طبیعت‌گردی استان زنجان | معرفی 10 مقصد طبیعت‌گردی زنجان
شراره رحیمی 1399/06/09 7411 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



زنجان یکی از استان‌های شمال غربی کشور می‌باشد که دارای تمدن و فرهنگ غنی، مردمانی میهمان‌نواز، آب و هوای دل‌انگیز و مطبوع، آثار تاریخی نظیر بناهای قدیمی و مساجد می‌باشد. به علاوه این استان جاذبه‌های طبیعی فراوانی از قبیل روستاهای بکر و زیبا، غارها، تالاب‌ها، رودخانه‌های جاری، چشمه‌های جوشان، آبشارهای خروشان و... را در دل خود جای داده است که بهترین گزینه برای سفر در فصل تابستان می‌باشد. جالب است بدانید که به استان زنجان، فلات زنجان نیز گفته می‌شود و یکی از خنک‌ترین یا خوش آب و هواترین استان‌های کشور در طول سال به شمار می‌رود. اگر به طبیعت‌گردی علاقمند هستند حتما در تابستان به این استان سفر کنید و از جاذبه‌های طبیعی بکر و کمتر دیده شده این استان بازدید به عمل آورید و نهایت لذت را ببرید. بنابراین در این مقاله از کایت با ما همراه باشید تا شما را با مقاصد طبیعت‌گردی استان زنجان آشنا کنیم.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای طبیعت گردی وارد صفحه "تور طبیعت گردی" شوید.

معرفی 10 مقصد طبیعت‌گردی استان زنجان

همان‌طور که گفته شد زنجان شامل جاذبه‌های طبیعی بسیار زیادی می‌باشد که بدون شک بازدید از هر کدام از آن‌ها در آب و هوای مطبوع و دل‌انگیز این استان سفری لذت‌بخش برای طیف وسیعی از گردشگران با سیلقه‌های گوناگون فراهم خواهد کرد. ما نیز در این بخش از مقاله 10 مقصد طبیعت‌گردی زنجان را به شما معرفی خواهیم کرد تا با گشت و گذار در آن‌ها لحظه‌های آرامش‌بخشی را برای خود رقم بزنید. 

معرفی مقاصد طبیعت‌گردی زنجان

رودخانه قزل اوزن

قزل اوزن از رودخانه‌های با ارزش و بسیار مهم استان زنجان به شمار می‌رود که از کوه‌های مرتفع کردستان سرچشمه می‌گیرد، به زنجان وارد شده و سپس در مسیر حرکت خود یک اکوسیستم با ارزشی را ایجاده کرده و در نهایت به دریای وسیع خزر می‌ریزد. علاوه بر قزل اوزن رودخانه‌های بزرگ و کوچک دیگری نیز در زنجان وجود دارد که از به هم پیوستن چندین جویبار، نهرهای گوناگون و رودهای فرعی به وجود می‌آیند و از رشته کوه‌های منطقه سرازیر می‌شوند که در مسیر حرکت خود جاذبه‌های طبیعی بکر و شگفت‌انگیزی را نیز به وجود می‌آورند. این جاذبه‌های طبیعی هر کدام از زیبایی منحصر به فردی برخوردار هستند که در سفر به زنجان بازدید از آن‌ها را به هیچ عنوان نباید از دست داد.

غار کتله خور

طبق تحقیقات انجام شده کتله خور معانی متفاوتی نظیر روستای بدون خورشید، خورشید، تپه و... دارد که مناسب‌ترین آن پستی‌ بلندی‌های دنج و راحت می‌باشد. کتله در زبان ترکی به معنی ناهمواری‌ها یا پستی و بلندی‌های درون غار و خور نیز به معنی راحت و دنج می‌باشد. این غار در 5 کیلومتری بخش گرماب از توابع شهرستان خدابنده در دل‌ کوه‌های آهکی جنوب زنجان قرار گرفته است که با شهرستان زنجان فقط 85 کیلومتر فاصله دارد. لازم است بدانید که منطقه غار کتله خور به قشلاقات یا بخش افشار نیز شهرت دارد و ساکنان آن از ایل معروف و بزرگ شاهسون‌های افشاری می‌باشند. از ویژگی‌های این غار می‌توان به جاذبه‌های دیدنی، امکانات رفاهی و راه دسترسی آسان آن اشاره کرد که بدون شک لحظه‌های خوشی را برای گردشگران تابستانی فراهم خواهد کرد.

معرفی غار کتله خور

دریاچه پری

دریاچه پری یکی از زیباترین مقاصد طبیعت‌گردی استان زنجان می‌باشد که چشم هر گردشگری را به خود خیره می‌کند و تقریبا می‌توان گفت تنها دریاچه طبیعی این استان به شمار می‌رود. این دریاچه در 152 کیلومتر شهر زنجان، 45 کیلومتری شهر ماهنشان و در دهستان اوریاد از توابع بخش مرکزی شهرستان ماهنشان واقع شده است که دسترسی به آن بسیار راحت می‌باشد. به جرات می‌توان گفت که بازدید از این دریاچه لحظه‌های خوش و متفاوتی را از سایر مقاصد طبیعت‌گردی این استان برایتان به وجود خواهد آورد. هم‌چنین شما می‌توانید عکس‌های بسیار زیبایی از سفر به این دریاچه ثبت کنید و خاطرات سفرتان به زنجان را ماندگارتر کنید.

منطقه حفاظت شده سرخ آباد

منطقه حفاظت شده سرخ آباد با شمال غرب زنجان فقط 18 کیلومتر فاصله دارد و از جاذبه‌های طبیعی حیرت‌انگیز این استان می‌باشد که بازدید از آن روح هر گردشگری را جلا خواهد داد. این منطقه به دلیل شرایط آب و هوایی منحصر به فرد خود، دارا بودن محیط‌های آبی، تپه ماهوری، دشتی، زیستگاه‌های مختلف کوهستانی از گونه‌های جانوری بسیار متنوعی برخوردار می‌باشد. تشی بزرگترین جونده و آهوی ایرانی زیباترین پستاندار این منطقه می‌باشند که در اطراف مزرعه‌ها و باغ‌ها زندگی می‌کنند و به نوعی برای محصولات باغی آفت محسوب می‌شوند. به علاوه انواع پرندگان مهاجر و بومی نظیر کبک، تیهو، شاهین، کبک دری، قرقی، بالابان، طرلان و... انواع مارها، ماهی‌ها، مارمولک، پلنگ، خرس قهوه‌ای، کل و بز وحشی و شنگ (پستاندار خزدار) نیز در این منطقه زندگی می‌کنند.

معرفی منطقه حفاظت شده سرخ آباد

سد کینه ورس

از دیگر مقاصد بسیار زیبای طبیعت‌گردی استان زنجان می‌توان به سد کینه ورس اشاره کرد که سالانه گردشگران بسیار زیادی را به سمت خود جذب می‌کند و چشم‌انداز متفاوتی از سایر جاذبه‌های طبیعی این استان برای علاقمندان به طبیعت به نمایش می‌گذارد. این سد در 14 کیلومتری جنوب غربی شهرستان ابهر و در 5 کیلومتری روستای کینه ورس واقع شده است که توصیه می‌کنیم در سفر به زنجان حتما از آن بازدید به عمل آورید و از طبیعت بکر منطقه اطراف سد نیز نهایت لذت را ببرید. توجه داشته باشید که سد کینه ورس از جنوب به سمت شمال بر روی شاخه کینه ورس از رودخانه بزرگ ابهر رود جریان پیدا می‌کند و در نهایت به دشت تاکستان وارد می‌شود.

آبشار دگاهی

آبشار دگاهی از آبشارهای بسیار زیبا و خارق‌العاده استان زنجان می‌باشد که در 4 کیلومتری غرب روستای دگاهی، در منطقه طارم قرار گرفته است. لازم است بدانید که روستای دگاهی جزو مناطق محروم بخش مرکزی شهرستان زنجان می‌باشد که با روستای سهرین 12 کیلومتر فاصله دارد و روستاهای زیادی نیز در اطراف آن به چشم نمی‌خورد. این آبشار از سطح دریا تقریبا حدود 2124 متر ارتفاع دارد که بدون شک با آب و هوای دل‌انگیز و مطبوع و طبیعت بکر و زیبای خود یک طبیعت‌گردی بی‌نظیر در این استان را برایتان رقم خواهد زد.

معرفی آبشار دگاهی

روستای شیت

قدمت این روستا تقریبا به 500 سال قبل برمی‌گردد که هم‌اکنون نیز 300 خانوار در آن زندگی می‌کنند که جمعیت آن‌ها به هزار نفر می‌رسد. این روستا با وجود جاذبه‌های دیدنی نظیر قلعه شیت، چشمه سارها، غار سید باغی، ییلاق نَراب، چشمه‌ سارها، ییلاق دولا و سنگ‌های دختر به یکی از مقاصد گردشگری استان زنجان تبدیل شده است که سالانه گردشگران بسیار زیادی را به سمت خود جذب می‌کند. به علاوه این روستا در میان کوه‌های بلندی قرار گرفته است که با درختان انجیر، گیلاس، انار و چندین درخت میوه دیگر و هم‌چنین گیاهان سبز و رودخانه آبی زلال چهار فصل خود چشم‌انداز بسیار دلنشین و زیبایی را ایجاد کرده است که گشت و گذار در آن‌ها شما را برای مدتی از دغدغه‌های روزمره زندگی دور خواهد کرد.

دودکش جن

دودکش جن یا تخت دیو در حقیقت نوعی سنگ به شکل قارچ می‌باشد که بر اثر فرسایش ایجاد شده است و همانند مناره نازک و بلندی می‌باشد که سنگ دیگری بر روی آن قرار گرفته است و از جاذبه‌های دیدنی استان زنجان به شمار می‌رود. به علاوه این منطقه شباهت زیادی به گرندکانیون آمریکا دارد که علت نامگذاری آن به دودکش جن مشخص نیست اما بسیاری از افراد نام آن را به اعتقادات زمان پیشین نسبت می‌دهند. اما این پدیده در زمین شناسی با نام دیگری شناخته می‌شود که به آن هودو گفته می‌شود. دودکش جن با استان زنجان 96 کیلومتر فاصله دارد و در نزدیکی شهرستان زیبای ماهنشان واقع شده است.

روستای شیلاندر

شیلاندر از روستاهای بکر و فراموش شده استان زنجان می‌باشد که در شمال غربی این استان واقع شده است. این روستا با معماری پلکانی خود یادآور ماسوله است و با طبیعت سرسبز و آبشارهای فراوان در طبیعت خود چشم‌انداز دیگری از طبیعت این استان به نمایش می‌گذارد. هم‌چنین این استان با آب و هوای معتدل و دل‌انگیز خود یکی از بهترین مقاصد طبیعت‌گردی استان زنجان در فصل تابستان به شمار می‌رود که شما می‌توانید با سفر به آن‌جا به آرامش حقیقی دست یابید و نهایت لذت را ببرید.

معرفی روستای شیلاندر

غار خرمنه سر

غار خرمنه سر نیز از جاذبه‌های طبیعی حیرت‌انگیز استان زنجان به شمار می‌رود که در کوه سر به فلک کشیده خرمنه، در 110 کیلومتری شهر زنجان، در 22 کیلومتری شهر آب‌بر و در بخش شمالی روستای شاه‌نشین واقع شده است. این غار بسیار زیبا از سطح دریا تقریبا حدود 1600 متر ارتفاع دارد که به منظور دسترسی به آن باید از میان درختان تنومند و سرسبز زیتون و انجیر و هم‌چنین از بستر رودخانه‌ای که از رشته کوه‌های شمالی سرچشمه می‌گیرد، عبور کنید و به سمت ارتفاعات شمالی حرکت کنید تا غار خارق‌العاده خرمنه سر را از نزدیک مشاهده کنید و لحظه‌های هیجان‌انگیزی را در کنار همسفرانتان برای خود به ارمغان آورید.

سخن پایانی

در این مقاله از کایت ما به معرفی 10 مقصد طبیعت‌گردی استان خوش آب و هوای زنجان پرداختیم. این استان مقاصد طبیعت‌گردی بسیار زیادی را در دل خود جای داده است که بدون شک بازدید از آن‌ها سفری دل‌پذیر و به یادماندنی برایتان به ارمغان خواهد آورد. در صورتی که قصد سفر به استان زنجان را دارید، پیشنهاد می‌کنیم وارد صفحه وبلاگ کایت شوید تا اطلاعات بیشتری از این استان به دست آورید و سفر بی‌نقص و فراموش نشدنی‌ای را تجربه کنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید