشان به یادگار مانده است. می‌توانید طعم لذیذ و اصیل ماهی‌های ترکی را در داتچا بچشید و مزه آن را برای همیشه به یاد داشته باشید. شنا، غواصی، قایق‌سواری و سایر تفریحات دریایی از جمله سرگرمی‌هایی است که در این منطقه‌ی زیبا از آن برخوردار خواهید بود. اگر قصد سفر به ترکیه را دارید، شبه جزیره داتچا را به یاد داشته باشید.  

شبه جزیره داتچا

شهر قدیمی ماردین (Mardin)

در جنوب شرقی ترکیه و در مرز بین این کشور با سوریه، شهری باستانی با نام ماردین وجود دارد که تاریخی غنی و گسترده از جنگ‌ها، شکست‌ها و فتوحات را در بخش‌های مختلف خود جای داده است. در این شهر نام‌های بسیاری دیده می‌شود که دوران‌ها و حکومت‌های مختلفی چون اعراب، آشوریان، سلجوقیان، کردها، ایرانیان، مغول‌ها و عثمانی‌ها را در برمی‌گیرد. ماردین در استانی به همین نام قرار داشته و هم‌چنان نیز محل زندگی اقوام و مذاهب مختلف مسیحی،  سوری و کرد می‌باشد که با اتحاد و یکپارچگی در کنار هم زندگی می‌کنند.

یکی از جذاب‌ترین بخش شهر ماردین، معماری زیبای آن است که شامل خیابان‌های سنگ‌فرش شده، خانه‌های   مرمری و کوچه‎‌های قدیمی آن می‌باشد که هم‌چون موزه‌ای روباز، تاریخ و فرهنگ این منطقه را به نمایش گذاشته‌اند. مدرسه زنجیریه (Zinciriye)، مدرسه قاسمیه (Kasımiye)، کلیسای چهل شهید (Kirklar Kilisesi)، موزه ساکیپ سابانچی (Sakıp Sabancı)،  مسجد اولو، دیر زعفران (Deyrulzafaran) و قلعه ماردین از جمله جاذبه‌های این شهر قدیمی است که در سفر به ترکیه می‌توانید از آن بازدید نمایید.

شهر قدیمی ماردین

شهر کایسری (Kayseri)

شهر قیصریه، که در ترکی استانبولی با نام کایسری شناخته می‌شود، یکی از قدیمی‌ترین شهرهای این کشور است که در زمان سلجوقیان و عثمانیان از اهمیت بالایی برخودار بوده است. قیصریه در مسیر جاده‌ ابریشم قرار داشته و به همین دلیل یکی از مهم‌ترین مراکز تجاری ترکیه در سال‌های گذشته بوده است. این شهر در  حال حاضر نیز دارای اقتصادی بسیار قوی بوده و یکی از محبوب‌ترین مکان‌ها برای خرید گردشگران محسوب می‌شود. اگر به این شهر سفر کردید، فرش‌های دست‌بافت آن را از دست ندهید. علاوه بر این،  دانشگاه‌های قیصریه نیز بسیار معتبر بوده و در سطح جهانی مطرح هستند. قیصریه، تاریخی 3000 ساله دارد، اما یکی از مدرن‌ترین شهرهای ترکیه محسوب شده و در طی سالیان دراز پیشرفت قابل توجهی داشته است.

شهر کایسری

شهر کوهستانی آماسیا  (Amasya)     

در شمال کشور ترکیه و در امتداد رودخانه  یسیل (Yesil)، شهری کوچک با نام آماسیا وجود دارد. این شهر در میان کوه‌های سواحل دریای سیاه و بر روی تپه‌های سنگی واقع شده است. آماسیا، آب‌وهوایی مطبوع و فوق‌العاده دارد و برای رشد انواع درختان میوه مناسب است. مردم شهر نیز زندگی خود را از راه باغداری و ماهیگیری می‌گذرانند و به دلیل توریستی بودن شهر، درآمدهایی از صنعت گردشگری نیز دارند. شهر آماسیا مکانی مناسب برای طبیعت‌گردی، عکاسی، شکم‌گردی، استفاده از حمام ترکی و بازدید از بناهای تاریخی دوران عثمانی می‌باشد. از جمله چاذبه‌های تاریخی این شهر می‌توان به کرال کایا مزارلی، بیمارهانه، هازرانلار کوناکی، قلعه آماسیا و قلعه سلطان بایزید دوم، اشاره کرد.  

شهر کوهستانی آماسیا

دوغوبیازیت (Dogubeyazit)

دوغوبیازیت، شهری باستانی در بخش شرقی ترکیه است که از میان کوهستان‌ها، دشت‌های وسیع و روستاهایی دیدنی با چشم‌اندازهایی بسیار زیبا عبور می‌کند. این شهر نیز مانند دیگر شهرهای باستانی ترکیه، بناهای تاریخی متعددی را در خود جای داده است که از میان آن‌ها می‌توان به کاخ اسحاق پاشا و آرامگاه احمدخانی اشاره کرد. کاخ اسحاق پاشا، بنایی قدیمی مربوط به قرن هفدهم میلادی است که در دوران عثمانی ساخته شده و معماری بی‌نظیر آن دوران را برای بازدیدکنندگان به نمایش گذاشته است. از جمله ویژگی‌های این کاخ می‌توان به تزئینات و حجاری‌های روی دیوارهای آن اشاره کرد.

کوه‌ آرارات، بلندترین کوه ترکیه نیز از طریق این شهر قابل دسترسی است. دوغوبیازیت در 15 کیلومتری کوه‌های آرارات قرار داشته و تنها 35 کیلومتر با مرز ایران فاصله دارد. از این رو یکی از بهترین انتخاب‌ها برای بازدید ایرانیان در سفر به ترکیه می‌باشد.

دوغوبیازیت

شهر ارزوروم (Erzurum)

ارزوروم، شهری کوهستانی است که در شرق ترکیه و در بخش آسیایی آن واقع شده است. این شهر نیز مانند بسیاری از شهرهای ترکیه قدمت تاریخی داشته و بناهای قدیمی زیبایی را در خود جای داده است. از جمله بناهای تاریخی این شهر می‌توان به مدرسه یاقوتیه، مدرسه منار دوقلو، کاروان‌سرای رستم پاشا، موزه خانه آتاتورک، سه مقبره و قلعه ارزروم اشاره کرد. آبشار تورتوم، یکی از بزرگ‌ترین آبشارهای ترکیه نیز در شهر ارزوروم قرار دارد. اگر سفر زمینی به گرجستان داشته باشید و مسیر ترکیه را برای این کار انتخاب کنید، باید از این شهر عبور کنید. در این صورت می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید و  از جاذبه‌های دیدنی شهر ارزوروم نیز در مسیر خود بازدید نمایید.

شهر ارزوروم

حصن کیفا (Hasankeyf)

شهر تاریخی حصن کیفا، با قدمتی حدود 11 هزار سال، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی کشور ترکیه محسوب می‌شود که در طی هزاران سال ساخته شده و حدود 20 تمدن مختلف از جمله بیزانسی‌ها، آشوری‌ها، رومی‌ها و مغول‌ها را پشت‌سر گذاشته است. این شهر روزگاری یکی از بزرگ‌ترین شهرهای بین‌النهرین بوده و از لحاظ تجاری  و صنعتی نیز رونق بسیاری داشته است. از این رو، بناها و ساختمان‎‌های تاریخی باارزشی در آن وجود دارد که متاسفانه امروزه تنها خرابه‌هایی از آن باقی مانده است. حصن کیفا به دلیل پروژه بزرگ سدسازی این منطقه در دهه اخیر دچار آسیب‌های بسیاری شده و در حال نابودی است، اما هم‌چنان یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری در سفر به ترکیه محسوب می‌شود.

حصن کیفا

شهر سنلیورفا (Sanliurfa)

در جنوب شرقی کشور ترکیه و در منطقه آناتولی، شهری قدیمی با نام سنلیورفا واقع شده که هزاران سال قدمت دارد. این شهر از جمله اولین مراکز علمی و فرهنگی جهان بوده  و قدیمی‌ترین معابد دنیا را در خود جای داده است. از جمله جاذبه‌های گردشگری این شهر می‌توان به شهر باستانی هاران (Harran)، تپه گوبکلی، تالاب ماهی مقدس،  مسجد بزرگ یولو کامی (Ulu Cami)، مجتمع درگه، قلعه باستانی و موزه خاتم و کاشی کاری آن اشاره کرد.

شهر سنلیورفا

در این مقاله  10 مکان کمتر شناخته شده برای بازدید در سفر به ترکیه را معرفی کرده و توضیحات کوتاهی در مورد هریک از آن‌ها دادیم. اگر به شهرهای توریستی ترکیه سفر کردید، می‌توانید زمانی را برای بازدید از این جاذبه‌ها اختصاص دهید و به غیر از اماکن گردشگری معروف، نقاط دیگر این کشور را نیز ببینید. برای سفر به ترکیه و همراه شدن با تورهای گردشگری، سری به دیگر صفحات سایت زده و تورهای ترکیه کایت را مورد بررسی قرار دهید. کارشناسان کایت همواره با شماره 75097700-021 آماده پاسخگویی به سوالات شما خواهند بود.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید