بهترین چشمه‌های آبگرم ایران کجا هستند؟ 12 آبگرم برتر ایران
شراره رحیمی 1399/06/07 3837 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



چشمه آبگرم به مکانی گفته می‌شود که در آن آب داغ یا گرم به طور مداوم از دل زمین می‌جوشد و به بیرون جریان پیدا می‌کند که به آن چشمه گرمابی نیز گفته می‌شود. جالب است بدانید به دلیل وجود مواد معدنی حل شده در آب این چشمه‌ها برخی از آن‌ها خواص درمانی دارند و در بهبود بیماری‌هایی نظیر بیماری‌های پوستی، تسکین اعصاب، دردهای کلیه، تنظیم فشار خون، دردهای عضلانی، روماتیسم، بیماری‌های تنفسی و... بسیار تاثیر گذار هستند. بسیاری از افراد فکر می‌کنند که گرم بودن آب این چشمه‌ها به دلیل مواد مذاب داخل زمین می‌باشد و یا چشمه در کنار آتشفشان قرار گرفته است. در صورتی که آب این چشمه‌ها با املاح و مواد زمینی نظیر کلسیم، رادیوم، لیتیوم و... ترکیب می‌شوند که نتیجه این برخورد، گرم شدن آب است. در این مقاله از کایت با ما همراه باشید تا شما را با بهترین چشمه‌های آبگرم ایران آشنا کنیم.

تورهای مرتبط:

معرفی 12 چشمه آبگرم برتر ایران

در سراسر کشور ایران چشمه‌های آبگرم بسیار متنوعی وجود دارد که علاوه بر خواص درمانی، مقصد بسیار مناسبی برای تفریح و خوش‌گذرانی گردشگران به شمار می‌روند. از این رو ما نیز در این بخش از مقاله 12 چشمه آبگرم برتر ایران را به شما معرفی خواهیم کرد تا با بازدید از آن‌ها علاوه بر لذت بردن، سلامت بدن خود را نیز افزایش دهید و لحظه‌های آرامش‌بخشی را برای خود به ارمغان آورید.

معرفی چشمه‌های آبگرم برتر ایران

چشمه آبگرم کهنه

چشمه آبگرم کهنه در 148 کیلومتری شمال غرب مشهد و در 18 کیلومتری بخش غربی قوچان یکی از شهرستان‌های خراسان رضوی واقع شده است. قدمت شهر کهنه تقریبا به 250 سال قبل برمی‌گردد که طبق گفته‌های قدیمی در سال 618 قمری توسط مغول مورد غارت و تخریب قرار گرفته است و چندین سال بعد مجددا به دستور هولاکوخان مورد بازسازی قرار گرفته است. چشمه آبگرم شهر کهنه از جاذبه‌های اصلی و مهم شهرستان قوچان به شمار می‌رود که به دلیل خواص درمانی خود سالانه گردشگران بسیار زیادی را به سمت خود جذب می‌کند. به علاوه در سفر به این منطقه می‌توانید از امام‌زاده سلطان ابراهیم که در نزدیکی چشمه آبگرم کهنه قرار گرفته است نیز بازدید به عمل آورید.

چشمه آبگرم قلعه کندی

چشمه آبگرم قلعه کندی یکی از جاذبه‌های گردشگری آذربایجان شرقی به شمار می‌رود که در منطقه گردشگری و جنگل‌های ارسبان قرار گرفته است و به دلیل نزدیکی به سد خدافرین و رود مرزی ارس سالانه توجه گردشگران بسیار زیادی را از داخل و خارج ایران به ویژه از ارمنستان، نخجوان و جمهوری آذربایجان به سمت خود جلب می‌کند. دمای آبگرم قلعه کندی در چشمه اصلی تقریبا حدود 75 تا 80 درجه سانتی‌گراد و در استخرها حدود 65 الی 70 درجه سانتی‌گراد می‌باشد که برای درمان بیماری‌های روماتیسمی راه حل بسیار مناسبی می‌باشد، به گونه‌ای که اکثر دکترهای ارتوپدی نیز به بیماران خود این آبگرم را توصیه می‌کنند.

معرفی چشمه آبگرم قلعه کندی

چشمه آبگرم فردوس

چشمه آبگرم فردوس در استان خراسان جنوبی قرار دارد که از نظر تنوع املاح معدنی رتبه اول را از بین سایر چشمه‌های آبگرم کسب کرده است، به گونه‌ای که در شرق کشور برند گردشگری سلامت را نیز به خود اختصاص داده است و جزو چشمه‌های شفا بخش ایران و جهان می‌باشد. دمای آبگرم فردوس تقریبا بین 40 الی 50 درجه سانتی‌گراد می‌باشد که ترکیباتی نظیر منیزیم، بی‌کربنات، کلسیم، سولفات، سدیم، کلراید و ... در آن یافت می‌شود. از جمله خواص درمانی این چشمه می‌توان به افزایش جریان خون، میزان فعالیت قلب، د‌رمان بیماری‌های پوستی و بهبود دردهای عصبی و مفصلی اشاره کرد. این چشمه دارای امکاناتی نظیر وان‌های خصوصی، حوضچه آبگرم، استخرهای آب درمانی مردانه و زنانه، رستوران، سوئیت‌های ویلایی و... نیز می‌باشد.

چشمه‌های آبگرم محلات

از دیگر چشمه‌های آبگرم برتر ایران می‌توان به چشمه‌های آبگرم محلات اشاره کرد که در استان مرکزی و در 15 کیلومتری شمال شرقی شهرستان محلات واقع شده است. توجه داشته باشید که عمق این چشمه‌ها نسبت به سایر چشمه‌های آبگرم بسیار زیاد می‌باشد، به گونه‌ای که در برخی مواقع گرمای آن‌ها با توجه به سرعت بالا آمدن آب به 100 درجه سانتی‌گراد نیز می‌رسد. از چشمه‌های این مجموعه می‌توان به چشمه سلیمانیه، سودا (بختیاری)، روماتیسم، حکیم، شفا و دنبه اشاره کرد که چشمه حکیم نسبت به سایر چشمه‌ها از دمای پایین‌تری برخوردار است. فصل بهار و تابستان بهترین زمان استفاده از این چشمه‌ها می‌باشد، زیرا حمام کردن در آن‌ها اثرات شفابخشی بسیار زیادی را به دنبال دارد و سلامتی جسمی و روحی افراد را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد.

معرفی چشمه‌های آبگرم محلات

چشمه آبگرم اَهرم

اهرم یکی از شهرستان‌های استان بوشهر می‌باشد که از اصلی‌ترین جاذبه گردشگری آن می‌توان به چشمه آبگرم اهرم اشاره کرد. جالب است بدانید که این چشمه در سال 1386 موفق شد از بین چهارصد چشمه آبگرم دیگر عنوان دهکده نمونه آب درمانی را در کشور ایران برای خود به ارمغان آورد. دمای آبگرم این چشمه تقریبا حدود 35 الی 40 درجه سانتی‌گراد می‌باشد که از رشته‌ کوه‌های زاگرس و از دل سنگ‌های رسوبی مارنی و گچی می‌جوشد و به سطح زمین راه پیدا می‌کند. چشمه آبگرم اهرم به دلیل خواص درمانی خود سالانه گردشگران بسیار زیادی را از سراسر کشور در دل خود جای می‌دهد.

چشمه آبگرم میراحمد

چشمه آبگرم گوگردی میراحمد نیز برای درمان درد مفاصل و بیماری‌های پوستی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد که به همین دلیل در تمامی فصل‌های سال به ویژه در فصل زمستان که آب و هوای دل‌انگیزی در منطقه حاکم است، گردشگران بسیار زیادی از نقاط مختلف ایران از این چشمه بازدید به عمل می‌آورند. البته توجه داشته باشید که برای استفاده از آب این چشمه باید نهایت دقت خود را به کار گیرید، زیرا در برخی مواقع به دلیل نبود علائم هشداری و به خاطر خاصیت گازدار بودن و مکندگی آب، افرادی در این چشمه غرق شده‌اند. عمق این چشمه تقریبا حدود 11 متر می‌باشد که گردشگران فقط قسمت کم عمق چشمه را مورد استفاده قرار می‌دهند. چشمه آبگرم میراحمد در مسیر بوشهر به شهرستان خورموج، در منطقه میراحمد از روستای عالی حسینی واقع شده است که دسترسی به آن بسیار راحت می‌باشد.

معرفی چشمه آبگرم میراحمد

چشمه آبگرم دلفان

دلفان یکی از شهرستان‌های استان لرستان می‌باشد که جاذبه‌های گردشگری بسیار زیادی را در دل خود جای داده است. از جمله این جاذبه‌های گردشگری می‌توان به چشمه آبگرم دلفان اشاره کرد که در دامنه رشته کوه زاگرس قرار گرفته است و در سال 1394 نیز در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. دمای آبگرم دلفان که در 60 کیلومتری غرب شهرستان نورآباد واقع شده است، تقریبا حدود 44 درجه سانتی‌گراد می‌باشد که با آبدهی 30 لیتر در هر ثانیه از دل زمین می‌جوشد و در سطح زمین جاری می‌شود. از ترکیبات املاح معدنی این چشمه می‌توان به دی کربنات منیزیم، سولفور، گوگرد و سولفات کلسیم اشاره کرد که در بهبود بیماری‌های پوستی، عفونی و مفصلی بسیار تاثیر گذار می‌باشد.

چشمه آبگرم گنو

آبگرم گنو یکی از مقاصد گردشگری استان هرمزگان به شمار می‌رود که جزو آب‌های گوگردی خیلی گرم به شمار می‌رود و آب آن برای استحمام و آبیاری نخلستان مورد استفاده قرار می‌گیرد. جالب است بدانید که ماهی آفیانیوس گینوئیس یا آوینیوس گینویس در کل جهان فقط در آبگرم گنو در دمای تقریبا حدود 40 درجه سانتی‌گراد زندگی می‌کند. قدمت آسیاب‌های آبی این چشمه به دوره قاجار مربوط می‌شود که هم‌اکنون نیز در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. از امکانات منطقه آبگرم گنو می‌توان به شهربازی، پارکینگ، هتل، سکوهای نصب چادر مسافرتی و آلاچیق اشاره کرد. این چشمه در 34 کیلومتری شمال شرقی شهرستان بندر عباس، در 22 کیلومتری جاده بندرعباس- سیرجان و در دامنه کوه‌های گنو واقع شده است که سالانه گردشگران بسیار زیادی از آن دیدن می‌کنند و نهایت لذت را می‌برند.

معرفی چشمه آبگرم گنو

چشمه آبگرم ایوب پیغمبر

چشمه آبگرم ایوب از جاذبه‌های گردشگری استان خراسان شمالی می‌باشد که به صورت یک چند ضلعی یا استخر ساخته شده است و اطراف آن را به منظور جلوگیری از سقوط احتمالی افراد و حیوانات حصار کشیده‌اند. آبگرم این چشمه در دو استخر جدا از هم که ویژه بانوان و آقایان هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. جالب است بدانید افراد زیادی اعتقاد دارند که حضرت ایوب برای بهبود بیماری خود عصایش را در این نقطه به زمین زده است و با آبگرمی که از دل زمین به بیرون جریان پیدا کرده است، بدن خود را شستشو داده است که به همین دلیل آب این چشمه برای محلی‌ها بسیار مقدس می‌باشد. این چشمه آبگرم در شمال شهرستان بجنورد و در روستای ایوب پیغمبر قرار گرفته است که گردشگران می‌توانند پس از شنا در استخر به مقبره ایوب پیغمبر بروند و زیارت کنند.

چشمه آبگرم رینه

چشمه آبگرم رینه با تهران فاصله بسیار کمی دارد که گردشگران می‌توانند فقط با دو ساعت رانندگی خودشان را از پایتخت به این چشمه برسانند و علاوه بر آب‌تنی به گشت و گذار در این منطقه بپردازند و نهایت لذت را ببرند. این چشمه از کوه دماوند سرچشمه می‌گیرد و دمای آن تقریبا حدود 62 درجه سانتی‌گراد می‌باشد که به دلیل وجود گوگرد در املاح معدنی خود بسیاری از دردها را بهبود می‌بخشد. شما می‌توانید آبگرم این چشمه را در حمام‌های عمومی و استخرها مورد استفاده قرار دهید. به علاوه با اجاره سوئیت یا ویلا در این منطه نیز می‌توانید در آرامش کامل از آب این چشمه استفاده کنید. از معروف‌ترین حمام‌های این چشمه می‌توان به حمام شاه عباسی اشاره کرد که در اکثر مواقع شلوغ و پرطرفدار است. چشمه آبگرم رینه در استان مازندران، در بخش لاریجان شهرستان آمل در روستای رینه قرار گرفته است.

چشمه آبگرم بلیران

روستای بلیران در جاده قدیم آمل- بابل واقع شده است که شما با سفر به این روستا می‌توانید علاوه بر تفریح و خوش‌گذرانی در جنگل بلیران، در چشمه‌های آبگرم این روستا نظیر "گرو" و "لاله‌زار" نیز آب‌تنی کنید و لحظه‌های بسیار هیجان‌انگیزی را برای خود به ارمغان آورید. آبگرم گرو با رنگ سفید خود در روبروی آبگرم لاله زار قرار گرفته است و آب گرم لاله زار نیز با رنگ فیروزه‌ای خود به رودخانه متصل می‌شود. جالب است بدانید که محدود اتصال آبگرم لاله زار به رودخانه را می‌توان از روی رنگ آب تشخیص داد و حتی می‌توان یک پای خود را در آب گرم و دیگری را در آب سرد قرار داد. این چشمه‌ها به دلیل داشتن املاح معدنی متنوع در درمان بیماری‌های مفصلی و پوستی بسیار موثر هستند. توصیه می‌کنیم در فصل بهار و تابستان به این منطقه سفر کنید تا بتوانید در آب و هوای معتدل و مطبوع از تمامی جاذبه‌های روستا بازدید به عمل آورید.

معرفی چشمه آبگرم بلیران

چشمه آبگرم کاریز

چشمه آبگرم کاریز از جاذبه‌های گردشگری پرطرفدار استان خراسان رضوی می‌باشد که سالانه افراد زیادی به منظور استفاده از خاصیت درمانی آبگرم چشمه به روستای کاریز از توابع کوه سرخ شهرستان کاشمر سفر می‌کنند. علاوه بر چشمه آبگرم، رودخانه‌ای پرآب و دشت‌های سرسبز و طبیعتی بکر و دل‌انگیز در روستای کاریز وجود دارد که می‌توانید با رفتن به آن‌جا در دل طبیعت به گشت و گذار بپردازید و لذت ببرید.

سخن پایانی

در این مقاله از کایت ما به معرفی 12 چشمه آبگرم برتر ایران پرداختیم. همان‌طور که مطالعه کردید این چشمه‌ها خاصیت درمانی بسیار زیادی دارند که با بازدید از هر کدام از آن‌ها می‌توانید از تفریح و سلامتی در کنار هم بهره‌مند شوید و لحظه‌های متفاوتی را تجربه کنید. به علاوه در صورت تمایل می‌توانید تجربیات حضور خود در هر کدام از چشمه‌های نامبرده شده در بالا را برای ما ارسال کنید تا دیگر کاربران سایت کایت نیز از تجربه‌های شما استفاده کنند.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید