کوه‌های مینیاتوری چابهار | آدرس + تصاویر + اطلاعات جغرافیایی
شراره رحیمی 1399/05/24 2527 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



چابهار از جمله شهرهای جنوبی کشور می‌باشد که در استان سیستان و بلوچستان واقع شده است. این شهر بندری علاوه بر موقعیت بازرگانی، جاذبه‌های گردشگری بسیار زیادی را در دل خود جای داده است که امروزه مورد توجه همگان قرار گرفته است. از جمله این جاذبه‌های گردشگری کوه‌های مینیاتوری چابهار می‌باشد که به آن‌ها کوه‌های مریخی نیز گفته می‌شود. با دیدن کوه‌های مریخی چابهار احساس عجیبی به شما دست خواهد داد که انگار واقعا به کره مریخ سفر کرده‌اید و بدون شک جزو خاطره‌انگیزترین سفر عمرتان خواهد شد. لازم است بدانید که کوه‌های مینیاتوری چابهار فقط و فقط به دلیل شکل منحصر به فرد و خاصی که دارند، زیبا و دیدنی هستند و هیچ جاذبه دیگر نظیر طبیعت سرسبز و قله برفی بر زیبایی این کوه‌‌ها تاثیر گذار نبوده‌ است. در این مقاله از کایت با ما همراه باشید تا اطلاعات جامع‌تری از کوه‌های مینیاتوری چابهار را در اختیارتان قرار دهیم.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای چابهار وارد صفحه "تور چابهار" شوید.


معرفی کوه‌های مینیاتوری چابهار

در ابتدا لازم است بدانید که کوه‌های مینیاتوری چابهار به دلیل شکل ظاهری عجیب و وجود شیارهای یکدست و باریک بر روی آن‌ها، نام کوه‌های مریخی را به خود گرفته‌اند که این شکل باورنکردنی و حیرت‌انگیز کوه‌ را به نوعی پدیده فرازمینی دانسته‌اند. طبق گفته محققان و زمین‌شناسان قدمت این کوه‌های مینیاتوری تقریبا به 5 میلیون سال پیش برمی‌گردد که ارتفاع آن در برخی جاها 5 متر و در برخی جاهای دیگر به 100 متر نیز می‌رسد. توجه داشته باشید که با پیدا شدن فسیل ماهی و دیگر موجودات آبزی در کوه‌های مینیاتوری می‌توان ادعا کرد که این کوه‌ها زمانی در زیر آب قرار داشته‌اند. به علاوه فاصله بسیار کم این کوه‌ها با دریا و رد پاهای جزر و مد بر روی این کوه‌ها نیز از دیگر دلایل زیر آب بودن کوه می‌باشد. این کوه‌ها که تا پاکستان ادامه پیدا می‌کنند به دلیل رخ دادن فرسایش بسیار شدید باد و باران به وجود آمده‌اند که نمونه آن تاکنون در جهان دیده نشده است. هم‌چنین لازم است بدانید که با توجه به جنس رسوبی این کوه‌ها، هیچ گونه گیاهی در آن‌ها یافت نمی‌شود و شیارهای موجود بر روی آن‌ها زیبایی شگفت‌انگیزی به آن‌ها بخشیده است.

معرفی کوه‌های مینیاتوری چابهار


اطلاعات جغرافیایی کوه‌های مینیاتوری


کوه‌های مینیاتوری در 40 کیلومتر بندر چابهار واقع شده‌اند که از منطقه گچو تا بندر گواتر ادامه پیدا کرده‌اند و تمامی این مناطق را پوشش می‌دهند که شما می‌توانید با رفتن به آن‌جا عظمت این کوه‌ها را از نزدیک مشاهده کنید. هم‌چنین محلی‌ها به کوه‌های مینیاتوری "آریا" یا کالانی نیز می‌گویند که در سمت راست دریا قرار دارند و نمای بسیار زیبا و فضایی را از خود به نمایش گذاشته‌اند. رنگ این کوه‌های شگفت‌انگیز ترکیبی از سفید و طوسی است که رانندگی در مسیر آن به ویژه در شب منظره‌ای حیرت‌انگیز به وجود می‌آورد. توصیه می‌کنیم که حتما حرکت در بین دو رنگ سفیدی کوه و سبز دریا را تجربه کنید و لحظه‌های رویایی و لذت‌بخشی را برای خودتان رقم بزنید.


جاذبه‌های گردشگری کوه‌های مینیاتوری چابهار

در بندر چابهار جاذبه‌های گردشگری بسیار زیادی وجود دارد اما بدون شک کوه‌های مینیاتوری در صدر این جاذبه‌ها قرار دارند. شما می‌توانید در منطقه کوه‌های مریخی به قابلیت رصد 14 صورت فلکی دست یابید و گونه‌های جانوری نظیر عقاب دشتی، تیهو، حواصیل و فلامینگو را نیز مشاهده کنید. در منطقه کوه‌های مینیاتوری مجتمعی با مساحت 7 هکتار وجود دارد که چشم‌انداز بی‌نظیری از دریای عمان دارد و دارای آلاچیق، فضای سبز، سراچه و سالن مخصوص اردوی دانش آموزان می‌باشد. از دیگر امکانات این منطقه می‌توان به پوشش شبکه، سرویس بهداشتی و اقامتگاه اشاره کرد که همگی آن‌ها باعث شده‌اند تا سالانه گردشگران بسیار زیادی از سراسر جهان از این منطقه بازدید به عمل آورند. هم‌چنین در سفر به کوه‌های مینیاتوری شما می‌توانید از تالاب لیپار و روستای تیس نیز دیدن کنید که در ادامه در مورد هر کدام از آن‌ها توضیح مختصری خواهیم داد.

جاذبه‌های گردشگری کوه‌های مینیاتوری چابهار


تالاب لیپار


تالاب لیپار از جاذبه‌های بی‌نظیر منطقه کوه‌های مینیاتوری چابهار می‌باشد که به تالاب خون یا تالاب صورتی نیز شهرت دارد و به دلیل شرایط محیطی هیچ شباهتی به سایر تالاب‌ها ندارد. جالب است بدانید که به دلیل پلانکتون‌های گیاهی و وجود باکتری‌ها رنگ دریاچه صورتی می‌شود که وجود این پلانکتون‌ها در آذر ماه افزایش می‌یابد و در نتیجه رنگ دریاچه نیز صورتی‌تر از سایر مواقع می‌شود.


روستای تیس


یکی دیگر از جاذبه‌های منطقه کوه‌های مینیاتوری، روستای تیس می‌باشد که قدمت آن به زمان هخامنشیان برمی‌گردد و آثار تاریخی فراوانی را در دل خود جای داده است. شما می‌توانید هنگام بازدید از کوه‌های مینیاتوری سری هم به روستای تیس بزنید و از قلعه پیروز گت، قلعه بلوچ گت، سدهای تیس، رودخانه لاوری، کوه‌های شهباز، پیلبند و... این روستا نیز دیدن کنید و لحظه‌های هیجان‌انگیزی را برای خود به ارمغان آورید.


بهترین زمان بازدید از کوه‌های مینیاتوری چابهار

همان‌طور که می‌دانید سیستان و بلوچستان از استان‌های جنوبی کشور می‌باشد که آب و هوایی گرم در آن حاکم است که به همین دلیل بهتر است در فصل‌های سرد نظیر پاییز و زمستان به این استان سفر کنید تا بتوانید در آب و هوایی کاملا معتدل از گشت و گذار در شهرهای این استان لذت ببرید. اما از آن‌جایی که آب و هوای چابهار در تمامی فصول سال معتدل است، شما می‌توانید در هر زمان که مایل بودید به این شهر خوش آب و هوا سفر کنید و از کوه‌های مریخی شگفت‌انگیز دیدن کنید. از آن‌جایی که منطقه کوه‌های مینیاتوری برای رصد ستاره‌ها و تماشای آسمان شب مکان بسیار مناسبی می‌باشد، توصیه می‌کنیم که یکی از تعطیلات پاییز یا زمستان را برای سفر به این منطقه انتخاب کنید. زیرا شب‌های پاییز و زمستان از شب‌های بهار و تابستان طولانی‌تر هستند و شما می‌توانید در آرامش کامل از شب‌های این منطقه نهایت استفاده را کنید و لذت ببرید.

بهترین زمان بازدید از کوه‌های مینیاتوری چابهار


مسیر دسترسی به کوه‌های مینیاتوری چابها

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، بندر چابهار، 45 کیلومتری شرق بندر چابهار، کوه‌های مینیاتوری یا مریخی
به طور کلی مسیرهای زیادی برای دسترسی به چابهار وجود دارد اما بهترین روش برای رسیدن به این شهر سفر با هواپیما می‌باشد که در این صورت فقط کافیست اقدامات لازم برای خرید بلیط را انجام دهید. در صورتی که قصد دارید از تهران با خودرو شخصی به چابهار سفر کنید، لازم است بدانید که تقریبا حدود 20 ساعت در مسیر خواهید بود که در این صورت باید از شهرهای قم، کاشان، نائین و یزد عبور کنید تا شب را در رفسنجان به استراحت بپردازید و سپس صبح به سمت چابهار حرکت کنید. یکی دیگر از راه‌های دسترسی به چابهار، سفر با اتوبوس و قطار می‌باشد. کوه‌های مینیاتوری با شرق بندر چابهار 45 کیلومتر فاصله دارد که شما پس از رسیدن به چابهار باید وارد جاده چابهار- بندر گواتر شوید. سپس با طی کردن مسافت 45 کیلومتری کوه‌های مینیاتوری بسیار زیبا را در سمت چپ جاده مشاهده خواهید کرد که به دلیل وجود امکانات رفاهی می‌توانید شب را نیز در آن‌جا سپری کنید.

مسیر دسترسی به کوه‌های مینیاتوری چابهار


سخن پایانی


در این مقاله از کایت ما به معرفی کوه‌های مینیاتوری بندر چابهار پرداختیم. کوه‌های مریخی دارای جاذبه‌های متنوعی هستند که بدون شک سفر به آن‌جا لحظه‌های متفاوتی را برایتان به وجود خواهد آورد و جزو به یادماندنی‌ترین سفر عمرتان خواهد شد. در صورتی که قصد سفر به بندر چابهار را دارید، پیشنهاد می‌کنیم وارد وبلاگ کایت شوید تا اطلاعات بیشتری از این شهر زیبا به دست آورید و سفر بی‌نقصی را تجربه کنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید