کویر حلوان کجاست؟ آدرس+ راهنمای سفر+ تصاویر
شراره رحیمی 1399/06/17 5454 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



طبس یکی از شهرستان‌های استان خراسان جنوبی می‌باشد که از مناطق گرم و خشک کشور به شمار می‌رود و دارای تابستان‌های گرم و زمستان‌های سرد می‌باشد. این شهر به علت قدمت طولانی دارای اماکن مذهبی و آثار تاریخی فراوانی می‌باشد که به همین دلیل سالانه گردشگران زیادی را از داخل و خارج کشور به سمت خود جذب می‌کند. به علاوه طبس جاذبه‌های طبیعی بسیار زیادی را در دل خود جای داده است که هر کدام از آن‌ها با زیبایی‌های منحصر به فرد خود گردشگران را غافلگیر می‌کنند. اما قبل از هر چیزی کویرگردی در شهر طبس بسیار رونق پیدا کرده است، به گونه‌ای که شهر طبس در بین گردشگران عنوان عروس کویر ایران را به خود گرفته است. از جمله کویرهای بسیار زیبای شهر طبس می‌توان به کویر حلوان اشاره کرد که در سفر به این شهر بازدید از آن را نباید از دست داد. در این مقاله از کایت با ما همراه باشید تا شما را برای سفر به این کویر زیبا به طور کامل راهنمایی کنیم.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای طبس وارد صفحه "تور طبس" و یا صفحه "تور 1 روزه" شوید.

معرفی کویر حلوان

همان‌طور که گفته شد حلوان از کویرهای بسیار زیبا و اسر ارآمیز شهرستان طبس می‌باشد که مثلثی شکل است و راس این مثلث نیز در جهت شرق قرار گرفته است. فاصله شمال کویر حلوان به جنوب آن تقریبا حدود 40 کیلومتر و فاصله شرق کویر به غرب آن تقریبا حدود 14 کیلومتر می‌باشد. این کویر که از ریگزار پوشیده شده است در حاشیه دریاچه نمک خور و باتلاق‌های نمکی و رسی کویر مرکزی واقع شده است. جالب است بدانید شما با حرکت به قسمت شرقی کویر تپه‌های بسیار با عظمت و حیرت‌انگیزی را مشاهده خواهید کرد که ارتفاع هر کدام از آن‌ها از کف دشت حدود 80 متر می‌باشد. از زیبایی‌های منحصر به فرد این کویر نیز می‌توان به تلاقی تپه‌های ماسه‌ای با ارتفاعات اشاره کرد که چشم‌انداز بی‌نظیری از پیوند ماسه و کوه به وجود آورده‌اند. به علاوه در این منطقه در محل تلاقی تپه‌های ماسه‌ای و کوه، گذرگاه‌های بسیار زیبایی ایجاد شده‌اند که در نوع خود در کشور نظیر ندارند.

معرفی کویر حلوان

پوشش گیاهی و جانوری کویر حلوان

زندگی در کویر حلوان نیز همانند دیگر مناطق طبیعی و بیابانی در جریان است که این حیات با دیدن پوشش گیاهی و جانوری این منطقه کاملا قابل لمس می‌باشد. از جمله پوشش جانوری این منطقه می‌توان به جکو، انواع آگاما، موش صحرایی، سمور سنگی، جرد، روباه شنی، پا مسواکی، شغال، موش صحرایی، مگس گیر، عقاب طلایی، گرگ، چکاوک بیابانی و کاملی، زنبور خور، هوبره، سارگپه بیابانی، شاهین و کرکس اشاره کرد. به علاوه انواع مار و عقرب نیز در این کویر زندگی‌ می‌کنند که توصیه می‌کنیم حتما هنگام گشت و گذار در کویر از کفش و لباس مناسب استفاده کنید تا آسیبی به شما وارد نشود. پوشش گیاهی کویر حلوان نیز شامل اشنان، گیاهان نواحی ماسه‌ای و استپی نظیر قیچ، گیاهان نمک‌پسند همچون شور بیابانی، بادام کوهی، دم گاوی، درمنه، تاغ، اسکنبیل گز می‌باشد.

تفریحات کویر حلوان

با سفر به کویر حلوان شما می‌توانید علاوه بر لذت بردن از سکوت و آرامش کویر از دیگر تفریحات هیجان‌انگیز و لذ‌بخشی که در میان ریگزارها و رمل‌ها پنهان شده‌اند نیز نهایت استفاده را کنید و لذت ببرید. از جمله این تفریحات جذاب شتر سواری است که تجربه‌ای متفاوت از دیگر تفریحات کویر برایتان به ارمغان خواهد آورد. آفرود سواری میان تپه‌های شنی نیز از تفریحات پرطرفدار کویری می‌باشد که بدون شک لذت و هیجان آن را تا مدت‌ها فراموش نخواهید کرد. عکاسی نیز از فعالیت‌های رایج در بین گردشگران می‌باشد، به گونه‌ای که حتی بسیاری از افراد فقط برای عکاسی به کویر سفر می‌کنند و با ثبت عکس‌های بسیار زیبا خاطرات سفرشان را ماندگارتر می‌کنند. به علاوه رصد ستارگان، شب‌نشینی، قدم زدن بر روی رمل‌ها، تماشای آسمان آبی، موتور سواری و... نیز از دیگر تفریحات هیجان‌انگیز کویر حلوان به شمار می‌رود.

تفریحات کویر حلوان

کویر حلوان کجاست؟ | مسیر دسترسی

کویر حلوان در شمال شرقی خراسان جنوبی و در 90 کیلومتری شمال غربی شهرستان طبس در روستایی با نام حلوان واقع شده است. لازم است بدانید که این کویر از غرب به دریاچه نمک خور و کویر مرکزی ایران، از شرق به کوه‌ها و ارتفاعات عاشقان، از جنوب به 36 کیلومتری جاده شهرستان خور به طبس و از شمال به ارتفاعات پیر حاجات طبس و کویر مرکزی ایران منتهی می‌شود. به طور کلی دسترسی به این کویر از چند مسیر امکان‌پذیر است. اما شما می‌توانید به راحتی در مسیر خور به طبس بعد از سه راهی جعفرآباد وارد جاده فرعی به سمت روستای حلوان شوید و سپس جاده فرعی دیگری که به روستای خیرآباد منتهی می‌شود را طی کنید تا به کویر حلوان برسید.

کویر حلوان کجاست؟

بهترین زمان سفر به کویر حلوان

به طور کلی در مناطق کویری آب و هوای گرم و خشک حاکم می‌باشد که کویر حلوان نیز همانند دیگر کویرها دارای زمستان‌های سرد و تابستان‌های گرم می‌باشد. از این رو بهتر است برای سفر به کویر حلوان در اواخر شهریور و اوایل پاییز که هوا خنک می‌شود، برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهید تا بتوانید در آب و هوای دل‌انگیز به گشت و گذار در کویر بپردازید و نهایت لذت را ببرید.

بهترین زمان سفر به کویر حلوان

نکات لازم برای سفر به کویر حلوان

  • اگر با محیط کویر آشنایی ندارید و اولین بارتان است که به کویر حلوان سفر می‌کنید، حتما از یک راهنمای آشنا به مسیر کمک بگیرید.
  • توصیه می‌کنیم حتما فصل مناسبی را برای سفر به کویر انتخاب کنید تا از شب‌های سرد کویر یا گرمای شدید روز اذیت نشوید.
  • حتما لوازم ضروری برای برپایی کمپ نظیر زیرانداز، چراغ قوه، پتو مسافرتی، کیسه خواب، کوله مناسب، لباس گرم، آب و غذای کافی، جعبه کمک‌های اولیه و... را با خود به همراه داشته باشید.
  • حتما از ضدآفتاب، عینک آفتابی و کلاه نقابدار استفاده کنید.
  • به هیچ عنوان از گروه جدا نشوید زیرا به دلیل این‌که نسبت به منطقه شناخت کافی ندارید، ممکن است گم شوید و در معرض خطر قرار گیرید.

نکات لازم برای سفر به کویر حلوان

سخن پایانی

در این مقاله از کایت ما اطلاعات مورد نیاز را برای سفر به کویر حلوان در اختیارتان قرار دادیم. کویر حلوان دارای جاذبه‌ها متنوعی است که هر کدام از آن‌ها می‌توانند لحظه‌های هیجان‌انگیزی را برای طیف وسیعی از گردشگران با سلیقه‌های متفاوت به وجود آورند. به علاوه برای مشاهده‌ تورهای طبیعت‌گردی طبس می‌توانید وارد صفحه تورهای طبیعت گردی  شوید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید