10 موزه‌ی کمتر شناخته شده‌ی ایران | بازدید از ناشناخته‌ها
ضحا اکبری 1399/06/27 3034 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



بعد تاریخی هر کشوری همواره یکی از پرطرفدارترین قسمت‌های سفر همه‌ی گردشگران دنیا بوده است که با سفر به کشور مورد نظر و دیدن آثار تاریخی آن از نزدیک به این علاقه پاسخ داده‌اند، اما سفر به این همه کشور برای همه‌ی افراد میسر نیست؛ اینجاست که نقش موزه‌ها به عنوان عامل شناساندن تاریخ کشورها به تاریخ دوستان بسیار پر رنگ‌تر از قبل به چشم آمده و با بازدید از آن‌ها می‌توان به عمق گذشته‌ی کشورها رفت و از دیدن این همه شکوه و زیبایی لذت برد. در این مقاله سعی داریم تا شما را با 10 موزه‌ در ایران که اسمشان کمتر به گوشتان خورده و کمتر شناخته شده‌اند آشنا کنیم، پس تا انتها با ما باشید.

10 موزه‌ی کمتر شناخته شده‌ی ایران

موزه‌ی رضا عباسی تهران

موزه‌ی رضا عباسی ساختمانی 3 طبقه است که در گذشته به یک نمایشگاه دکوراسیون منزل تلعق داشت ولی در سال 1356 به دستور فرح پهلوی خریداری شد و کار خود را به عنوان موزه آغاز کرد، این موزه تا سال 1379 بارها تعطیل و دوباره بازگشایی شد اما از آن سال به بعد که تحت سرپرستی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قرار گرفته به طور مداوم باز بوده و در معرض بازدید علاقمندان قرار دارد. در طبقه‌ی اول موزه‌ی رضا عباسی آثار مربوط به خطاطی و نگارگری وجود دارد که مهمترین اثر آن قدیمی‌ترین نمونه‌ی برگی از شاهنامه دموت است که قدمت آن به اواسط سده‌ی ۸ هجری برمی‌گردد، در طبقه‌ی دوم که ۲ تالار دارد آثار مربوط به دوره‌ی اسلامی به نمایش گذاشته شده و طبقه‌ی‌ سوم محل نمایش آثار پیش از اسلام و کتابخانه‌ی موزه است که ظرف‌های سیمین دوره‌ی ساسانی و ریتون‌های طلایی دوره‌ی هخامنشی چشمگیرترین آثار این قسمت می‌باشند. در موزه‌ی رضا عباسی بخشی با 2 آزمایشگاه و کارگاه برای نگهداری و مرمت آثار خود موزه و سایر موزه‌های ایران تعبیه شده، کتابخانه‌ی این مجموعه شامل بیش از 10 هزار جلد کتاب نفیس به زبان‌های فارسی، آلمانی، فرانسه و انگلیسی است که کارکنان موزه‌ها، اساتید دانشگاه‌ها، دانشجویان، کارمندان میراث فرهنگی و پژوهشگران می‌توانند از کتاب‌های آن استفاده کنند و انتشارات موزه کتب مرجع در زمینه‌ی تاریخ و هنر ایران چاپ کرده است. مجموعه‌هایی که در موزه‌ی رضا عباسی تهران نگهداری می‌شود، شامل آثاری از هزاره‌ی دوم پیش از میلاد تا اوایل قرن بیستم یعنی اواخر دوره‌ی قاجار می‌باشد که به ترتیب زمانی که در میان موزه‌های ایران منحصربفرد است قرار گرفته‌اند، پس کسانی که برای بازدید می‌آیند سیر پیشرفت هنر و فرهنگ ایران زمین را به ترتیب مشاهده می‌کنند. موزه‌ی رضا عباسی در خیابان شریعتی تهران، نرسیده به پل سید خندان، شماره‌ی 972 واقع شده است.

موزه‌ی رضا عباسی تهران

موزه‌ی رضا عباسی تهران

موزه‌ی رضا عباسی تهران

موزه‌ی آذربایجان

موزه‌ی آذربایجان یکی از مهمترین موزه‌های ایران است چرا که به عنوان دومین موزه‌ی باستان شناسی ایران پس از موزه‌ی ملی ایران محسوب می‌شود، تا پیش از ساخت موزه‌ی آذربایجان برای نمایش آثار تاریخی در شهر تبریز از نمایشگاه‌های گوناگون استفاده می‌شد تا اینکه در سال 1337 ساخت بنای این موزه با نقشه‌ای از آندره گدار باستان شناس معروف فرانسوی آغاز شد و در سال 1341 به بهره برداری رسید. در زیرزمین موزه‌ی آذربایجان آثاری چون مجسمه‌های سنگی، قوچ‌های سنگی، سنگ‌های کتیبه دار، سنگ گورها، پیکره‌های انسانی و مجموعه‌ای از مجسمه‌های ساخت احد حسینی که نگاهی ژرف به سرگذشت انسان و اخلاق او در قرون گذشته مخصوصا قرن بیستم دارد، به نمایش گذاشته شده است. آثار طبقه‌ی همکف موزه‌ی آذربایجان شامل اشیا و آثاری از دوره‌ی پیش از تاریخ و پیش از اسلام می‌باشد که از مهمترین آن‌ها می‌توان به ریتون‌هایی با 2 تا 3 هزار سال قدمت، مجسمه‌ی الهه‌ی زن که از رستم آباد گیلان به دست آمده و نشان دهنده‌ی ارزش زن در دوران باستان می‌باشد، سنگ‌های معدنی سرپانتین که در جیرفت پیدا شده و بر روی آن‌ها نقوش گیاهان و جانوران مختلف جود دارد و سفال‌های تپه‌ی اسماعیل آباد که متعلق به 7 هزار سال پیش هستند اشاره کرد. در این طبقه سنگ بسم الله ساخته‌ی محمد علی قوچانی و گورستانی 3 هزار ساله که در حوالی مسجد کبود تبریز کشف شده و برای نمایش به موزه‌ی آذربایجان انتقال داده شده هم قرار دارد. آثار طبقه‌ی اول موزه‌ی آذربایجان عبارتند از سکه‌ها و مهرهای تاریخی مربوط به دوره‌ی هخامنشیان تا قاجاریان، قفل رمزی متعلق به قرن 6 هجری، ظروف سفالی دوره‌ی ایلخانی و آثاری با خط کوفی، نقوش اسلیمی و لعاب سفید. موزه‌ی آذربایجان در شهر تبریز، خیابان خاقانی، خیابان روشنایی، در کنار مسجد کبود واقع شده است.

موزه‌ی آذربایجان

موزه‌ی آذربایجان

موزه‌ی آذربایجان

موزه‌ی تاریخ طبیعی همدان

موزه‌ی تاریخ طبیعی ایران یکی از زیباترین و کم نظیرترین موزه‌های ایران و حتی جهان است که هزاران گونه‌ی جانوری و گیاهی به صورت زنده، تاکسی درمی یا سنگواره در آن نگهداری می‌شود. در سال 1351 شخصی به نام علی اقبالی که رئیس مدرسه‌ی عالی کشاورزی همدان بود با هدف توسعه‌ی علم و پژوهش به فکر نگهداری از گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری افتاد و به کمک چند تن از اساتید دانشگاه و دانش آموزان تعدادی از گونه‌های متنوع حشرات، آبزیان، گیاهان، جانوران و... را جمع آوری کرده و در قسمتی از دبیرستان پهلوی در معرض نمایش گذاشتند. بعد از آن فردی به نام استاد جعفر محمد علیزاده موسس این مکان توسعه یافته و بسیار پیشرفته، مجهز و دیدنی شد، بعد از ایشان هم مدیریت موزه به آقای دکتر فرشاد مسعودیان واگذار شد. در سالن اول موزه‌ی علوم طبیعی همدان موسوم به خلیج فارس 22 ویترین با 929 نموه مرجان، اسفنج‌های خلیج فارس، سخت پوستان، حلزون‌ها، گاستروپودها، دو کفه‌ای‌ها و...، در سالن دوم 95 ویترین با 5000 نمونه حشره از جمله زیباترین پروانه‌های ایران و جهان، در سالن سوم 281 ویترین با 996 نمونه‌ی جانوری از پستانداران و پرندگان، در سالن چهارم 111 ویترین با 802 نمونه از دوزیستان و آبزیان و 92 ویترین با 833 نمونه از خزندگان و در سالن پنجم 130 ویترین با 3064 نمونه از کانی‎‌ها، فسیل‌ها و سنگ‌ها وجود دارند. موزه‌ی تاریخ طبیعی همدان در شهر همدان، چهار باغ شهید مصطفی احمدی روشن، دانشگاه بو علی، دانشکده‌ی کشاورزی واقع شده است.

موزه‌ی تاریخ طبیعی همدان

موزه‌ی تاریخ طبیعی همدان

موزه‌ی تاریخ طبیعی همدان

موزه‌عصر آهن تبریز

موزه‌ی عصر آهن یکی از اولین موزه‌ها‌ی صحرایی ایران و یکی از سایت موزه‌های بسیار دیدنی و شگفت انگیز کشورمان است که در مجاورت مسجد کبود تبریز قرار گرفته و حدود 3 هکتار مساحت دارد. این موزه در سال 1376 با پیدا شدن چندین گور کشف شده و از سال 1386 به عنوان سایت موزه فعالیت خود را آغاز نمود. مهمترین اثر این سایت موزه 38 گور است که اجسادی با سن کم و به صورت جنینی یا چمباتمه‌ای در آن‌ها دفن شده‌اند. درون هر گور بسته به سن جسد و میزان ثروتش همراه او وسایلی دفن گردیده، مثلا با کودکان اسباب بازی‌هایشان، با زنان جواهراتشان و با مردان ابزار جنگیشان، ضمن اینکه در هر گور یک یا چند ظرف سفالی هم قرار دارد که هر چه فرد ثروتمندتر بوده تعداد ظروف هم بیشتر است. قرار گرفتن اجساد و سر آن‌ها به سمت پهلو و وجود ظروف و آثار غذا در گورها نشان دهنده‌ی آئین میترائیسم یا مهر پرستی می‌باشد. موزه‌ی عصر آهن با وجود قدمتی طولانی و زیبایی بی حد و حصر بسیار مهجور مانده و حتی در خود تبریز هم افراد کمی آن را می‌شناسند. آدرس این موزه تبریز، خیابان خاقانی، خیابان روشنایی، جنب پارکینگ کبود می‌باشد.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای تبریز وارد صفحه "تور تبریز" شوید.

موزه‌عصر آهن تبریز

موزه‌عصر آهن تبریز

موزه‌عصر آهن تبریز

موزه‌ی سنجش تبریز

موزه‌ی سنجش تبریز یک ساختمان دو طبقه‌ی قدیمی با مساحت 650 متر مربع مربوط به زمان قاجار است که به شخصی به نام سلماسی تعلق داشت و پس از فوت ایشان به وسیله‌ی اداره‌ی میراث فرهنگی تبریز خریداری و به موزه تبدیل شد. در این موزه انواع و اقسام ابزار و ادوات مربوط به اندازه گیری و سنجش به معرض نمایش گذاشته شده است، ابزاری چون کره‌های سماوی، اسطرلاب، قپان‌های بزرگ میادین بار در گذشته، ترازوهای ظریف زرگری، ابزارهای هواشناسی و زمین شناسی، ترازوهایی با کاربردهای گوناگون، چندین ساعت ساخت کشورهای سوئیس، فرانسه و آلمان (که قدمتشان به 100 تا 400 سال پیش می‌رسد)، چندین تلسکوپ، انواع ساعت‌ها، ابزار اندازه گیری زمان و بسیاری وسایل زیبا و جذاب دیگر. ضمن اینکه بازدید کنندگان علاوه بر مشاهده‌ی این وسایل از تماشای خود ساختمان با قسمت‌های زیبایی مثل گچ بری‌های زیبا، شومینه‌ها، کمدها، پنجره‌های ارسی، حوض خانه و... نیز لذت می‌برند. آدرس موزه‌ی سنجش شهر تبریز، خیابان امام خمینی، کوچه‌ی مقصودیه، بن بست سلماسی می‌باشد.

موزه‌ی سنجش تبریز

موزه‌ی سنجش تبریز


موزه‌ی سنجش تبریز

موزه‌ی پارینه سنگی زاگرس کرمانشاه

تکیه‌ی بیگلربیگی یکی از مجموعه‌های زیبا و از شاهکارهای معماری دوره‌ی قاجار است که در قسمتی از آن موزه‌ی پارینه سنگی زاگرس قرار گرفته که اولین موزه‌ی پارینه سنگی ایران و خاورمیانه می‌باشد. این موزه از 4 اتاق تشکیل شده که آثار دوره‌های دیرینه سنگی و نو سنگی از 8 تا 100 هزار سال پیش در آن به نمایش گذاشته شده است. در یک اتاق یک فیلم مستند در مورد ابزار سنگی و چگونگی ساخت آن‌ها نمایش داده می‌شود، در اتاق دیگری استخوان‌های انسان‌ها و حیوانات و چند جمجمه‌ی انسان که در ایران و سایر نقاط جهان کشف شده‌اند قرار دارد، در اتاق سوم ابزاری از جنس سنگ که در مناطقی چون شیواتو، گنج پر و کَشَف رود پیدا شده دیده می‌شود و اتاق آخر شامل استخوان‌های حیوانات و ابزارآلات سنگی است که به اواخر عصر حجر و نوسنگی تعلق دارد. قدیمی‌ترین اثر این موزه یک ابزار سنگیِ کشف شده در کَشَف رود خراسان و متعلق به یک میلیون سال قبل است که دیدن آن بسیار هیجان انگیز می‌باشد. موزه‌ی پارینه سنگی زاگرس در کرمانشاه، خیابان مدرس، روبروی مسجد جامع قرار دارد.

موزه‌ی پارینه سنگی زاگرس کرمانشاه

موزه‌ی پارینه سنگی زاگرس کرمانشاه

موزه‌ی پارینه سنگی زاگرس کرمانشاه

موزه‌ی تاریخ و فرهنگ و هنر زرتشتیان یزد

موزه‌ی تاریخ و فرهنگ زرتشتیان یزد یکی از موزه‌های زیبای این شهر است که بازدید کنندگان را با فرهنگ، هنر، تاریخ و آداب و رسوم زرتشتیان آشنا می‌کند. این موزه قسمتی از مجموعه‌ی مارکار است، مجوعه‌ی مارکار ساختمانی بسیار قدیمی است که حدود 80 سال قبل به وسیله‌ی فرد خیری به نام پشوتن جی مارکار برای امور خیریه بنا نهاده شده و امروزه زیرزمین آن به عنوان موزه‌ی زرتشتیان مورد استفاده قرار گرفته است. این موزه از چندین قسمت تشکیل شده که هر قست به توضیح موردی خاص اختصاص دارد، در بخش‌های مختلف این موزه می‌توانید با آشور زرتشت، کتاب گاتاها، مراسم مربوط به درگذشتگان زرتشتی، زیارتگاه‌های زرتشتیان، وسایل منازل قدیمی، لباس سنتی موبدان و زنان زرتشتی و همچنین مراسم‌های گواه گیری، نوروز، گاهنبار، سدره پوشی و... آشنا شده و در یک قسمت آشپزخانه‌ی یک خانه‌ی قدیمی را با تمام وسایل موجود در آن ببینید، البته چندین راهنما در مورد قسمت‌های مختلف توضیحات کاملی را در اختیار بازدید کنندگان قرار می‌دهند. ساختمان دارای معماری قدیمی و بسیار زیبایی است که حتما از تماشای آن لذت خواهید برد. آدرس موزه‌ی زرتشتیان یزد میدان مارکار، کوچه فرش مشهد یا بلوار منتظر قایم، کوچه میلاد یزد می‌باشد.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای یزد وارد صفحه "تور یزد" شوید.

موزه‌ی تاریخ و فرهنگ و هنر زرتشتیان یزد

موزه‌ی تاریخ و فرهنگ و هنر زرتشتیان یزد

موزه‌ی تاریخ و فرهنگ و هنر زرتشتیان یزد

اکو موزه‌ی گلفرج

روستای گلفرج یک روستای باستانی و بسیار قدیمی در نزدیکی شهرستان جلفاست که علاوه بر قدمت بسیار زیاد دارای مردمانی بسیار با فرهنگ است که با کمک شورای اسلامی این روستا اکوموزه‌ای در آن تاسیس کرده‌اند که مکانی بسیار مهم و بی نظیر در ایران محسوب می‌شود. اکوموزه‌ها یعنی مکان‌هایی که آثار شاخصی در خود دارند و وظیفه‌ی آن‌ها حفظ، نگهداری و شناساندن این آثار به بازدیدکنندگان و ایجاد تفریح و لذت برای آن‌هاست. اکو موزه‌ی گلفرج از دو بخش تشکیل شده یک بخش که در آن فسیل‌های چند میلیون ساله که از این روستا و مناطق اطراف آن به دست آمده نظیر مرجان‌ها، کرینوئیدها، گاستروپودها، سفالپودها و براکیوپودها نگهداری می‌شود و بخش دیگر موزه‌ی مردم شناسی این اکو موزه است که در آن وسایلی که مردم در قدیم در خانه و زندگیشان استفاده می‌کردند نگهداری و نمایش داده می‌شود. اکو موزه‌ی گلفرج در منطقه‌ی آزاد ارس، شهرستان جلفا، روستای گلفرج واقع شده است.

اکو موزه‌ی گلفرج

اکو موزه‌ی گلفرج

اکو موزه‌ی گلفرج

موزه‌ی ملی تاریخ علوم پزشکی ایران

موزه‌ی تاریخ علوم پزشکی ایران در محل بنایی تاریخی در تهران به مساحت ۹۰۰۰ متر مربع که مربوط به دوره‌‌ی قاجار است در سال ۱۳۸۰ با هدف ایجاد مرکزی برای تدوین و اطلاع رسانی جامع تاریخ علوم پزشکی ایران و شناسایی منابع مکتوب و آثار، ادوات، اسناد و نسخ خطی مربوط به تاریخ علوم پزشکی ایران راه اندازی شد. این موزه ‌دارای قسمت‌های مختلفی چون اسناد و کتب خطی، تاریخ پرستاری و مامایی، تاریخ دامپزشکی، تاریخ دارو سازی، تاریخ دنداپزشکی، دیرین انسان شناسی، ابزار و ادوات مرتبط با پزشکی و تاریخ پزشکی در دوران دفاع مقدس می‌باشد. آدرس موزه‌ی ملی تاریخ علوم پزشکی ایران تهران، خیابان کارگر شمالی، خیابان شانزدهم (فرشی مقدم)، ورودی در شماره‌ی ۲، پردیس شمالی دانشگاه تهران، موزه‌ی تاریخ علوم پزشکی ایران است.

موزه‌ی ملی تاریخ علوم پزشکی ایران

موزه‌ی ملی تاریخ علوم پزشکی ایران

موزه‌ی ملی تاریخ علوم پزشکی ایران

موزه‌ی عصار خانه‌‌ی شاهی

عصارخانه‌ی شاهی در زمان شاه عباس اول در سال 1021 هجری قمری در شهر اصفهان در 1800 متر مربع بنا شد و دارای بخش‌های مختلفی چون پیشخوان، بارانداز، شترخوان، گرم خانه و تیرخانه بوده که امروزه قسمت‌هایی مثل وروردی بازرگان، شترخان و بار انداز از بین رفته و فقط یک تیرخانه و دو انبار تو در تو در قسمت شرقی تیرخانه و در دو طبقه باقی مانده است. در این عصارخانه تا سال 1349 دانه‌های روغنی مثل آفتاب گردان، خشخاش، پنبه دانه و کنجد روغن کشی می‌شده و از آن زمان با پیشرفت صنعت و ساخت تجهیزات مدرن و مکانیزه استفاده از این عصارخانه به صرفه نبود پس این مکان تا 30 سال تعطیل شد اما در سال 1379 سازمان نو سازی و بهسازی شهرداری اصفهان عصارخانه را از صاحبش خرید و پس از مرمت آن را به عنوان موزه بازگشایی کرد. عصارخانه‌ی شاهی نخستین و تنها مرجع تخصصی مطالعات فرهنگ عامه در کشور است که در زمینه‌ی برگزاری کارگاه‌های تاریخ شفاهی نیز فعال می‌باشد. این موزه در سال 2017 نشان جهانی ایکوم (کمیته‌ی ملی موزه‌های ایران) را به عنوان برترین موزه‌ی کوچک ایران دریافت کرد و در اصفهان، میدان نقش جهان، جنب ورودی بازار قیصریه، بازار قنادها، بازار عصاری (پاساژ امین) واقع شده است.

موزه‌ی عصار خانه‌‌ی شاهی

موزه‌ی عصار خانه‌‌ی شاهی

موزه‌ی عصار خانه‌‌ی شاهی

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید