تجهیزات ضروری برای ماشین آفرود | 24 وسیله برای آفرود
علیرضا مشرقی 1399/06/11 29370 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



این روزها، آفرود سواری تبدیل به یکی از هیجان‌انگیزترین تفریحات بین جوانان شده است و البته با وجود تجربه سبک خاصی از طبیعت‌گردی، هیچ جای تعجبی هم نیست که چطور این ماشین سواری لذت بخش، جوانان را وابسته به خود کرده است. آفرود در ظاهر شاید یک ماشین سواری معمولی در طبیعت به نظر برسد، اما اگر با یک راننده آفرود حرفه‌ای و باتجربه صحبت کنیم، خواهیم دید که این تفریح به ظاهر بی خطر، در برخی مواقع می‌تواند بسیار بی‌رحم و خطرناک باشد. تور آفرود با وجود آنکه بسیار لذت بخش است، اگر با برنامه‌ریزی از پیش تعیین شده انجام نشود، می‌تواند تبدیل به یک خاطره بسیار تلخ برای همه شود. یکی از مهم‌ترین مواردی که در این تفریح اهمیت دارد، تجهیزات ضروری برای ماشین آفرود است. شما حین سفر باید آمادگی هر اتفاقی را داشته باشید و تجهیزات شما کامل و بدون نقص باشند. با توجه به ضرورت کامل بودن تجهیزات ضروری برای ماشین آفرود ، در این مقاله قصد داریم تا شما را با لیست کاملی از این تجهیزات و کاربرد آنها آشنا کنیم. پس با کایت همراه باشید!

همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای آفرود وارد صفحه "تور آفرود" شوید.

لیست تجهیزات ضروری برای ماشین آفرود

برای تهیه لیستی کامل و جامع از تجهیزات ضروری برای ماشین آفرود ، باید فکرتان را آزاد کنید و هر شرایط غیر محتملی را هم بسنجید تا حین سفر خود دچار مشکل نشوید. شاید برای تهیه یک لیست کامل و جامع از تجهیزات ضروری برای ماشین آفرود ، باید با چندین و چند لیدر مختلف این ورزش هیجان انگیز صحبت کنیم. اما نگران نباشید، لازم نیست برای تهیه لیست خود زمان زیادی صرف کنید! ما در این مقاله لیستی جامع از تجهیزات ضروری برای ماشین آفرود را به شما عزیزان معرفی می‌کنیم.

  • وینچ

یکی از خطرناک‌ترین افکاری که می‌تواند شما را دچار مشکل کند، اعتماد بیش از حد به وسیله نقلیه‌تان خواهد بود. شاید تصور کنید که ماشین شما مخصوص آفرود طراحی شده است و به هیچ وجه در هیچ شرایطی دچار مشکل نمی‌شود. اما این دقیقا همان فکر مخربی است که افراد آماتور دارند و آنها را به دردسر می‌اندازد. حتی پرقدرت‌ترین خودروهای آفرود نیز گاهی امکان دارد که در گل، شن یا حتی باتلاق بمانند و نیاز به کمک داشته باشند. تحت این شرایط، بیرون کشیدن ماشین بدون کمک محال است.

معمولا در چنین شرایطی، یا یک ماشین آفرود دیگر به فریاد شما می‌رسد و یا یک وینچ! وینچ انواع مختلفی دارد و قدرت‌مندترین نوع آن، انواع گیربکسی به حساب می‌آید. وینچ به سپر جلو متصل می‌شود و نیروی خود را از خودرو می‌گیرد. برخی از انواع وینچ با برق کار می‌کنند و برخی دیگر از گشتاور موتور کمک می‌گیرند. برای استفاده از وینچ، تنها کافیست زنجیر آن را به نزدیک‌ترین درخت، تیر یا حتی ماشین دیگر متصل کنید تا از هر گرفتاری رها شوید!

وینچ قیمت بالایی دارد اما اگر به این ورزش و تفریح علاقه‌مند هستید، باید حتما بهای آن را بپردازید. در ضمن به یاد داشته باشید که وینچ‌های بی‌کیفیت اعتماد به نفس کاذب برای شما ایجاد می‌کنند. شاید در ذهن خود تصور کنید که وینچ همراه دارید و در صورت گیر کردن در زمین، این وسیله به فریاد شما می‌رسد اما این موضوع در خصوص انواع بی کیفیت صدق نمی‌کند و شما قطعا دچار مشکلات عدیده‌ای خواهید شد. پس حتما یک وینچ پرقدرت گیربکسی خریداری کنید که واقعا بتواند به کمک شما بیاید.

وینچ

  • وافل برد

وافل برد نوعی پل مخصوص آفرود به حساب می‌آید که در ابعاد مختلفی داخل بازار وجود دارد. وافل برد بر اساس نوع کاربرد، انواع مختلف فلزی، پلاستیکی یا کامپوزیتی دارد. پیش از خرید وافل برد، حتما از وزن خودرو و سایز لاستیک آن اطلاع داشته باشید تا فروشندگان بتوانند شما را راهنمایی کنند. شاید وافل برد‌های سبک قیمت کمی داشته باشند اما زمانی که دچار گرفتاری می‌شوید، اصلا به کار نمی‌آیند. در نتیجه باید حتما وافل برد را مناسب وزن خودرو و سایز لاستیک آن تهیه کنید.

دلیل نام گذاری وافل برد، ظاهر توری شکل آن است و شباهت زیادی به شیرینی وافل دارد که معمولا در خارج از کشور در وعده صبحانه آن را میل می‌کنند. وافل برد در هر شرایطی به شما کمک می‌کند تا از مهلکه جان سالم به در ببرید! گل و شل، شن و ماسه یا حتی برف و سنگ، اصلا مهم نیست! وافل برد شما را نجات می‌دهد! پس حتما این وسیله کاربردی را در سفرهای آفرود همراه خود داشته باشید.

وافل برد

  • لاستیک مناسب و لاستیک زاپاس

حتی اگر بهترین خودروی آفرود دنیا را هم داشته باشید، بدون لاستیک مناسب، در میان راه خواهید ماند. لاستیک آفرود با لاستیک‌های معمولی تفاوت بسیار زیادی دارد. در درجه اول مقاومت این لاستیک‌ها در شرایط سخت باید بسیار بالا باشد. یک لاستیک آفرود باید قادر باشد تا فشار سنگ‌های تیز را در کوهستان تحمل کند. سایز لاستیک باید بر اساس وزن خودرو، محور‌ها و عوامل دیگر انتخاب شود. پس هنگام خرید لاستیک حتما باید از فروشنده بخواهید تا بر اساس وزن و فاصله محورها، یک لاستیک مخصوص آفرود به شما ارائه دهد.

حتما لاستیک شما باید عاج مناسبی داشته باشد و در مورد انتخاب سایز آن دقت کنید. لاستیک‌های پهن بهترین گزینه برای آفرود محسوب می‌شوند. زیرا باید حداکثر اصطکاک را با زمین داشته باشند تا بتوانند قدرت را از چرخ‌ها به زمین منتقل کنند. در ضمن فراموش نکنید که حتما یک یا ترجیحا دو لاستیک زاپاس در سفرهای آفرودی همراه خود داشته باشید. شما قرار است از مسیرهای بسیار طول و درازی عبور کنید. پس حتما زاپاس و لاستیک مناسب همراه داشته باشید.

  • باربند

باربند مناسب یکی از مهم‌ترین تجهیزات ضروری برای ماشین آفرود محسوب می‌شود. معمولا در تورهای آفرودی، افراد زیادی در یک خودرو سوار می‌شوند. به علاوه اینکه فضای زیادی از خودرو، به قرار دادن وسایل مورد نیاز، زاپاس، آب، بنزین و غیره اختصاص خواهد یافت. از این رو فضای کافی برای بسیاری از وسایل در داخل فضای خودرو وجود نخواهد داشت و به اجبار باید آن را روی باربند ببندید. معمولا یک ترکیب کامل از باربند و زاپاس بند و جای دبه بنزین و آب برای خودروهای آفرود توصیه می‌شود.

باربند

  • چراغ آفرودی

در سفرهای آفرودی معمولا شب هم در مسیر خواهید بود و به همین خاطر باید حتما چراغ‌های مناسب آفرود نصب کنید. امروزه فروشگاه‌های مختلفی در زمینه آفرود فعالیت می‌کنند و آنها به طور دقیق می‌دانند که چه چراغ‌هایی مناسب آفرود است. اما برای اطلاعات عمومی باید بدانید که معمولا چندین پروژکتور روی سپر در زاویه‌های کنار و وسط آن، چندین پروژکتور روی باربند و در قسمت جلوی خودرو، یک یا دو پروژکتور در پشت خودرو برای ایجاد دید عقب در شب، یک یا چند پروژکتور در طرفین خودرو برای کمپ کردن لازم است. همچنین به یاد داشته باشید که نصب این چراغ‌ها فشار زیادی به باتری و دینام خودرو وارد می‌کند بنابراین باید سیم کشی مناسبی برای آن انجام دهید. در ضمن فراموش نکنید که حتما حین سفر چندین لامپ چراغ زاپاس هم همراه داشته باشید تا در صورت سوختن آنها، بتوانید تعویض را انجام دهید.

  • اینورتر

اینورتر وسیله‌ای الکتریکی است که می‌تواند برق مستقیم باتری خودرو را به برق شهری 220 ولت تبدیل کند. این دستگاه می‌تواند در سفرهای آفرودی بسیار کاربردی باشد و به همین خاطر آن را در لیست تجهیزات ضروری برای ماشین آفرود قرار می‌دهیم. البته ناگفته نماند که اینورتر فشار زیادی به باتری خودرو وارد می‌کند اما در هر صورت شما در میان کویر و جنگل به برق 220 ولت دسترسی خواهید داشت. اما بهتر است از این وسیله تنها برای موارد ضرروی که بدون برق شهری غیر قابل انجام هستند استفاده کنید. به عنوان مثال برای شارژ تلفن همراه یا دستگاه‌های مشابه، ترجیحا از یک پاوربانک استفاده نمایید.

تورهای مرتبط: 

اینورتر

  • گالن آب و بنزین

همه ماشین‌های آفرودی، باید چندین و چند گالن آب و بنزین داشته باشند. به دلیل کمبود فضا، اکثر افراد این گالن‌ها را روی باربند یا زاپاس بند قرار می‌دهند. بهتر است به جای استفاده از گالن‌های فلزی که گرما را جذب می‌کنند، از گالن‌های پلاستیکی استفاده نمایید. همچنین درب گالن بنزین را محکم نبندید تا گاز آن خارج شده و باعث انفجار و آتش سوزی نشود. اما حتما باید تحت هر شرایطی گالن آب و بنزین همراه داشته باشید، زیرا در دل کویر و جنگل، خبری از پمپ بنزین نیست!

  • تبر، کلنگ و بیل

مهم‌ترین و زیباترین بخش سفرهای آفرودی، کمپ‌های جنگلی و کویری است. به همین خاطر شما باید خودتان را با طبیعت وفق دهید. گاهی شاید نیاز باشد که برای روشن کردن آتش، با تبر هیزم درست کنید، با کلنگ زمین را مساعد کنید و حتی در شرایط گرمای شدید کویری، یک گودال کوچک در دل خاک بکنید و داخل آن بخوابید. به همین خاطر، برای شرایط مختلف، حتما باید تبر، کلنگ و بیل در ماشین خود داشته باشید.

تبر،-کلنگ-و-بیل

  • کپسول آتشنشانی

در نظر گرفتن احتمال بروز هر حادثه‌ای، آینده‌نگری انسان را نشان می‌دهد. در نتیجه باید خودتان را برای مقابله با هر نوع حادثه‌ای آماده کنید. احتمال آتش سوزی جزئی یا شدید در تورهای آفرود وجود دارد پس بهتر است حتما در ماشین خود یک یا دو کپسول آتشنشانی برای مواقع مختلف همراه داشته باشید. معمولا این کپسول‌ها یا مخصوص آتش‌سوزی با بنزین و برق هستند و یا آتش سوزی با چوب. همچنین پیش از حرکت کردن، حتما شارژ این کپسول‌ها را چک کنید. کپسول‌ها در طی مدت زمان خاصی منقضی می‌شوند و نیاز به شارژ مجدد دارند. اگر این کار را انجام ندهید، کپسول تنها به شما اعتماد به نفس کاذب می‌دهد و عملا کارایی نخواهد داشت.

  • کمک‌های اولیه

در کمپ‌های جنگلی و کویری، امکان بروز هر حادثه‌ای وجود دارد پس حتما جعبه کمک‌های اولیه و داروهای خاص را همراه داشته باشید. معمولا در جعبه کمک‌های اولیه باید باند پانسمان، گاز استریل، ماده ضد عفونی کننده، وسایل بخیه، مسکن، داروهای معده و دل درد، داروهای ضد حساسیت، داروهای دافع حشرات و قرص‌های ضروری وجود داشته باشد. بهتر است این داروها را همواره همراه داشته باشید تا دچار مشکل نشوید.

  • لوازم یدکی

از قدیم هم گفتند که ماشین آب و آتش است و هر لحظه امکان خرابی آن وجود دارد. معمولا کسانی که آفرود سواری می‌کنند، به تعمیرات خودرو نیز واقف هستند و می‌دانند چطور قطعات مختلف را تعویض کنند. اغلب برخی از قطعات خودرو بیشتر از مابقی آنها خراب می‌شوند. به عنوان مثال رله فن، زغال دینام، تسمه دینام، باتری و غیره جزء مواردی هستند که بیش از ما بقی قطعات دچار مشکل می‌شوند. پس بهتر است لوازم یدکی مناسب را در سفر همراه داشته باشید تا نگران خرابی‌های احتمالی نباشید. البته ترجیحا پیش از شروع سفر خود باید با یک تعمیرکار متخصص مشورت کنید تا وضعیت خودرو را تایید کند. اما به تایید مکانیک اکتفا نکنید و تجهیزات لازمه را همراه ببرید.

  • ابزارآلات

کسی که دارای ماشین آفرود است، حتما باید ابزارآلات لازم برای تعمیر آن را نیز داشته باشد. پس اگر قصد آفرودسواری دارید، باید یک جعبه ابزار کامل را به لیست تجهیزات ضروری برای ماشین آفرود اضافه کنید. شاید خرید یک جعبه ابزار کامل بسیار گران قیمت باشد، اما زمانی که در شرایط سخت قرار گرفتید، متوجه لزوم همراه داشتن ابزارآلات مناسب خواهید شد.

  • چراغ مسافرتی

چراغ‌های مسافرتی دارای دو نوع مختلف هستند. نوع اول آنها شارژی بوده و پس از یک بار شارژ، چندین ساعت به شما روشنایی می‌دهد. اما نوع دوم با اتصال به باتری خودرو کار می‌کند. شما برای سفر خود باید هر دو نوع این چراغ‌ها را همراه داشته باشید. فراموش نکنید که یک بار برای این تجهیزات هزینه می‌کنید و یک عمر لذت آن را می‌برید.

  • GPS یا موبایل ماهواره‌ای

در تورهای آفرودی، مخصوصا تورهای کویری، شاید حتی یک درصد هم دسترسی به آنتن تلفن همراه نداشته باشید. همچنین احتمال گم کردن مسیر در جاده‌های کویری و حتی جنگلی وجود دارد. حتی بهترین راهنما هم امکان دارد مسیر را گم کند.  برخی افراد دارای مهارت مسیریابی از روی ستاره‌ها یا خورشید هستند. اما اگر نمی‌خواهید به حس ششم و وضعیت هوا اعتماد کنید، بهتر است یک دستگاه GPS ماهواره‌ای برای مسیریابی یا موبایل ماهواره‌ای برای درخواست کمک همراه داشته باشید. خرید این دستگاه‌ها به افرادی که به سفرهای آفرودسواری معمولی می‌روند توصیه نمی‌شود. اما اگر تعداد افراد حاضر در خودرو زیاد نیست و قصد دارید از نواحی بسیار بکر دیدن کنید، حتما این وسایل را همراه داشته باشید. فراموش نکنید که کویر و جنگل اصلا شوخی بردار نیستند.

GPS

  • پاوربانک و تلفن همراه زاپاس

تلفن همراه در سفرهای آفرودی نقشی حیاتی بازی می‌کند و دیگر یک وسیله لوکس برای بازی یا تصویر برداری نیست. به همین خاطر باید حتما یک یا دو پاوربانک در خودروی آفرود خود داشته باشید و فراموش نکنید که آنها را پیش از حرکت به صورت کامل شارژ کنید! همچنین امکان خرابی تلفن همراه شما نیز وجود دارد. پس یک تلفن با کارایی بالا و نه یک تلفن لوکس، به عنوان تلفن زاپاس همراه داشته باشید تا در صورت بروز مشکل، بتوانید از آن استفاده کنید. اگر در شرایط بدی گرفتار شوید خواهید دید که این گزینه چقدر به کار شما می‌آید. همچنین خرید تلفن‌هایی که ضد آب و ضد ضربه هستند و دوام باتری زیادی دارند برای آفرود سواری توصیه می‌شود.

  • لوازم آتش‌زا

آتش یکی از مهم‌ترین ارکان کمپ محسوب می‌شود. شما با آتش خودتان را گرم می‌کنید، حیوانات را از خود دور کرده و می‌توانید غذا درست کنید. پس باید علاوه بر مهارت آتش درست کردن، لوازم کافی آتش زا همراه داشته باشید. چند تکه هیزم خشک، مقداری کاه خشک، فندک، بنزین یا نفت و باد بزن جزء مهم‌ترین لوازم آتشزا به حساب می‌آیند. پس حتما این وسایل را نیز باید به لیست تجهیزات ضروری برای ماشین آفرود اضافه کنید تا در حین سفر دچار مشکل نشوید.

  • کیسه خواب

حتی اگر قصد دارید در چادر یا روی سقف خودرو بخوابید، باز هم باید کیسه خواب همراه داشته باشید. کیسه خواب شما را در برابر سرما کاملا محفوظ نگه می‌دارد. اگر در کویر قصد اقامت شبانه دارید و تا به حال این اتفاق را تجربه نکرده‌اید، حتما کیسه خواب همراه داشته باشید چون شب‌های کویر بسیار سرد و استخوان شکن هستند! در خرید کیسه خواب خساست به خرج ندهید. کیسه خواب‌های ارزان قیمت کیفیت مناسبی ندارند. به همین خاطر بهتر است حتما از کیسه خواب‌های مناسب استفاده کنید.

کیسه خواب

  • سایه بان

شما در سفرهای آفرودی تمام زمان خود را در ماشین سپری نمی‌کنید و نیاز دارید کمپ بزنید. برای کمپ حتما نیاز به یک سایه بان یا چادر خواهید داشت. سایه بان‌های مختلفی در بازار برای آفرود وجود دارند. برخی از آنها بر روی خودرو نصب می‌شوند به همین خاطر نیاز به تکیه‌گاه نخواهید داشت. این نوع سایه بان، بهترین نوع محسوب می‌شود. البته جنس این سایه‌بان‌ها نیز بسیار حائز اهمیت است. سایه بان باید برزنتی باشد که لایه روی آن ضد آب و لایه زیر آن دافع حرارت باشد. پس در خرید سایه بان نیز دقت کنید.

در ضمن هنگام خرید سایه بان، بادشکن را فراموش نکنید. در صورت عدم نصب بادشکن، باد فشار زیادی به چادر و سایه بان شما می‌آورد. بادشکن باید به حالت مایل نصب شود و جلوی وزش باد را بگیرد. بهتر است تنت‌های مخصوص آفرود را تهیه کنید که همه این موارد را شامل می‌شوند.

سایه بان

  • وسایل پنچری

حتی گاهی اوقات به دلایل مختلف، امکان دارد لاستیک زاپاس هم آسیب ببیند. در چنین شرایطی باید چه کار کرد؟ پاسخ ساده‌ است. شما می‌توانید انواع کیت‌های پنچرگیری را همراه خود داشته باشید. این کیت شامل چسب مخصوص، سوزن مخصوص و همچنین پمپ باد کوچک مسافرتی است. شما می‌توانید با کمی تمرین، پنچری لاستیک را بگیرید و آن را با پمپ باد مسافرتی باد کنید. این پمپ‌ها با برق فندک خودرو یا باتری کار می‌کنند. پس حتما این کیت کامل را همراه داشته باشید تا آسوده خاطر بمانید.

  • جامپ استارت

گاهی امکان دارد حین کمپ از باتری خودرو غافل شوید و ماشین باتری خالی کند. در چنین مواردی بسیاری از افراد خودرو را هل می‌دهند، اما اگر چنین امکانی وجود نداشت چطور؟ به علاوه اینکه هل دادن به موتور خودرو آسیب وارد می‌کند. اما جامپ استارت‌ها وسیله‌های کوچکی هستند که هم می‌توان از آنها به عنوان پاوربانک و چراغ قوه استفاده کرد و هم می‌توانند به اندازه استارت، به باتری خودرو توان دهند. پس از روشن شدن خودرو نیز دینام کار شارژ باتری را انجام می‌دهد. این وسیله شاید گران قیمت باشد، اما در سفرهای آفرودی واقعا به کمک می‌آید و یکی از مهم‌ترین تجهیزات ضروری برای ماشین آفرود محسوب می‌شود.

جامپ استارت

  • چراغ هشدار

چراغ‌های هشدار با چراغ‌های معمولی تفاوت زیادی دارند. این چراغ‌ها دارای پرتو نور زیادی هستند و به حالت SOS نیز کار می‌کنند. در نتیجه اگر هنگام شب دچار مشکل شدید و به دنبال کمک بودید، می‌توانید با این چراغ‌ها درخواست کمک کنید. این چراغ‌ها دارای قیمت‌های متفاوتی هستند. نور انواع گران قیمت آنها تا صدها متر دورتر مشهود است.

  • جک

معمولا خودروهای آفرودی نیاز به جک‌های ویژه‌ای دارند که در شرایط مختلف قابل استفاده باشند و بتوانند وزن خودرو را تحمل کنند. بهترین نوع جک، جک‌های دنده‌ای هستند. این جک‌ها فضای کمی اشغال می‌کنند و توان بسیار بالایی دارند. معمولا کسانی که ماشین آفرود دارند، این جک‌ها را روی زاپاس بند خود وصل می‌کنند. همچنین جک‌های بادی نیز انواع جدید جک‌ هستند که برای آفرود نیز به کار می‌آیند. این جک‌ها اساسا از یک تشک بادی بزرگ ساخته شده‌اند که با دود خودرو باد می‌شوند. شما خالی این تشک را زیر خودرو قرار می‌دهید و لوله آن را به اگزوز متصل می‌کنید. این کیسه با دود باد می‌شود و خودرو را بالا می‌برد. این جک‌ها برای شرایط واژگونی هم مناسب خواهند بود.

  • یخچال

یک یخچال مسافرتی که با برق خودرو کار می‌کند نیز می‌تواند برای مسافرت بسیار مناسب باشد. این یخچال‌ها دارای ابعاد مختلفی هستند و بسیاری از آنها روی کنسول وسط نصب می‌شوند. اما شما می‌توانید انواع بزرگ آن را تهیه کنید و در صندوق قرار دهید و در هر لحظه از آب خنک لذت ببرید یا مواد غذایی خراب شدنی خود را حفظ کنید. برخی از این یخچال‌ها، دارای المنت هستند تا به عنوان گرم کن برقی نیز عمل کنند. برای خرید یخچال مسافرتی حتما تحقیق کنید و گزینه‌های مختلف را بررسی نمایید.

  • باتری با شارژ خورشیدی

بد نیست بدانید که به تازگی انواع باتری خورشیدی به بازار عرضه شده‌اند که توان بسیار بالایی دارند و با نور خورشید شارژ می‌شوند. خرید این باتری‌های خاص با وجود آنکه نسبتا گران قیمت هستند، اکیدا به کسانی که علاقه‌مند به آفرود هستند توصیه می‌شود.

خب همراهان عزیز کایت، نظر شما در مورد این لیست چیست؟ به نظر شما چیزی از لیست تجهیزات ضروری برای ماشین آفرود جا مانده؟ اگر اینطور فکر می‌کنید، به ما کمک کنید تا بتوانیم این لیست را همراه شما کامل کنیم. فراموش نکنید که ما بی‌صبرانه منتظر دیدن نظرات و تجربیات شما عزیزان همراه هستیم. پس ما را بیش از این منتظر نگذارید!

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید