مرداب انزلی | کامل‌ترین راهنمای بازدید از مرداب انزلی       
علیرضا مشرقی 1399/06/16 9264 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



زمانی که صحبت از طبیعت گردی به میان می‌آید، اکثر مردم تصور می‌کنند که تنها باید در کشورهای استوایی همانند تایلند به دنبال آن بگردند. اما آیا تا به حال نام مرداب انزلی را شنیده‌اید؟ آیا می‌دانید صدها جاذبه گردشگری بکر و دیدنی در کشور خودمان وجود دارند و خبری از آنها نداریم؟ جاذبه‌های طبیعی ایران آنقدر زیبا و متنوع هستند که گردشگران خارجی را با وجود تمامی محدودیت‌ها، به ایران می‌کشانند اما ما حاضریم تا میلیون‌ها تومان پرداخت کنیم تا از جاذبه‌های طبیعی کشورهای دیگر بازدید نماییم. حال که صحبت از مرداب انزلی شد، بهتر است کمی بیشتر شما را با این تالاب زیبا و دیدنی آشنا کنیم. مرداب انزلی یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری و مناظر طبیعی شمال ایران محسوب می‌شود که شهرت جهانی دارد و همه ساله گردشگران خارجی زیادی را جذب خود می‌کند. اگر شما نیز می‌خواهید این تالاب دیدنی را بهتر بشناسید، با کایت همراه شوید و کامل‌ترین راهنمای بازدید از مرداب انزلی را مطالعه کنید.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای مرداب انزلی وارد صفحه "تور گیلان گردی" شوید.

مرداب انزلی کجاست؟

مرداب انزلی یا همان انزلی سل به زبان شیرین گیلکی، یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری ایران محسوب می‌شود که حدود 20 هزار هکتار مساحت دارد و در شمال ایران و استان گیلان واقع شده است. مرداب انزلی از نظر تنوع گونه‌های جانوری و گیاهی، یکی از مهم‌ترین مرداب‌های ایران به حساب می‌آید و تبدیل به زیستگاهی امن برای چندین و چند نوع پرنده مهاجر شده است. میزان رطوبت در این منطقه بسیار بالا است و بد نیست بدانید که در دل این مرداب دیدنی و پوشیده از لاله‌های مردابی، چندین و چند جزیره کوچک و بزرگ نیز وجود دارد.

تفریحاتی که می‌توانید در تالاب انزلی تجربه کنید

در این قسمت قصد داریم تا شما را با تفریحاتی که می‌توانید در تالاب انزلی تجربه کنید، آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

  1. قایق سواری در بستر گل‌های لاله

دقیقا از اواخر خرداد ماه تا اواخر تابستان، مرداب انزلی پارچه‌ای حریر و زیبا از جنس گل‌های لاله مردابی بر روی خود می‌کشد. گل لاله مرداب یا همان لوتوس، گیاهی بسیار زیبا و دیدنی است که در تالاب‌ها رشد می‌کند. ظاهر این گیاه قلبی شکل بوده و گل‌های صورتی بسیار زیبایی دارد. بسیاری از افراد این گیاه زیبا را با نیلوفر آبی اشتباه می‌گیرند، اما گل لوتوس بسیار منحصر به فردتر و کمیاب‌تر از نیلوفرهای آبی است. حال چشمان خود را ببندید و تصور کنید با یک قایق چوبی سنتی، در محیطی کاملا آرام و سرسبز، از میان گل‌های صورتی شناور بر روی آب حرکت می‌کنید. قایق سواری در بستر گل‌های لاله تالاب انزلی یکی از زیباترین لحظات شما را رقم خواهد زد. اگر اهل عکاسی باشید، می‌توانید دوربین خود را همراه ببرید تا از یکی از زیباترین مناظری که در طول عمر خود تماشا کرده‌اید، عکس برداری کنید.

مرداب انزلی

  1. کایاک سواری در تالاب

آیا در فیلم‌های اسکیمویی، قایق‌های تک نفره‌ای را دیده‌اید که پاروهای دو طرفه دارند و فرد باید به تنهایی آن را هدایت کند؟ کایاک نوعی قایق سنتی بوده که در برخی نواحی دنیا همانند کشورهای قطب جنوب یا مناطق حاشیه دریای شمال از آن برای حمل و نقل استفاده می‌کردند. این روزها کایاک کاربرد گذشته خود را از دست داده و تبدیل به نوعی رشته ورزشی شده است. اما با این حال، هنوز هم در برخی مناطق دنیا، از کایاک به عنوان یک جاذبه توریستی استفاده می‌کنند. جالب است بدانید که امکان کایاک سواری در تالاب انزلی وجود دارد و جزء به جزء لذت قایق سواری را خودتان تجربه خواهید کرد. البته نگران نباشید، کایاک سواری اصلا دشوار نیست!

  1. تماشای پرندگان مهاجر

از زمانی که آب و هوای انزلی رو به گرمی می‌رود، تالاب انزلی تبدیل به زیستگاهی امن، گرم و آرام برای پرندگان مسافری می‌شود که به دلیل آب و هوای سرد همسایگان شمالی، عازم ایران می‌شوند. پرندگان مهاجر از گونه‌های مختلف مهمان این تالاب زیبا می‌شوند و بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی برای تماشای این پرندگان زیبا، عازم انزلی می‌شوند. جالب است بدانید که به تازگی شهرداری انزلی برای استفاده از این موهبت الهی در جهت بهبود صنعت گردشگری، یک اسکله مخصوص پرنده نگری احداث کرده است. البته هنوز بنای این اسکله در دست ساخت است و در آینده نزدیک، تمام بخش‌های آن به پایان می‌رسد. قرار است در این اسکله چندین دوربین مخصوص پرنده نگری تعبیه شود تا گردشگران بتوانند از فاصله دور نظاره گر زیبایی خداوند باشند و پرندگان نیز ازحضور انسان‌ها نترسند.

  1. ماهیگیری در تالاب

بسیاری از مناطق بکر طبیعی در ایران، تحت حفاظت سازمان محیط زیست هستند و امکان شکار و ماهیگیری در آنها وجود ندارد. اما خوشبختانه گونه‌های آبزی این منطقه در خطر انقراض نیستند و به همین خاطر امکان ماهیگیری در تالاب وجود دارد. البته اگر به ماهیگیری علاقه‌مند هستید، باید حتما تجهیزات لازمه را همراه داشته باشید زیرا در این منطقه امکان اجاره تجهیزات ماهیگیری وجود ندارد. فضای تالاب انزلی بسیار آرام و دلپذیر است و ساعت‌ها می‌توانید از ماهیگیری لذت ببرید.

آشنایی با منطقه حفاظت شده سیاه کشیم

دقیقا در جنوب غربی مرداب انزلی، منطقه‌ای محافظت شده با مساحت چهار هزار و 114 هکتار با نام سیاه کشیم وجود دارد. این منطقه که در جنوبی‌ترین بخش مرداب واقع شده است، مکان امنی برای زندگی هزاران پرنده و آب زی مختلف محسوب می‌شود. جالب است بدانید که در این منطقه چهار هزار هکتاری، انواع گونه‌های پرندگان همانند عقاب تالابی، سنقر تالابی، دلیچه، پرستوی دریایی، کاکایی، کله سبز، انواع حواصی، اردک تاجدار، اردک بلوطی، قو، غاز، خوتکا و فولیش زندگی می‌کنند. این منطقه از نظر شرایط آب و هوایی و اقلیمی برای زندگی پرندگان بسیار مناسب است و از این رو تالاب انزلی به عنوان  بزرگ‌ترین منطقه جوجه آوری گونه حواصیل خاکستری در جنوب دریای خزر محسوب می‌شود.

اما اکوسیستم منحصر به فرد تالاب انزلی، تنها محدود به گونه‌های پرندگان نیست و گونه‌های آبزی و گیاهی متنوعی نیز دارد. در این منطقه می‌توانید انواع توسکا، سرخاب کولی، تاج ریزی، نیلوفر آبی، لاله تالابی، سراتوفیلوم، آقطی، بارهنگ آبی، لویی و جکن را مشاهده کنید. به صورت کلی می‌توان گفت که سیاه کشیم بهشتی برای زندگی انواع گونه‌های گیاهی و پرندگان محسوب می‌شود.

مرداب انزلی

منطقه سرخانکل ، پناهگاه امن گونه‌های خاص پرندگان

منطقه تالاب انزلی به صورت کلی یک مجموعه کامل از اکوسیستم بکر شمال ایران به حساب می‌آید و در گوشه گوشه آن، می‌توانید شاهد حضور گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی باشید. دقیقا در غرب سلکه و محدوده تالاب انزلی، منطقه‌ای با نام سرخانکل وجود دارد که تنها مردم محلی آن را می‌شناسند. برای دسترسی به این منطقه بکر و دست نخورده، ابتدا باید از نیلوفرهای مردابی بگذرید و در طول مسیر از مناظر دیدنی لذت ببرید. در نهایت به منطقه سرخانکل خواهید رسید که در زمستان و تابستان، میزبان بسیاری از گونه‌های پرندگان مهاجر است. در این منطقه می‌توانید شاهد حضور انواع پرندگان بومی همانند غاز، قو، چنگر، طاووسک، مرغابی، کاکایی و یلوه باشید. حتی در زمستان نیز سرخانکل میزبان گونه‌های خاصی از پرندگان است و این موضوع را باید مدیون آب و هوا و اکوسیستم بکر منطقه دانست. همچنین لازم به ذکر است که علاوه بر گونه پرندگان، می‌توانید شاهد گونه‌های مختلف آبزیان همچون اردک ماهی، سیم، کپور، هشترخان و سوف باشید. در اطراف تالاب نیز گونه‌های گیاهی همانند نی، آزولا، لویی، سه کوله خیر و لاله تالابی به چشم می‌خورند.

بهترین فصل سفر به تالاب انزلی چه زمانی است؟

به صورت کلی باید گفت که در تابستان‌های انزلی، هوا گرم و شرجی و البته کمی آزار دهنده است. از این رو بهتر است فصل تابستان را برای سفر خود انتخاب نکنید. در عین حال، در زمستان‌ به دلیل رطوبت هوا، خبری از اختلاف دمای زیاد نیست و می‌توان هوای آن را پاییزه دانست. اما با این وجود، خبری از گل‌های مردابی همانند لاله‌های معروف منطقه نیست و عملا نمی‌توانید به صورت کامل از زیبایی‌های تالاب انزلی لذت ببرید. اما در بهار هم آب و هوای منطقه مساعد است و هم تالاب لباسی از گل‌های مردابی بر تن می‌کند. همچنین در فصل بهار، بسیاری از پرندگان مهاجر به تالاب انزلی سفر می‌کنند و موقعیت عالی برای پرنده نگری و لذت بردن از مناظر طبیعی به وجود می‌آید. پس بهتر است فصل بهار را برای سفر به انزلی انتخاب کنید.

مرداب انزلی

دسترسی به تالاب انزلی

برای دسترسی به تالاب انزلی، ابتدا باید خودتان را به بندر انزلی برسانید. برای دسترسی به بندر انزلی، می‌توانید یکی از مسیرهای رشت – انزلی یا رضوانشهر – انزلی را انتخاب کنید. زمانی که به بندر انزلی برسید، باید به سراغ قایق‌هایی بروید که شما را در ازای دریافت مبلغی ناچیز، به تالاب انزلی می‌رسانند. معمولا در منطقه تعاونی نیزار که رو به روی پمپ بنزین فلاح واقع شده است، می‌توانید این قایق‌ها را بیابید.

خب دوستان و همراهان عزیز کایت، نظر شما در مورد تالاب انزلی چیست؟ آیا تا به حال تجربه سفر به تالاب انزلی را داشته‌اید؟ اگر اینطور است، چه فصلی را برای سفر خود انتخاب کرده‌اید؟ در مورد تجربیات سفر خود با ما و سایر همراهان کایت صحبت کنید تا همه ما بتوانیم سفری بسیار لذت بخش را به این منطقه بکر و زیبا تجربه کنیم. به نظر شما احداث اسکله پرنده نگری در این منطقه ایده مناسبی است؟ یا باعث رنجیده شدن پرندگان مهاجر می‌شود؟ نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید. فراموش نکنید که ما بی‌صبرانه منتظر دیدن نظرات شما عزیزان همراه هستیم!

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید