پوکت یا ساموئی ؟ کدام یک برای سفر ایرانیان بهتر است؟
علیرضا مشرقی 1399/06/05 3208 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



سفر به تایلند یکی از محبوب‌ترین سفرهای خارجی نه تنها برای ایرانیان بلکه برای تمام مردم دنیا محسوب می‌شود. تایلند صدها کیلومتر مربع از جنگل‌های انبوه بارانی را در دل خود جای داده است و مناظری را در قسمت‌های مختلف این کشور مشاهده خواهید کرد که پیش از آن تنها در مستند‌های تلویزیونی یا روی کارت‌های پستال تماشا می‌کردید. تایلند دقیقا همان مناظری را به شما هدیه می‌دهد، که تصاویر آنها را برای پس زمینه تلفن همراه خود انتخاب می‌کنید! اما نکته جالب در مورد تایلند این است که مناظر طبیعی و دیدنی آن تنها به یک شهر و استان محدود نیست و در هر قسمت از آن، می‌توانید به نوعی خاص از مناظری بکر و دست نخورده دیدن کنید. اگر قصد طبیعت‌گردی در تایلند را داشته باشید، قطعا تصور می‌کنید که بهترین گزینه برای شما پوکت است. اما اگر کمی در مورد سامویی، یکی دیگر از شهرهای تایلند تحقیق کنید، شیفته آن نیز خواهید شد. سفر به تایلند با توجه به افزایش نرخ ارز، یک سفر گران قیمت به حساب می‌آید و همین مساله اهمیت تصمیم‌گیری دقیق را افزایش می‌دهد. از این رو بسیاری از مسافران تایلند دچار این سردرگمی می‌شوند که پوکت یا سامویی ؟ کدام یک برای سفر ایرانیان بهتر است؟ با توجه به اینکه قسمت عمده‌ای از انتخاب یک شهر برای سفر در سلیقه افراد مختلف معنا می‌دهد، ما نیز تصمیم داریم تا پوکت و سامویی را با یکدیگر مقایسه کنیم و انتخاب را به خودتان بسپاریم. پس با کایت همراه باشید تا ببینید کدام یک را باید انتخاب کنید، پوکت یا ساموئی ؟همانطور که اشاره کردیم، در این قسمت قصد داریم پوکت و سامویی را به صورت کامل با یکدیگر مقایسه کنیم. در این مقایسه، غذا، تفریحات، موقعیت جغرافیایی، هزینه سفر، دسترسی و سایر مواردی که روی تصمیم‌گیری شما تاثیر گذار هستند را بررسی می‌کنیم. پس با ما همراه باشید تا ببینید کدام یک را باید انتخاب کنید، پوکت یا ساموئی ؟

همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای پوکت وارد صفحه "تور پوکت" شوید.

بررسی از نظر موقعیت جغرافیایی ( پوکت و ساموئی )

  • سامویی

سامویی سومین جزیره بزرگ در تمام تایلند به حساب می‌آید و در 700 کیلومتری جنوب بانکوک، پایتخت تایلند، قرار گرفته است. این جزیره زیبا با ابعاد 21 کیلومتر عرض و 25 کیلومتر طول، در 80 کیلومتری سواحل شرقی واقع شده است و فاصله کمی تا پارک ملی دریایی یا همان آنگ تانگ دارد و همین را باید برتری نسبی سامویی نسبت به پوکت دانست. در بخش غربی سامویی، سواحل خلوت و بسیار زیبایی وجود دارند که در اکثر مواقع خبری از گردشگران خارجی در آنها نیست و می‌توانید در آرامش از مناظر طبیعی و امواج دریا لذت ببرید. همچنین لازم به ذکر است که در نزدیکی ساموئی، چندین و چند مکان مخصوص غواصی وجود دارد و اگر به این تفریح علاقه‌مند هستید، قطعا در سامویی خاطرات خوشی را رقم خواهید زد.

  • پوکت

در درجه اول باید گفت که پوکت بزرگ‌ترین جزیره تایلند محسوب می‌شود که در جنوب این کشور و در دریای آندامان قرار گرفته است. این جزیره 48 متر طول و 21 متر عرض دارد و تقریبا از نظر مساحت دو برابر سامویی است. پوکت یکی از مهم‌ترین شهرهای گردشگری در تمام تایلند به شمار می‌آید و از فرودگاه بین المللی، حدود 45 دقیقه فاصله دارد. البته لازم به ذکر است که به غیر از ایام عید و شرایط خاص، پرواز مستقیم به سمت پوکت انجام نمی‌شود. پوکت تا بانکوک حدود 862 کیلومتر فاصله دارد و از نظر دسترسی لازم نیست که نگران موقعیت جزیره‌ای آن باشید. زیرا پل‌های بسیار بزرگ و مدرنی در این جزیره وسیع بنا شده‌اند تا شما را به سواحل نزدیک و خشکی برسانند.

پوکت یا ساموئی ؟

بررسی از نظر آب و هوا (ساموئی و پوکت )


  • ساموئی

جزیره ساموئی نیز جزئی از تایلند به حساب می‌آید و به همین خاطر دارای آب و هوایی استوایی است و در اکثر روزهای سال، آب و هوایی گرم و مرطوب در محیط جریان دارد. از نظر فصل باید گفت که این جزیره دارای سه فصل مختلف گرم، خشک و بارندگی است. در فصل بارندگی، در کسری از ثانیه بارش شدیدی آغاز می‌شود و ناگهان نیز قطع خواهد شد. به همین خاطر گردشگران زیادی در این فصل از سامویی بازدید نمی‌کنند زیرا عملا غواصی را غیر ممکن خواهد کرد. همچنین بین دسامبر تا فوریه، معادل آذر تا بهمن ماه، آب و هوای سامویی بسیار خشک است و خبری از بارش سنگین نیست. در زمینه فصل گرمای سامویی نیز باید بگوییم که بین مارس تا آوریل، معادل اسفند و فروردین ماه، آب و هوای ساموئی بسیار گرم و غیر قابل تحمل است. معمولا بهترین زمان سفر به سامویی را آوریل تا اکتبر یا همان فروردین تا مهر می‌دانند که آب و هوای بسیار خوبی در منطقه حکم فرما است.

  • پوکت

آب و هوای پوکت نیز تفاوت زیادی با سامویی ندارد و همانند آن، کاملا استوایی و گرم است. دقیقا همانطور که در فصل بارندگی‌های موسمی اصلا نباید قصد سفر به سامویی را پیدا کنید، در ماه‌های سپتامبر و اکتبر یعنی شهریور و مهر، بارندگی‌های شدیدی در پوکت رخ می‌دهد و عملا بازدید از مناطق طبیعی را غیر ممکن می‌سازد. البته لازم به ذکر است که در این دوران، قیمت تور پوکت بسیار کاهش پیدا می‌کند و اگر تحمل شرایط بارندگی را دارید، می‌توانید در این فصل از قیمت کم تور پوکت نهایت استفاده را ببرید.

بررسی از نظر هزینه سفر

به صورت کلی باید گفت که هزینه سفر، شامل اقامت، غذا و انواع تفریحات، در هر دوی این جزایر برابر هستند و تفاوتی با یکدیگر ندارند. البته لازم به ذکر است که هزینه پرواز تا سامویی، کمی گران‌تر از پرواز مستقیم پوکت است و آن هم به خاطر استقبال بیشتر مردم از سامویی هست. معمولا پروازهای سامویی سریع‌تر از پروازهای پوکت پر می‌شوند و آن هم به خاطر وجود آرامش و بکر بودن طبیعت آن است. البته باید در نظر داشته باشید که در سامویی مراکز خرید زیادی به چشم نمی‌خورد و همین مساله شاید تا حد زیادی هزینه سفر و خریدهای شما را کاهش دهد! در نتیجه اگر به دنبال کاهش هزینه‌ها و لذت بردن از مناظر طبیعی هستید، باید سامویی را انتخاب کنید.

بررسی از نظر دسترسی

  • پوکت

پوکت از طریق پل‌های مدرن به بخش خاکی متصل شده و به همین خاطر امکان سفر زمینی، هوایی و دریایی به پوکت وجود دارد. سفر زمینی به پوکت از طریق اتوبوس بسیار ارزان قیمت خواهد بود اما کمتر کسی ترجیح می‌دهد تا مدت زمان زیادی از سفر خود را در اتوبوس تلف کند. در ضمن به یاد داشته باشید که به دلایل سیاسی و فرهنگی، پرواز مستقیم تهران به پوکت اصلا انجام نمی‌شود. البته در ایام خاصی مثل عید نوروز، برخی از ایرلاین‌ها، تحت شرایط و ضوابط خاصی، تعدادی پرواز مستقیم به پوکت برگزار می‌کنند. به همین خاطر معمولا پرواز مستقیم به سمت بانکوک انجام می‌شود و از آنجا مجددا باید سوار هواپیمای دیگری شوید. البته تعدادی فرودگاه نظامی و کوچک در اطراف پوکت وجود دارند که امکان این تغییر مسیر را فراهم می‌کنند. در نتیجه دسترسی به پوکت نسبتا دشوار است.

پوکت یا ساموئی ؟

  • سامویی

برای سفر به سامویی، تنها باید از روش هوایی یا دریایی استفاده کنید و اصلا مسیر زمینی به جزیره سامویی راه ندارد. البته باید بدانید که همه روزه چندین و چند پرواز مختلف از بانکوک، پوکت و کوالالامپور به سمت سامویی انجام می‌شود اما هزینه بلیت این پروازها کمی گران است. در نتیجه باید گفت که سامویی دسترسی دشوار و گران قیمت‌تری نسبت به پوکت دارد. البته این مساله تحت شرایطی است که پرواز به صورت مستقیم به سمت پوکت انجام شود.

بررسی از نظر سواحل (ساموئی و پوکت )

  • سامویی

همانطور که اشاره کردیم، مساحت سامویی نسبت به پوکت کمتر است و طبیعی به نظر می‌رسد که سواحل سامویی نیز نسبت به سواحل پوکت، کوچک‌تر و البته ساکت‌تر باشند. به همین خاطر، کسانی که به دنبال فضایی دنج و آرام برای ریلکس کردن هستند، سواحل سامویی را ترجیح می‌دهند. همچنین در نظر داشته باشید که در اطراف سامویی، مناطق بسیار بکری برای غواصی وجود دارند و شما می‌توانید با دیدن دنیای زیر آب منطقه، خاطره‌ای بی‌نظیر را تجربه کنید. البته خلوت بودن سواحل سامویی به این معنا نیست که خبری از سواحل شلوغ و جشن و پایکوبی در آن نباشد. سواحل چاونگ و لامایی جزء سواحل شلوغ این جزیره به حساب می‌آیند. پس در حقیقت شما به هر شکلی که بخواهید می‌توانید از سواحل سامویی لذت ببرید.

  • پوکت

پوکت اولین جزیره بزرگ تایلند محسوب می‌شود و همانطور که انتظار می‌رود، سواحل بسیار بزرگی دارد. وسعت پوکت آنقدر زیاد است که چه برای افرادی که به دنبال آرامش هستند و چه کسانی که هیجان و مهمانی‌های شبانه را ترجیح می‌دهند، ساحلی مخصوص وجود دارد. به عنوان مثال، ساحل پاتانگ معروف‌ترین ساحل شلوغ پوکت به شمار می‌آید که در تمامی شب‌های هفته، میزبان مراسم رقص و پایکوبی است. از نظر مناظر طبیعی نیز باید گفت که انتخاب بهترین منظره طبیعی به سلیقه مسافران بستگی دارد. اما معمولا مسافرانی که سفر به هر دو جزیره را تجربه کرده‌اند، مناظر طبیعی پوکت را نسبت به سامویی ترجیح می‌دهند.

پوکت یا ساموئی ؟

بررسی از نظر تفریحات

تفریحاتی که می‌توانید در این دو جزیره انجام دهید، کاملا یکسان هستند و هیچ تفاوتی با هم ندارند. در هر دو جزیره امکان تجربه تفریحات هیجان انگیز آبی همانند جت اسکی، قایق سواری و پاراسل وجود دارد. هر دو جزیره دارای اماکن تاریخی و فرهنگی زیادی هستند که می‌توانید چندین ساعت از روز را صرف بازدید از آنها کنید. اما تنها تفاوت بین این دو جزیره از نظر نوع تفریحات، شلوغی و آرامش آنها است. در پوکت می‌توانید تفریحات جمعی را با کیفیت بیشتری تجربه کنید. همچنین در پوکت انواع مراکز خرید لوکس وجود دارد و این یعنی کسانی که خرید را نوعی تفریح می‌دانند، پوکت را انتخاب می‌کنند. اما تفریحات سامویی بیشتر محدود به طبیعت گردی و البته غواصی می‌شود.  

خب همراهان عزیز کایت، نظر شما در مورد سفر به تایلند چیست؟ شما کدام یک را انتخاب می‌کنید؟ پوکت یا ساموئی ؟ آیا تا به حال تجربه سفر به پوکت یا ساموئی را داشته‌اید؟ اگر اینطور است، از تجربیات سفر خود با ما و سایر همراهان کایت صحبت کنید تا همه بتوانند انتخابی بر اساس تجربیات واقعی داشته باشند. فراموش نکنید که ما بی‌صبرانه منتظر دیدن نظرات شما عزیزان همراه هستیم. پس ما را بیش از این منتظر نگذارید!

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید