بهترین غذاهای خیابانی استانبول
2446 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

غذاهای خیابانی استانبول که باید حتماً امتحان‌شان کنید


استانبول سالانه توریست‌های بسیار زیادی را به خاطر شهرتش در فراوانی انواع غذاهای خیابانی خوش‌مزه و خوش‌طعمی که دارد به خود جذب می‌کند. در این شهر، انواع طعم و مزه‌های مختلف از غذاهای بسیار متنوعی را که در هیچ‌کجای دنیا ندیده‌اید، می‌توانید یکجا امتحان کنید. اگر قصد سفر به استانبول را دارید و می‌خواهید حسابی به شکم خود برسید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با بهترین غذاهای خیابانی استانبول آشنا شوید. 

تورهای مرتبط:

غذاهای خیابانی استانبو


1. دونر 

آوازه و شهرت کباب دونر به گوشه‌گوشه جهان رسیده است، نسخه‌ای متفاوت با همتایانش، شاورمای خاورمیانه‌ای و جیروی یونانی، که آن را در استانبول در قالب گوشت –بره، گوساله و گاهی‌اوقات مرغ- خوابانده‌شده در سرکه و آبلیمو تجربه خواهید کرد که روی یک سیخ عمودی گردان طبخ می‌شود و اغلب روی آن با چربی بره (و اغلب گوجه‌فرنگی، فلفل و پیاز) پوشانده می‌شود، تا گوشتی آبدار و لذیذ داشته باشد. 

برای اینکه بتوان آن را به عنوان یک کباب سرو کرد، با یک چاقوی بلند، قطعه‌های باریک و ترد از آن را می‌برند و سپس آن را در نان پیتا می‌پیچند یا مانند یک ساندویچ آن را در یک نان فرانسوی قرار می‌دهند یا حتی آن را لوش‌پیچ می‌کنند. حتی گاهی‌اوقات دونر را به صورت پرسی همراه با برنج نیز سرو می‌کنند. 

منشاء اولیه طبخ این غذا متعلق به مردم ترکیه است؛ در نزدیکی شهر ترکیه، شخصی به نام اسکندر افندی، ادعا دارد اولین شخصی است که طبخ گوشت بره را به صورت عمودی و روی سیخ امتحان کرده است. در استانبول، در هر گوشه از شهر، یک دونرفروشی پیدا می‌کنید، عطروبوی فریبنده و ازخودبی‌خودکننده این اسنک فوری و ارزان‌قیمت همه را وسوسه خواهد کرد. 

غذا های خیابانی استانبول

2. بالیک اکمک  

یکی از اصلی‌ترین غذاهای استانبول، بالیک اکمک یا نان ماهی است؛ یک ساندویچ ماهی که بیشتر آن را در حوالی پل گالاتا سرو می‌کنند. بالیک اکمک، ماهی اسقومری یا ماکرل گریل‌شده همراه با ادویه فراوان و کاهو، پیاز و معمولاً فلفل‌های تند کبابی‌شده‌ای است که در نان‌های گرد فرانسوی همراه با کمی لیمو سرو می‌شود. 

ماهی ماکرل استفاده‌شده در این وعده خوراکی استانبولی از جایی بین دریای سیاه و دریای مرمره و با کمی فاصله از دریای مدیترانه صید می‌شود؛ بااین‌حال، این مسئله ناراحت‌کننده است که صید بیش از حد این ماهی توسط فروشندگان موجب شده تا اخیراً منبع تامین ماهی ماکرل، کشور نروژ باشد، نه آب‌های محلی ترکیه. 

غذاهای خیابانی استانبول

3. منِمِن 

این املت کلاسیک واقعاً کارش در جذب فوج‌فوج جمعیت برای چشیدن طعم و مزه لذت‌بخش آن، کارش حرف ندارد: تخم‌مرغ‌ها را در کره، همراه با فلفل سبز، گوجه‌فرنگی، پیاز و ادویه‌جات نیمرو می‌زنند و آن را در ماهی‌تابه‌های مسی یا چدنی طبخ می‌کنند. گوجه‌فرنگی آن‌قدر پخته می‌شود تا حالتی سسی‌شکل به خود می‌گیرد؛ تخم‌مرغ‌ها نیز به طور کامل طبخ می‌شوند، اما کمی‌ حالتی عسلی خواهند داشت. 

این غذا شباهت عجیبی به غذای آفریقای شمالی شاکشوکا دارد، اما تخم‌مرغ‌های منِمِن معمولاً نیمرو می‌شوند. منشاء این غذا به محله منِمِن در استان ازمیر در غرب ترکیه بازمی‌گردد، اما به علت محبوبیتی که در سطح کشور دارد، غذای خیابانی است که حتماً باید در استانبول آن را میل کنید.

 غذاهای خیابانی استانبول

4. هونکار بای‌اندی 

برای این خوراک عثمانی کلاسیک، تکه‌های با آتش ملایم‌ پخته‌شده گوشت بره روی بادمجان‌های سرخ‌شده دودی همراه با پنیر و کمی شیر و سس گوجه‌فرنگی، سرو می‌شوند. 

اگر بخواهیم نام این خوراک خوش‌مزه را ترجمه کنیم، می‌شود «سلطان از آن خوشش می‌آید» و بیش از یک منشاء را به آن نسبت داده‌اند، اما ظاهراً بومی آشپزخانه‌های قصر استانبول است (یک داستان مشهور در‌این‌باره می‌گوید که این خوراک برای ملکه یوجینای دیمونتیجو، همسر ناپلئون سوم در قصر تاپکاپی در اواخر قرن نوزدهم سرو میشده است). 

اگر به استانبول سفر می‌کنید به هیچ‌وجه نباید این غذای مقوی، خوشمزه و سلطنتی را از دست بدهید. 

غذاهای خیابانی استانبول

5. کوکورچ 

کوکورچ، دوست‌داشتنی‌ترین یا منفورترین خوراک ترکی است؛ یک غذای خیابانی قدیمی و مشهور که به نوعی فست‌فود محبوب بدل شده و صف خرید آن تا پاسی از شب ادامه دارد. روده‌های بره گوسفند گریل‌شده، به تکه‌های بزرگی تقسیم‌ شده، چاشنی به آن زده شده (نمک، فلفل، آویشن و کلی فلفل قرمز) و به صورت پرسی یا داخل نان باگت همراه با گوجه‌فرنگی و فلفل‌ سبز سرو می‌شود.

حال، اگر خیلی از خوردن دل و روده حیوانات خوشتان نمی‌آید، لطفاً این غذا را حتماً امتحان کنید. اگر آشپز کاردرستی آن را طبخ کرده باشد، حجم زیادی گوشت تند، ترد و نرم را زیر زبانتان احساس خواهید کرد، البته کمی خواهید سوخت. 

غذاهای خیابانی استانبول

6. همبرگر اسلاک  

همبرگر اسلاک، یک غذای خیابانی محبوب شهر استانبول است که به آن همبرگر آبدار نیز می‌گویند و نباید انتظارش را داشته باشید که به ساندویچ خیس فرانسوی شباهت داشته باشد. این غذا، یک برگر ورقه‌شده متشکل از یک لایه گوشت بره روی یک نان کماج سفید و نرمی است که در سس گوجه‌فرنگی ایتالیایی با طعم سیر خوابانده‌شده و پیش از اینکه برای مشتری، سرو شود، بخارپز می‌گردد. 

نگران نباشید، این برگرها آنقدر محبوب و پرطرفدار هستند که مدت زیادی در جعبه‌های بخار نمی‌مانند و به سرعت به فروش می‌رسند. 


مطالب مرتبط:

بلیط هواپیما استانبول


غذاهای خیابانی استانبول

7. دلمه میدیی 

دلمه میدیی صدف را اغلب با برنج چاشنی‌دار (که اغلب سیر، نعناع، فلفل و مویز در خود دارد) در خود صدف‌ها همراه با یک قاچ لیمو سرو می‌کنند. این غذای خیابانی استانبول را از دستفروش‌ها گرفته تا مغازه‌های اغذیه‌فروشی و رستوران‌ها سرو می‌کنند. 

علی‌رغم منشاء نامشخصی که دارد، در بین مردمان استانبول طرفداران زیادی دارد، به‌ویژه تا پاسی از شب به فروش می‌رسد، زمانی‌که صرفاً می‌‌توان اسنک‌های لقمه‌ای برای خوردن پیدا کرد. اگر برنامه دارید تا از غذاهای دریایی خیابانی بچشید، به دنبال دلمه میدیی باشید و حسابی دلی از عزا در بیاورید. 

غذهای خیابانی استانبول

8. لحمع‌جون 

این غذای دایره‌ای شکل بسیار نازک و ترد به طور سنتی با گوشت بره یا گوساله قیمه‌قیمه‌شده همراه با چند قاچ لیمو و کمی سالاد (گوجه فرنگی و پیاز) در فر طبخ می‌شود. 

این غذا در ترکیه به پیتزای ترکی شهره است، اما بیشتر به یک نان تخت شباهت دارد که می‌توانید اگر بخواهید آن را بپیچید، اسنکی خوش‌مزه، سبک و بسیار دوست‌داشتنی. مانند پیتزا، همه آشپزها این غذا را شبیه به همتای ایتالیایی‌اش طبخ نمی‌کنند و واقعاً برای خوردنش نیازی به چاقو و چنگال نیست، بپیچید و آن را به راحتی میل کنید.

غذاهای خیابانی استانبول

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید