جاذبه‌های گردشگری لرستان | 12  جاذبه گردشگری برتر خرم‌آباد
زهرا نیرومند 1399/05/28 1899 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



خرم‌آباد، مرکز استان لرستان و یکی از دیدنی‌ترین شهرهای ایران است که جاذبه‌های گردشگری متعددی را در خود جای داده است. اگر علاقه‌مند به بازدید از اماکن تاریخی و معماری بناهای قدیمی هستید، خرم‌آباد یکی از بهترین مقاصد گردشگری برای شماست. البته این شهر تنها به جاذبه‌های تاریخی محدود نمی‌شود، بلکه طبیعت زیبا و چشم‌اندازهای بی‌نظیری دارد که تماشای آن برای طبیعت‌دوستان بسیار جذاب و دیدنی است. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با جاذبه‌های گردشگری خرم‌آباد آشنا شوید.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای طبیعت گردی وارد صفحه "تور طبیعت گردی" شوید.

قلعه فلک الافلاک

قلعه فلک الافلاک، معروف‌ترین بنای تاریخی خرم‌آباد و نماد این شهر است که بر روی یک تپه بنا شده است. این قلعه در زمان ساسانیان با عنوان دژ شاپورخواست ساخته شد و در زمان قاجار، پس از بازسازی نام آن به فلک الافلاک تغییر پیدا کرد. دژ شاپورخواست در زمان ساسانیان زندان اسرای رومی بود. در قرن چهارم هجری قمری، این قلعه به محل حکومت حاکمان لرستان تبدیل شد و در زمان پهلوی نیز به عنوان پادگان نظامی و زندان سیاسی مورد استفاده قرار گرفت. قلعه فلک الافلاک ۵۳۰۰ متر مربع وسعت داشته و دارای چهار سالن بزرگ، دو حیاط خلوت و تعدادی تالار، اتاق و دروازه‌ می‌باشد.

قلعه فلک الافلاک

مجموعه تاریخی حمام گپ

در مرکز شهر خرم‌آباد و در مجاورت میدان گپ، بنایی قدیمی با مساحت 800 مترمربع دیده می‌شود که تاریخ ساخت آن به دوران صفویان برمی‌گردد. این بنا یک حمام عمومی است که معماری بسیار زیبایی داشته و با گچ‌بری‌های ساده‌ای تزیین شده است. در مرکز گنبد حمام یک جامخانه دیده می‌شود که به منظور روشنایی فضای داخلی طراحی شده است. آب حمام از چاه گاورو تامین شده و فاضلاب آن نیز از زیر خیابان فردوسی از طریق تنبوشه‌ها وارد رودخانه میشده است. حمام تاریخی گپ در سال 95 مورد بازسازی قرار گرفته و در حال حاضر به عنوان یک مجموعه تاریخی و فرهنگی از گردشگران پذیرایی می‌کند.

مجموعه تاریخی حمام گپ

مناره آجری خرم آباد

در محله‌ی قاضی‌آباد خرم‌آباد و در پارک شقایق این شهر سازه‌ای استوانه‌ای شکل دیده می‌شود که بر روی یک سکو قرار گرفته است. این سازه 30 متری، مناره آجری نام دارد که با 99 پله به پشت‌بام می‌رسد. مناره آجری در دوران دیلمیان به منظور نگهبانی از شهر و هدایت کاروان‌ها ساخته شده است.

مناره آجری خرم آباد

گرداب سنگی

گرداب سنگی، که در گویش محلی به آن گرداوبردینه گفته می‌شود، یک اثر تاریخی ارزشمند مربوط به دوران ساسانیان است که در مرکز شهر و در میدان تختی خرم‌آباد واقع شده است. این بنا از سنگ و ساروج ساخته شده و دورتادور یک چشمه فصلی را فرا گرفته است. هدف از ساخت این سازه، استفاده از آب چشمه برای زمین‌های کشاورزی و بکار انداختن آسیاب‌های بادی بوده است. گرداب سنگی در حال حاضر یکی از جاذبه‌های گردشگری خرم‌آباد می‌باشد که در فصل زمستان و با بالا آمدن آب چشمه، نمایی بسیار جذاب و دیدنی پیدا می‌کند.

گرداب سنگی

آسیاب گبری

آسیاب گبری یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری خرم‌آباد است که ساخت آن به دوران ساسانیان برمی‌گردد. این بنا به شکل مکعب با ابعاد 26 در6 متر ساخته شده و دارای ارتفاعی به طول 5 متر می‌باشد. این آسیاب سنگی از دوران ساسانیان تا قاجار مورد استفاده مردم بوده است، اما در حال حاضر تنها به عنوان یک جاذبه‌ تاریخی از آن یاد میÔæÏ. آسیاب گبری از جمله بناهای ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران می‌باشد.

آسیاب گبری

بام خرم‌آباد

اگر می‌خواهید تمام شهر خرم‌آباد را در یک قاب بسیار زیبا داشته باشید، به بام خرم‌آباد بروید. بام خرم‌آباد، یکی از برترین جاذبه‌های این شهر است که بر فراز کوهی با نام مدبه قرار دارد. در این منطقه یک مجتمع تفریحی- فرهنگی ساخته شده که امکانات رفاهی کاملی را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد. بسیاری از خانواده‌ها در روزهای تعطیل به این مکان می‌آیند تا از فضای سبزی که برای پیکنیک طراحی شده است، استفاده نمایند. علاوه بر این می‌توانند از پارک آبی، باغ وحش و دیگر تفریحات نیز بهره‌مند باشند. اگر به نجوم و تماشای آسمان شب علاقه‌مندید، پیشنهاد می‌کنیم شب را برای رفتن به بام خرم‌آباد انتخاب نمایید. در این صورت علاوه بر برخورداری از آرامش شب، می‌توانید به رصدخانه کاسین بروید و با تلسکوپ آسمان زیبای لرستان را نظاره‌گر باشید.

بام خرم‌آباد

دریاچه کیو

در بخش شمال‌غربی شهر خرم‌آباد، دریاچه‌ای بسیار زیبا و دیدنی وجود دارد که دریاچه کیو نامیده می‌شود. آب‌ شفاف و فیروزه‌ای رنگ دریاچه، شادابی و طراوت فوق‌العاده‌ای به منطقه داده و اطراف دریاچه را به محیطی برای استراحت و تفریح تبدیل کرده است. این دریاچه در واقع پاتوق خرم‌آبادی‌ها محسوب شده و دارای امکانات رفاهی کامل و تفریحات متنوعی چون شهربازی، انواع ورزش‌های آبی و ... می‌باشد. تماشای پرندگان بومی و مهاجر و آبزیانی که در اطراف این دریاچه زندگی می‌کنند، از جمله جاذبه‌های هیجان‌انگیز دریاچه کیو است که پیشنهاد می‌کنیم از دست ندهید.

دریاچه کیو

آبشار بیشه

لرستان را با نام سرزمین آبشارها می‌شناسند. بیش از 50 آبشار کوچک و بزرگ در میان رشته‌کوه‌های زاگرس واقع شده است که هریک از آ‌ن‌ها جذابیت‌ها و زیبایی‌های خاص خود را دارند. یکی از معروف‌ترین آبشارهای این استان، آبشار بیشه است که حدود 120 کیلومتر با خرم‌آباد فاصله دارد. این آبشار با ارتفاع 48 متر، در میان جنگل‌های انبوه زاگرس قرار داشته و چشم‌اندازهای بسیار زیبا و دیدنی را به نمایش گذاشته است. آبشار بیشه در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آبشار بیشه

آبشار گریت

آبشار گریت یکی از جاذبه‌های گردشگری خرم‌آباد لرستان است که در منطقه‌ای سرسبز و خوش‌آب‌وهوا قرار دارد. این آبشار در میان انبوهی از درختان بلوط، زالزالک و مو واقع شده و چشم‌اندازی بسیار زیبا و تماشایی ایجاد کرده است. گریت یک آبشار سه‌گانه با ارتفاع ۱۵ متر است و پهنایی حدود 17 متر دارد. این آبشار در روستایی با نام گریت واقع شده و 50 کیلومتر با خرم‌آباد فاصله دارد.

آبشار گریت

آبشار نوژیان

آبشار نوژیان با ارتفاع حدود 95 متر، یکی از بلندترین آبشارهای ایران است که در میان دو کوه تاف و هشتادپهلو قرار دارد. این آبشار در 40 کیلومتری خرم‌آباد واقع شده و یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری این شهر محسوب می‌شود. در پایین آبشار نیز حوضچه‌ای دیده می‌شود که امکان شنا و آب‌تنی را برای علاقه‌مندان فراهم می‌آورد. البته به یاد داشته باشید که این منطقه امکاناتی خاصی ندارد. بنابراین‌، هرچه نیاز دارید همراه خود ببرید.

آبشار نوژیان

آبشار وارک

آبشار وارک یکی از دیدنی‌ترین آبشارهای خرم‌آباد است که در 48 کیلومتری این شهر قرار دارد. این آبشار دوقلو از صخره‌های سنگی به زیبایی به پایین روانه می‌شود و چشم‌اندازی دیدنی و منحصربفرد ایجاد می‌کند. آبشار وارک از دو قسمت تشکیل شده است که بخش اول آن حدود 7 متر و بخش دوم آن بیش از 15 متر ارتفاع دارد.

آبشار وارک

دریاچه گهر

دریاچه کوهستانی گهر یکی از زیباترین دریاچه‌های ایران است که در ۳۵ کیلومتری شهرستان درود واقع شده و حدود 118 کیلومتر با خرم‌آباد فاصله دارد. این دریاچه در میان گودی قله‌های اشتران‌کوه قرار دارد و در قسمت‌های پایینی آن نیز دو جنگل با پوشش‌های گیاهی متفاوت دیده می‌شود. آب دریاچه گهر بسیار شفاف و زلال است تا جایی که در بخش‌هایی از آن‌ ماهی‌ها زیر آب نیز دیده می‌شوند. ترکیب کوه، جنگل و دریاچه در کنار هم چشم‌اندازی بسیار زیبا و دیدنی پدید آورده که سالانه بیش از 70 هزار نفر را به سمت خود می‌کشاند.

دریاچه گهر

در این مقاله تعدادی از جاذبه‌های گردشگری خرم‌آباد را معرفی کرده و اطلاعاتی در مورد هریک از آن‌ها در اختیارتان قرار دادیم. استان لرستان و شهر زیبای خرم‌آباد دیدنی‌های تاریخی و طبیعی فراوانی دارد و یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری کشور محسوب می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم سفر به این شهر زیبا را در لیست سفرهای تفریحی خود قرار دهید و برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری خرم‌آباد برنامه‌ریزی کنید. اگر دوست دارید می‌توانید با تورهای گردشگری و طبیعت‌گردی این شهر همراه شوید و سفری خوب و به یادماندنی را به همراه یک راهنمای حرفه‌ای تجربه کنید. برای آگاهی از تورهای گردشگری استان لرستان، به صفحات دیگر سایت مراجعه کرده و زمان و شرایط برگزاری تورها را مورد بررسی قرار دهید. علاوه بر این، می‌توانید با شماره تلفن 75097700- 021 تماس گرفته و سوالات خود را از کارشناسان کایت بپرسید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید