بهترین مکان‌ها برای غواصی در ایران کجاست؟ 14 سایت برتر غواصی
زهرا نیرومند 1399/05/27 8719 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



غواصی، یکی از هیجان‌انگیزترین فعالیت‌های تفریحی آبی است که به عنوان یک رشته ورزشی نیز موردتوجه قرار می‌گیرد. شنا در زیر آب و تماشای جانوران دریایی رنگارنگی که در دنیایی متفاوت از دنیای ما زندگی می‌کنند، یکی از جذاب‌ترین تفریحاتی است که می‌توانید در طول زندگی خود داشته باشید. برای تجربه غواصی و تماشای دنیای زیر آب مجبور نیستید به کشورهای دیگر سفر کنید. در همین ایران خودمان نیز سایت‌های متعددی وجود دارد که امکان غواصی را برای علاقه‌مندان فراهم می‌آورد. اگر یک غواص حرفه‌ای هستید، یا در این کار تجربه‌ای ندارید و دوست دارید برای یک بار هم که شده، دنیای زیر آب را از نزدیک ببینید، این امکان برای شما فراهم است. کافیست چمدان خود را ببندید و به جنوب کشور سفر کنید. در این مقاله قصد داریم بهترین مکان‌ها برای غواصی در ایران را به شما عزیزان معرفی کنیم. اگر به این تفریح جذاب علاقه‌مندید، ادامه مطلب را دنبال نمایید.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای طبیعت گردی وارد صفحه "تور طبیعت گردی" شوید.


غواصی در کیش


جزیره کیش یکی از بهترین و مناسب‌ترین مکان‌ها برای غواصی در ایران است. این منطقه غنی‌ترین و زیباترین جانوران دریایی را داشته و پوشش مرجانی بی‌نظیری را نیز در سواحل شرقی خود دارد. جزیره کیش سایت‌های تفریحی و مراکز آموزش غواصی متعددی دارد که از میان آن‌ها می‌توان به سایت غواصی بیگ کورال، ژوراسیک پارک، زوبیچ، دشت جلبک، دره ستاره‌ها، کنیون، رویال راک، سیمرغ، سمبارون، کشتی داما، ساترن کرک، کشتی یونانی، الدورادو، کلبه هور و ... اشاره کرد که در ادامه به معرفی تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم.


سایت غواصی بیگ کورال: بیگ کورال یکی از بهترین سایت‌های غواصی برای آماتورهاست که در شرق جزیره کیش واقع شده است. محبوبیت این سایت به دلیل مرجان‌های متنوعی است که در امتداد ساحل این منطقه از شمال به جنوب کشیده شده‌اند. عمق این سایت حدود 6 تا 7 متر است که در زمان جزر به 4 متر نیز می‌رسد. از این رو، برای غیر‌حرفه‌ای‌ها بسیار مناسب است. از جمله آبزیان این سایت می‌توان به جراح ماهی، فرشته ماهی، اژدها ماهی، سفره‌ ماهی، استون فیش، ملوان ماهی، طوطی ماهی، باراکودا، هامور، ماهی ساردین، ماهی تون و انواع خرچنگ، میگوها، عنکبوت‌های دریایی و لاک‌پشت‌های آب شور اشاره کرد. سایت غواصی بیگ کورال در حال حاضر بهترین سایت جزیره کیش است.
سایت غواصی کلبه هور: در غربی‌ترین نقطه کیش، ساحلی با نام کلبه هور وجود دارد که یکی از بهترین مناطق غواصی در ایران محسوب می‌شود. در این منطقه نیز انواع ماهی‌ها و آبزیان دریایی زندگی می‌کنند که از میان آن‌ها می‌توان به هامور، سنگ‌سر، سرخو، انواع صدف‌ها و لاک‌پشت‌ها اشاره کرد. در محل ورود و خروج این سایت یک غار کوچک به طول 5 متر وجود دارد که عبور از آن برای غواصان در هنگام مد، بسیار جالب می‌باشد. عمق سایت کلبه هور برای مبتدیان و افراد غیر حرفه‌ای نیز مناسب است.
سایت غواصی کشتی یونانی: اگر به کیش سفر کرده باشید، حتما به بازدید از کشتی یونانی رفته‌اید. کشتی یونانی یک کشتی به گل نشسته است که سال‌ها در این مکان حضور داشته و تصویری زیبا در میان آب، خصوصا در هنگام غروب خورشید، ایجاد کرده است. سایت غواصی کشتی یونانی شاید به اندازه‌ی خود کشتی معروف نباشد، اما برای غواصی مبتدی‌ها بسیار مناسب است. عمق آب در این منطقه حدود 5 متر است که نیاز به تجهیزات خاصی نیز ندارد. اگر بتوانید تا عمق 8 متری این منطقه پیش بروید، پروانه کشتی یونانی را خواهید دید که در کنار دیگر آهن‌آلات و تجهیزات کشتی، بسیار جذاب و دیدنی است. در این‌جا شن‌های اطراف کشتی را به رنگ سرخ خواهید دید که به دلیل وجود اکسید آهن در این منطقه می‌باشد.
سایت غواصی ساترن کرک: ساترن کرک را می‌توان بکرترین سایت غواصی جزیره کیش معرفی کرد که حدود 5 کیلومتر از ساحل فاصله دارد. این سایت در یک شکاف در عمق 14 متری دریا واقع شده که تا عمق 22 متری نیز پیش می‌رود. بلک تیپ، کوسه ماهی، خفاش ماهی و باراکودا از جمله آبزیان این منطقه هستند. ساترن کرک یک سایت غواصی حرفه‌ایست که نیاز به تجربه و مهارت بالا و هم‌چنین تجهیزات غواصی دارد.
سایت غواصی سمبارون: سمبارون یک سایت غواصی بسیار زیبا در غرب جزیره کیش است. زیباترین ریف‌های مرجانی جزیره کیش در این منطقه واقع شده و تصاویری بسیار دیدنی را برای غواصان و علاقه‌مندان به نمایش گذاشته‌اند. علاوه بر این، گونه‌های متنوعی از آبزیان نیز در این منطقه به چشم می‌خورند که از میان آن‌ها می‌توان به شیرماهی‌ها اشاره کرد. عمق این سایت از 16 متر شروع شده و تا 60 متر نیز ادامه دارد.


غواصی در کیش

غواصی در جزیره قشم


جزیره قشم از دیگر مکان‌های غواصی در ایران است که به دلیل بکر بودن، یکی از بهترین مکان‌ها برای غواصی محسوب می‌شود. این منطقه پر از مرجان‌های دست‌نخورده و موجودات زنده دریایی است که تماشای آن برای غواصان بسیار جذاب و دیدنی است. از جمله سایت‌های غواصی در جزیره قشم می‌توان به سایت غواصی هرمز، خلیفه، باغ مرجانی، جزایر هنگام، جزیره لارک، جزیره ناز، زیتون و نگين ساحل قشم اشاره کرد که در ادامه به معرفی تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم.


سایت غواصی جزیره ناز: در بخش شرقی جزیره قشم و در فاصله یک کیلومتری از ساحل، جزیره‌ای به مساحت 3 هکتار دیده می‌شود. در این جزیره یک سایت غواصی وجود دارد که امکان شنا و تماشای دنیای زیر آب را برای علاقه‌مندان فراهم می‌آورد. شقایق‌های دریایی، دلقک ماهی، سفره‌ ماهی، گربه ماهی، منقار ماهی و گونه‌های مختلف لاک‌پشت و خرچنگ از جمله آبزیان موجود در این منطقه هستند. عمق این سایت نیز از 2 تا 5 متر متغیر بوده و برای غواصان مبتدی مناسب است.
سایت غواصی باغ مرجانی: باغ مرجانی یا اسپیرینگی یکی از بهترین سایت‌های غواصی در ایران است که در بخش جنوبی جزیره قشم و روبروی روستای سوزا قرار دارد. این سایت به دلیل دشت مرجانی عظیم و گسترده‌ای که دارد، باغ مرجانی نامیده می‌شود. برای تماشای این دشت زیبا و هیجان‌انگیز باید تا عمق حدود 40 متری اعماق دریا پیش بروید تا بتوانید تصاویری از مرجان‌های بادبزنی و گونه‌های دیگری از آبزیان دریایی را مشاهده کنید. شیرماهی، سفره ماهی، اسب دریایی، هامور، جاش، باراکودا و انواع کوسه، از جمله جانورانی هستند که در این منطقه خواهید دید. البته توجه داشته باشید که عمق این سایت بین 32 تا 66 متر است و جریان آب تند و شدیدی نیز دارد. از این رو، برای غواصان مبتدی اصلا مناسب نیست.
سایت غواصی زیتون: این سایت در روبروی پارک تفریحی زیتون در بخش جنوبی جزیره قشم واقع شده است. عمق این سایت بین 2 تا 5 متر بوده و جریان آب آرام و ملایمی نیز دارد. از این رو مکانی مناسب برای غواصان مبتدی محسوب می‌شود. از جمله موجودات دریایی این منطقه می‌توان به جراح ماهی، هامور، اسکات، ماهی ساردين، باراکودا، ماهی تون، اژدر ماهي، اسکورپيون، طوطی ماهی، صندق ماهی، فرشته ماهی، خفاش ماهی، ملوان ماهی، سفره ماهي، کفشک، خرچنگ، ماهی مرکب و پیرانای آب شور اشاره کرد. این سایت برای دوره‌های مختلف آموزش غواصی نیز مناسب است.
سایت غواصی کشتی سوخته لارک: این سایت، همان‌طور که از نامش پیداست، امکان غواصی در یک کشتی را برای شما فراهم می‌آورد. دهانه این کشتی در عمق 14 متری و کف آن در عمق 33 متری از سطح دریا واقع شده است. این سایت بین دو جزیره لارک و قشم واقع شده و امکان ماجراجویی در یک کشتی 100 متری را به غواصان می‌دهد. از جمله آبزیان این منطقه می‌توان به شیرماهی، مارماهی، هامور، جاش، گیش، ماهی شهری و باراکودا اشاره کرد.
سایت غواصی دره ستاره‌ها: اگر دوست دارید انواع ستاره‌های دریایی را در اعماق آب‌های خلیج فارس مشاهده کنید، به سایت غواصی دره ستاره‌ها بروید. در این سایت هیچ ماهی دیده نمی‌شود، اما تا دلتان بخواهد ستاره دریایی وجود دارد که در بستر شنی دریا تجمع کرده‌اند.سایت غواصی دره ستاره‌ها را می‌توان یکی از جذاب‌ترین سایت‌های غواصی در ایران معرفی کرد که عمقی بین 12 تا 15 متر دارد.


غواصی در جزیره قشم


غواصی در چابهار


چابهار یکی از زیباترین مناطق توریستی جنوب ایران است که سالانه گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را به سمت خود می‌کشاند. این شهر زیبا جاذبه‌های گردشگری و تفریحات دریایی متنوعی را در خود جای داده است که یکی از آن‌ها غواصی است. در آب‌های این منطقه انواع گوناگونی از آبزیان، از مرجان‌های نرم و سخت گرفته تا ماهی‌های رنگارنگ و آبزیان بزرگ و غول‌آسا، دیده می‌شوند و امکان یک تجربه فوق‌العاده در زیر آب را برای غواصان فراهم می‌کنند. اگر در غواصی تجربه‌ای ندارید و تازه‌کار محسوب می‌شوید، نگران نباشید. سایت‌های غواصی چابهار مناطق کم‌عمق‌تر را برای آماتورها در نظر گرفته و امکان تجربه این ورزش‌ هیجان‌انگیز را برای آنان نیز فراهم کرده است. از جمله سایت‌های غواصی منطقه چابهار می‌توان به سایت غواصی کاهاری، انبار نفت، بهشتی، جزیره شیطان، بارج کنارک، بیریس، دره لیپار، زامشدان، سایت غواصی علوم دریایی و کلبه چابهار اشاره کرد که در ادامه به معرفی تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم.


سایت غواصی کلبه چابهار: کلبه چابهار یکی از بهترین سایت‌های غواصی در ایران است که به دلیل کم‌عمق بودن، برای مبتدیان و غیرحرفه‌ای‌ها بسیار مناسب است. اگر در عمق 4 تا 9 متری این سایت غواصی کنید، انبوهی از مرجان‌های شاخ گوزنی و مغزی را خواهید دید که در رنگ‌های سبز و قهوه‌ای کنار هم قرار گرفته و تصاویری جذاب و دیدنی ایجاد کرده‌اند.
سایت غواصی کاهری: روبروی اسکله بهشتی، یک سایت غواصی با عمق حدود 17 متر وجود دارد که با نام سایت غواصی کاهری شناخته می‌شود. این سایت نیز یکی از جذاب‌ترین سایت‌های غواصی در ایران محسوی می‌شود که پوشیده از مرجان‌های جذاب و متنوع است. از دیگر آبزیان این منطقه می‌توان به آب‌سنگ‌های رنگارنگ مرجانی و انواع ماهی مانند جاش، شوریده، ماهی شیر، پروانه ماهی، خفاش ماهی، جراح ماهی، سفره ماهی، ماهی حلوای سفید، میگو و باراکودا اشاره کرد.
سایت غواصی انبار نفت: انبار نفت یکی از بهترین سایت‌های غواصی در ایران است که در بندر چابهار قرار دارد. این سایت با حداکثر عمق 7 متر، یکی از مناسب‌ترین مکان‌ها برای غواصان آماتور و غیر حرفه‌ای محسوب می‌شود. جراح ماهی، فرشته ماهی، پروانه ماهی، ماهی نمو، شقایق‌های دریایی و مرجان‌های نرم و سخت از جمله آبزیان دریایی موجود در این سایت هستند.
سایت غواصی علوم دریایی: علوم دریایی از جمله سایت‌های کم‌عمق منطقه چابهار است که به غواصان مبتدی پیشنهاد می‌گردد. این سایت مساحتی حدود 1000 متر را در برگرفته و عمق آن نیز 3 تا 5 متر است. سایت غواصی علوم دریایی نیز تنوع بالایی از گونه‌های آبزیان دریایی را در خود جای داده است که تماشای آن‌ها بسیار جذاب و دیدنی است.


غواصی در چابهار


در این مقاله 14 سایت برتر غواصی در ایران را معرفی کرده و اطلاعاتی در مورد هریک از آن‌ها در اختیارتان قرار دادیم. همان‌طور که مطالعه کردید، جزایر کیش، قشم و بندر چابهار از جمله بهترین مکان‌ها برای غواصی در ایران هستند که سایت‌های آموزشی و تفریحی متعددی را نیز در خود جای داده‌اند. اگر به این شهرها سفر کردید، می‌توانید به یکی از این سایت‌ها رفته و تفریح جذاب و هیجان‌انگیز غواصی را تجربه کنید. در صورتی که قصد دارید با تورهای گردشگری همراه شوید، سری به دیگر صفحات سایت بزنید و تورهای کیش، قشم و چابهار را مورد بررسی قرار دهید و از زمان برگزاری و شرایط هریک از آن‌ها آگاهی یابید. علاوه بر این، می‌توانید با شماره تلفن 75097700- 021 تماس گرفته و سوالات خود را از کارشناسان کایت بپرسید و با آنان در مورد سفر خود مشورت نمایید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید