مرز عراق چه زمانی باز خواهد شد؟ آخرین اخبار باز شدن مرز کربلا
علیرضا مشرقی 1399/05/29 19633 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



از اواخر بهمن ماه سال 1398، همه ما با یکی از وخیم‌ترین وضعیت‌های اجتماعی رو به رو شدیم و آن هم شیوع ویروس کرونا یا همان COVID-19 است. این ویروس به تنهایی توانست توازن همه مراودات اجتماعی را بر هم بزند. دیگر دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم، همان دنیای قدیمی نیست و هیچ گاه هم وضعیت به همان روزگار گذشته باز نمی‌گردد. ویروس کرونا باعث شد تا در درجه اول، خانواده‌ها و دوستان یکدیگر را ملاقات نکنند و همینطور ادامه یافت تا جدایی بین کشورهای دنیا به وجود آمد. در دنیایی که دیگر مرز معنا نداشت و در کشورهای اروپایی خبری از مرزهای نظامی نبود، باز هم مرزبندی به وجود آمد و مردم برای حفاظت از خود، دروازه کشورهایشان را به روی افراد خارجی بستند. صنایع گردشگری دچار ورشکستگی شدند و دیگر خبری از پروازهای خارجی نشد. ایران نیز از این قاعده مستثنی نبود و مرزهای خود را به روی تمامی کشورهای خارجی بست. در حال حاضر، تقریبا حدود هشت ماه از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد و با وجود آنکه بشر هنوز هم موفق به شکست کامل این ویروس نشده، باز هم بسیاری از کشورها، با لحاظ پروتکل‌های امنیتی، مرزهای خود را در شرایط محدود، به روی سایر کشورها باز می‌کنند. اما آیا می‌دانید وضعیت مرز عراق چطور است؟ یا اینکه باز شدن مرز کربلا به چه مرحله‌ای رسیده؟ با ما با آخرین اخبار باز شدن مرز کربلا آشنا شوید.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای کربلا وارد صفحه "تور کربلا" شوید.

مرز عراق چه زمانی باز خواهد شد؟

مرز ایران و عراق دقیقا از تاریخ سوم اسفند ماه سال 1398 تا به امروز کاملا بسته شده است تا به نوعی از شیوع ویروس کرونا بین کشورهای مختلف جلوگیری شود. همانطور که می‌دانید، اکثریت مسافرانی که ایران را به مقصد عراق ترک می‌کردند، به قصد زیارت راهی نجف یا کربلا می‌شدند. از طرف دیگر، رعایت فاصله اجتماعی حین زیارت غیر قابل انجام است و عملا باعث تشدید شیوع ویروس کرونا در دنیا می‌شود. از این رو علاوه بر بسته شدن درب‌های حرم امام حسین و حضرت علی، مرزهای عراق نیز به سمت کشورهای همسایه کاملا بسته شد.
همه مردم دنیا در ابتدا تصور می‌کردند که این ویروس کمتر از دو ماه مهمان ما خواهد بود و پس از آن ریشه‌کن می‌شود. شاید بستن مرزها تا دو الی سه ماه توجیه داشت، اما زمانی که این قرنطینه تا بیش از شش ماه ادامه پیدا کرد، به تدریج مقامات کشورهای مختلف بر آن آمدند تا با رعایت پروتکل‌های امنیتی، مرزهای خود را به روی کشورهای دیگر باز کنند.
در درجه اول بسته بودن مرزها، ضرر اقتصادی بسیار هنگفتی را به کشورهای مختلف وارد می‌کند. از این رو مرز ایران و عراق در مرحله اول، تنها به مدت دو روز در هفته و آن هم تنها برای تجارت و عبور بارهای تجاری باز شد. در حال حاضر کمتر از دو ماه از باز شدن مرز بین ایران و عراق تحت شرایط خاص می‌گذرد که شاهد مذاکرات بین مقامات ایرانی و عراقی برای باز شدن مرز کربلا هستیم.

مرز عراق چه زمانی باز خواهد شد؟

آیا مرز عراق باز می‌شود؟ زمان باز شدن مرز کربلا

از فروردین ماه سال 1399، مقامات ایرانی و عراقی در حال مذاکره هستند و تصمیم دارند تا مرز را تحت شرایط خاص برای مسافران معمولی باز کنند و پروازهای مسافربری نیز به فعالیت گذشته خود بازگردند. در ابتدا بنا بود در تاریخ سوم خرداد ماه، این اتفاق رخ دهد اما با قرمز شدن وضعیت بسیاری از شهرهای ایران، این تاریخ تا اواخر خرداد ماه به تعویق افتاد و همینطور به خاطر ادامه وضعیت قرمز در ایران، هنوز هم خبری از باز شدن مرز کربلا به روی ایران نیست.
با توجه به اخبار به دست آمده، مقامات در تلاش هستند تا حداکثر پیش از سال نو میلادی، مرز عراق را تحت شرایط خاص و با مسافران بسیار محدود، مجددا بازگشایی کنند. اما شاید تا پیش از ریشه کن شدن کرونا یا ایجاد پروتکل‌های امنیتی برای زیارت، خبری از باز شدن مرز کربلا نباشد. البته از گوشه و کنار به گوش می‌رسد که مقامات عراقی بر آن هستند تا اطلاع ثانوی، زیارت را در کربلا و نجف ممنوع کنند تا تنها مسافرانی که به منظور کار یا دیدن آشنایان خود قصد سفر دارند، وارد این کشور شوند.
قطعا زیارت از حرم امامان معصوم، باعث شیوع چند برابری ویروس کرونا و انتقال آن به تمامی نقاط جهان و در نتیجه تقویت آن می‌شود. به همین خاطر باز شدن مرز عراق باید با دقت بسیار زیادی انجام شود و از این رو از سوم خرداد تا به امروز، شاهد به تعویق افتادن زمان دقیق بازگشایی مرز عراق هستیم.

آیا مرز عراق باز می‌شود؟ زمان باز شدن مرز کربلا

آخرین اخبار باز شدن مرز کربلا

بر اساس اطلاعات، شرکت هواپیمایی ماهان، از تاریخ 25 ام مرداد ماه، آمادگی خود را برای انجام پروازهای ایران – عراق به شهرهای نجف، کربلا، بصره، اربیل و سلیمانیه، اعلام کرده است. اما این پروازها تحت شرایط خاصی انجام می‌شوند. در درجه اول تمامی مسافران و خدمه پرواز باید از ماسک صورت استفاده کنند. در ادامه شرایط اختصاصی پرواز ایران – عراق و عراق – ایران را به شما عزیزان اعلام می‌کنیم:

آخرین اخبار باز شدن مرز کربلا

شرایط پرواز ایران – عراق

همراه داشتن و ارائه جواب منفی تست حلقی کرونا یا همان PCR که توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش کشور تایید شده باشد، برای تمامی مسافران بالای دو سال الزامی است و تاریخ صدور آن باید حداکثر تا 48 ساعت پیش از تاریخ پرواز باشد.
کلیه مسافران به هنگام ورود به فرودگاه‌های بین المللی عراق باید به صورت کلینیکی و با استفاده از دوربین حرارتی مورد ارزیابی سلامت قرار بگیرند.
اگر به سلامت هر یک از مسافران مشکوک شوند، فرد در مکان مخصوصی داخل فرودگاه قرنطینه خواهد شد.

شرایط پرواز عراق – ایران

همراه داشتن و ارائه جواب منفی تست حلقی کرونا یا همان PCR که توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش کشور تایید شده باشد، برای تمامی مسافران بالای دو سال ( ترانزیت و غیر ترانزیت) الزامی است و تاریخ صدور آن باید حداکثر تا 96 ساعت پیش از تاریخ پرواز باشد.
کلیه مسافران غیر ایرانی و غیر ترانزیت که مقصد نهایی آنها تهران است، باید دارای اقامت ایران، ویزای تحصیلی، ویزای چند بار ورود، ویزای کار یا ویزای درمان و سرمایه گذاری باشند.
فرم‌های خود اظهاری و فرم تعهد باید توسط مسافر تکمیل شود
وجود هر گونه مغایرت و عدم رعایت مفاد این موارد، باعث ممانعت از پرواز و استرداد وجه بلیت خواهد شد.

سوالات متداول در مورد زمان باز شدن مرز کربلا

  • آیا زمان دقیقی برای باز شدن مرز کربلا اعلام شده است؟
    خیر، متاسفانه هنوز زمان دقیقی برای باز شدن مرز کربلا اعلام نشده است.
  • آیا کسانی که پیش از قرنطینه در عراق بودند، می‌توانند به ایران بازگردند؟
    بله، خوشبختانه با در نظر گرفتن تدابیر امنیتی، این عزیزان می‌توانند به ایران باز گردند.
  • آیا امکان مبادله کالا با عراق وجود دارد؟
    بله، در حال حاضر از طریق مرز مهران و همچنین برخی خطوط هوایی، به مدت دو روز در هفته، امکان مبادلات تجاری با عراق وجود دارد.
  • آیا رانندگانی که به منظور حمل بار وارد عراق می‌شوند، می‌توانند زیارت کنند؟
    خیر در حال حاضر زیارت در کربلا و نجف ممنوع است.
  • آیا برای خروج از مرز عراق باید قرنطینه شویم؟
    بله، اگر در عراق حضور داشته‌اید، باید به مدت دو هفته در ایران پیش از ورود به خاک کشورمان، قرنطینه شوید.


خب همراهان عزیز کایت، نظر شما در مورد زمان دقیق باز شدن مرز کربلا چیست؟ آیا پیش از ریشه کنی کرونا، مقامات تسلیم خواسته مردم شده و مرزها را باز می‌کنند؟ به نظر شما انجام این کار صحیح است و باید انجام شود یا اینکه بهتر است تا پایان قطعی کرونا، مرزها بسته بمانند؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید. فراموش نکنید که بی صبرانه منتظر دیدن نظرات شما عزیزان همراه هستیم. پس ما را بیش از این منتظر نگذارید!

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید