کویر ابوزید آباد | راهنمای سفر به ابوزید آباد کاشان
مجتبی پورموسوی 1399/06/23 9315 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

لیست مطالب این صفحه


شهر کاشان شهری می‌باشد که با بوی گلاب عجین شده در همین رابطه سالانه گردشگران زیادی به این شهر خوش بو و معطر سفر ‌‌می‌کنند. هر سالانه مراسم‌هایی به منظور گلاب‌گیری در سطح شهر کاشان بر پا ‌‌می‌شود. شهر کاشان جاذبه‌های بی نظیر و زیبایی دارد. یکی از این جاذبه‌های گردشگری، کویر ابوزید آباد می‌باشد. سفر به کویر ابوزید آباد یک سفر به یاد ماندنی را برای گردشگران رقم ‌‌می‌زند. در پاییز و زمستان که هوا نسبتا سرد میشوند، علاقه‌مندان به کویر به فکر سفر به کویر ابوزید آباد و شب‌های پر از ستاره آن ‌‌می‌افتند. در حالت کلی کویر روز‌هایی گرم اما شب‌هایی سرد دارد اما این شرایط در فصول مختلف دچار تغییراتی نیز ‌‌می‌شود.

این کویر به خاطر جنبه‌های تاریخی و هیجان‌انگیزی که در سرتاسر خود جای داده است هر ساله تعداد انبوهی از گردشگران به این کویر سفر ‌‌می‌کنند. کویر ابوزید آباد در موقعیت مکانی نسبتا خوبی برخوردار است و که در سی کیلومتری شهر کاشان و در ارتفاع نهصد و پنجاه کیلومتری از سطح دریا قرار دارد.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای طبیعت گردی ابوزید آباد وارد صفحه "کویر ابوزید آباد" شوید.

جاذبه‌های گردشگری در سفر به کویر ابوزید آباد

بعد از کویر مصر که پر طرفدار‌ترین کویر در ایران است ، کویر ابوزید آباد در حال تبدیل شدن به یکی از کویر‌های محبوب و پرطرافدار در کشور ایران می‌باشد. در این منطقه کویری علاوه بر این طبیعت بکر کویری جاذبه‌هایی بی نظیری دیگری از جمله شهر زیرزمینی اویی ، قلعه شاهی، روستای ابیانه، شهر تاریخی نوش‌آباد آب انبار صفوی قرار دارند.

جاذبه‌های گردشگری در سفر به کویر ابوزید آباد

منطقه‌ی یخاب: اگر فرصت کافی دارید، حتما سری به شهرستان آران و بیدگل بزنید و از منطقه شکار ممنوع یخاب بازدید نمایید. یخاب منطقه‌ای حفاظت شده در 4 کیلومتری غرب آران و بیدگل است که امکان   طبیعت‌گردی  را به علاقه‌مندان می‌دهد. این منطقه دارای آب‌وهوای مطبوع و کوهستانی بوده و چشم‌اندازهایی بسیار دیدنی از دشت‌های آبرفتی، تپه‌های ماهوری و شن‌های روان را به نمایش می‌گذارد. منطقه‌ی حفاظت‌شده یخاب دارای پوشش گیاهی مناسبی است و منابع آب فراوانی نیز دارد. از جمله حیوانات یخاب می‌توان به انواع گربه‌سانان، کاراکال، گربه شنی، جبیر، هوبره، خرگوش، کفتار، کل، قوچ، بز، میش، بزمجه، سارگپه، عقاب طلایی، کبک، تیهو، باقرقره، افعی شاخدار، مار شاخدار، تیرمار، شترمار شیرازی و مار قیطانی اشاره کرد.

کویر سیازگه: سیازگه به معنای ریگ سیاه، یکی از جذاب‌ترین مناطق ابوزیدآباد است که در بخش شمالی آن قرار دارد. این منطقه در میان تپه‌های شنی بکر و زیبایی واقع شده و ناهمواری‌های موجود در آن چشم‌اندازهایی دیدنی ایجاد کرده است. منطقه سیازگه یکی از زیباترین بخش‌های این کویر است که به دلیل نزدیکی به مرکز شهر، مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار دارد. با توجه به این‌که این منطقه از دور به رنگ سیاه دیده می‌شود، به آن سیازگه می‌گویند.

منطقه چال عروس: چال عروس یکی از بکرترین مناطق ابوزیدآباد است که در بخش ‌شمالی آن قرار دارد. ارتفاع‌ تپه‌های شنی این منطقه در برخی از مکان‌ها حتی به 100 متر نیز می‌رسد که در کنار هم چشم‌اندازهایی بسیار زیبا ایجاد کرده‌اند. ارتفاع آب در منطقه چال عروس کمتر از نیم متر است و به راحتی با کندن یک گودال، آبی شیرین و گوارا به دست می‌آید.

دریاچه نمک: در فاصله بین منطقه سیازگه و چال عروس، دریاچه نمکی دیده می‌شود که شکل و وسعت آن  در فصول مختلف سال با توجه به میزان بارندگی، تغییر می‌کند. نمک موجود در این دریاچه حاوی ترکیبات سدیم کلرید، منیزیم کلیرید و منیزیم سولفات می‌باشد که برای مصارف خانگی و صنعتی به کار می‌رود. در واقع، این دریاچه معدنی غنی از ترکیبات منیزیم است که از شورابه‌های آن برای تولید این ماده استفاده می‌شود. 

شهر زیر زمینی اویی؛ شهری که 4 کیلومتر در زیر زمین قرار دارد.

ساختار بسیارزیبای شهر زیرزمینی اویی که هر گردشگری را مجذوب خود میکند شامل کوچه‌های باریک و اتاق‌هایی با ابعاد بسیار کوچک میباشد. عمق این شهر از چهار کیلومتر تا شانزده کیلومتر تخمین زده شده است. این شهر به صورت دست کن بنا شده است به صورتی که امروزه اثری از تیشه را ‌‌می‌تواند در قسمت‌هایی از این شهر زیر زمینی مشاهده کرد. گردشگران باید برای وارد شدن به این شهر زیر زمینی و تاریخی به تنها ورودی مراجعه کنند که پس از عبور از 45 پله به دالان‌ها و ساختار شگفت انگیز شهر ‌‌می‌رسند.

شهر زیر زمینی و تاریخی اویی یکی از فوق العاده‌ترین مکان‌های گردشگری در اطراف کویر ابوزید آباد می‌باشد که توصیه میشود در طول سفر به کویر ابوزید آباد به این شهر زیبا و تاریخی مراجعه کنید و از جاذبه‌های آن لذت ببرید.

قلعه شاهی؛ قلعه ای تاریخی وزیبا

این قلعه در شمال شرقی کویر ابوزید آّباد می‌باشد. این قلعه تاریخی محل جمع شدن سپاه نایب حسین کاشی بود یکی از راهزنان زمان رضاشاه بود که به دست رضاشاه به قتل رسید.

این قلعه مساحتی نزدیک به 4000 متر مربع دارد که در آن مکان قلعه بسیار عظیم و زیبایی بنا شده است. قلعه ای خشتی که از آثار به جا مانده از زمان قاجار می‌باشد. یکی از ویژگی‌های منحصر بفرد این قلعه آب زایی این مکان می‌باشد که در اطراف این قلعه و حتی زیر این قلعه بدلیل نازکی ضخامت و نزدیک بودن به سفره‌های زیر زمینی همیشه مرطوب می‌باشد در صحن این قلعه حوض آبی وجود دارد که به همین بهانه همواره پر از آب بوده است. یکی از بهترین پیشنهاد‌ها برای اقامت در کویر ابوزید آباد این محل می‌باشد زیرا بدلیل اینکه اغلب کویر آب فراوانی وجود ندارد اما این قلعه و این منطقه از این نعمت حیات بخش بسیار یافت ‌‌می‌شود.

روستای ابیانه؛ روستایی به قدمت 1500 سال

روستای ابیانه یکی از مرتفع‌ترین و کهن‌ترین روستای ایران می‌باشد. ارتفاع بسیار زیاد این روستا از سطح دریا باعث شده که به مرتفع‌ترین محل سکونت در ایران بر سر زبان‌ها بیوفتد و با قدمتی نزدیک به هزار و پنصد سال این روستا به کهن‌ترین روستای کشور معروف شده است. در این روستا جاذبه‌های گردشگری فوق العاده زیبایی وجود دارد که عبارتند از:

  • امام زاده یحیی (ع) و عیسی (ع)
  • موزه مردم شناسی و شناخت فرهنگ
  • کاروانسرا‌ها و اشترخانه‌ها
  • مسجد‌هایی با معماری‌های قدی‌‌می‌و زیبا
  • روستای ابیانه دارای سه قلعه به نام: همونه، هرده و پاله می‌باشد.
  • آتشکده
  • خانقاه
  • آسیاب قدیمی
  • چشمه‌های جوشان و طبیغت بی نظیر

این جاذبه‌های گردشگری بی نظیر و فوق‌العاده باعث ‌‌می‌شود که در طول سفر به کویر ابوزید آباد لذت سفر دو چندان سفر شود و سفر خاطرانگیز برای گردشگران رقم بخورد.

تفریحات کویر ابوزیدآباد

علاوه بر جذابیت‌های طبیعی کویر، فرهنگ اصیل مردمان آن و تاریخ غنی و بناهای دیدنی ابوزیدآباد، این کویر دارای تفریحات و سرگرمی‌های متنوع و هیجان‌انگیزی نیز می‌باشد که می‌توانید در طی روزهای سفر خود از آن بهره‌مند باشید. این جاذبه‌ها عبارتند از:

پیاده‌روی در کویر: آرامش و سکوت کویر یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن است که شما را به سمت خود می‌کشاند و تجربه‌ای دوست‌داشتنی برایتان رقم می‌زند. یکی از جذاب‌ترین تفریحات کویری، پیاده‌روی بر روی شن‌های طلایی‌رنگ و داغ کویر است که تا بی‌نهایت ادامه دارد و قدم زدن بر روی آن حس‌وحال انسانی آزاد را به شما می‌دهد.

آفرود:  یکی از هیجان‌انگیزترین تفریحات کویری که می‌توانید بر روی رمل‌ها و تپه‌های شنی آن تجربه کنید، آفرود با ماشین‌های شاسی‌بلند است. البته برای انجام این کار باید ماشین مناسب، مهارت رانندگی و تجربه کافی داشته باشید. اگر این موارد را ندارید، پیشنهاد می‌کنیم با یک آفرودسوار حرفه‌ای همراه شوید. این افراد را می‌توانید در کنار اماکن تفریحی، اقامت‌گاه‌ها و کاروان‌سراها پیدا کنید. رانندگی با سرعت زیاد بر روی شن‌های روان و تپه‌هایی که شما را پشت‌سرهم به سمت بالا و پایین هدایت می‌کنند، هیجان فوق‌العاده‌ای را در شما ایجاد خواهد کرد.

موتور چهارچرخ: اگر دوست دارید خودتان رانندگی کنید و مهارت آفرود را ندارید، پیشنهاد می‎‌کنیم موتورهای چهارچرخ را امتحان کنید. این موتورها قدرت بسیار بالایی دارند و به راحتی بر روی تپه‌های شنی بالا و پایین می‌روند. رانندگی با موتورهای چهارچرخ بسیار ساده است و مهارت یا تجربه خاصی نمی‌خواهد. حتی اگر گواهینامه رانندگی ندارید، می‌توانید سوار این موتورها شوید و مطمئن باشید هیچ خطری شما را تهدید نمی‌کند. 

رصد ستارگان در شب: یکی از جذاب‌ترین بخش‌های کویرگردی که باعث جذب گردشگران به سمت آن می‌شود، شب‌های کویر و رصد ستارگان است. اگر قصد کویرگردی دارید، پیشنهاد می‌کنیم برنامه‌ریزی کنید و حتما یک شب را تا صبح در مناطق کویری اتراق کنید. شب‌های کویر سرد است و در آن خبری از گرمای سوزان روز نیست. می‌توانید در دل کویر چادر بزنید و به همراه دوستان و هم‌سفران خود به دور آتش بنشینید. تماشای ستارگان در آسمان صاف کویر، آن هم در آرامش و سکوت شب، یکی از لذت‌بخش‌ترین قسمت‌های کویرگردی است.

اقامت در کویر ابوزید آباد

برای اتراق و اقامت در شب در کویر پرستاره ابوزید آباد، بهترین گزینه استفاده از کاروانسرا‌های کویری می‌باشد که شرایط فوق‌العاده ای را برای گردشگران صورت داده است.

جاذبه‌های گردشگری در سفر به کویر ابوزید آباد

امام‌زاده آق علی عباس: اگر دوست دارید مکان دیگری را برای اقامت در نظر بگیرید و قصد دارید هزینه‌ کمتری برای اقامت‌گاه خود بپردازید، سری به امام‌زاده آق علی عباس بزنید. امام‌زاده آق علی عباس، یکی از بهترین مکان‌ها برای اقامت ارزان می‌باشد که در اختیار زائران و گردشگران قرار دارد. این امام‌زاده در 60 کیلومتری شهر کاشان و منطقه‌ای کویری به نام بادرود واقع شده و زائرسراها و امکانات رفاهی خوبی را برای مسافران در نظر گرفته است. از جمله این امکانات می‌توان به 400 زائرسرا، سفره‌خانه حضرت، سرویس بهداشتی، حمام،  نانوایی، شهربازی، مخابرات، بازار­ و ... اشاره کرد. علاوه بر این، چندین سکو و فضای سبز نیز برای چادر زدن و استراحت مسافران در نظر گرفته شده است. در واقع، امام‌زاده آق علی عباس یک مکان تفریحی زیارتی است که در ماه‌های مختلف سال پذیرای گردشگران و مسافران می‌باشد.

کاروانسرای صفوی

یکی از بهترین مکان‌ها برای اقامت در کویر ابوزید آباد کاروانسرای صفوی می‌باشد. این کاروانسرا با قدمتی چهار صد ساله در دل کویر ابوزید آباد قرار گرفته است. این کاروانسرا دو سال قبل باز سازی شده است و دارای بیست اتاق می‌باشد که ابعاد این اتاق‌ها بسته به تعداد نفرات متغییر می‌باشد که شامل اتاق‌هایی تک نفره، اتاق‌هایی سه نفره، اتاق‌هایی چهار نفره، اتاق‌هایی پنج نفره و دارای دو سالن بزرگ که حداقل گنجایش این سالن‌ها پانزده الی سی نفر می‌باشد. در حالت کلی این کاروانسرا دارای گنجایش صد مهمانان و گردشگرانی که قصد اقامت در کویر ابوزید آباد را دارند میزبان آنها می‌باشد.

به دلیل اینکه این کاروانسرای صفوی حالت معماری قدیمی‌ خود را حفظ کند معماران تصمیم بر این گرفتند که برای هر اتاق سرویس بهداشتی مجزا در نظر نگیرند. به همین دلیل باید گردشگران و مهمانان گرا‌‌می ‌از سرویس بهداشتی‌های عمو‌‌می ‌استفاده کنند.

امکانات و خدمات کاروانسرای صفوی

این کاروانسرا برای راحتی و رفاه هر چه بیشتر میهمانان و گردشگران امکانات بسیار خوبی را در نظر گرفته اند.

از جمله ای امکانات ‌‌می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پارکینگ مسقف
  • سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی
  • رستوران‌هایی با منویی منحصربفرد
  • شربت خانه

یکی از ویژگی‌های و نکات این کاروانسرا وجود پرسنلی با تجربه می‌باشد و مهم‌ترین نکته در مورد پرسنل این کاروانسرا ادب و احترام پرسنل به میهمانان و گردشگران می‌باشد. احترام بالای این پرسنل به میهمانان و گردشگران باعث شده است که گردشگران زیادی این کاروانسرا را برای اقامت در کویر ابوزید آباد انتخاب کنند. یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت پرسنل این کاروانسرا تسلط کامل پرسنل به زبان خارجی می‌باشد که برای ارتباطبات با مهمان و گردشگران خارجی مشکلی پیش نیاید.

تجهیزات مورد نیاز برای سفر به کویر

برای سفر به کویر ابوزید آباد باید کاملا مجهز و با تجهزات کامل دل به کویر دلربای ابوزید آباد زد. زیرا با توجه به آب و هوای این کویر از موارد الزا‌‌می‌سفر کاپشن باد گیر، دستکش و کلاه گرم می‌باشد چون همانطور که گفته شد کویر ابوزید آباد دارای شب‌هایی بسیار سرد می‌باشد. برای راحتی هر چه بیشتر ‌‌می‌بایست از یک کوله استفاده کرد و کفش سبک کوه پیمایی از واجبات سفر به کویر ابوزید آباد می‌باشد.

تجهیزات مورد نیاز برای سفر به کویر

برای پیشگیری از اتفاقات احتمالی مانند گم شدن در کویر حتما یک نقشه یا GPS به همراه داشته باشد. با توجه اینکه در نقطی از کویر استرحتگاه‌هایی و کانروانسرا‌هایی موجود می‌باشد اما در اکثر نقاط کویر این امکانات مانند برق موجود نمی‌باشد پس از پاور بانک، چراغ قوه فراموش نکنید. برای در امان ماندن از آفتاب سوزان کویر ابوزید آباد از عینک دودی و کرم زد آفتاب استفاده کنید. همراه داشتن دارو‌های عمو‌‌می‌وجعبه کمک‌های اولیه جز مهم‌ترین تجهیزات در سفر به کویر ابوزید آباد می‌باشد.

داشتن آب آشامیدنی در طول سفر لازم می‌باشد زیرا با توجه به گرمای هوای کویر در طول روز باعث ‌‌می‌شود که گردشگران و کویر نوردان به آب نیاز پیدا کنند. باتوجه به گفته کویر نوردان هر شخص در کویر به چهار لیتر آب آشامیدنی در طول روز نیاز پیدا میکند. کویر دارای حشرات متفاوتی می‌باشد که کویر ابوزید آباد نیز از آن مستسنی نمی‌باشد به همین منظور داشتن حشره کش کوتاهی نفرمایید. در کویر ابوزید آباد باید از جوانوران آن نیز غافل نشویم از جمله این جانوران عبارتند از:

  • گرگ
  • مار
  • شاهین
  • روباه
  • عقاب
  • گربه شنی
  • خرگوش

اما کویر ابوزید آباد به نسبت سایر کویر‌ها دارای امینت بیشتری برای کویر نوردان و گردشگران می‌باشد.

کویر ابوزید آباد

مسیر دسترسی به کویر ابوزید آباد

فاصله از پایتخت تا کاشان برای سفر به کویر ابوزید آباد حدودا به چهار ساعت ‌‌می‌رسد که برای دسترسی به مکاشان سپس کویر ابوزید آباد باید از بزرگ راه تهران قم مراجعه کنید. بعد از رسیدن به شهر زیارتی قم و ادامه دادن مسیر به طرف بزرگراه امیر کبیر یا جاده مربوط به قم به کاشان حرکت کنید پس از رسیدن به شهر عطر و گلاب شهر کاشان به سمت بلوار قطب راوندی حرکت کنید پس از رسیدن به بلوار ملاصدرا به دوراهی کویر ابوزید آباد ‌‌می‌رسید که با توجه به تابلو‌های موجود به کویر زیبا و دلربای ابوزید آباد ‌‌می‌رسید.

بهترین زمان برای سفر به ابوزیدآباد

بهترین زمان برای سفر به مناطق کویری، فصل‌های سرد سال است. گرمای تابستان، آن هم در هوای گرم و خشک کویری، کمی آزاردهنده است و لذت داشتن یک سفر به‌یادماندنی و خاطره‌انگیز را از شما می‌گیرد. برای این‌ که روزهای خوبی را در کویر بگذرانید و از تمامی ساعات و لحظات خود لذت ببرید، بهتر است فصل پاییز یا زمستان را برای سفر انتخاب نمایید. در این دو فصل و تا اوایل بهار، مناطق کویری دمای معتدلی دارد و برای سفر مناسب است.

نکات لازم برای سفر به کویر ابوزیدآباد

  • اگر به کویرگردی رفته باشید می‌دانید که کویر تا چشم کار می‌کند پر از تپه‌های شنی است. شن‌هایی که تا دوردست‌ها ادامه دارد و پایانی برای آن دیده نمی‌شود. بنابراین، حتما کویرگردی را با تورهای گردشگری تجربه کنید یا با یک راهنمای حرفه‌ای همراه شوید.
  • نوسان دما در طول روز و شب در مناطق کویری بسیار زیاد است. اگر قصد کویرگردی دارید، بهتر است ساعات ابتدایی روز یا پایانی روز را برای این کار انتخاب نمایید. کویرگردی در اواسط روز و زیر تابش شدید آفتاب بسیار خسته‌کننده بوده و به دلیل از دست دادن آب زیاد، شما را ضعیف می‌کند.
  • پیاده‌روی در گرمای کویر و بر روی شن‌های داغ، باعث می‌شود تا آب زیادی از دست بدهید. بنابراین، حتما به میزان کافی آب به همراه داشته باشید تا در صورت نیاز بتوانید از آن استفاده نمایید.
  • کمی مواد غذایی سبک و کربوهیدرات‌دار را در کوله‌پشتی خود قرار دهید تا در صورت افت قند بتوانید از آن استفاده نمایید. دقت داشته باشید که مواد غذایی شیرین، خصوصا خوراکی‌هایی که دارای قند مصنوعی هستند، به طور کوتاه‌مدت می‌توانند قند موردنیاز بدن را تامین کنند.
  • بازدید از کویر ابوزیدآباد نیازی به دریافت مجوز ندارد. به راحتی می‌توانید با ماشین شخصی خود راهی این کویر شوید و به گشت‌وگذار بپردازید. البته دقت داشته باشید که قبل از حرکت حتما از سلامت ماشین خود مطمئن شوید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید